Permalänk
Medlem
Skrivet av Naion:

Det borde självklart gå på försäkringen.

Du menar väl garantin?

nVidia har tidvis haft underdimensionerad strömförsörjning men 780 är ingen extrem strömförbrukare och webben svämmar inte över om rapporter om brinnande kort.
Kanske MSI missat att kyla några kritiska komponenter i strömförsörjningenoch till slut har de gett upp efter månader i för hög drifttemperatur. Även detta skulle generera rapporter om defekta grafikkort.
Kan mycket väl vara ett fabrikationsfel någon komponent som lett till en för tidig död.
Oavsett vilket, garantin skall ersätta kortet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Om du har problem med nättag då kan komma mer ström på en gång.
Angående GTX 780 MSI
.....Kretskortet är försett med "militärklassade" komponenter vilket innebär lite rejälare kondensatorer och spolar än vad man kan se på mer traditionella kort. Militärklassade är ett uttryck MSI själva kläckt för detta avseende och de flesta tillverkare använder sig av mer påkostade komponenter i sina toppmodeller på grafikkortsmarknaden....

"militärklassade"

Garanti info
http://www.msi.com/page/warranty#w-vga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Mitt brann för ett litet tag sen. fick det utbytt utan några som helst problem, gick på garantin.

Ungefär under samma omständigheter jag beskrev eller? Samt vilken butik handlade du ifrån som skötte garantin åt dig?

Skrivet av Hardware guy:

Du menar väl garantin?

nVidia har tidvis haft underdimensionerad strömförsörjning men 780 är ingen extrem strömförbrukare och webben svämmar inte över om rapporter om brinnande kort.
Kanske MSI missat att kyla några kritiska komponenter i strömförsörjningenoch till slut har de gett upp efter månader i för hög drifttemperatur. Även detta skulle generera rapporter om defekta grafikkort.
Kan mycket väl vara ett fabrikationsfel någon komponent som lett till en för tidig död.
Oavsett vilket, garantin skall ersätta kortet.

Låter vettigt. Den högsta temperaturen som kortet någonsin kom upp i var ungefär 68'C , och det var i Unigine heaven. Annars låg det i ungefär 60'C load.
Det enda jag gjort med kortet är att jag låst upp grafikkortet till 1.212v. Innebär det några problem med garantin då jag "pillat i inställningarna"?

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk

Inga problem om du inte nämner det Men om du är en ärlig person är en annan femma.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nix. Använde versionen 3.0.1 verkar det som.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

......I emailed MSI directly on this issue. I just received the response and I am proud to report that the GPU is still covered by the warranty if it is damaged from using the Afterburner software. Here is a copy and paste from the email I received.

Hello,

We will not cover a unit under warranty if there are physical damages found on the unit. Otherwise if an issue arises from the use of the afterburner utility the unit will still be covered under warranty. Thank you.......

Info:
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=152682.0

MSI webbsida info
Most MSI Gaming graphics cards come pre-overclocked out of the factory. This simply means you get more performance out of your card, without spending any time on checking for maximum clocks and stability. Pre-overclocked graphics cards simply give more performance and you don't have to worry about damaging your card, it is completely covered by our warranty!

Skriv till msi att du vet om den är "militärklassade" men du är inte sappör

Permalänk
Medlem
Skrivet av doom27:

......I emailed MSI directly on this issue. I just received the response and I am proud to report that the GPU is still covered by the warranty if it is damaged from using the Afterburner software. Here is a copy and paste from the email I received.

Hello,

We will not cover a unit under warranty if there are physical damages found on the unit. Otherwise if an issue arises from the use of the afterburner utility the unit will still be covered under warranty. Thank you.......

Info:
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=152682.0

MSI webbsida info
Most MSI Gaming graphics cards come pre-overclocked out of the factory. This simply means you get more performance out of your card, without spending any time on checking for maximum clocks and stability. Pre-overclocked graphics cards simply give more performance and you don't have to worry about damaging your card, it is completely covered by our warranty!

Skriv till msi att du vet om den är "militärklassade" men du är inte sappör

Hahaha, bra. Får skriva det

Någon som förövrigt har koll på hur lång tid ett garantiärende på komplett "normalt" tar? Ska jag räkna en vecka, två veckor - eller tillochmed tre veckor?
Sitter nämligen i valet och kvalet om jag ska köpa mig ett 970 eller något då det inte är så populärt att sitta utan grafikkort.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Om msi service har den då fixar de inom 2-3 arbetsdagar.Man måste räkna också den tiden där distribution eller butik behöver.På service ligger den 2-3 dagar.

