Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Gammal hederligt köpråd! GTX980 144Hz/2560*1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av HardcoreHardware:

Om du inte ska köra så mycket fps men vill ha något galet kör denna
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/200325-a...
Den har inte kommit in ännu men det är en 4k skärm med g-sync. Denna måste du ha två 980 skulle jag nog säga.

Acer.
4K.

Vi är verkligen inte redo för en 4K skärm från Acer, som sedan man ska ha dator nog att köra över upplösningen på så man slipper spela med 20 FPS.

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem
Skrivet av HardcoreHardware:

Om du inte ska köra så mycket fps men vill ha något galet kör denna
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/200325-a...
Den har inte kommit in ännu men det är en 4k skärm med g-sync. Denna måste du ha två 980 skulle jag nog säga.

Jag tror inte att 4K är redo för mitt hem än... (inte tvärtom! =P )
Jag vill satsa på en skärm till mitt spelande vare sig det är FPS, MMORP o.s.v.
Men tack för tipset!

Skrivet av Puvve:

Många har gett dig goda råd, och jag vill även ge mitt.
Hade jag varit i dina skor hade jag endast uppgraderat Grafikkortet och eventuellt en ny kylare, och då hade jag siktat på en H80i med LiquidCool Ultra pasta(http://www.coollaboratory.com/en/products/liquid-ultra/)

Jag använde själv det på min i7 2600K, och jag gick från @ 4.5Ghz ungefär 70grader i spel till 55 Grader i spel @ 4.6Ghz stabilt @ 1.4V.
Blivit ett par blåskärmar senaste månaderna, men nu kör den stabilt.

Köp dig ett värsting GTX 980, och sen tycker jag du nöjer dig med det.
Det andra är att kasta pengarna i sjön,
sen är diskussionen angående kylaren, och jag tycker du ska satsa på att kräma ur varenda Celsius och Mhz ur din processor innan du säger adjö till den, den har klockkapacitet likt min i7 2600K, kanske t.o.m 3-4-5 FPS bättre.

Men som sagt, oavsett hur mycket pengar du har så gör du helt rätt i att rådfråga innan du fattar ett beslut.
Skärmen, riktigt jävla skarp skärm du kommer köpa, glad för din skull!
Kör själv i 2560x1440p, dock inte maxat i alla spel då jag för tillfället sitter endast på ett GTX 770 4GB.

Skriv gärna och uppdatera! Kände på mig att du vart intresserad av att agera impulsivt, och då blir det oftast jäkligt kul och spännande!

Mvh
Pontus W

Hello Pontus!
Jag var sjuuuuukt nära att svänga förbi netonnet som hade alla grejer hemma alldeles nyss men jag hi'ade(småländsk) mig lite till!

Efter att ha funderat fram och tillbaka i dagarna fem så tror jag att 970-SLI konfigurationens prestanda jämfört med ett 980 och att det bara skiljer 600kr ( https://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-970-gaming-4gb-physx/... , https://www.komplett.se/zotac-geforce-gtx-980-4gb-physx-cuda/... ) för de korten jag tänkt, överväger en-korts-lösningen. Men här är jag fortfarande lite osäker eftersom att jag i grunden har en negativ upplevelse av SLI tidigare

Sen fick jag lite sug på ASUS "5-way OC" eftersom att jag kanske ska ställa mig i klassen noob-OC-probie och uppskattar då ett failsafeprogram med enkla knapptryckningar! Dock fallerar utseendet i min burk där tema Rött skulle vara...

// J

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim2you:

Jag tror inte att 4K är redo för mitt hem än... (inte tvärtom! =P )
Jag vill satsa på en skärm till mitt spelande vare sig det är FPS, MMORP o.s.v.
Men tack för tipset!

Hello Pontus!
Jag var sjuuuuukt nära att svänga förbi netonnet som hade alla grejer hemma alldeles nyss men jag hi'ade(småländsk) mig lite till!

Efter att ha funderat fram och tillbaka i dagarna fem så tror jag att 970-SLI konfigurationens prestanda jämfört med ett 980 och att det bara skiljer 600kr ( https://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-970-gaming-4gb-physx/... , https://www.komplett.se/zotac-geforce-gtx-980-4gb-physx-cuda/... ) för de korten jag tänkt, överväger en-korts-lösningen. Men här är jag fortfarande lite osäker eftersom att jag i grunden har en negativ upplevelse av SLI tidigare

Sen fick jag lite sug på ASUS "5-way OC" eftersom att jag kanske ska ställa mig i klassen noob-OC-probie och uppskattar då ett failsafeprogram med enkla knapptryckningar! Dock fallerar utseendet i min burk där tema Rött skulle vara...

