Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Datortillverkare: "Windows 10 blir ingen kundmagnet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Men om nu nya innovationer behövs, vad skulle det vara?

De skulle kunna börja med ett icke-platt tema som vi synskadade kan använda och inte relegeras till platt högkontrastskräpet som är så fult att man får grinöga.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Att sitta med en gammal bärbar innehållandes Core 2 och tro att ett nytt OS ska väcka liv i datorn, är bara naivt. Tekniken ska stödja tekniken och jag tvivlar starkt på att de gamla Core 2 processorerna är ens i närheten av utvecklarnas prioritering (om ens möjligt).

Man får en ny bärbar idag med bättre processorer för kaffepengar, så de gamla Core 2 får nog vackert begrava sig själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Menade vi inte samma sak nu?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

De skulle kunna börja med ett icke-platt tema som vi synskadade kan använda och inte relegeras till platt högkontrastskräpet som är så fult att man får grinöga.

sicka in det som feedback! har inte ens tänkt på det jag förns du nämner det.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Har undvikit länge med att köpa ny laptop sedan Windows 8 blev standard. Blir ingen ny nu när jag nyligen faktiskt har testat Windows 8.1. Hemsk upplevelse. Väntar på Windows 10 och kommer antagligen att skippa Windows 8.1 helt tills 10 är ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foh668:

Har undvikit länge med att köpa ny laptop sedan Windows 8 blev standard. Blir ingen ny nu när jag nyligen faktiskt har testat Windows 8.1. Hemsk upplevelse. Väntar på Windows 10 och kommer antagligen att skippa Windows 8.1 helt tills 10 är ute.

Det är ju många tillverkare som har förstått att om de vill sälja laptops så måste de erbjuda dem med Windows 7. Så om du idag vill köpa en ny laptop med ett OS som inte är tillverkat för mobiltelefoner så finns det ju möjligheter till det. Dessutom vet du ju då med säkerhet att du får ett bra OS.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Ubuntu eller Red Hat Enterprise Linux är inte intressant för 90% av kunderna och Chromebooks är på väg bort pga svalt intresse, så allt är som sig bör

Som jag har förstått det så finns det ett intresse av Chromebooks i USA.
Men tillverkarna har ju inte pushat Chromebooks i Europa, och varken Dell, Asus, Acer, MSI, Toshiba eller Lenovo har haft någon Chromebook.
Sen när deras försäljning går dåligt så skyller de på Microsoft.

Det är ju deras val att lägga alla sina ägg i Windowskorgen.

Dessutom är deras fel att deras datorer är sirapsega, Microsoft tvingar ju inte dom att förinstallera datorn med dussintals skräpappar. Dom kränger samma skit och vill inte satsa på SSD så att användaren kan få en vettig användarupplevelse.

Folk vill inte ha en Windows PC för att tillverkarna har gång på gång levererat en undermålig upplevelse. Nu köper folk mobiler, surfplattor eller MacBooks istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Menade vi inte samma sak nu?

Jag kanske missförstod dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Idiotiska Microsoft hoppas de går under, de är så jäkla rädda för att satsa på det som alla vill ha, nämligen ett windows som är en uppgradering av windows 7, Microsoft påminner mig om en spelmissbrukare som är vinnande på en relativt hög nivå, men vill upp till högsta nivån bara för att tjäna mer pengar, istället förloras allt.
Alla tycker förfan om windows 7 visuellt, jag vet att windows 8 är prestandamässigt mkt bättre, men jag hatar windows 8 så mycket att jag inte bryr mig, jag blir frustrerad varje gång ja går in på min systers windows 8 dator, fula typsnitt och helt efterblivet . jävla microsoft alltså. hoppas de tappar alla andelar de har, jag kunde suttit med ett windows 8 nu med bättre prestanda snabbare, mindre buggigt, men de förstör allt med sina jävla påhitt.

