Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Mycket höga temperaturer på en 4790k

Tjena!

Jag köpte nyligen en helt ny dator, men jag har problem med höga temps. Idle ligger på ca 37 grader och i load med prime95/MAXON CINEBENCH ligger jag uppe i 78-100 grader! Detta är ju temperaturer långt över de normala siffrorna.

Moderkortet är ett GA-Z97X-Gaming 3 från gigabyte
Cpu: 4790k stock
Kylare: Cooler Master hyper 212 evo
Chassi är ett fractal design r4 med 2 fläktar i fronten som dra in luft, 2 st i top som drar ut och en bak som drar ut.
Jag har installerat om kylaren med ny kylpasta för att se till så den var rätt på satt, men det gjorde ingen skillnad.

Några idér varför temperaturerna är så höga och hur jag sänker dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson82:

Tjena!

Jag köpte nyligen en helt ny dator, men jag har problem med höga temps. Idle ligger på ca 37 grader och i load med prime95/MAXON CINEBENCH ligger jag uppe i 78-100 grader! Detta är ju temperaturer långt över de normala siffrorna.

Moderkortet är ett GA-Z97X-Gaming 3 från gigabyte
Cpu: 4790k stock
Kylare: Cooler Master hyper 212 evo
Chassi är ett fractal design r4 med 2 fläktar i fronten som dra in luft, 2 st i top som drar ut och en bak som drar ut.
Jag har installerat om kylaren med ny kylpasta för att se till så den var rätt på satt, men det gjorde ingen skillnad.

Några idér varför temperaturerna är så höga och hur jag sänker dem?

Använt sökfunktionen? Uppdatera bios på moderkortet och kontrollera spänningen, då mobo ofta överklockar cpu:n automatiskt och det blir alldeles för mycket volt. Känt problem att devils caynon cpuerna blir väldigt varma utan mobo uppdatering.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

1. Testa med mer än en mjukvara när du mäter tempen. T.ex HW Monitor och den som kom med ditt moderkort om det gjorde det.
2. Kontrollera så att kylaren sitter på ordentligt så det inte är glapp eller sitter snett eller för mycket/för lite kylpasta.
3. Testa du med stock-kylaren? Hur ser det ut med den? Kan vara att kylaren du använder har en skada.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

1. Testa med mer än en mjukvara när du mäter tempen. T.ex HW Monitor och den som kom med ditt moderkort om det gjorde det.
2. Kontrollera så att kylaren sitter på ordentligt så det inte är glapp eller sitter snett eller för mycket/för lite kylpasta.
3. Testa du med stock-kylaren? Hur ser det ut med den? Kan vara att kylaren du använder har en skada.

Testa stock har jag inte gjort, Ska absolut göra det!

Tempsen kollar jag med HW Monitor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

1. Testa med mer än en mjukvara när du mäter tempen. T.ex HW Monitor och den som kom med ditt moderkort om det gjorde det.
2. Kontrollera så att kylaren sitter på ordentligt så det inte är glapp eller sitter snett eller för mycket/för lite kylpasta.
3. Testa du med stock-kylaren? Hur ser det ut med den? Kan vara att kylaren du använder har en skada.

Skrivet av Matsson82:

Testa stock har jag inte gjort, Ska absolut göra det!

Tempsen kollar jag med HW Monitor

Det är mobo uppdatering som krävs är jag säker på till 99%, devil's canyon har det kända problemet att överklockas och övervoltas av moderkortet. Läs andra trådar allting har löst sig efter bios uppdatering. Kan vara tillsammans med bios och en felmonterad kylare som spökar.

#14948407

läs även detta #14862278

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Det är mobo uppdatering som krävs är jag säker på till 99%, devil's canyon har det kända problemet att överklockas och övervoltas av moderkortet. Läs andra trådar allting har löst sig efter bios uppdatering. Kan vara tillsammans med bios och en felmonterad kylare som spökar.

#14948407

läs även detta #14862278

Var hittar jag rätt bios? gigabytes hemsida?
Bryter det garantin när man uppdaterar bios?
Hur man uppdatera borde jag hitta på google, korrekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson82:

Var hittar jag rätt bios? gigabytes hemsida?
Bryter det garantin när man uppdaterar bios?
Hur man uppdatera borde jag hitta på google, korrekt?

Yes bios ska finnas på din moderkortstillverkares sida. Jag som använder mig av MSI har en mjukvara som uppdaterar det åt mig, kolla om gigabyte har något liknande annar brukar man uppdatera via USB, annars googla. Nej garantin ska inte brytas eftersom det är moderkortstillverkaren som har släppt uppdateringen.

SKulle du redan ha det senaste så kolla över så att det inte är auto voltage på cpun.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Yes bios ska finnas på din moderkortstillverkares sida. Jag som använder mig av MSI har en mjukvara som uppdaterar det åt mig, kolla om gigabyte har något liknande annar brukar man uppdatera via USB, annars googla. Nej garantin ska inte brytas eftersom det är moderkortstillverkaren som har släppt uppdateringen.

SKulle du redan ha det senaste så kolla över så att det inte är auto voltage på cpun.

Så var på väg att uppgradera bios, men mina bios är redan uppdaterade till F5 vilket är deras senaste version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson82:

Så var på väg att uppgradera bios, men mina bios är redan uppdaterade till F5 vilket är deras senaste version.

Gå in i bios och kolla volten så den inte står på auto alternativt högt.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Gå in i bios och kolla volten så den inte står på auto alternativt högt.

Jag stängde av auto på vcore och satte den på normal. Sen stängde jag av intel turbo, det var då temperaturerna sjönk. Men nu när jag startar intel turbo igen så fungerar det inte, den har låst sig på 4ghz