Permalänk
Medlem

Ber dig ta en titt på den här tråden! Läs mitt inlägg längst ner.
Gaming modellen har sämsta VRM kylningen av alla 780/Ti kort. GPU är kyld bra men dom har misslyckats totalt att kila strömförsörjningen. Det är extra viktigt då referens pcb för 780 och 780Ti är så vek.

Tråd
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1278035-gtx-780-...

Post
#14376463

780Ti kort men nästintill samma design. Se skillnaden mellan Referenskylarens (VRM 71c) förmåga att kyla pcb och Gaming modellen (VRM 89c) Och detta i en "open air" test miljö inte i ett chassi. Så några timmar BF4 så har du 100c+ på den VRMen kan jag lova.

Fler personer med brända Gaming kort.
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=181862.0

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Du menar väl garantin?

nVidia har tidvis haft underdimensionerad strömförsörjning men 780 är ingen extrem strömförbrukare och webben svämmar inte över om rapporter om brinnande kort.
Kanske MSI missat att kyla några kritiska komponenter i strömförsörjningenoch till slut har de gett upp efter månader i för hög drifttemperatur. Även detta skulle generera rapporter om defekta grafikkort.
Kan mycket väl vara ett fabrikationsfel någon komponent som lett till en för tidig död.
Oavsett vilket, garantin skall ersätta kortet.

Det du misstänker stämmer, se mitt inlägg. Redan i vintras började det poppa lödpunkter och liknande på Gaming modellen.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Ber dig ta en titt på den här tråden! Läs mitt inlägg längst ner.
Gaming modellen har sämsta VRM kylningen av alla 780/Ti kort. GPU är kyld bra men dom har misslyckats totalt att kila strömförsörjningen. Det är extra viktigt då referens pcb för 780 och 780Ti är så vek.

Tråd
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1278035-gtx-780-...

Post
#14376463

780Ti kort men nästintill samma design. Se skillnaden mellan Referenskylarens (VRM 71c) förmåga att kyla pcb och Gaming modellen (VRM 89c) Och detta i en "open air" test miljö inte i ett chassi. Så några timmar BF4 så har du 100c+ på den VRMen kan jag lova.

http://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=74...

http://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=82...

http://www.ocaholic.ch/modules/xcgal/albums/userpics/nVidiaGF...

http://www.overclockersclub.com/vimages/msi_gaming_gtx_780/16...

Fler personer med brända Gaming kort.
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=181862.0

Tack så mycket för informationen! Så för att sammanfatta hela mitt ärende så är Vrm-kylningen dålig på dessa kort, och det är inget jag har kunnat påverka egentligen, trots att mitt kort gått svalt. Samt att det verkar som att detta kommer gå bra att reklamera på garantin, trots lite pill i mjukvaran? Känns ju som det borde det när ett kort slår gnistor och exploderar.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nu blir man ju paranoid, snart lär det väl slå gnistor som in i helvete (har ju två stycken, så X2 antalet gnistor).

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Med tanke på ovanstående inlägg tycker jag du faktiskt borde byta tillverkare.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Nu blir man ju paranoid, snart lär det väl slå gnistor som in i helvete (har ju två stycken, så X2 antalet gnistor).

Du har ju dock en annan modell på kylare som förhoppningsvis inte har samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Hej!

Igår råkade jag ut för något mindre kul. Satt och spelade och helt plötsligt så ger dig datorn ifrån sig en smäll(eller ett poffljud, hur man nu uttrycker det), och datorn stänger av sig. Rycker då fort som attan ur alla sladdar och öppnar upp chassit och känner att det luktar bränt. Fick för mig att det var processorn eller kylaren som gett sig då jag kände att lukten kom därifrån, vilket sedan idag visade sig vara fel. Samt med hjälp från några här på sweclockers kommer vi även fram till att det kunde vara nätaggregatet - något som också visade sig vara fel.

