Mjukvara, Virus eller fel på någon del ? [nya nätverksproblem i W8.1]

Permalänk

Mjukvara, Virus eller fel på någon del ? [nya nätverksproblem i W8.1]

Hej ! har ett spökfel på min dator. Hoppas någon kan klura ut vad felet är

Här är lite info om vad jag har.

Corsair CX 600W PSU
ATX 12V V2.3, 80 Plus, Standard. 2x 6+2pin PCIe, 6

AMD FX-8350 8-Core Processor
Socket-AM3+, 4.0Ghz, 125W, 8MB L2 + 8MB L3 Cache,

Gigabyte GA-970A-D3, Socket-AM3+
ATX, 970+SB950, DDR3, 2xG2-PCIe-x16, CFX, SATA 6Gb

Kingston DDR3 HyperX PnP 1866MHz 8GB
Kit w/two HyperX 4GB DDR3, CL11-11-11-30

ASUS GeForce GTX 660Ti 2GB PhysX CUDA
PCI-Express

Kingston HyperX 3K SSD 120GB 2.5"
SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 555/510MB/s read/write, San
--------------------------------------------------------------------------------------------
Använder: Windows 7 Ultimate x64

Har problem med att gå in i spel.
Har prövat att köra i kommandotolken sfc/scannow utan några fel.
Har prövat winsat tester på minne cpu och hdd.
Men så fort jag kör winsat graphicsformal så kommer det upp felmeddelande: (Verktyg för systemutvärdering har slutat fungera.) Verkar vara något
med directX som inte fungerar.
Har även prövat HDtune utan några error.
Battlefield 4 går inte att komma in på. inte ens i loading screen.
Heroes and generals där jag inte får upp någon spel ruta.
Titanfall där jag inte ens kan komma in i spelet. ser reklam osv men så fort spelet laddar låser det sig.
World of warcraft kan jag spela men då måste jag gå ner från directX 11 till directX 9 då fungerar det utan krångel.
CS Go kan jag spela men med sämre grafik.
Varje gång jag laddar ner nått spel genom Steam måste jag spamma återuppta nerladdning. som att något blockerar nerladdningen.
Kan inte använda Bank id program då något stoppar det.
Har öppnat alla portar i routern för steam.

Har alla senaste drivrutiner och bios. alla senaste uppdateringar på windows.
Scannat efter virus (inga virus) (Microsoft Security Essentials) (Norton Antivirus)
Scannat med Malwarebytes Anti-Malware utan några fel.

Har även försökt göra en systemklassificering men då kommer det upp att (Verktyg för systemvärdering i windows har slutat fungera).

Har prövat byta till nytt moderkort: Asus Sabertooth 990FX R2.0. (Samma fel där)
Har prövat med ett annat nätagg 850W (Samma fel där)
Har prövat med 1600mhz minnen (Samma fel där)
Har kört HD tune utan några anmärkningar
Har formaterat om dator genom omstår boot.
Har till och med köpt nytt windows 8.1 och försökt där igenom. dock fick jag mer problem och kommer knapp in på internet samt kan ej aktivera mitt windows. går jag in på google.se så kan jag bara gå in där en gång, sen måste jag starta om datorn för att kunna gå in där igen.
Har bytt bredband för att säkerställa internet. även öppnat upp portar samt försökt utan brandvägg utan resultat.
Har även prövat installera med en annan HDD utan resultat. (HDD EJ SSD satt i datorn sen ny installation)

Har lämnat in datorn till komplett som nu gör olika tester på den men verkar inte hitta något fel. Dom har testat processor i test maskin utan några fel.
Grafikkortet har testats utan några fel av komplett.

Hur jag än försöker så verkar inget fungera.
Hoppas detta hjälper er och om det är något mer i behöver veta så tveka ej på att höra av er då jag lider stort utav detta problem.

Redigerad trådrubrik pga sammanfogning
Permalänk
Medlem

Ha du installerad sp1 till windows 7-VIKTIG STEG(jag frågar om den på grund av att ibland om du inte har nya drivrutiner windows uppdate visar att alla är installerad även du inte har sp1)
Du kan prova att avinstallera alla virusprogram att testa- börja med Norton (bort inställningarna)-VIKTIGASTE STEG!!Alla problem kan göra norton.
firewall-default
Har du laddad directx via webbinstaller?
http://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=35
Ha du drivrutiner och hotfix från producent webbsida(grafik,moderkort)?Ej program som installerar automatisk.
Är du på administratör konto?Har du provat köra spel/program som administratör?
Vad har du i loggboken?
Har du provat bios till default?Har du uppgraderad bios?

Vad menar du?
...Har till och med köpt nytt windows 8.1 och försökt där igenom. dock fick jag mer problem och kommer knapp in på internet samt kan ej aktivera mitt windows

Kolla om du har korrekt datum och tid.

Permalänk

Jag har alla senaste uppdateringar till windows 7 samt sp1.
Har installerat directX genom webb/microsoft samt från bf4.
Jag har alla senste drivrutiner från gigabyte samt bios. även kört på default.
Jag har ställt in så allt kör genom administratör även på alla spel.

Trodde det va något fel med mitt windows 7(Korrupta filer) då detta kom upp i felmeddelande: Temp\WER8719.tmp.WERInternalMetadata.xml
Temp\WERA2A5.tmp.appcompat.txt
Temp\WERA2A6.tmp.mdmp

så köpte ett nytt windows 8.1 och trodde felen skulle lösa sig

Komplett ringde precis och sa att dom prövat med sitt egna (Test grafikkort) och det fungerar inte ens med det. så dom letar just nu efter lösningen om det är hdd minne eller moderkort. ingen som har en aning ? =(

Permalänk

Alltså dom felen jag länka där kom upp när jag körde i kommandotolket: Winsat graphicsformal.

Permalänk
Medlem

Har du läst winsat.log från C:\Windows\Performance\WinSAT
Jag har läst också att faktiskt moderkort kan bli trasig.

Permalänk

Doom27 får hem datorn på måndag så kan ej kolla det än.
prata precis med komplett och dom sa att det är glapp i ram minnes portarna på moderkortet och dom ska ersätta det med ett nytt.
MEN tror ni att det kan vara just detta som orsakar felen jag har i min dator ? att direcX samt att jag har problem med nätverk/internet?
För jag har ju prövat att slänga i ett helt nytt Asus Sabertooth 990FX R2.0 och har exakt samma fel.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det kan vara problem med kondensator på moderkortet.Det är för mycket fel.Du skriver att du har gjort test på olika sätt.
...För jag har ju prövat att slänga i ett helt nytt Asus Sabertooth 990FX R2.0 och har exakt samma fel....
Du har bytt nästan hela dator komponenter.Du har även formaterad och installerad windows.Kommer ihåg att norton gjorde många problem.Du har många olika fel.Det kan vara att två komponenter har fel.

.....Varje gång jag laddar ner nått spel genom Steam måste jag spamma återuppta nerladdning. som att något blockerar nerladdningen...
Steam har problem med server.Du kan byta server.
Om du har två antivirus då kan de blockera. (norton och mcafe har för mycket mekanismer som påverkar fel)

...Kan inte använda Bank id program då något stoppar det.....-vad menar du?

Problem med ram kan bli ansvar på många problem men inte alla som du har skrivit om.
Om man inte testar elektroniska komponenter man kan bara spekulera.

Permalänk

Har aldrig haft virus program installerat innan, har endast installerat virus program för att kolla om jag hade virus på datorn.

Alltså det är något som gör att internet/nätverk krånglar då jag har problem med att jag inte kan aktivera windows, jag kan inte använda bank id då något blockerar det. jag kan inte ladda ner på steam utan att jag får återuppta nerladdning, har prövat byta server x antal gånger utan resultat.

När jag använder windows 8.1 internet explorer och ska in på t.e.x komplett.se kommer det upp internet explorer har slutat fungera, startar jag om datorn kommer jag in där direkt, men bara en gång sen måste jag starta om den igen för att kunna gå in där.

Så virus program har inte varit i vägen då det nyligen installerades.

Diskuterade situationen med Komplett men dom verkar nöja sig med att installera ett nytt moderkort och sen får jag kolla igenom dator själv.
Så ska se på fredag eller måndag när jag hämtat burken, om felen fortfarande kvarstår.

Men som sagt känns konstigt att felet följer med när jag satt i ett helt nytt moderkort. Funderar på om det kan vara någon sladd mellan hdd - moderkort som är kass eller fel på hdd.
Har dock prövat göra HDtune utan några error.

Permalänk

Va CPU som va boven i allt detta
Krångel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Windows 8.1 ostabilt ?

Har följande

Corsair CX 600W PSU
ATX 12V V2.3, 80 Plus, Standard. 2x 6+2pin PCIe, 6

AMD FX-8350 8-Core Processor
Socket-AM3+, 4.0Ghz, 125W, 8MB L2 + 8MB L3 Cache,

ASUS M5A97 R2.0, Socket-AM3+
ATX, 970+SB950, DDR3, 2xG2-PCIe-x16, CFX, SATA 6Gb/s, USB 3.0, UEFI

Kingston DDR3 HyperX PnP 1866MHz 8GB
Kit w/two HyperX 4GB DDR3, CL11-11-11-30

ASUS GeForce GTX 660Ti 2GB PhysX CUDA
PCI-Express

Kingston HyperX 3K SSD 120GB 2.5"
SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 555/510MB/s read/write, San

processor och moderkort helt nytt och komplett har testat det.

Har följande fel:

Verkar som att mitt windows 8.1 stöter från mitt nätverk eller internet. då jag får hög ms efter en stund jag spelat. kvittar vad det är för online spel jag spelar. händer förr eller senare ändå.

Använder mig av telia 30mbit ADSL

Otrolig störande då jag hämtat nytt modem och telia säger att det inte är fel på deras lina och att allt är tipp topp.

Gjorde ett test och fick detta resultat:

Någon som vet om windows 8.1 krånglar mycket ?

Otroligt störande att ha detta fel. Även när jag lirar battlefield 4 så laggar det ur men dock behöver inte pingen öka utan att det laggar ur.

Permalänk
Skrivet av puttefnask87:

Har följande

Corsair CX 600W PSU
ATX 12V V2.3, 80 Plus, Standard. 2x 6+2pin PCIe, 6

AMD FX-8350 8-Core Processor
Socket-AM3+, 4.0Ghz, 125W, 8MB L2 + 8MB L3 Cache,

ASUS M5A97 R2.0, Socket-AM3+
ATX, 970+SB950, DDR3, 2xG2-PCIe-x16, CFX, SATA 6Gb/s, USB 3.0, UEFI

Kingston DDR3 HyperX PnP 1866MHz 8GB
Kit w/two HyperX 4GB DDR3, CL11-11-11-30

ASUS GeForce GTX 660Ti 2GB PhysX CUDA
PCI-Express

Kingston HyperX 3K SSD 120GB 2.5"
SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 555/510MB/s read/write, San

processor och moderkort helt nytt och komplett har testat det.

Har följande fel:

Verkar som att mitt windows 8.1 stöter från mitt nätverk eller internet. då jag får hög ms efter en stund jag spelat. kvittar vad det är för online spel jag spelar. händer förr eller senare ändå.

Använder mig av telia 30mbit ADSL

Otrolig störande då jag hämtat nytt modem och telia säger att det inte är fel på deras lina och att allt är tipp topp.

Gjorde ett test och fick detta resultat: http://imageshack.com/a/img673/2267/sbWcDY.png

Någon som vet om windows 8.1 krånglar mycket ?

Otroligt störande att ha detta fel. Även när jag lirar battlefield 4 så laggar det ur men dock behöver inte pingen öka utan att det laggar ur.

Försvinner internet helt eller blir det bara slöare? Använder du trådat eller trådlöst?

Jag har problem på min bärbara dator att efter jag installerade Win 8 så försvann internet med jämna mellanrum. Var tydligen ett ganska vanligt problem. Men jag löste det genom att byta drivrutiner till nätverkskortet så var det klart.

Notera att jag använde trådlöst internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av puttefnask87:

Har följande

Corsair CX 600W PSU
ATX 12V V2.3, 80 Plus, Standard. 2x 6+2pin PCIe, 6

AMD FX-8350 8-Core Processor
Socket-AM3+, 4.0Ghz, 125W, 8MB L2 + 8MB L3 Cache,

ASUS M5A97 R2.0, Socket-AM3+
ATX, 970+SB950, DDR3, 2xG2-PCIe-x16, CFX, SATA 6Gb/s, USB 3.0, UEFI

Kingston DDR3 HyperX PnP 1866MHz 8GB
Kit w/two HyperX 4GB DDR3, CL11-11-11-30

ASUS GeForce GTX 660Ti 2GB PhysX CUDA
PCI-Express

Kingston HyperX 3K SSD 120GB 2.5"
SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 555/510MB/s read/write, San

processor och moderkort helt nytt och komplett har testat det.

Har följande fel:

Verkar som att mitt windows 8.1 stöter från mitt nätverk eller internet. då jag får hög ms efter en stund jag spelat. kvittar vad det är för online spel jag spelar. händer förr eller senare ändå.

Använder mig av telia 30mbit ADSL

Otrolig störande då jag hämtat nytt modem och telia säger att det inte är fel på deras lina och att allt är tipp topp.

Gjorde ett test och fick detta resultat: http://imageshack.com/a/img673/2267/sbWcDY.png

Någon som vet om windows 8.1 krånglar mycket ?

Otroligt störande att ha detta fel. Även när jag lirar battlefield 4 så laggar det ur men dock behöver inte pingen öka utan att det laggar ur.

Jag skulle säga att Windows 8.1 inte krånglar mer än 8.0 eller 7...

Om det problemet är isolerat till den där datorn så skulle jag föreslå att kolla upp nätverkskortet och om det finns uppdaterade drivrutiner.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Hur kom du till slutsatsen att det skulle vara Windows 8.1 som är problemet?

Och det kanske är mer intressant att vet hur ditt nätverk ser ut än vilken latency ditt arbetsminne har om du vill ha hjälp...

Trådat eller trådlöst? Delar du nätverket med någon annan person/enhet? Har du installerat rekommenderade drivrutiner? Använder du antivirusprogram? Streamar du nåt, t.ex. musik eller film samtidigt som du spelar? Är ditt nätverk sämre under vissa tider på dygnet? Har du kört samma setup på samma nätverk med annat OS (då du misstänker 8.1)?.

Permalänk

Har även detta problem. när jag installera nya drivrutiner vid nyinstallation så ändra sig inte drivrutinsdatum på ljud och nätverk. något som gör att det inte sparas på datorn eller windows 8.1 som väljer helt själv ?

Permalänk

Skrurtbert: Hej ! jag det är så att det är oftast på eftermiddagar och kvällar. Trådat nätverk. har telia TV genom ADSL men det tar bara 4mbit men har även prövat köra utan det. jag har installerat dom senaste genom asus hemsida men dom ändar ej datum när jag installerat den nya. streamar inget och har inget antivurusprogram. har kört trådlöst genom surfplatta och krånglar även där över t.e.x Skype.

Permalänk

internet försvinner ibland helt så jag disconnectas från servrar när jag spelar. skype stänger av sig och försöker återuppkoppla. Telia ser inga utav dessa avbrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av puttefnask87:

internet försvinner ibland helt så jag disconnectas från servrar när jag spelar. skype stänger av sig och försöker återuppkoppla. Telia ser inga utav dessa avbrott.

Har du någon annan enhet som du kan testa bredbandet med? Laptop/surflplatta/telefon?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk

Gjorde en bredbandskoll nu på morgonen
Tar emot: 10.48
Skickar: 0.96
MS: 38

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom det är samma dator som krånglar, kan vi få svar på vad som var felet med CPU? #14959419

"Va CPU som va boven i allt detta
Krångel"

Egentligen får man inte ha två trådar om samma problem (§3.3 i reglerna) som detta verkar vara, men eftersom du tydligen bytt OS, så låter jag det vara så länge för att inte öka förvirringen (möjligt att jag sammanfogar senare). Du bör dock vara mycket noga med att berätta vad som är gjort sedan tidigare så att andra medlemmar slipper fråga och felsöka i onödan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Har gjort speed test genom mob och fick 6mbit ner och 0.5 upp 1600ms

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom det är samma dator och du redan bytt till 8.1 i förra tråden så har jag sammanfogat dina två trådar, i enlighet med §3.3 i reglerna som förbjuder mer än en tråd om samma ämne/problem.

Vill trådskaparen ändra trådrubriken eller lägga till något i första inlägget är det bara att Redigera.

*Inlägg sammanfogade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro