GTX 970 Serien, vilket kort ska du köpa? Den stora frågan! HÄR ÄR SVARET!

Permalänk

ASUS 970 STRIX blev det för min del.

Hade nog lite coilwhine om man har örat vid chassisidan.
Det är tystare än mitt 670, så jag får väl va nöjd ändå

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _niko_:

2st MSI 970, inga problem alls med ngt

Ojojoj.dom kan du nog sälja lätt för 4000 kr st

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Alina har fått in några Gigabyte GeForce GTX 970 G1. Går ju åt som smör de där. Slog till på en. Hoppas jag klarar mig undan coilwhine då.

https://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=GV-N970G1%...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piinmu:

Vart beställde du ifrån?

Åkte till Webhallen i Sisjön (Göteborg) då jag har 5min dit med bil.
Köpte 2st 770 kort förra året som hade coilwhine, åkte tillbaka och la 400 extra för att byta till 2st Asuskort ist och med tanke på att det löste sig smidigt så köpte jag där igen

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

mina 2 gainward 970's lider inte heller av coilwhine som tur är, dock sög den kylaren stenhårt så blev att byta till g10's och h110/h55

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Åkte till Webhallen i Sisjön (Göteborg) då jag har 5min dit med bil.
Köpte 2st 770 kort förra året som hade coilwhine, åkte tillbaka och la 400 extra för att byta till 2st Asuskort ist och med tanke på att det löste sig smidigt så köpte jag där igen

Skönt med så trevlig service.
Det är just att kunna ta sig till en fysisk butik som gör att jag nu hellre väntar på att netonnet får in MSI korten i lager istället för att beställa ifrån en annan ÅF.
Har en netonnet lagershop 10 minuter bort med bil, hoppas att dom har liknande service-anda

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Medlem

Slut på Alina för Gigabyte GeForce GTX 970 G1.. Har kommit in tre st på OC.

http://www.oc.nu/gigabyte-gefroce-gtx-970-gaming-g1-4gb.html

Permalänk
Medlem

Nån som har testat zotacs billigaste variant?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Jag läste detta på recension på asus hos inet

Citat:

Öppna Nvidias Control Panel. Gå till 3D Settings -> Manage 3D settings -> Global settings, och sätt "Vsync" till "Adaptive" och "Maximum pre-rendered frames" till 1. Detta begränsar fps:en i menyer så att kortet inte coil whinar, och den andra inställningen minskar input laggen från vsync så att den knappt är märkbar längre.

Någon som prövat kan bekräfta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Jag läste detta på recension på asus hos inet

Någon som prövat kan bekräfta?

Går att göra på flera sätt och fungerar bra. Ska tilläggas att vissa problem kan uppstå, t.ex så fungerar inte Bf4 för mig. Så jag skickade tillbaka mitt kort idag.

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Jag läste detta på recension på asus hos inet

Någon som prövat kan bekräfta?

Hög FPS tenderar förvärra coil whine så ja, om du inte hör någonting på FPS under eller lika med din skärms hz så skulle det hjälpa. Tyvärr så låter i alla fall mitt kort även då i vissa spel och benchmarks.

Sen finns det förstås gott om folk med 120/144hz-skärmar som inte alls kommer ned på avhjälpande FPS-nivåer mha vsync, men det är väl värt ett försök.

Permalänk
Medlem

Hade tur när jag fick mitt Asus Strix 970 igår från Inet. 0 Coilwhine!

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Därför jag köpte ett 980 istället då 970 har mer problem.

Har testat 1st evga 980 och 2st msi 980 inga problem med något

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Hade tur när jag fick mitt Asus Strix 970 igår från Inet. 0 Coilwhine!

Rapporter säger som sagt att MSI är vinnaren i mest antal Coilwhines levererade.
Jag VILL köpa ett MSI, för jag har det nu och det funkar sanslöst bra.
Men alla tester vi kollar på, mer eller mindre alla så ligger Gigabyte G1 Gaming versionen ute och väntar på våra konsumenter
med fantastiskt genomtänkt design enligt Windforce kylaren som möjligtvis skulle kunna vara den bästa kylaren från en
tredjepartstillverkare på väldigt väldigt länge.

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puvve:

Rapporter säger som sagt att MSI är vinnaren i mest antal Coilwhines levererade.
Jag VILL köpa ett MSI, för jag har det nu och det funkar sanslöst bra.
Men alla tester vi kollar på, mer eller mindre alla så ligger Gigabyte G1 Gaming versionen ute och väntar på våra konsumenter
med fantastiskt genomtänkt design enligt Windforce kylaren som möjligtvis skulle kunna vara den bästa kylaren från en
tredjepartstillverkare på väldigt väldigt länge.

Problemet jag har med Windforce är att kortet har inget som håller upp den massiva kylaren. ASUS och MSI har stöd för att hålla PCBn uppe medans Gigabyte kortet inte har det.

