Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Problem med integrerat nätverkskort

Sitter här med en bekants dator som jag har monterat en SSD i och ska installera Windows 7 på. Det är blir en nyinstallation av operativsystemet då han kört med Windows XP innan.

Nu har jag stött på patrull så jag vänder mig till er i hopp om att någon kan hjälpa mig.
Problemet är att det inbyggda nätverkskortet beter sig väldigt underligt. Moderkortet är ett lite äldre Gigabyte som heter GA-EP45-UD3LR med det inbyggda nätverkskortet Realtek GBE Family Controller. Senaste drivrutinerna installerade från Realteks hemsida. Testade först Gigabytes men dessa var betydligt äldre.

För det första, direkt när jag var färdig med installationen och loggade in i Windows 7 så påstod den sig ha hittat ett nätverk trots att inte nätverkskabeln satt i och bad mig välja vilken typ av nätverk, detta brukar inte dyka upp förrän man sätter i just nätverkskabeln. Där är heller inget trådlöst nätverk i datorn(stationär). Verkar nästan som om den hittade någon form av virtuellt nätverk?!?!

När jag sen väl sätter i kabeln så vill den inte ansluta till nätverket. Det står helt enkelt att ingen nätverkskabel är ansluten. Ibland får jag igång det genom att avaktivera kortet i enhetshanteraren och aktivera det igen, men inte alltid. Ibland är det tom igång efter omstart men för det mesta inte.

Jag har googlat som en dåre och testat det mesta av förslagen jag får fram så som resetat BIOS och laddat både failsafe och optimized defaults, stängt av energisparfunktioner m.m. Ingenting har hjälpt dock.

Den gamla hårddisken med XP sitter i och startar jag upp datorn med den så verkar internet fungera som det ska.
Så med andra ord så verkar problemet bara finnas i Windows 7.

Några idéer?

Permalänk
Medlem

Om du inte hittar en lösning, så är ju en enkel väg runt att köpa ett billligt nätverkskort för en hundralapp och sätta i.

Permalänk
Rekordmedlem

Prova drivern som tillhör moderkortet i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har ett oanvänd "Digipro PCI Realtek" nätverkskort som jag vill bli av med. Jag kan ge dig den utan kostnad bara du betalar frakten. Om du vill ha den skicka PM.
Kanske den kan lösa din problem passar perfekt till din gamla dator din moderkort har 2st PCI platser. Det är bara att avaktivera din inbyggda nätverkskort och stoppa den nya i PCI platsen sen behöver du inte installera några driver winxp gör det automatisk.

Permalänk
Skrivet av intel2000:

Jag har ett oanvänd "Digipro PCI Realtek" nätverkskort som jag vill bli av med. Jag kan ge dig den utan kostnad bara du betalar frakten. Om du vill ha den skicka PM.
Kanske den kan lösa din problem passar perfekt till din gamla dator din moderkort har 2st PCI platser. Det är bara att avaktivera din inbyggda nätverkskort och stoppa den nya i PCI platsen sen behöver du inte installera några driver winxp gör det automatisk.

Tack, men vi köpte ett nytt nätverkskort idag som fungerar. Det är inte min dator, jag bara fixar den.

Skickades från m.sweclockers.com