// J

Riktigt kul och följa tråden!
Jag tror att om du kör ett Single-kort från exempelvis Asus eller Gigabyte så kommer du få prestanda som inte är av denna värld,
samt med expansionmöjligheter för framtiden vilket alltid är väldigt trevligt.
Så det blir väl antingen GTX 980 nu, sedan ett till om... året kanske? Sedan ska du ju bara ta och trycka ut så mycket kräm du kan
ur din nuvarande prolle.

Ha även i åtanke att du gör en sjuhelvetes uppgradering min vän, du har en strömkonsumering per kort som är AVSEVÄRT mycket
lägre än tidigare modeller, vilket gör att bestående nätagg du har skall fortsättas användas till det är slut, eller att du säljer din rigg
borträknat grafikkortet dock.

Kul kul kul, riktigt jävla kul och jag hoppas du beställer NU NU NU!!!!

Mvh
Pontus W

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puvve:

Riktigt kul och följa tråden!
Jag tror att om du kör ett Single-kort från exempelvis Asus eller Gigabyte så kommer du få prestanda som inte är av denna värld,
samt med expansionmöjligheter för framtiden vilket alltid är väldigt trevligt.
Så det blir väl antingen GTX 980 nu, sedan ett till om... året kanske? Sedan ska du ju bara ta och trycka ut så mycket kräm du kan
ur din nuvarande prolle.

Ha även i åtanke att du gör en sjuhelvetes uppgradering min vän, du har en strömkonsumering per kort som är AVSEVÄRT mycket
lägre än tidigare modeller, vilket gör att bestående nätagg du har skall fortsättas användas till det är slut, eller att du säljer din rigg
borträknat grafikkortet dock.

Kul kul kul, riktigt jävla kul och jag hoppas du beställer NU NU NU!!!!

Mvh
Pontus W

Update!

MB och CPU beställd - Asus Z97 PRO AC och 4790K.
Beställde ifrån CDON faktiskt, är pluskund där så jag fick lite i cashback och dom var bara en tia dyrare en komplett.

Dessutom hittade jag en annan Cashback som Intel har enligt Komplett.
https://toptechcashback.com/uk/en/pages/cashback/termshttps:/...
Sidan ser ju lite fishy ut om ni frågar mig... Läs gärna terms §5 - Om jag fattar det där rätt så diskvalificerar man sig om man skickar in sitt ärende inom 30 dagar och efter 60... märklig regel... men då kanske man slipper de 99% som inte läser reglerna!?

Men vad tror ni? Trollsida eller for real?

Pontus - Jag sket i min i5a! =P , POWER!!! =D

Men du tycker alltså 980 fortfarande trots de SLI-tester jag visade ovan? Det känns som att jag får typ 150% med 2x970 för 600kr mer än ett 980.
980 SLI skulle kosta typ 10 000 med inköp av det andra kortet nästa år och de är bara fortfarande typ 30% bättre än 970SLI. En siffra jag kan leva med tror jag.

Har du några fler inputs i den debatten?
Precis sålt min skärm nu ikväll så på söndag ska jag få en present, ifrån mig själv!!!

Den där pastan du rekommenderade, är den mycket bättre än typ Arctic Silver 5 eller vad de nu heter?

// J

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim2you:

Efter att ha funderat fram och tillbaka i dagarna fem så tror jag att 970-SLI konfigurationens prestanda jämfört med ett 980 och att det bara skiljer 600kr ( https://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-970-gaming-4gb-physx/... , https://www.komplett.se/zotac-geforce-gtx-980-4gb-physx-cuda/... ) för de korten jag tänkt, överväger en-korts-lösningen. Men här är jag fortfarande lite osäker eftersom att jag i grunden har en negativ upplevelse av SLI tidigare

Sen fick jag lite sug på ASUS "5-way OC" eftersom att jag kanske ska ställa mig i klassen noob-OC-probie och uppskattar då ett failsafeprogram med enkla knapptryckningar! Dock fallerar utseendet i min burk där tema Rött skulle vara...

// J

Hade helt klart kört på 2st MSI 970 från komplett. Om det strular med SLI så är det ju bara att köra utan det i de titlarna, du tappar ju inte direkt mycket prestanda mot ett 980 och som sagt i de titlar där det funkar bra så får du ju bra mycket mer prestanda.

