Ska börja reparera iPhones. Vilka verktyg ska jag skaffa?

Permalänk
Medlem

Ska börja reparera iPhones. Vilka verktyg ska jag skaffa?

Hejsan! Ska nu börja reparera iPhones på min fritid, och eventuellt göra det till en business. Någon som har ett bra tips på vilka skruvmejslar, plastverktyg, och andra verktyg jag kan tänkas behöva? Hade varit nice med ett kit där i princip allt ingår. Kommer reparera allt i från iPhone 3 till iPhone 6+

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Limpfittz:

Hejsan! Ska nu börja reparera iPhones på min fritid, och eventuellt göra det till en business. Någon som har ett bra tips på vilka skruvmejslar, plastverktyg, och andra verktyg jag kan tänkas behöva? Hade varit nice med ett kit där i princip allt ingår. Kommer reparera allt i från iPhone 3 till iPhone 6+

www.ifixit.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Hejsan! Ska nu börja reparera iPhones på min fritid, och eventuellt göra det till en business. Någon som har ett bra tips på vilka skruvmejslar, plastverktyg, och andra verktyg jag kan tänkas behöva? Hade varit nice med ett kit där i princip allt ingår. Kommer reparera allt i från iPhone 3 till iPhone 6+

Ursäkta ett dumt svar.

Du har tänkt börja reparera telefoner men har INGEN koll på vad du behöver för verktyg???

Om du ens gjord nån reparation av nån telefon tidigare så borde du ha koll på och veta vad man behöver och var man skaffar det

Känns inte som nån jag skulle vilja lämna min telefon till

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Ursäkta ett dumt svar.

Du har tänkt börja reparera telefoner men har INGEN koll på vad du behöver för verktyg???

Om du ens gjord nån reparation av nån telefon tidigare så borde du ha koll på och veta vad man behöver och var man skaffar det

Känns inte som nån jag skulle vilja lämna min telefon till

Alla måste ju börja nånstans? Han kanske har ett gäng mobiler hemma som han kan testa på och därefter om det går bra göra det till en liten buisness. Skriver han ju även i första inlägget.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Numera ska du gärna ha haft fast anställning och 12 år av erfarenhet när du söker jobb. Helst redan vid 15 års ålder. Han kanske lagar tjejkompisens iPhone för halva priset av vad en liten verkstad med fejkprylar gör.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Batman:

Alla måste ju börja nånstans? Han kanske har ett gäng mobiler hemma som han kan testa på och därefter om det går bra göra det till en liten buisness. Skriver han ju även i första inlägget.

Jag ser att trådskaparen skriver iPhone 6+ i första inlägget. Det borde innebära att man vill satsa fullt från början och då undrar jag också över tidigare erfarenheter så att det inte slutar i missnöjda kunder. I all välmening.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Ursäkta ett dumt svar.

Du har tänkt börja reparera telefoner men har INGEN koll på vad du behöver för verktyg???

Om du ens gjord nån reparation av nån telefon tidigare så borde du ha koll på och veta vad man behöver och var man skaffar det

Känns inte som nån jag skulle vilja lämna min telefon till

Tror du missuppfattar lite vad jag menar här...

Jag vet hur man reparerar en iPhone, och har 15 års erfarenhet av datorbygge sen innan så är inte rädd att ge mig in i en telefon Jag vet exakt vilka verktyg jag ska använda, men behöver BRA verktyg, inga skitmejslar som går sönder och gärna tips på specifika märken på olika reparationskit te.x.

Just i dagsläget så hade jag inte vågat reparera din telefon heller, men har en del telefoner hemma som jag ska träna på, och det kommer nog inte dröja länge förens jag kan utföra ett reparationsjobb och ha en 100% nöjd första kund! Är väldigt noggrann av mig.

Skrivet av Batman:

Alla måste ju börja nånstans? Han kanske har ett gäng mobiler hemma som han kan testa på och därefter om det går bra göra det till en liten buisness. Skriver han ju även i första inlägget.

Precis

Skrivet av MultiMan:

Jag ser att trådskaparen skriver iPhone 6+ i första inlägget. Det borde innebära att man vill satsa fullt från början och då undrar jag också över tidigare erfarenheter så att det inte slutar i missnöjda kunder. I all välmening.

Kommer absolut inte reparera vem som helsts iPhone 6+ som första telefon. Men har ett sinne för sånt här, och har många års erfarenhet av liknande elektronik, så tror inte det är några problem att lära sig alls Tror jag kommer kunna utföra ett bra noggrannt jobb väldigt snabbt! Sen är det tänkt att jag ska reparera närståendes prylar först och främst. Tänker inte starta något onlineföretag nu direkt precis.

Tack! Någon som har tips och råd om inrikes shoppar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Och hur ska du göra när du har gjort fel och telefonen är obrukbar?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Maho:

Och hur ska du göra när du har gjort fel och telefonen är obrukbar?

