PRoblem med delad brevlåda via Exchange

Permalänk
Medlem

PRoblem med delad brevlåda via Exchange

Hej!
På jobbet har vi microsoft 365 och Exchange.
Funkar riktigt bra och känner mig rätt så nöjd.

Problemet har nu uppstått då vi skickar mail direkt från ett av våra program.
Där har vi en SMTP och FTGRelay som är via alltele av någon anledning. Och vi får då automailsvar att deras smtp är svartlistad.

Denna delade brevlåda. (våran info mail) har inte ett eget konto hos Microsoft utan den är skapad som en deladbrevlåda som jag då sedan har gett resurser till övriga användare att komma åt.
Så min fundering är hur kan jag komma åt kontouppgifter till denna mail?
Samt är det verkligen korrekt att ha smtp.alltele.net? Borde jag inte ha något som härrör till Microsoft här?

Vår Internetleverantör är Telia

Mvh Linus

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Hej!
På jobbet har vi microsoft 365 och Exchange.
Funkar riktigt bra och känner mig rätt så nöjd.

Problemet har nu uppstått då vi skickar mail direkt från ett av våra program.
Där har vi en SMTP och FTGRelay som är via alltele av någon anledning. Och vi får då automailsvar att deras smtp är svartlistad.

Denna delade brevlåda. (våran info mail) har inte ett eget konto hos Microsoft utan den är skapad som en deladbrevlåda som jag då sedan har gett resurser till övriga användare att komma åt.
Så min fundering är hur kan jag komma åt kontouppgifter till denna mail?
Samt är det verkligen korrekt att ha smtp.alltele.net? Borde jag inte ha något som härrör till Microsoft här?

Vår Internetleverantör är Telia

Mvh Linus

Telia borde tillhandahålla sina SMTP-servrar här.
Antar att det är Telia 356 ni kör med eller är detta något ni köpt in via konsultfirma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Telia borde tillhandahålla sina SMTP-servrar här.
Antar att det är Telia 356 ni kör med eller är detta något ni köpt in via konsultfirma?

Jag har köpt in allt direkt via Microsoftonline.
Som sagt allt fungerar väldigt bra direkt i outlook, eller i telefonerna. Men i vårt beställningsprogram då vi ska skicka bekräftelser så får vi väldigt ofta ett mail från mailerdeamon. Enl Nedan!

"Diagnostic information for administrators:

Generating server: tempsmtp1.alltele.net

xxx
mx.norrnet.com
Remote Server returned '<mx.norrnet.com #5.7.1 smtp; 554 5.7.1 This email has been rejected. The email message was detected as spam.>'

Original message headers:

Return-Path: <xxx>
Received: from localhost (tempsmtp1.alltele.net [127.0.0.1])
by tempsmtp1.alltele.net (Postfix) with ESMTP id E634E519
for <xxx>; Tue, 23 Sep 2014 12:05:23 +0200 (CEST)
X-Virus-Scanned: by Amavis+SpamAssassin+ClamAV and more at
tempsmtp.alltele.net
Received: from tempsmtp1.alltele.net ([127.0.0.1])
by localhost (tempsmtp.alltele.net [127.0.0.1]) (amavisd-new, port 10024)
with ESMTP id 0+szXRlcej+o for <xxx>;
Tue, 23 Sep 2014 12:04:52 +0200 (CEST)
Received: from smtp.alltele.net (smtp.alltele.net [85.30.0.4])
by tempsmtp1.alltele.net (Postfix) with ESMTPS id 7B1EB4A0
for <xxx>; Tue, 23 Sep 2014 12:03:21 +0200 (CEST)
Received: from Dator1 ([79.xxx.xx.xx])
by smtp.alltele.net (IceWarp 11.0.1.1) with ESMTP id 201409231203556111
for <xxx>; Tue, 23 Sep 2014 12:03:55 +0200
MIME-Version: 1.0
From: "XXX" <info@xxx>
To: "info@xxx" <info@xxx>
Date: Tue, 23 Sep 2014 12:03:53 +0200
Subject: =?utf-8?B?T3JkZXJiZWtyw6RmdGVsc2UgMzIyNw==?=
Content-Type: text/plain
Message-ID: <20140923100523.E634E519@tempsmtp1.alltele.net>

Har ersatt mailadresserna med xxx

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Har ni pratat med AllTele?
Verkar inte bättre som att er domän är blacklistad där.

Eftersom det är SMTP hos dem som "nej, usch fy och skam" när ni anropar den så torde problemet ligga hos dem.
Ring dem och förklara hur det fungerar eller byt till samma SMTP som ni använder i Outlook så borde problemet vara borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Har ni pratat med AllTele?
Verkar inte bättre som att er domän är blacklistad där.

Eftersom det är SMTP hos dem som "nej, usch fy och skam" när ni anropar den så torde problemet ligga hos dem.
Ring dem och förklara hur det fungerar eller byt till samma SMTP som ni använder i Outlook så borde problemet vara borta.

Har pratat med dem, och fick bara svaret att vi inte är kund hos dom så dom kan inte hjälpa till.
Och eftersom vi inte är kund där så förstår jag inte varför det är deras smtp som framgår..
Vad skall jag lägga in för smtp istället? Hittar ingen smtp som härrör till Exchange..

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LinusG:

Har pratat med dem, och fick bara svaret att vi inte är kund hos dom så dom kan inte hjälpa till.
Och eftersom vi inte är kund där så förstår jag inte varför det är deras smtp som framgår..
Vad skall jag lägga in för smtp istället? Hittar ingen smtp som härrör till Exchange..

Ni använder inga mailadresser alls som ägs av AllTele? De har ju köpt upp en massa småbolag och förstört så därför är det nog en del som man inte direkt associerar till AllTele såsom (endast ett exempel jag stött på) Kramnet.se-adresser. Där används idag smtp.alltele.net.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Istället för smtp.alltele.net skriv in smtprelay1.telia.com

Det är Telias Öppna smtp relay server som alla som har Telia Bredband kan använda för att skicka mail utan autentiseringsuppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Har pratat med dem, och fick bara svaret att vi inte är kund hos dom så dom kan inte hjälpa till.
Och eftersom vi inte är kund där så förstår jag inte varför det är deras smtp som framgår..
Vad skall jag lägga in för smtp istället? Hittar ingen smtp som härrör till Exchange..

Du får ställa in det i Office 365-kontrollpanelen.
Här kan du läsa om hur du gör: http://technet.microsoft.com/en-us/library/dn554323(v=exchg.1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Du får ställa in det i Office 365-kontrollpanelen.
Här kan du läsa om hur du gör: http://technet.microsoft.com/en-us/library/dn554323(v=exchg.1...

Får läsa genom det där, och ta kontakt med leverantören av programmet. Så får vi se..

Tack för er hjälp

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk

Du skall använda microsofts SMTP då o365 normalt "tvingar" dig att slå på SPF som bara låter mail gå via deras servrar. Alternativet är att uppdatera din SPF-record så att allteles smtp, eller vilken du nu vill använda, kan skicka också.

http://technet.microsoft.com/en-us/library/dn554323.aspx