Att överklocka är egentligen busenkelt, finns så otroligt mycket guider på nätet vid det här laget så att överklocka manuellt är inget du behöver oroa dig för. Vill du ha ett rött tema så kan du ta ett Maximus VII Ranger ist. 2x MSI 970, Maximus VII Ranger och 4970k går på 11k från komplett och är helt klart den uppgraderingen jag hade kört på om jag var du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Hade helt klart kört på 2st MSI 970 från komplett. Om det strular med SLI så är det ju bara att köra utan det i de titlarna, du tappar ju inte direkt mycket prestanda mot ett 980 och som sagt i de titlar där det funkar bra så får du ju bra mycket mer prestanda.

Att överklocka är egentligen busenkelt, finns så otroligt mycket guider på nätet vid det här laget så att överklocka manuellt är inget du behöver oroa dig för. Vill du ha ett rött tema så kan du ta ett Maximus VII Ranger ist. 2x MSI 970, Maximus VII Ranger och 4970k går på 11k från komplett och är helt klart den uppgraderingen jag hade kört på om jag var du.

Tack för tipset men tyvärr har jag redan beställt ett Asus PRO AC ikväll!
blir rödvitt tema! =P

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim2you:

Update!

MB och CPU beställd - Asus Z97 PRO AC och 4790K.
Beställde ifrån CDON faktiskt, är pluskund där så jag fick lite i cashback och dom var bara en tia dyrare en komplett.

Dessutom hittade jag en annan Cashback som Intel har enligt Komplett.
https://toptechcashback.com/uk/en/pages/cashback/termshttps:/...
Sidan ser ju lite fishy ut om ni frågar mig... Läs gärna terms §5 - Om jag fattar det där rätt så diskvalificerar man sig om man skickar in sitt ärende inom 30 dagar och efter 60... märklig regel... men då kanske man slipper de 99% som inte läser reglerna!?

Men vad tror ni? Trollsida eller for real?

Pontus - Jag sket i min i5a! =P , POWER!!! =D

Men du tycker alltså 980 fortfarande trots de SLI-tester jag visade ovan? Det känns som att jag får typ 150% med 2x970 för 600kr mer än ett 980.
980 SLI skulle kosta typ 10 000 med inköp av det andra kortet nästa år och de är bara fortfarande typ 30% bättre än 970SLI. En siffra jag kan leva med tror jag.

Har du några fler inputs i den debatten?
Precis sålt min skärm nu ikväll så på söndag ska jag få en present, ifrån mig själv!!!

Den där pastan du rekommenderade, är den mycket bättre än typ Arctic Silver 5 eller vad de nu heter?

// J

Den pastan är den mest utmärkande av allihop, dock svår att applicera samt att den fräter ner aluminium.
Det andra du har gjort kommer bli riktigt jävla fint, finns ingenting att tillägga.

Angående grafikkorten så tycker jag inte att du ska köpa 2 stycken.
Du verkar ändå sitta på en bra budget, så därför tycker jag inte du ska ta och köpa understegsmodellen GTX 970 som jag personligen kommer nöja mig med om ett par månader, utan att min åsikt är att du antingen köper 1 eller 2 stycken GTX 980.
Allt det andra du har nu är snuskigt jävla högkvalitativa produkter jag kan tänka mig många drömmer om.
Men beslutet är svårt, men det är din ekonomi som svarar för det, förmodar jag!

Mvh
Pontus W

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Inaktiv

Rent spontant så känns det som att det är pengarna i sjön att bygga något nytt när du redan har en så fin CPU som en 3570k. Den drar man extremt enkelt upp i 4,4-4,5GHz. +0.020 på vcore offset och turbo multiplier till 44-45. Det ska mycket till innan en sådan begränsar dig i något spel. 2st GTX 970 i SLI tillsammans med den CPUn ska väl driva 4k utan större problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Rent spontant så känns det som att det är pengarna i sjön att bygga något nytt när du redan har en så fin CPU som en 3570k. Den drar man extremt enkelt upp i 4,4-4,5GHz. +0.020 på vcore offset och turbo multiplier till 44-45. Det ska mycket till innan en sådan begränsar dig i något spel. 2st GTX 970 i SLI tillsammans med den CPUn ska väl driva 4k utan större problem.