Jag tror Microsoft är rädda för att persondatorer kommer i princip dö ut, och det är därför de vill in på smartphones/ipad/surfplattor och allt vad de heter, det som istället så förstör de det som det har, nämligen i princip monopol på persondator os. och tillslut har de ingenting.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Som jag har förstått det så finns det ett intresse av Chromebooks i USA.
Men tillverkarna har ju inte pushat Chromebooks i Europa, och varken Dell, Asus, Acer, MSI, Toshiba eller Lenovo har haft någon Chromebook.
Sen när deras försäljning går dåligt så skyller de på Microsoft.

Det är ju deras val att lägga alla sina ägg i Windowskorgen.

Dessutom är deras fel att deras datorer är sirapsega, Microsoft tvingar ju inte dom att förinstallera datorn med dussintals skräpappar. Dom kränger samma skit och vill inte satsa på SSD så att användaren kan få en vettig användarupplevelse.

Folk vill inte ha en Windows PC för att tillverkarna har gång på gång levererat en undermålig upplevelse. Nu köper folk mobiler, surfplattor eller MacBooks istället.

Helt riktigt. Det är fruktansvärt irriterande att få hem en bärbar/stationär dator som är till bredden fylld med skräp! Tidsbegränsade Officepaket, browser-tools till förbannelse, "erbjudande" i tiotal och skräddarsydda färger och bakgrundsbilder som verkar vara inspirerade från allehanda dagis.

Köper man en Mac så får man ett fungerande OS från start, bra support och en sedvanlig installation av OSX - inget annat.

Hur svårt kan det vara att förstå? Kundnöjdheten hos Apple användare är ju toppad i motsvarighet till övriga.

...pinsamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Som jag har förstått det så finns det ett intresse av Chromebooks i USA.
Men tillverkarna har ju inte pushat Chromebooks i Europa, och varken Dell, Asus, Acer, MSI, Toshiba eller Lenovo har haft någon Chromebook.
Sen när deras försäljning går dåligt så skyller de på Microsoft.

Det är ju deras val att lägga alla sina ägg i Windowskorgen.

Dessutom är deras fel att deras datorer är sirapsega, Microsoft tvingar ju inte dom att förinstallera datorn med dussintals skräpappar. Dom kränger samma skit och vill inte satsa på SSD så att användaren kan få en vettig användarupplevelse.

Folk vill inte ha en Windows PC för att tillverkarna har gång på gång levererat en undermålig upplevelse. Nu köper folk mobiler, surfplattor eller MacBooks istället.

Enligt Prisjakt.nu finns det (bärbara) 51 stycken Chromebooks (Acer, Asus, HP, Lenovo, Samsung och Toshiba), 18 med Linux, en med FreeDos, två med Android och slutligen en utan os.

Sen tror jag den fallande försäljningen mer beror på kompetenta mobiler och surfplattor än någon avsky mot datorer, vanliga svenssons har ingen större användning för fullfjädrade datorer längre, mig själv inräknad - mer och mer arbete flyttas till telefonen. Jag kan tänka mig att plattorna också kommer dö ut till fördel för den smarta telefonen och andra kroppsnära enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Helt riktigt. Det är fruktansvärt irriterande att få hem en bärbar/stationär dator som är till bredden fylld med skräp! Tidsbegränsade Officepaket, browser-tools till förbannelse, "erbjudande" i tiotal och skräddarsydda färger och bakgrundsbilder som verkar vara inspirerade från allehanda dagis.

Köper man en Mac så får man ett fungerande OS från start, bra support och en sedvanlig installation av OSX - inget annat.

Hur svårt kan det vara att förstå? Kundnöjdheten hos Apple användare är ju toppad i motsvarighet till övriga.

...pinsamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, men är det så på renodlade MS produkter också som tex Surface? man kan ju inte riktigt jämföra mot OSx annars där Apple har kontroll på hela processen. MS kan ju inte kontrollera vad alla partners lägger in på sina datorer vid sälj. Men håller med om att det är sjukt störande. Dock har det väl blivit mindre än va det var förr. Iaf på företagssidan där jag kört både HP och Dell har det varit i princip helt rena installationer.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Helt riktigt. Det är fruktansvärt irriterande att få hem en bärbar/stationär dator som är till bredden fylld med skräp! Tidsbegränsade Officepaket, browser-tools till förbannelse, "erbjudande" i tiotal och skräddarsydda färger och bakgrundsbilder som verkar vara inspirerade från allehanda dagis.

