Permalänk
Medlem

Musikdator 10 - 12.000 kr

Hej Sweclockers

Jag tänker bygga ihop en dator för musik (och kanske lite videoredigering)

Jag har en MSI GX660, i5 460M, 8 gig ram (bärbar) med cubase 5 32 bit och jag känner att jag behöver något bättre för att göra musik med feta stråkarr. mm.
Jag kommer även skaffa till Cubase 7 och Native instrument 10 när det kommer (budget versionen för ca 4500KR). Med tiden kommer jag också skaffa Hollywood strings när budgeten räcker till (går på ca 8000 kr).

Jag vill ha en snabb dator med så lite latency som möjligt och slippa oroa mig för att få asio peakar som jag lätt får idag om jag belastar den för mycket.
Jag har ett Roland Quad Capture ljudkort för tillfället som körs via usb 2.0.

Jag vet att ni är väldigt kunniga på detta forum när det kommer till att bygga datorer och jag behöver eran hjälp.

Ps. om man för budgeten kan få med ett ok grafikkort i datorn så är det inte helt fel eftersom jag gillar spel, men det är inte så jätteviktigt.

Vänlig hälsning Fiklm

Permalänk
Medlem

Antar att du vill ha en all-around kompetent dator som ska hålla de kommande åren?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7266288/2014-10-17

Denna skulle nog inte göra dig besviken, funkar även mycket bra till spel. Skulle nog även gå bra att pressa ner priset till ~10,5 k om du tycker den är för dyr.
Använder bara Inet för att det är lätt att länka kundvagnar därifrån, mycket möjligt att du kan få det billigare hos en annan e-handlare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke420:

Antar att du vill ha en all-around kompetent dator som ska hålla de kommande åren?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7266166/2014-10-17
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-7266166-00.png

Denna skulle nog inte göra dig besviken, funkar även mycket bra till spel. Skulle nog även gå bra att pressa ner priset till ~10,5 k om du tycker den är för dyr.
Använder bara Inet för att det är lätt att länka kundvagnar därifrån, mycket möjligt att du kan få det billigare hos en annan e-handlare.

Byt moderkortet till ett Z97 annars kommer han måsta uppdatera bios för att kunna köra med 4790k.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPeakon:

Byt moderkortet till ett Z97 annars kommer han måsta uppdatera bios för att kunna köra med 4790k.

My bad!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke420:

Sånt som händer!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Tack för tipset :). Är processorn tillräckligt bra för detta ändamål eller är en kraftfullare processor att föredra?
Alla jag pratat med säger att det är bättre att bygga datorn själv, eftersom de slarvar med bygget i affärerna, vad tycker ni om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiklm:

Tack för tipset :). Är processorn tillräckligt bra för detta ändamål eller är en kraftfullare processor att föredra?
Alla jag pratat med säger att det är bättre att bygga datorn själv, eftersom de slarvar med bygget i affärerna, vad tycker ni om det?

Processorn är absolut tillräckligt bra, och jag tror inte att Inet slarvar med sina byggen, mycket möjligt att andra gör det dock. Men om du nu kan bygga själv är ju det alltid att föredra.

Visa signatur