Provade nämligen alla komponenter idag med ett nytt nätagg. Datorn går inte igång. Provar uteslutningsmetoden genom att ta bort komponent för komponent, och då visar det sig att det är mitt grafikkort som är bovet i dramat. För när datorn lyckas gå igång i cirka 2 sekunder så börjar det uppstå gnistor från grafikkortet. Och då bort med grafikkortet snabbt som attan och sätter in ett annat - och datorn snurrar på som om den aldrig gjort någonting annat.

Så här sitter jag med ett sprängt GTX 780 MSI gaming som är helt kaputt. Och då till frågorna: Hur kan det här uppstå? Inget annat elektroniskt i samma grendosa verkar ha påverkats. Temperaturer eller kylning har aldrig varit några problem. Samt hur det ut med garantiärenden som detta? Har fortfarande 1,5 år kvar på garantin, kommer det gå att utnyttja den? Kortet är köpt på komplett 2014-04-01. OCH ser man fan på att det är köpt den första april också.

Vilket sammanträffande. Hade ett precis likadant kort som dog på precis samma sätt i somras. En smäll, luktar bränt osv. och detta hände trots att grafikkortet aldrig var över 60 grader varmt. Som tur var hade jag köpt det på Inet så jag fick byta det fast tog då ett Asus istället. Inte för att jag inte gillade MSI kortet för det gjorde jag verkligen men för att jag ville testa Asus istället.

Kanske det är något fel på vissa kort i den serien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Nu blir man ju paranoid, snart lär det väl slå gnistor som in i helvete (har ju två stycken, så X2 antalet gnistor).

Håller tummarna för att det inte händer dig! Kan ju bara varit jag som haft maximal otur. I vilka temperaturer går dina grafikkort?

Skrivet av reflect:

Med tanke på ovanstående inlägg tycker jag du faktiskt borde byta tillverkare.

Ja, tanken har slått mig. Undra bara om det är lika dålig VRM-kylning på de nya 970/980 från MSI? Då de enligt test ska vara "de bästa". Dock har jag inte läst någonting om VRM-kylningen där.

Skrivet av yugurt:

Du har ju dock en annan modell på kylare som förhoppningsvis inte har samma problem.

Nej, det är ju samma modell av grafikkort/kylare vi pratar om.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Vilket sammanträffande. Hade ett precis likadant kort som dog på precis samma sätt i somras. En smäll, luktar bränt osv. och detta hände trots att grafikkortet aldrig var över 60 grader varmt. Som tur var hade jag köpt det på Inet så jag fick byta det fast tog då ett Asus istället. Inte för att jag inte gillade MSI kortet för det gjorde jag verkligen men för att jag ville testa Asus istället.

Kanske det är något fel på vissa kort i den serien?

Åh jösses. Det är alltså ett återkommande problem med denna modell? Aldrig hört detta innan. När köpte du ditt kort? Kanske var en dålig batch eller någonting? Eller då som det är sagt här uppe, taskig VRM-kylning helt enkelt. Överlevde allt annat i din dator när ditt kort smällde?

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Åh jösses. Det är alltså ett återkommande problem med denna modell? Aldrig hört detta innan. När köpte du ditt kort? Kanske var en dålig batch eller någonting? Eller då som det är sagt här uppe, taskig VRM-kylning helt enkelt. Överlevde allt annat i din dator när ditt kort smällde?

Köpte det i November 2013 så jag hade garanti kvar. Ja allt annat överlevde utan problem och det var ganska lätt att hitta boven då det var det enda som luktade bränt i datorn.

Nu har man precis beställt ett MSI 980 gaming så man vill ju helst inte höra att fler än jag råkat ut för samma sak, dock är ju 980 en helt annan arkitektur och med annan kylare (Twin Frozr V) men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Köpte det i November 2013 så jag hade garanti kvar. Ja allt annat överlevde utan problem och det var ganska lätt att hitta boven då det var det enda som luktade bränt i datorn.

Nu har man precis beställt ett MSI 980 gaming så man vill ju helst inte höra att fler än jag råkat ut för samma sak, dock är ju 980 en helt annan arkitektur och med annan kylare men ändå.

Okej! Och rma-ärendet gick smidigt och enkelt?

Jo det förstår jag! Lycka till med det nya kortet. Däremot så verkar det som att de fortfarande inte åtgärdat vrm-kylningen alls på de nya korten heller. Läst mig till att de nya 970 korten från msi går upp mot 80-90'C också. Vafan.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Okej! Och rma-ärendet gick smidigt och enkelt?