Jag vet att i 4K med 2x GTX 970, oavsett hur mycket du klockar dem så kan du aldrig njuta av 144Hz, oavsett om du kör minecraft(Skämt och sido)
Men TC(Topic Creator) har alltså köpt en 2560x1440p skärm med 144hz, vilket är tänkt att man ALLTID ska ha 144hz för att njuta av det.
4k i 144fps är omöjligt, fullständigt omöjligt i något spel överhuvudtaget som stödjer det.
Då skulle jag tippa mer på att 3x GTX 980 eventuellt kommer upp i 70-80 FPS i 4K, men aldrig 144hz.

Vänligen
Pontus W

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Puvve:

Jag vet att i 4K med 2x GTX 970, oavsett hur mycket du klockar dem så kan du aldrig njuta av 144Hz, oavsett om du kör minecraft(Skämt och sido)
Men TC(Topic Creator) har alltså köpt en 2560x1440p skärm med 144hz, vilket är tänkt att man ALLTID ska ha 144hz för att njuta av det.
4k i 144fps är omöjligt, fullständigt omöjligt i något spel överhuvudtaget som stödjer det.
Då skulle jag tippa mer på att 3x GTX 980 eventuellt kommer upp i 70-80 FPS i 4K, men aldrig 144hz.

Vänligen
Pontus W

Jo men nu är det ju så att TS vill ha en 1440p 144Hz skärm och inte en 4k 144Hz (vilka inte ens existerar vad jag vet) så jag vet inte riktigt var ditt resonemang tog vägen??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Jo men nu är det ju så att TS vill ha en 1440p 144Hz skärm och inte en 4k 144Hz (vilka inte ens existerar vad jag vet) så jag vet inte riktigt var ditt resonemang tog vägen??

Sötnos, tagga ner lite nu och lyssna.

Du föreslog en 4K skärm, och att det skulle funka för honom med 2x GTX 980.
Och han SKA/HAR köpt en Asus 2560x1440p 144Hz Swift.
Så jag konstaterade bara ditt yttrande, så bli inte arg nu utan lugna dig och läs igenom om det finns något du kan göra för TC.

Mvh
Pontus W

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Puvve:

Sötnos, tagga ner lite nu och lyssna.

Du föreslog en 4K skärm, och att det skulle funka för honom med 2x GTX 980.
Och han SKA/HAR köpt en Asus 2560x1440p 144Hz Swift.
Så jag konstaterade bara ditt yttrande, så bli inte arg nu utan lugna dig och läs igenom om det finns något du kan göra för TC.

Mvh
Pontus W

Haha, du får nog lära dig läsa Jag föreslog absolut inte en 4k skärm någonstans. Sa inte heller att 2st GTX 980 skulle fungera bra för honom, hitta inte på saker. Vem är det som är arg förresten? Det låter som om du har vaknat på fel sida idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Jo men nu är det ju så att TS vill ha en 1440p 144Hz skärm och inte en 4k 144Hz (vilka inte ens existerar vad jag vet) så jag vet inte riktigt var ditt resonemang tog vägen??

Skrivet av Kunzite:

Haha, du får nog lära dig läsa Jag föreslog absolut inte en 4k skärm någonstans. Sa inte heller att 2st GTX 980 skulle fungera bra för honom, hitta inte på saker. Vem är det som är arg förresten? Det låter som om du har vaknat på fel sida idag.

Se så pojkar! Lugn och fin ton nu!

Idag har skärmen också inhandlats (Rog Swift PG278Q)!

Jag tror att jag väljer två 970 med argumentet att jag förmodligen kommer att byta generation nästa gång också... så jag tror om jag känner mig själv rätt att jag inte kommer "hinna" uppdatera med ett 980 till innan mina 970 kommer att vara utklassade!?

Prisskillnaden är för stor för att jag ska välja 980 och sen uppdatera med ett till!
Jag har sedan innan CM Stryker och ett AX850 ifrån corsair så ventilation och ström är inget problem!

Har jag helt fel så säg nu! (Baserat på fakta (länk))

På tisdag handlas resten av grejerna!

Pontus - om pastan äter aluminium är det väl inget bra? Är inte CPU ovansidan gjord av aluminium?

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Haha, du får nog lära dig läsa Jag föreslog absolut inte en 4k skärm någonstans. Sa inte heller att 2st GTX 980 skulle fungera bra för honom, hitta inte på saker. Vem är det som är arg förresten? Det låter som om du har vaknat på fel sida idag.

Bra jobbat grabben!

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim2you:

Se så pojkar! Lugn och fin ton nu!

Idag har skärmen också inhandlats (Rog Swift PG278Q)!

Jag tror att jag väljer två 970 med argumentet att jag förmodligen kommer att byta generation nästa gång också... så jag tror om jag känner mig själv rätt att jag inte kommer "hinna" uppdatera med ett 980 till innan mina 970 kommer att vara utklassade!?

Prisskillnaden är för stor för att jag ska välja 980 och sen uppdatera med ett till!
Jag har sedan innan CM Stryker och ett AX850 ifrån corsair så ventilation och ström är inget problem!

Har jag helt fel så säg nu! (Baserat på fakta (länk))

På tisdag handlas resten av grejerna!

Pontus - om pastan äter aluminium är det väl inget bra? Är inte CPU ovansidan gjord av aluminium?

"Pontus - om pastan äter aluminium är det väl inget bra? Är inte CPU ovansidan gjord av aluminium?"
Svaret till den frågan är att du måste helt enkelt kolla om det finns en aluminiumlegering som lager ovanför CPU-plattan,
dock är jag relativt säker på att det inte är det.
Jag ska googla runt lite, har utbildning att hålla i om 15 min så hinner nog inte.
Återkommer sen gubben!

Mvh
Pontus

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Visa signatur

Case: Obsidian 900D CPU: 4770k Mobo: Asus Sabertooth z-87 GPUs 2x Evga 780 3gb Sc RAM: 16GB Vengeance 4x4GB PSU: Corsair Ax 1200i SSD: 2x Samsung 840 256Gb Pro Keyboard: Qpad Mk-85 Monitors: Primary: ASUS VG248QE 144Hz 24' Battlescreen: Packard Bell Viseo 24' Portraitmode: Dell 24' Deskstand: Ergotron DeskStand: DS100 HDD: 2x WD Black 4tb raid 1 Mouse: Deathadder 2013 Mouse Mat: Razer Goliathus Speed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim2you:

Se så pojkar! Lugn och fin ton nu!

Idag har skärmen också inhandlats (Rog Swift PG278Q)!

Jag tror att jag väljer två 970 med argumentet att jag förmodligen kommer att byta generation nästa gång också... så jag tror om jag känner mig själv rätt att jag inte kommer "hinna" uppdatera med ett 980 till innan mina 970 kommer att vara utklassade!?

Prisskillnaden är för stor för att jag ska välja 980 och sen uppdatera med ett till!
Jag har sedan innan CM Stryker och ett AX850 ifrån corsair så ventilation och ström är inget problem!

Har jag helt fel så säg nu! (Baserat på fakta (länk))

På tisdag handlas resten av grejerna!

Pontus - om pastan äter aluminium är det väl inget bra? Är inte CPU ovansidan gjord av aluminium?

Den är inte av aluminium.
Go nuts dude, men kolla på ett par videos innan du applicerar pastan.

Mvh

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultraform:

hur vet man att det flaskar?
är det för låg fps då? handlar det om att cpun bara sprutar ut så mycket fps de kan av grafikkortet men grafikkortet skulle kunna leverera så mycket mer?

Om jag fattat det rätt så flaskar det när CPUn går på 100% och grafikkorten går på 50%.

Skrivet av Kunzite:

Rent spontant så känns det som att det är pengarna i sjön att bygga något nytt när du redan har en så fin CPU som en 3570k. Den drar man extremt enkelt upp i 4,4-4,5GHz. +0.020 på vcore offset och turbo multiplier till 44-45. Det ska mycket till innan en sådan begränsar dig i något spel. 2st GTX 970 i SLI tillsammans med den CPUn ska väl driva 4k utan större problem.

Min 3570K:a flaskar i Watch Dogs, WoW och Firefall vad jag sett så långt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Om jag fattat det rätt så flaskar det när GPUn går på 100% och grafikkorten går på 50%.

GPUception

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gugel:

GPUception

Woops, tackar

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

För övrigt, jävligt mycket flaskhalsande

Personligen tycker jag att ett GTX690 håller väldigt bra än idag även i BF4. Faktum är att såna spel är väldigt CPU krävande och jag tror att om du satsar på bättre kylning, bräck din OC rädsla och dra upp CPUn något redigt så kommer du få bra resultat ändå.

En vän kör GTX680 SLI 2GB och spelar med RoG Swift 100 FPS utan drop. Sitter på en i7-3930k och stock frekvenser.

