Permalänk
Medlem

CD Copy Controll...

Idag fick jag för första gången stifta bekantskap med en Copy Controll-"skyddad" CD-skiva när jag tjackade Winnerbäcks nya platta.
Då min cdn i min stereo är cp och jag föredrar att rippa skivor till mp3 (jaaa, för eget bruk) och sen lyssna på den via datorn till steteon, blir jag lite smått putt när det inte fungerar riktigt som man kan önska.
Jag tänker inte lyssna på låtarna i piss-kvalité med den medföljande spelaren, jag vill ha ut allt av skivan.
Så.. Hur ska jag bära mig åt? Det måste ju finnas några bra tools eller så för att ta sig runt det hela (nja, målar inte gärna på skivan).
Sökte runt lite här på forumet men hittade inget, så jag hoppas på er visdom..

edit: nej, det är inte olagligt.

Visa signatur

Но если есть в кармане пачка сигарет,
Значит все не так уж плохо на сегодняшний день.

Permalänk
Medlem

Du kan väl ladda ned det helt legalt? Du har ju trotsallt skivan.

Permalänk
Medlem

Rippar hellre i 224 kbs än att ladda hem ngt skit i 128 från kazaa... eller ännu hellre, lyssnar direkt från skivan i datorn.

Visa signatur

Но если есть в кармане пачка сигарет,
Значит все не так уж плохо на сегодняшний день.

Permalänk

Det är klart att det går att rippa dessa skivor, allt går om man vill.
Säg ETT kopieringsskydd som funkar, se bara på Windows...
Jag vet dock inget speciellt program för just detta, men det finns där ute på nätet...

Permalänk
Medlem

Visst finns det, men jag har bättre saker för mig än att leta efter sånt hela dagen (redan sökt i ca en timme) så jag hoppades på att någon visste något konkret.

Visa signatur

Но если есть в кармане пачка сигарет,
Значит все не так уж плохо на сегодняшний день.

Permalänk
Medlem

Ett tips är ju att rippa från line-in där du spelar upp skivan med en vanlig cd-spelare..

Alltså.. du spelar upp skivan som vanligt fast spelar samtidigt in den.. Tar lite längre tid fast inget kopieringsskydd i världen kan hindra det.

Visa signatur

Fetdator med onödigt mycket ram!

Permalänk
Medlem

Jo jag vet men nu är datorn den enda ordentligt fungerande CD-spelaren jag har. Jag är inte intresserad av kopering i sig, bara att kunna lyssna på skivan :/

Visa signatur

Но если есть в кармане пачка сигарет,
Значит все не так уж плохо на сегодняшний день.

Permalänk
Medlem

Testa att använda CloneCD och välj att bara rippa ljuddelen. Jag har ingen erfarenhet med Copy Controll men det borde inte vara nått större problem.
Sedan är det bara att mounta CDn i Daemon Tools och rippa med EAC. Har fungerar på alla mina skyddade skivor.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Med de nya skyddade skivorna som jag har testat hemma (Shakira, Avril lavige osv ) så var det bara att rippa. inga probs alls. Gick bra att måla på den också... Dock har skivorna en tendens att cp sig i gamla bilspelare, står stilla ¨på spår 99....

Testa eventuellt att rippa det från mediaspelarn eler nåt från en annan data, evetuellt byta cdläsare, har för mig att läsare som kan läsa mer än en session (DVS alla utom Ruskigt gamla) klarar av dessa skivor. om det cpar sig med spåren i datan så kunde jag på en gammal burk bara ta bort de sista spåren (som var det "skyddet"(...

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Problemen med de här skivorna är ju att de har medvetet lagt in "fel", alltså trasiga bitar. Omkring 100st fel per minut. En stationär cd hoppar över de trasiga delarna av skivan, eller gissar hur det ska låta eller nåt. Detta kan inte en mjukvaru CD-spelare göra eftersom den måste veta exakt vilken information som skivan inehåller. Har för mig att det spelar roll vilken cd-rom spelare du har, märke o.s.v. för rippning. Googla.

Har ingen egen erfarenhet av det dock eftersom jag aldrig skulle få för mig att köpa CD-skivor som är trasiga, jag vill ha sönder mina skivor själv

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem

Har du testat CDex?
http://www.cdex.n3.net/

Visa signatur

"Inte alltid, bara ibland"

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, Klixman. ska testa det.

Visa signatur

Но если есть в кармане пачка сигарет,
Значит все не так уж плохо на сегодняшний день.

Permalänk

Sist jag köpte en skiva köpte jag den för att lyssna i datorn, har bättre ljud där.
Men det funkade ju ine (thåström).
Kul med en skiva det inte går och lyssna på.
Det var sist jag köpte en skiva det.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Har du en DVD så kan du oftast spela upp den som vanligt, annars är det bara att använda cdex och rippa via ide kabeln och ge fan i den filen som är korrupt.

Visa signatur

Syltkaka!!!

Permalänk
Medlem

Ge mig den så fixar jag *boggi fixar allt*

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Pröva Exact Audio Copy...

http://www.exactaudiocopy.de/

Det har sagt att det kan klara av skydden...

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Med de nya skyddade skivorna som jag har testat hemma (Shakira, Avril lavige osv ) så var det bara att rippa. inga probs alls. Gick bra att måla på den också... Dock har skivorna en tendens att cp sig i gamla bilspelare, står stilla ¨på spår 99....

Testa eventuellt att rippa det från mediaspelarn eler nåt från en annan data, evetuellt byta cdläsare, har för mig att läsare som kan läsa mer än en session (DVS alla utom Ruskigt gamla) klarar av dessa skivor. om det cpar sig med spåren i datan så kunde jag på en gammal burk bara ta bort de sista spåren (som var det "skyddet"(...

Hade du Finishat dem då lr?
Annars går de runt i tomrum.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlayer
Rippar hellre i 224 kbs än att ladda hem ngt skit i 128 från kazaa... eller ännu hellre, lyssnar direkt från skivan i datorn.

128 kbs? kazaa? hahahaha.
Ehum. Om det är problemet så kan jag varmt rekommendera t.ex. DC, där jag garanterar att du kan hitta skivan i 192 kb/s.

Visa signatur