Jo det förstår jag! Lycka till med det nya kortet. Däremot så verkar det som att de fortfarande inte åtgärdat vrm-kylningen alls på de nya korten heller. Läst mig till att de nya 970 korten från msi går upp mot 80-90'C också. Vafan.

Ja det gick väldigt smidigt, Inet är ju väldigt bra med såna saker. Fick ett nytt i handen, tog 10 min.
Hm, låter inte bra om de inte fixat till det på den nya serien så det får jag kolla upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Ja det gick väldigt smidigt, Inet är ju väldigt bra med såna saker. Fick ett nytt i handen, tog 10 min.
Hm, låter inte bra om de inte fixat till det på den nya serien så det får jag kolla upp.

Det är det som är det dåliga som i mitt fall med att bo i en liten stad - det finns inga vettiga butiker att köpa sådanahär saker över disk. Så förhoppningsvis löser det sig förhållandesvis smidigt.

Ska nog inte vara några problem

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Tesked:

Det är det som är det dåliga som i mitt fall med att bo i en liten stad - det finns inga vettiga butiker att köpa sådanahär saker över disk. Så förhoppningsvis löser det sig förhållandesvis smidigt.

Ska nog inte vara några problem

Köpte du via webben på komplett så gör du allt via deras webbsida. tog 1 vecka för mig att få en ny vara.

Förresten så har även ASUS 780 DC2OC kass vrm-kylning,min gick upp till 115 grader innan jag vattenkylde, dessa kort har en sensor man kan läsa av i GPU-Z. GPU låg då på 70

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem

Ett kort från MSI plågat av kvalitetsproblem? Nähä! Har hittills aldrig bekantat mig med en endaste MSI-produkt som fungerat som den skulle. Den bästa MSI-produkten jag haft med att göra var ett moderkort som klarade sig i 1,5 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Det är det som är det dåliga som i mitt fall med att bo i en liten stad - det finns inga vettiga butiker att köpa sådanahär saker över disk. Så förhoppningsvis löser det sig förhållandesvis smidigt.

Ska nog inte vara några problem

Enligt det här testet så ser det helt normalt ut med temperaturen för MSI 980 Gaming så vi får väl se men jag hoppas att problemet är löst nu i alla fall.

http://www.guru3d.com/articles-pages/msi-geforce-gtx-980-gami...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Enligt det här testet så ser det helt normalt ut med temperaturen för MSI 980 Gaming så vi får väl se men jag hoppas att problemet är löst nu i alla fall.

http://www.guru3d.com/articles-pages/msi-geforce-gtx-980-gami...

Helt annan design på PCB, lägre TDP och något större Baseplate så det ser bättre ut det gör det.

Men skulle inte ge mig på någon övervoltning i av dom korten än. Kolla Owners trådarna på OCN för kända fel först.
Där finns det alltid en och annan som testat gränserna.

När det här uppdagades i vintras så skrev jag en liten "artikel" i Överklocknings tråden.

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1254074-geforce-...

Vrm kylning och olika typer.

Nätet svämmar över av uppbrända pcber.

Ser fler och fler som bränner upp sina kort vid överklockning och grävning av bitcoins.
Tänkte därför dela med mig av ett inlägg jag skrev till en kille som bränt upp sin 780 Gaming.

Stirra er inte blint på Sweclockers Tempratur Tester när ni väljer kort. Även om modellen har bra tempraturer på gpu så kan det vara ett resultat av dålig kylning på resten av kortet.

En bra vrm kylning kan driva upp temperaturerna på GPU något om dom delar kylare.
5c varmare gpu för 20c kallare vrm är ett givet val.

****
Detta är ett rätt vanligt fenomen bland bitcoin miners. Oavsätt tillverkare.

När man gräver efter bitcoins eller överklockar hårt får grafikkortens gpu och vrm utstå en hel del mer värme än normalt då passen kan bli mycket långa och utdragna jämfört med spelande. Dom som inte har råd med vattenkylning brukar underklocka och undervolta sina kort för att dem ska klara av den hårda belastningen.