Så vad är dina krav i spel egentligen? Med min CPU duggar jag runt 100FPS i nya spel utan quad-gpu, så vet inte riktigt varför du ska byta upp dig från en relativt ny platform.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim2you:

Update!

MB och CPU beställd - Asus Z97 PRO AC och 4790K.
Beställde ifrån CDON faktiskt, är pluskund där så jag fick lite i cashback och dom var bara en tia dyrare en komplett.

Dessutom hittade jag en annan Cashback som Intel har enligt Komplett.
https://toptechcashback.com/uk/en/pages/cashback/termshttps:/...
Sidan ser ju lite fishy ut om ni frågar mig... Läs gärna terms §5 - Om jag fattar det där rätt så diskvalificerar man sig om man skickar in sitt ärende inom 30 dagar och efter 60... märklig regel... men då kanske man slipper de 99% som inte läser reglerna!?

Men vad tror ni? Trollsida eller for real?

Pontus - Jag sket i min i5a! =P , POWER!!! =D

Men du tycker alltså 980 fortfarande trots de SLI-tester jag visade ovan? Det känns som att jag får typ 150% med 2x970 för 600kr mer än ett 980.
980 SLI skulle kosta typ 10 000 med inköp av det andra kortet nästa år och de är bara fortfarande typ 30% bättre än 970SLI. En siffra jag kan leva med tror jag.

Har du några fler inputs i den debatten?
Precis sålt min skärm nu ikväll så på söndag ska jag få en present, ifrån mig själv!!!

Den där pastan du rekommenderade, är den mycket bättre än typ Arctic Silver 5 eller vad de nu heter?

// J

Tvivlar på att sidan är fishy då inet ockaå länkar till den. Har själv fått min cashback beviljad därifrån.

Förövrigt råder jag dig att inte använda asus oc program. Dessa program tenderar att dra på högre vcore än vad som behövs. Det är verkligen inte svårt att klocka själv.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

Tvivlar på att sidan är fishy då inet ockaå länkar till den. Har själv fått min cashback beviljad därifrån.

Förövrigt råder jag dig att inte använda asus oc program. Dessa program tenderar att dra på högre vcore än vad som behövs. Det är verkligen inte svårt att klocka själv.

När skickade du in din claim då?
För enligt mig så står det i Terms §5 eller 6 att man inte får lämna in före 30 dagar efter köp och inte efter 60 dagar!?

/ J

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puvve:

Den är inte av aluminium.
Go nuts dude, men kolla på ett par videos innan du applicerar pastan.

Mvh

Tja igen!
Har även inhandlat windows 8.1 och 2st MSI 970! =D

Jag funderar på det här med Pastan - jag hittade i min lilla "låda" (Brasses hemliga låda) Arctic MX2 som jag köpte Dec-12 när jag byggde ihop förra delarna... är den för gammal nu då?
Vet inte om jag pallar vänta på en Pasta ifrån utom landet!

// J

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim2you:

När skickade du in din claim då?
För enligt mig så står det i Terms §5 eller 6 att man inte får lämna in före 30 dagar efter köp och inte efter 60 dagar!?

/ J

Skickade in min claim typ 3 dagar sedan. Köpte mitt 30:de augusti så hade precis gått 30 dagar

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim2you:

Tja igen!
Har även inhandlat windows 8.1 och 2st MSI 970! =D

Jag funderar på det här med Pastan - jag hittade i min lilla "låda" (Brasses hemliga låda) Arctic MX2 som jag köpte Dec-12 när jag byggde ihop förra delarna... är den för gammal nu då?
Vet inte om jag pallar vänta på en Pasta ifrån utom landet!

// J

Vilken pasta blev det?

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veruma:

Vilken pasta blev det?

Nu vänder väl sig alla experter i graven men det blev Arctic MX-2 som jag köpte för två år sedan...

Hur stor skillnad kan det bli!?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim2you:

Nu vänder väl sig alla experter i graven men det blev Arctic MX-2 som jag köpte för två år sedan...

Hur stor skillnad kan det bli!?

Skickades från m.sweclockers.com

Allt från 5-13-14grader skulle jag tippa på.
Och då utgår jag ifrån att den pastan som sagt är 2 år gammal, även om de håller oerhört länge.
MX-2 är en bra pasta, och en av de främre. Kör på den så kollar vi inte bakåt!

Mvh

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50