Köper man en Mac så får man ett fungerande OS från start, bra support och en sedvanlig installation av OSX - inget annat.

Hur svårt kan det vara att förstå? Kundnöjdheten hos Apple användare är ju toppad i motsvarighet till övriga.

...pinsamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Köper du en Surface från Microsoft slipper du också detta. Datortillverkarna tjänar ju en del av sina pengar på att slänga med annat, antingen det eller dyrare datorer. ...och som det ser ut nu, är det i princip bara lågpris som fungerar (mot privatpersoner).

Till vår fördel här på Sweclockers, så har vi väl kunskapen att göra en ren installation, vilket jag skulle göra oavsett innehåll på datorn.

Permalänk
Medlem

Varför är OS en avgörande faktor? Det är inte så att datorn är låst till samma OS

Permalänk
Medlem

Hade varit trevligt om de kunde sälja datorerna utan förinstallerat OS till ett billigare pris som alternativ. Då kan kunden själv lägga in det som önskas. Vill man betala för Windows så OK men för mig som vill köra Linux känns det lite bortkastat att inte kunna köpa en laptop utan windows. Där är inte Apple bättre heller, de levererar väl heller inga datorer utan förinstallerat OS (jag är inte intresserad av OSX heller). Köper man Apple för man dessutom betala en massa extra för märket också så det blir liksom inte prisvärt.

När det gäller stationär dator kan man ju bygga ihop den själv med lösa delar och slipper det här bekymret och där ser man också att det kostar extra att köpa till Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sysop:

Köper du en Surface från Microsoft slipper du också detta. Datortillverkarna tjänar ju en del av sina pengar på att slänga med annat, antingen det eller dyrare datorer. ...och som det ser ut nu, är det i princip bara lågpris som fungerar (mot privatpersoner).

Till vår fördel här på Sweclockers, så har vi väl kunskapen att göra en ren installation, vilket jag skulle göra oavsett innehåll på datorn.

Det räcker med bara en gnutta okunskap sen sitter man med en installation som inte går att aktivera.

...och Surface...nej tack...det finns iPad för sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

De skulle kunna börja med ett icke-platt tema som vi synskadade kan använda och inte relegeras till platt högkontrastskräpet som är så fult att man får grinöga.

Ja, nu är ju det knappast något som kan kallas uppfinning även om jag håller med i sak. Men återigen, vad finns det för uppfinningar eller nya funktioner i allmänhet som man skulle kunna tänka sej?

Bättre filsystem, sökfunktioner, voice recognition, sandboxed execution, inbyggd light version av Office, stöd för flera samtidiga användare (remote login), game streaming, Bluray support...?

Permalänk
Medlem

Jag siktar på att köpa ny dator nästa år, windows 10 och krympta grafikkortskretsar är det jag väntar på...

Permalänk
Medlem

"Är operativsystemet avgörande för dig vid köp av ny dator?"
Ja, då det ligger en M$ skatt på alla datorer som inte kör OS X.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

Ge laptops med linux direkt istället för att gnälla på Microsoft. Dryga OEMs som aldrig kommer med nåt eget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förinstallerat OS på en bärbar spelar ingen som helst roll på mig då jag ändå kör in ett linux distro på den. Bärbara har jag alltid använt som "jobbmaskin" och då föredrar jag linux. Allra helst hade jag fått en ren bärbar utan förinstallerat os då man kanske hade kunnat får den ett par hundralappar billigare om det var ett alternativ.

På stationära blir det nog en uppgradering till 10'an dock då det är min spelmaskin. (Åttan hoppade jag över som vore det pesten dock.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av atriix:

"Är operativsystemet avgörande för dig vid köp av ny dator?"
Ja, då det ligger en M$ skatt på alla datorer som inte kör OS X.

Och på dom som kör OS X ligger det en Apple-skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

ATM är det 6.4.9841 , men skulle gissa på 6.5 när det släpps.

