Småskit som vägrar funka. Rädda en windowsanvändare.

Permalänk
Medlem

Småskit som vägrar funka. Rädda en windowsanvändare.

Nu har jag installerat RedHat på min burk. Jag kör WinME och RedHat, men för att kunna gå över helt till Linux vill jag lära känna miljön lite bättre. Jag har aldrig startar en linuxburk förut och har lite frågor. (Har läst FAQ men inte hittat eller fattat.Tänk på att jag ÄR windows skadad och kan inget om unix.)

Jag har laddat ner den nyaste Netscape men kan inte installera den. I FAQ står det att man ska skriva kommandon. Vart skriver man dem?

Jag kan inte använda scroll på datormusen när jag surfar, hur rättar jag till detta?

När jag surfar uppträder all text väldigt liten, hur fixar man det?

Kan jag komma åt mina windowsfiler från linux?

Kan jag klara det här?
______________________
Tror jag skrivit rätt nu...

Permalänk
Medlem

jag kan svara på några av frågorna...

har du tankat netscape i *.tar.gz format så öppnar du konsollen och skriver "tar -zvf filnamet.tar.gz"
har du tankat i *.rpm format så är det bara att klicka på filen och installera..
ha som vana att köra det mesta i konsollen

texten blir så liten pga att verdana inte finns installerat i Linux... du kan åtgärda detta genom att köra text zoom... i Netscape: Edit---View--Text Zoom

svarar gärna på fler frågor om du har det

Visa signatur

Speldator: Antec Sonata II| AMD64 4000+| 2 GB RAM| GeForce 7800GT | ASUS A8N-E|WD Raptor 74 GB 10k RPM | Syncmaster 19N 19" TFT
Server: Chieftech Matrix Fulltower| 1.2 Ghz AMD T-Bird | GeForce2 GTS| 768 MB RAM| 2.1 TB HD

Permalänk
Medlem

Okej, en fråga jag skäms för att ställa men:
Vad är konsollen och hur får jag fram den.

Permalänk
Medlem

hehe
den har en svart ruta som ikon och den finns antingen där nere bland ikonerna eller på skrivbordet
när du har startat det ser det fungerar det som DOS fast med andra kommandon

Visa signatur

Speldator: Antec Sonata II| AMD64 4000+| 2 GB RAM| GeForce 7800GT | ASUS A8N-E|WD Raptor 74 GB 10k RPM | Syncmaster 19N 19" TFT
Server: Chieftech Matrix Fulltower| 1.2 Ghz AMD T-Bird | GeForce2 GTS| 768 MB RAM| 2.1 TB HD

Permalänk

du har inbyggd browser i redhat som du kan börja använda netscap kan du fixa senare...

konsollen heter nog terminal eller något sådant,.. finns oftast längst ner ( aktivitets fältet ) i gnome eller KDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Death On Wings
du har väll en inbyggd browser i redhat ? som du kan börja använda

Jupp men den är lite väl gammal (har inte nyaste RH).

Permalänk

det finns en automatisk uppdate i redhat ... kör den så får du allt du behöver

Permalänk
Medlem

*testar* Återkommer med resultaten.

Permalänk
Medlem

Leta efter Xterm, Aterm, Gterm, Eterm eller något dylikt.

För övrigt tycker jag du ska låna en bok på biblioteket om Linux, det blir lättare då.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk

eller kanske köpa redhat 8 då får man med manual

Permalänk
Medlem

eller gå till www.tldp.org och lära sig LINUX och inte en WM!

Visa signatur

nisse

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Death On Wings
eller kanske köpa redhat 8 då får man med manual

man kan köpa GPL skivor med redhat,, och då får man inte med Manual,, utan det är samma skit som finns på sunet (inte skit, men men)

kolla på www.linuxshop.nu ( http://www.linuxshop.nu/cgi-bin/produkter.pl?falt=4&varde=102... )

det kostar inte mycket.

Visa signatur

lyckegard: Ditt beteende i denna tråd gör att du skrapar ihop till en varning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raiche
För övrigt tycker jag du ska låna en bok på biblioteket om Linux, det blir lättare då.

linux böcker är lamt! man ska göra fel ibörjan! o inte kunna någontin!.. eller hur var det nu

Visa signatur

nu har jag oxo en signatur!