Språk bugg i Windows 8.1?

Permalänk
Avstängd

Språk bugg i Windows 8.1?

Hej!

Har köpt en helt ny dator där det kom Windows 8.1 allt fungerar felfritt tills jag köper en Razer Mamba Blackwidow till, då helt plötsligt dycker det upp bland mina språk Norska (bokmål) även. Så jag har två språk att välja mellan. När jag går in i kontrolpanelen -> språk så finns enbart svenska där. Jag provade då lägga till manuellt norska bokmål och sedan ta bort den, då försvann den från min toolbar, startfält och alla platser. Men startar jag om datorn är den tillbaka igen, och samma sak på nytt går jag in på kontrollpanelen finns bara svenska.

Varför är det så?

Permalänk
Medlem

Kolla om du har gjort allt rätt.
https://www.youtube.com/watch?v=ZUcqKFBid9g

Permalänk
Skrivet av doom27:

Det är ett bugg med Razer blackwidow med synapse. Problemet är att om du tittar på tangentbordet så ser du att dem största bokstäverna är norska. Alltså har tangentbordet något med Norge att göra. Jag har själv ett blackwidow och märker bara av det när jag har varit inne i Razer programmet. Jag tror datorn ser tangentbordet norskt som standard.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gylldevik:

Det är ett bugg med Razer blackwidow med synapse. Problemet är att om du tittar på tangentbordet så ser du att dem största bokstäverna är norska. Alltså har tangentbordet något med Norge att göra. Jag har själv ett blackwidow och märker bara av det när jag har varit inne i Razer programmet. Jag tror datorn ser tangentbordet norskt som standard.

Skickades från m.sweclockers.com

omg det är sant, men hur ska man göra? Jag gillar inte Norge, detta måste bort NU!

Permalänk
Medlem

Razer=problem

Du kan prova uppdatera firmware och kontrollera om du har nyaste version razer synapse 2.(PC - v1.18.15)
Prova att installera med kompatibilitet windows7

Permalänk
Skrivet av doom27:

Razer=problem

Du kan prova uppdatera firmware
http://drivers.razersupport.com/index.php?_m=downloads&_a=vie... kontrollera om du har nyaste version razer synapse 2.(PC - v1.18.15)
Prova att installera med kompatibilitet windows7

Det funkar inte xD. Razer synapse uppdaterar drivrutinerna åt dig och jag har haft det i ett år på två olika datorer med samma problem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Permalänk

Funkar inte ;-;

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr ett mindre känt problem
I C:\ProgramData (dold system mapp) finns det en mapp Razer eller Synapse (kommer ihåg vilken, kan kolla ikväll) men det bar kolla där.
Där under kan sedan leta fram en mapp som heter BlackWidow och sedan hitta filen Layouts.xml (om jag minns rätt).

Den beskriver vad du har för layout på ditt tangentbord. Öppna den i Notepad och leta upp raden Nordic och ändra sifferkombination till 014D istället för 0414. Spara och starta om Razer Synapse.

Detta måste man tyvärr göra varje gång Razer Synapse har gjort en uppdatering för då sätts layouten tillbaks till 0414.
Razers tangentbord är enbart Nordic layout mao för hela norden. Blir billigare så än att göra separata.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Permalänk
Medlem

Filen låg där innan Razer Synaps 2.0 släpptes. Numera ligger den dold ner under C:\ProgramData. Då gäller den för alla användare istället vilket i sig är bra.
Jag borde veta då jag har ett BlackWidow själv och blir lika irreterad varje gång det sker en större uppdatering av Synapse.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem

Ok.Jag har inte den:)
Jag har installerad software på VM.
Ligger i
C:\ProgramData\razer\synapse\devices\UIXML och C:\ProgramData\razer\synapse\devices\Nodevice\UIXML
"Language.xml"

Permalänk
Medlem
Skrivet av doom27:

Ok.Jag har inte den:)
Jag har installerad software på VM.
Ligger i
C:\ProgramData\razer\synapse\devices\UIXML
Language.xml
och
C:\ProgramData\razer\synapse\devices\Nodevice\UIXML

Under devices finns då sedan en unik mapp för varje Razer enhet som Synapse stödjer och i den får man leta upp layouts.xml.
Sitter på jobbet nu, men kan kolla upp det hela när jag kommer hem ikväll.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem

I mitt fall ligger layouts.xml i C:\ProgramData\Razer\Synapse\Devices\BlackWidow Ultimate\UIXml.
BlackWidow Ultimat skall då bytas mot vad ditt tangentbord heter.

Raden som skall ändras är följande.
<KBLAYOUT name ="KBLAYOUTITEM_NORDIC" kbdlayout="00000414" kbditems="BlackWidow Ultimate Keyboard_NR.xml"> </KBLAYOUT>
till
<KBLAYOUT name ="KBLAYOUTITEM_NORDIC" kbdlayout="0000041D" kbditems="BlackWidow Ultimate Keyboard_NR.xml"> </KBLAYOUT>
OBS! kbditems= ditt tangetbords namn.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..