Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hjälp! Bytte grafikkort, nu ingen bild och bootnings problem. z77x-ud5h debug A9, A6.

Permalänk
Medlem

Hjälp! Bytte grafikkort, nu ingen bild och bootnings problem. z77x-ud5h debug A9, A6.

Tjena, har införskaffat mig ett nytt gtx970 från då mina x2 gtx570 är jäkligt slö.
Hursom så tar jag ut mina grafikkort blåser rent hela datorn från damm med tryckluft som vanligt.
Sätter in det nya och startar upp, men ingen bild.
Har googlat i flera timmar och gjort flera försök på olika "fixes" men utan resultat.
Är rätt säker på att det är moderkortet som spökar.

Jag har försökt komma in i BIOS men kommer inte in. Jag kan få flashscreen men jag spammar delete eller andra knappar utan svar sedan slocknar skärmen. Den går igenom en radda med olika debug koder på led displayen, men slutar oftast på A6 eller A9.

Jag har testat med gamla grafikkorten och det blir likadant. Plockat ut ram, dragit ut hdds och ssds även koppla in skärmen via igpu.
Hade inga problem tidigare idag med gamla korten och inga boot problem.

Nån som har koll på hur man fixar detta A9 eller A6 problem?

Visa signatur

Asus gtx1080, i5 3570k@4.2 ghz, 16gb dominator 1600mhz, Gigabyte z77ud5h Mobo, Zalman 850 PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickebab:

Tjena, har införskaffat mig ett nytt gtx970 från då mina x2 gtx570 är jäkligt slö.
Hursom så tar jag ut mina grafikkort blåser rent hela datorn från damm med tryckluft som vanligt.
Sätter in det nya och startar upp, men ingen bild.
Har googlat i flera timmar och gjort flera försök på olika "fixes" men utan resultat.
Är rätt säker på att det är moderkortet som spökar.

Jag har försökt komma in i BIOS men kommer inte in. Jag kan få flashscreen men jag spammar delete eller andra knappar utan svar sedan slocknar skärmen. Den går igenom en radda med olika debug koder på led displayen, men slutar oftast på A6 eller A9.

Jag har testat med gamla grafikkorten och det blir likadant. Plockat ut ram, dragit ut hdds och ssds även koppla in skärmen via igpu.
Hade inga problem tidigare idag med gamla korten och inga boot problem.

Nån som har koll på hur man fixar detta A9 eller A6 problem?

Du har en reset CMOS knapp på moderkortet. Tryck på den så du resetar BIOS och se om det fungerar med med gamla grafikkortet först. Sedan uppdaterar du BIOS till senaste versionen för att 900 serien är ny och det är inte alltid moderkorten har stöd för dom eftersom dom inte fanns.

Om detta inte fungerar, plocka ut batterit på moderkortet och låt det vara ute i drygt 15-20 minuter. Sen sätt in igen och försök boota.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem

Kan du boota med ett av dina gamla grafikkort eller med inbyggda grafiken? Chansen är stor att du måste uppgradera moderkortets BIOS för att ditt nya grafikkort ska fungera med moderkortet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Kan du boota med ett av dina gamla grafikkort eller med inbyggda grafiken? Chansen är stor att du måste uppgradera moderkortets BIOS för att ditt nya grafikkort ska fungera med moderkortet.

Skrivet av OP

Jag har testat med gamla grafikkorten och det blir likadant.

Dold text
Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem

Tjena alla, tack för svaren men tyvärr är inget av det till nytta för dethär problemet.
Har löst problemet och det är bland det konsitgaste jag varit med om!
Kan man lämna en tråd ifall någon annan får prolemet?

Jag har testat allt det ni har skrivit ovanför vill jag tillägga.

Men problemet är tydligen min Skärm (Samsung xxxx nånting 24" dvi) som jag inte fick bild med alls, som fungerade felfritt innan.
Jag bytte till en 5-6 år gammal samsung som jag hade innan med VGA sladd, och den fungerar perffa.
Har nu införskaffat mig en ny ASUS 24" 144hz:are som också fungerar finfint!
Har testat 24" samsung skärmen på 2 andra datorer och där fungerar allt som det ska vill jag tillägga.

Lyckades hitta en forum post (kan inte hitta länken nu) som beskrev exakt samma problem och att byta skärm löste det för honom.
Han trodde att något i moderkortet inte var kompatibelt med skärmen. Just varför problemet uppstod vet inte jag och inte han.

Om någon varit med om detta problem kan beskriva varför och hur och gärna om man kan fixa det, vore det kanon.
Har just nu en 24" skärm i gott skick liggandes i onödan...

Visa signatur

Asus gtx1080, i5 3570k@4.2 ghz, 16gb dominator 1600mhz, Gigabyte z77ud5h Mobo, Zalman 850 PSU.