Inte riktigt så det fungerar. Sista talet är byggnumret som sträcker sig över Windows-versioner och är orelaterat till dem första numren (d.v.s. Vista = 6000, 7 = 7600, 8 = 9200).

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Och på dom som kör OS X ligger det en Apple-skatt.

Visst är det så. Det är trist att man ska behöva betala för ett OS man inte vill ha oavsett hårdvara, med Dell's XPS Dev edition som typ ända undantag (eller ja man kanske gör det iaf, vad vet jag).

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

För egen del spelar inte det medföljande operativsystemet någon roll eftersom jag ändå alltid avinstallerar ett eventuellt förinstallerat operativsystem och sedan lägger in det operativsystem jag själv önskar (alltså Arch Linux). Jag tycker då istället att det är viktigare att hårdvaran är kompatibel med mitt önskade operativsystem. Det är alltså hårdvaran som spelar roll inte OS.

Men kan tänka mig att de som vill köra Windows och önskar använda medföljande windowslicens påverkas mer av vilken version av Windows det är. Kan tänka mig många undvikit köpa bärbar dator med Windows 8 på och kanske blir dessa personer mer benägna att köpa om Windows 10 ser trevligare ut.

Fast om den gamla datorn funkar tillräckligt bra så kanske man ändå inte köper någon ny. Ofta räcker det ju att sätta en SSD-disk i datorn, fylla på med RAM-minne och skaffa ett nytt batteri så kan en 5 år gammal laptop funka bra några år till. Det är ju sällan man kör något tyngre på en laptop. Särskilt om man kör Linux så flyter det ju på bra även med gammal hårdvara och man har ofta bra drivrutinstöd för äldre hårdvara även med en modern linuxdist. Däremot kör man Windows så brukar gammal hårdvara plötsligt få problem med drivrutiner när nya windowsversioner installeras eftersom tillverkarna inte släpper nya drivrutiner till gammal hårdvara.

Själv känner jag inte att jag har något grepp om vad som är nytt i Windows 10 förutom det grafiska gränssnittet. Det släpps massa screenshots men vad är nytt under huven om man säger så? Å andra sidan, behövs det något nytt om det gamla fungerar?

Hade önskat att fallet vore så med min fars laptop. Det är en Fujitsu Siemens som har några år på nacken. Nån Amilo XI. Den får alltså problem med Linux, så blev att köra in Windows igen. Med Linux kraschade och hängde det sig titt som tätt. Antar att det är all ovanlig hårdvara den är fylld med (var en rätt dyr modell då), vilket gör att koden är dåligt optimerad för den, ej anpassade drivisar.
Som en kompis sa, så verkar det vara lite så med laptops att det är en dator som inte håller mer än några år (beroende på hur bra Linux funkar på datorn såklart), för iom att laptops ofta har lite "speciell hårdvara" (som är anpassad för just laptops), så blir drivrutinsstödet rätt dåligt efter några år, och då blir Windows inget alternativ, då hela "Windows+övrig programvara" springer ifrån i utvecklingen. Exempelvis har min fars laptop numera problem med Flash Player, i Windows. Antar att det beror på dom gamla grafikdrivrutinerna (hårdvaruaccelereringen ligger väl på GPU i Flashplayer).
Synd att det ska vara så med många laptops. Blir något med lång support om jag nånsin köper laptop. Tycker synd om alla som hamnar i denna situationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weeblie:

Inte riktigt så det fungerar. Sista talet är byggnumret som sträcker sig över Windows-versioner och är orelaterat till dem första numren (d.v.s. Vista = 6000, 7 = 7600, 8 = 9200).