Ersätt med en telefon i likvärdigt eller bättre skick så klart. Att all data på en telefon ryker när man skickar in på lagning är standard då spelar inte en ny telefon någon roll.

Några tusen per misstag är förhållandevis billigt, och säg den reparatör som inte har en näve telefoner av aktuella modeller liggandes. Bara se till att misstagen inte sker för ofta.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Ersätt med en telefon i likvärdigt eller bättre skick så klart. Att all data på en telefon ryker när man skickar in på lagning är standard då spelar inte en ny telefon någon roll.

Några tusen per misstag är förhållandevis billigt, och säg den reparatör som inte har en näve telefoner av aktuella modeller liggandes. Bara se till att misstagen inte sker för ofta.

Tror inte att TS har massa telefoner liggandes...
Men skicka du gärna in din till honom om du vill.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Och hur ska du göra när du har gjort fel och telefonen är obrukbar?

Skrivet av Maho:

Tror inte att TS har massa telefoner liggandes... Men skicka du gärna in din till honom om du vill.

Varför ska du vara så negativ? Självklart kan det gå åt skogen, men om jag aldrig börjar experimentera så kommer jag ju ingen vart! Får ju ersätta telefonen om det blir något strul, eller byta ut den komponent som är trasig, är inte dum i huvudet! håll dig on topic istället och svara på mina frågor!

Skrivet av Fluf:

Ersätt med en telefon i likvärdigt eller bättre skick så klart. Att all data på en telefon ryker när man skickar in på lagning är standard då spelar inte en ny telefon någon roll.

Några tusen per misstag är förhållandevis billigt, och säg den reparatör som inte har en näve telefoner av aktuella modeller liggandes. Bara se till att misstagen inte sker för ofta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Ursäkta ett dumt svar.

Du har tänkt börja reparera telefoner men har INGEN koll på vad du behöver för verktyg???

Om du ens gjord nån reparation av nån telefon tidigare så borde du ha koll på och veta vad man behöver och var man skaffar det

Känns inte som nån jag skulle vilja lämna min telefon till

Det är ju inte rocket science. De flesta skulle nog med lite tålamod kunna skruva isär en mobiltelefon om de bara vågade.

Permalänk
Medlem

Tror det är svårt att hitta ett "telefonlagningskit" i en svensk butik som dessutom består av bra märkesverktyg. Du får nog köpa lite här och lite där vartefter du hittar behovet av ett specifikt verktyg. Elfa har säkert en del bra att ha om du låter bli att kika på dom billigaste sakerna.

Varför bara Iphone?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hkman:

Varför bara Iphone?

Den kan väl vara bra att börja med, få modeller och användarna vill väl ha en Iphone så de är nog mindre sugna på att byta modell om den går sönder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

ingen aning om kvaliten dock, men har tänkt köpa det själv eftersom det finns en del specialbits i lådan.

Men varför begränsa dig till telefoner, det finns tonvis med trasig elektronik att laga, bara att tigga/få/hitta så kommer du ha högavis med övningsobjekt om det nu är kunskapen du är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hkman:

Varför bara Iphone?

Få modeller så han kan ha ett litet lager med reservdelar hemma kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynkrygg:

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

ingen aning om kvaliten dock, men har tänkt köpa det själv eftersom det finns en del specialbits i lådan.

Men varför begränsa dig till telefoner, det finns tonvis med trasig elektronik att laga, bara att tigga/få/hitta så kommer du ha högavis med övningsobjekt om det nu är kunskapen du är ute efter.

För 349 spänn kan man inte förvänta sej mycket. Visst, ska man laga 5 telefoner och skruva lite med annat privat duger det väl men ska man upp på en högre nivå där sakerna håller och inte förstör det man ska laga behöver man lägga avsevärt mycket mer pengar. Bra verktyg är dyrt men ska man använda dom på riktigt blir det billigare i längden att köpa kvalitet.
Elfa har fina småelekronikverktyg men då är det ett par tusen för en relativt liten uppsättning med verktyg. Kommer dock att löna sej i längden.

Permalänk
Avstängd

Behöver du inte bli auktoriserad för att inte bryta garantin för folk?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Behöver du inte bli auktoriserad för att inte bryta garantin för folk?

Vill man utnyttja garantin går man väl inte till en random reparatör, eller hur : P

Permalänk
Medlem

Det där såg fint ut. Skulle också satsa på en riktig bra bordlampa som går att vrida och vända som inte blir varm (för då blir man svettig), ESD-matta, Liten magnet för skruvar så dessa inte försvinner. Och en drös med trasiga iphones. (kolla medd greentech om du kan få köpa ett gäng billigt, dvs olagade)
http://www.greentech.se/

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Rekordmedlem

En förstoringslampa är suverän att ha vid småpill med elektronik av alla sorter, de ger relativt skuggfri belysning också eftersom de inte lyser från bara en riktning utan runt objektet man kollar på, förstoringslampan är nog den mest mångsidiga saken jag har, den funkar ju till allt från mekanik till att löda eller kolla på kretskortsbanor/komponenter efter sprickor o dyl, mycket bekväm att ha som normal bordslampa också.