Permalänk
Avstängd

Plockade hem ett ASUS i torsdags. Så här långt fungerar kortet ypperligt. Måste också tillägga att den Semi-Passiva kylarn gjorde underverk på ljudnivån i Wndows miljö jämfört mot standard versionen av DCUII kylaren.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på ett asus eller gigabyte! Gigabyte presterar bättre visas de på benchmark osv. Vill ha så mycket som möjligt för pengarna. Vad är de för program med överklockning man får från gigbyte vs asus? Eller program i sig. Vilket kort valde du? Gigabyte verkar så riktigt Nice och samma med asus. Men är asus kort fabriksklockat??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizook:

Sitter och funderar på ett asus eller gigabyte! Gigabyte presterar bättre visas de på benchmark osv. Vill ha så mycket som möjligt för pengarna. Vad är de för program med överklockning man får från gigbyte vs asus? Eller program i sig. Vilket kort valde du? Gigabyte verkar så riktigt Nice och samma med asus. Men är asus kort fabriksklockat??

Har haft både gigabyte G1 gaming och gigabyte windforce. Mitt G1 gaming var ett riktigt dåligt exemplar då jag med windforce kunde klocka ca 70mhz (till ca 1540 mhz) mer än mitt g1 som kämpar redan vid 1470mhz. Fick bara 60% i asic för G1. Men i benchmarks och reviews så har dom ju hyllat G1 kortet otroligt mycket så det hela handlar väl om tur antar jag..

//Daniel

Permalänk
Medlem

Det nya från Inno3D verkar sinnessjukt överklockningsbart!

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Gigabyte eller MSI är de bästa har jag hört av många.

Mitt 660 är ett MSI men annars kör jag Gigabyte, nästan alltid billigast, bra kylning osv. Fördelen med MSI för just 660 var att den är ljudlös och sen var det så att just den var det lite rea på när jag skulle köpa

Permalänk
Medlem

Borde vi inte göra en "vote" i denna tråden, liknande: "Vilket kort köpte du?"
Då får man en enkel översikt samt möjlighet att fördjupa sig i... mer eller mindre konstruktiva inlägg i tråden.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det är fler skillnader mellan detta och G1 modellen än klockfrekvensen?
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Någon som vet om det är fler skillnader mellan detta och G1 modellen än klockfrekvensen?
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Kortet saknar backplate och sen har jag även läst att chippen kan vara av "andrasorteringen"

Permalänk

Är det värt att satsa på ett sånt kort ändå ? http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Visa signatur

CPU: 9700K 4,9Ghz Kylning:Custom Vatten MB: Gigabyte Z390 Elite GFX: RX6900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkreaver:

Är det värt att satsa på ett sånt kort ändå ? http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

För 2990kr helt klart.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Skrivet av StenTuff:

För 2990kr helt klart.

jag menar med tanke på att turbon inte är så hög och kortet inte håller lika hög kvalite så är överklocknings potentialen dålig ?
kanske bättre att lägga till lite pengar och köpa ett bättre kort?

Visa signatur

CPU: 9700K 4,9Ghz Kylning:Custom Vatten MB: Gigabyte Z390 Elite GFX: RX6900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkreaver:

Är det värt att satsa på ett sånt kort ändå ? http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Jag kan tillägga att det iaf i min butik var öppet köp fram till 7:e januari. Så man kan göra som mig och köpa ett först och sen vela, ända fram till nästa år om man vill.

För min del funderar jag på att på sikt bygga ut med ett kort till för SLI, och då känns priset relevant, särskilt då denna modell lär vara billigare även i framtiden. Två dumma frågor:

1. Någon som vet om denna är en utgående modell iom det nya G1-kortet?
2. Om jag bygger ut med SLI, måste jag ha två identiska kort?

EDIT:
Kommentarerna till den här artikeln angående avsakand av backplate låter ju inte särskilt lovande Någon här som har erfarenhet av att kort utan backlplate börjat bågna?
http://www.guru3d.com/news-story/gigabyte-releases-geforce-gt...

EDIT2:
För att bidra till förvirringen ser kortet ut att faktiskt ha en backplate i denna review:
http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-gtx-980-97...

Får öppna kartongen och kika imorrn

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeliusCeasar:

Borde vi inte göra en "vote" i denna tråden, liknande: "Vilket kort köpte du?"
Då får man en enkel översikt samt möjlighet att fördjupa sig i... mer eller mindre konstruktiva inlägg i tråden.

Fixat!

Tack för rekommendationen.

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk

Enligt prestanda indexet är ett 290 lika bra som ett 970 efter vad det kostar ?

Visa signatur

CPU: 9700K 4,9Ghz Kylning:Custom Vatten MB: Gigabyte Z390 Elite GFX: RX6900 XT

Permalänk
Skrivet av Darkreaver:

Enligt prestanda indexet är ett 290 lika bra som ett 970 efter vad det kostar ?

På vattenkylning utpresterar 290 ett 970 utan större problem. Vet inte hur det är på luft men då är det nog jämnare då 290 korten går såpass varmt.