9900 kan det mycket väl bli. 8 CP var t.ex. 8250. RP var 8400. 8.1 är 9600 för övrigt. 7 RC var 7100, beta var 7000. Blir mer eller mindre vad de vill, builds har ju ännu en prefix efter detta nummer. Så det är inte som att det är automatiskt från byggsystemet. Är inte så troligt att de skulle hoppa över 6.4.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Rajat:

Ubuntu eller Red Hat Enterprise Linux är inte intressant för 90% av kunderna och Chromebooks är på väg bort pga svalt intresse, så allt är som sig bör

Chromebooks har ju brutal tillväxt hos skolor, verkar mer påverka Apple negativt än det påverkar MS då alternativet ofta varit Ipad eller i enstaka fall MBA. Nu är det från små nivåer så man ska inte dra allt för stora slutsatser, men historiskt har det visat sig väldigt framgångsrikt att gå vägen via skolor.

Skrivet av Ratatosk:

Vad begär dom? det är bara ett OS, ett problem med Windows har snarare varit för många "innovationer", de borde fixa allt som finns under ytan först.
De pratade om att röja i alla gammal loppkod för några år sedan, hände det något med detta?

Nu är ett OS mer än bara kärnan, men tittar man bara på just OS-kärnan har det hänt extremt lite mellan Vista->Win7->Win8.1. I Vista städades en hel del och även om Vista var mindre bra optimerat initialt så tror jag det är rätt liten skillnad i effektivitet mellan Vista med alla patchar och dagens Win8.1 i de saker som beror på kärnan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Ja, nu är ju det knappast något som kan kallas uppfinning även om jag håller med i sak. Men återigen, vad finns det för uppfinningar eller nya funktioner i allmänhet som man skulle kunna tänka sej?

Bättre filsystem, sökfunktioner, voice recognition, sandboxed execution, inbyggd light version av Office, stöd för flera samtidiga användare (remote login), game streaming, Bluray support...?

Jo. Bättre att satsa på det som finns "under huven" som de sakerna du nämnde (vilket de säkert har gjort en del också) än att helt ändra ett gränssnitt som de flesta trivs med i Windows 7.
Win10 utseendet känns väldigt platt och gjort över en dag. Menyerna är väldigt kantiga och 2 dimensionella jämfört med Win7s lite mer mjukare "3D" former.

Och det jäkla envisandet med "appar"!
Appar hör hemma i surfplattor och mobiler, inte vanliga datorer.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Skrivet av Boffster:

Med tanke på att det inte är ett nytt OS så håller jag med. Det borde ha kallats för Win 8.2 tycker jag ...

Det ÄR Windows 8.2 det bara bytte namn först till Windows 9 och sedan till Windows 10 allt för att lura kunden att det är bättre än vad det är så stå kvar vid Windows 7 eller köp en dator från Apple istället.

Permalänk
Hjälpsam

Inovationer" jag skulle vilja se.

  1. All konfigurering åtkomlig via kontrollpanelen.

  2. Möjlighet att flytta program till en annan disk.

  3. Att windows kommer ihåg vilken disk man senast använde för att installera program och hade denna som default.

  4. Möjlighet att flytta alla usermappar på en gång.

  5. Ett bättre försök att skapa en ensad konfigurering, hur många sätt kan man tex autostarta ett program på? det räcker med ett.

  6. Att inte en installation av program skulle sprida ut inställningar och filer över halva systemet, försök hålla allt till programets map.

  7. Sluta döja kända filändelser som default, alla anvädare behöver se vad som är ett program.

  8. Begänsa möjligheterna att ändra i datorn från internet.

  9. Vettigare backup.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Inovationer" jag skulle vilja se.

  1. All konfigurering åtkomlig via kontrollpanelen.

  2. Möjlighet att flytta program till en annan disk.

  3. Att windows kommer ihåg vilken disk man senast använde för att installera program och hade denna som default.

  4. Möjlighet att flytta alla usermappar på en gång.

  5. Ett bättre försök att skapa en ensad konfigurering, hur många sätt kan man tex autostarta ett program på? det räcker med ett.

  6. Att inte en installation av program skulle sprida ut inställningar och filer över halva systemet, försök hålla allt till programets map.

  7. Sluta döja kända filändelser som default, alla anvädare behöver se vad som är ett program.

  8. Begänsa möjligheterna att ändra i datorn från internet.

  9. Vettigare backup.

Punkt 6 får du nog vända dig till tillverkaren av programmen angående och inte till Microsoft

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.