Ska du gräva Bitcoins så se till att du har proper ventilation i chassit samt att grafikkortet har någon form av vrm kylning.
Alternativt kan du underklocka korten något så det inte drar lika mycket ström. Mindre strömförbrukning resulterar fort i lägre temperaturer.

Kom ihåg att även om dina temperaturer på gpun är runt 70c kan vrm vara uppåt 90c då MSI's Gaming kort saknar kylning på vrm. Visst den har en kylning via den fjuttiga baseplaten men efter bara några minuter gör den ingen skillnad längre. Vanliga spelkort saknar oftast möjligheten att övervaka temperaturer på annat än gpu. Mer påkostade modeller som Lightning och Classified har temp givare för Gpu, Vrm, Pcb

Såhär ser referens korten vrm/minnes kylning ut. AKA Titan kylaren. Den kyler VRM och GDDR5 minnena enormt bra.

Här ser du Gigabyte's 780 Windforce kylare. Du ser genast skillnaden mellan vrm & minnes kylningen genemot Msi's gaming kort.
Minnesmodulerna & vrm har direktkontakt med resterande kylare. Inte bara en plåt utan den primära kylaren hjälper till att kyla både vrm och minnen. Sjävklart ger det en viss temperaturhöjning på gpun men det är det absolut värt.
Såhär ser en bra luftkylning ut för vrm och minnen.

En vrm kylning i form av en baseplate är otroligt mycket sämre än gigabytes lösning då den ackumulerar mycket värme och det tar lång tid för den att bli kall.
En baseplate skulle fungera mycket bättre än den hade kontakt med resterande kylare. Som du ser på EVGA's modell är den primära kylaren endast i kontakt med gpun och inget annat.
Evga 780 ACX SC

Dem värsta modellerna som Lightning korten har baseplates på båda sidor av pcb och dessutom monterat små fenor över strömförsörjningen.
Det här är nog bland det värsta luftkylarna man kan köpa idag. Vill man däremot ha det bästa kylning möjligt så är vattenblock givet då temperaturerna sjunker nå grymt. En sak att komma ihåg. Ju mer faser ett grafikkort har ju mindre belastas varje fas eftersom strömtillförseln fördelas ut över alla. Därför håller också dessa modeller som Lightning och Classified betydligt bättre. Temperaturerna för varje fas sjunker också något.

Beräkningskort som går 24/7 från nvidia och amd har alltid haft lägre clocks och volt än sina spelkorts bröder just för att dom bästa minst läkande kretsarna som drar minst ström. Det är A och O för kort som ska gå kontinuerligt med 100% belastning under långa perioder. Livslängd är VIKTIGT!

***** Googla på era egna kort så får ni fort reda på vad ni själva har för typ av kylare. Sådärja använd nu era kort med förstånd! *****

Dold text
Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Moderator
Forumledare

*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.

Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Läser lite reviews på guru3d om tex 970 MSI gaming, http://www.guru3d.com/articles_pages/msi_geforce_gtx_970_gaming_review,9.html , och där står det att VRM-värmen går upp i 87'C, men det är "normalt". Är det verkligen det? Känns oerhört högt. Även konstigt att de inte gjort något åt VRM-kylningen alls. Verkar bara som Gigabyte har någon lösning på den biten i och med maxwell.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.

Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Hallå där! Kände inte riktigt det var en tråd om samma sak. Förra tråden jag gjorde handlade om felsökning om VAD som exploderat i min dator. Alltså en hjälp mot vad som hade smällt. Denna tråden handlar om just grafikkortet som exploderat, garantiärende och varför det uppstått. En helt annan frågeställning dvs, som inte togs upp i förra tråden. Kanske har fel dock? Ber isåfall om ursäkt.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Läser lite reviews på guru3d om tex 970 MSI gaming, http://www.guru3d.com/articles_pages/msi_geforce_gtx_970_gaming_review,9.html , och där står det att VRM-värmen går upp i 87'C, men det är "normalt". Är det verkligen det? Känns oerhört högt. Även konstigt att de inte gjort något åt VRM-kylningen alls. Verkar bara som Gigabyte har någon lösning på den biten i och med maxwell.

980 vet jag är OK 970 däremot. Kan hålla med om att det inte är så vacker syn där inte ^^

980 Gaming

Dold text

970 Gaming

Dold text

970 Palit Jetstream

Dold text

980 Referens Titankylaren

Dold text
Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks