Permalänk
Medlem

Första bygge, 12-14 tusen kr

Tjena tjena. Dags för mig att göra mitt första bygge. Kan väldigt lite om datorer och vilka komponenter som är bra val. Spelar för det mesta LoL och andra RTS spel, men ibland så händer det att jag spelar något fps. Kollar också rätt mycket på film.

Har några krav på datorn:
Chassit ska vara snyggt och ha snygga ljus. Skulle även föredra att den är så tyst som möjligt. Ska även ha ett fönster så att man kan se in.
Ska vara tillräckligt bra för att kunna spela de nya spelen i höga fps. Ska även ha en så lång livslängd som möjligt. Det skulle därför inte skada om det fanns potential för att expanda.
Har en budget mellan 12-14 tusen kronor, men den skulle även kunna gå över det om det vore kostnads värt det.

Har även några frågor:
Hur mycket utav budgeten borde man lägga ner på de vardera delarna?
Är vatten kylning värt det?
Hur många kärnor på processorn borde man ha?

Hittils har jag bara valt ut två chassin:
http://www.inet.se/produkt/6911815/nzxt-h440w-silent-ultra-sv...
http://www.inet.se/produkt/6901571/cooler-master-stryker-vit
Är mer inriktad för att ta H440 då den är snyggare, men vet inte om Strykern i säg är bättre med tanke på Airflow.

All form av hjälp/tips skulle om vilka komponenter som borde väljas skulle uppskattas. Men vore även tackasm för vanliga tips om själva bygget.

Permalänk
Medlem

Svar:
Det beror på vad för krav man har på datorn, samt användande. Det finns ingen magisk formel men oftast vill du lägga ut mest på GPU därefter CPU.
Det tycker jag inte om du inte har behovet, oftast är behov av vattenkylning då du ska överklocka mycket samt kör många grafikkort då det blir varm, annars är det inte värt det tycker jag.
De flesta spelen använder fortfarande inte fler än typ två kärnor om jag kommer ihåg rätt, fast nu har de börjat använda fler, men fyra är väl att rekommendera.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7250689/2014-10-12

Du har en SSD som har en garanti på 10 år och ett nätagg som gör att du kan köpa ännu ett grafikkort senare. Om du gillar att streama eller redigera en massa kan du vilja köpa en CPU som är mer anpassad för det, nämligen 4790k.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaret! Det ser ut att vara en riktigt bra dator det där, har däremot några ytterligare frågor.

Mina kompisar säger att det räcker med 8GB RAM, behövs det verkligen 16GB? Vad blir de stora fördelarna av att ta 16GB?

Undrar även om du vet om det finns några komponenter som liknar de du valt ut, men som skulle passa in i färgtemat grönt lite bättre. Är inte alls nödvändigt men det skulle vara trevligt. Främst för dessa komponenter:
RAM minnet
Processorfläkten
Grafikortet(lyser det redan grönt?)

Annars så undrar jag även hur värt det skulle vara att ta i7 4790k istället för i5 4690k. Vilka blir de stora skillnaderna?

Permalänk
Medlem

Första Dator!

Tjena tjena.
Jag har nu hållt på med att bestämma olika komponenter för ett tag och har kommit fram till detta:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7264801/2014-10-16

Vad tycks? Vilka förändringar skulle ni välja göra?

Jag brukar för det mesta spela rts, ibland fps och kolla på film. Ibland så streamar jag även. Har även planerat att i framtiden lägga till ett ytterligare msi gtx 970 för sli, vore det bra?

All form av hjälp/tips skulle uppskattas!

Permalänk
Moderator
Forumledare

*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.

Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.

Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns

Hejsan!
Skulle det gå om jag tog bort denna tråd och postade en ny eller är det fortfarande emot reglerna?
Det ser inte ut som att jag får några svar här, och jag behöver hjälp från folk som faktiskt kan saker om datorer :p.

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7265573/2014-10-17
Det kan du få för cirka 12k.. Bättre moderkort, grafikkort eller mer RAM minne kan du lägga till om du behöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7266183/2014-10-17

Vad jag skulle tagit. Ingen idé att överdriva minnena och moderkortet, 8 GB räcker gott till all form av spelande och lägg inte ut extra pengar på moderkortet för en massa funktioner du aldrig kommer att använda. Även mycket lätt att i framtiden uppgradera till SLI om du nu vill det, bara att trycka i ett grafikkort till.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Byt ut det dära h440 mot ett phanteks enthoo PRO istället

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Byt ut det dära h440 mot ett phanteks enthoo PRO istället

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle han? H440 fick ju utmärkt produkt av Swec och om han nu tycker det är snyggt också så är det ju bara plus.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henke420:

Varför skulle han? H440 fick ju utmärkt produkt av Swec och om han nu tycker det är snyggt också så är det ju bara plus.

Därför jag säger det.
Nej skojar bara med dig. Enthoo PRO är ett bättre chassi enligt mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Därför jag säger det.
Nej skojar bara med dig. Enthoo PRO är ett bättre chassi enligt mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte tillräckligt många LEDs för min smak, måste vara disco annars är det inget riktigt gaming chassi. Kappa

Visa signatur