http://www.clasohlson.com/se/F%C3%B6rstoringslampa-Marksl%C3%...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En förstoringslampa är suverän att ha vid småpill med elektronik av alla sorter, de ger relativt skuggfri belysning också eftersom de inte lyser från bara en riktning utan runt objektet man kollar på, förstoringslampan är nog den mest mångsidiga saken jag har, den funkar ju till allt från mekanik till att löda eller kolla på kretskortsbanor/komponenter efter sprickor o dyl, mycket bekväm att ha som normal bordslampa också.
http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8873367502878.jpg

http://www.clasohlson.com/se/F%C3%B6rstoringslampa-Marksl%C3%...

En av de första vettiga kommentaren tror jag.

OT: Säljer någon verkligen iPhones specialverktyg? Önskar TS all lycka!

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Skrivet av Limpfittz:

ja kan ge lite tips, men lite följdfrågor vilken del av landet bor du i ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Nu kommer jag in och glorifierar kinaprylar bara för det är det enda jag har erfarenhet av, men finns säkert något bättre alternativ för verktyg dock har dessa funkat perfekt för mig.

Sparat bra många tusen åt mig själv samt mina vänner genom att byta ut krossade touch screens med skärmar från kina för drygt 200 kr eller mindre. Det är säkert samma skärmar som reparationsföretag använder och kräver 1000 kr eller mer för utbyte av skärm. Kvaliteten känns identisk enligt mig och dom jag känner men är säkert något med budget IPS plattor, vad vet jag. *RANT RANT*

http://www.aliexpress.com/item/8-in-1-REPAIR-PRY-KIT-OPENING-...

Gummistavar som man skrapar upp "kretsen" eller vad det nu är som är guldfolieplast.
Sugpropp för att lyfta upp LCD skärmen.
Skruvmejslar.

Ett problem du lär stöta på är att inte ha sönder touch id kabeln för home knappen till 5S/6/6+ när du byter , sjukt ömtålig kabel som ska sitta fasthakad på fastskärmen tillsammans med knappen,

Permalänk
Skrivet av Crengi:

Nu kommer jag in och glorifierar kinaprylar bara för det är det enda jag har erfarenhet av, men finns säkert något bättre alternativ för verktyg dock har dessa funkat perfekt för mig.

Sparat bra många tusen åt mig själv samt mina vänner genom att byta ut krossade touch screens med skärmar från kina för drygt 200 kr eller mindre. Det är säkert samma skärmar som reparationsföretag använder och kräver 1000 kr eller mer för utbyte av skärm. Kvaliteten känns identisk enligt mig och dom jag känner men är säkert något med budget IPS plattor, vad vet jag. *RANT RANT*

http://www.aliexpress.com/item/8-in-1-REPAIR-PRY-KIT-OPENING-...

Gummistavar som man skrapar upp "kretsen" eller vad det nu är som är guldfolieplast.
Sugpropp för att lyfta upp LCD skärmen.
Skruvmejslar.

Ett problem du lär stöta på är att inte ha sönder touch id kabeln för home knappen till 5S/6/6+ när du byter , sjukt ömtålig kabel som ska sitta fasthakad på fastskärmen tillsammans med knappen,

dom har vi på jobbet också riktigt bra första gången vi beställde. dom senaste funkar bara för Samsung nokia, htc på iPhones är Philips hålet lite grundare så du bara förstör hela skruvskallen istället. sen blir det lite obekvämt sitta en hel dag med så små mejslar finns ju för runt 15-30kr styck som är längre och där den håller mycket bättre.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fluf:

Att all data på en telefon ryker när man skickar in på lagning är standard ...

Det är det verkligen inte, bara i de fall då man måste byta moderkort!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

Vill man utnyttja garantin går man väl inte till en random reparatör, eller hur : P

Nej just det jag skrev (underförstått). Så varför skulle någon lämna in sin nya dyra Iphone6 till en "verkstad" som inte är auktoriserad och på så vis bryter garantin? Har man dessutom garanti så utförs arbetet gratis hos dom som är auktoriserade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hoski:

Det är det verkligen inte, bara i de fall då man måste byta moderkort!

Skickades från m.sweclockers.com

I de fall jag har haft med Deltaservice, Telecare och allt vad dom heter så har dom som standard rensat telefon även när det inte ska behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Nej just det jag skrev (underförstått). Så varför skulle någon lämna in sin nya dyra Iphone6 till en "verkstad" som inte är auktoriserad och på så vis bryter garantin? Har man dessutom garanti så utförs arbetet gratis hos dom som är auktoriserade.

Någon kanske har gjort något med telefonen som bryter garantin, och väljer då att istället för att slänga den få den reparerad av någon annan än Apple.
Eller någon annan som har en äldre telefon som inte har garantitid längre.