Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Problem med öppen fiber och Telia

Sedan i Onsdags så har jag haft öppen fiber hit till huset och efter mycket felsökande så går jag bet på att få ordning på min TS-server. Allt fungerade perfekt med mitt VDSL jag hade innan men nu kan jag inte, trots alla portforward's inte ansluta till min TS server utifrån. Det jag finner konstigt är min ipadress vilken börjar på 213.x.x.x Är det så att man inte får en helt publik IP via fibern tro? Någon som har Telia och känner igen problemet?

Tips och idéer mottages gärna.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk

Har andra testat att ansluta utifrån? Kanske är så att du måste ansluta lokalt.

Kör en TS server på samma uppkoppling som du, andra ansluter fint utifrån och jag kör lokalt.

Permalänk
Medlem

Det är inte bara så att du har glömt peka om en eventuell domän till din nya ip?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Sedan i Onsdags så har jag haft öppen fiber hit till huset och efter mycket felsökande så går jag bet på att få ordning på min TS-server. Allt fungerade perfekt med mitt VDSL jag hade innan men nu kan jag inte, trots alla portforward's inte ansluta till min TS server utifrån. Det jag finner konstigt är min ipadress vilken börjar på 213.x.x.x Är det så att man inte får en helt publik IP via fibern tro? Någon som har Telia och känner igen problemet?

Tips och idéer mottages gärna.

Det är en publik ip och jag skulle inte tro att Telia gör någon skillnad på ip-nivån mellan dsl och fiber.
Det som är "öppet" på dsl lär vara lika "öppet" på fiber.

Så dina problem beror på något annat.
Testa dina portöppningar med PFportchecker (du måste stänga ner din server först).

Permalänk
Medlem

Telia har 213.64.0.0 - 213.67.255.255 och det är publika adresser.

Kör du med router, vilket jag antar, kolla även brandväggs inställningarna om du har en sådan funktion, eventuellt prova återställa dem.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Har löst det nu och det var jag som hade varit lite ambitiös när jag gjorde portforward i gateway'en. Hade fyllt i lite för mycket och efter en factory reset och "gör-om-gör-rätt" på inställningarna så fungerar det klanderfritt.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