Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Internet och TV-bild i samma kabel

Hej,

Har en fiberinstallation i villan, med Inteno XG 6846 som mediaconverter och ComHem som tjänsteleverantör.

Ut från mediaconvertern finns det en anslutning för internet och en anslutning för TV-signalen.
Jag vill komma åt Internet och TV på flera ställen i huset, men jag vill inte behöva dra 2 kablar från mediaconvertern till alla ställen i huset utan bara en kabel (som redan finns på plats för mitt Internet).

Kan jag sätta en switch precis i anslutning till mediaconvertern och bygga ett VLAN för att lösa mitt problem?
Hur skulle det se ut i så fall?
Eller finns det någon annan lösning?

Jag vill inte bygga något trådlöst nät för detta.

Tacksam för alla tips!

Permalänk
Medlem

Hur du än gör så måste du väl iaf dra mer än en kabel om du har flera iptvp boxar och datorer om du inte vill köra trådlöst, för de befinner sig väl inte i samma rum?.. Även fast Inteno XG 6848 skall ha Rapid Spanning Tree för att förhindra layer-2 loopar så är det iaf bäst att hålla sig borta från det du har i tanken.

Kanske du skulle kunna köra en homeplug via elnätet hemma på t.ex bredbanded så du slipper dra två långa nätverks kablar. Eller om du kan flytta inteno till ett bättre ställe med en lång kabel, så länge det finns möjlighet.

Vill du ha mer utförliga tips, särskilt när det gäller design och lösningar så är det bra om du kan göra en planritning på ditt hus och vilka rum som skall vara uppkopplade.

Annars ja, det borde fungera, så länge spanning tree fungerar.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!
Jag har två rum som jag vill ha TV i. I båda dessa rum finns det datorer samt kabel framdragen. Så jag vill ha TV och dator i samma rum * 2.
Fibern terminerar i min källare, och från källaren och mediaconvertern (där jag har datorer också) är det långt till de rummen där jag vill ha TV.
Kan komplettera med en skiss om det behövs

Permalänk
Medlem

Det funkar utmärkt att virtualisera "två kablar" mha av vlan-switchar.
Du behöver en switch vid Intenon och en switch i varje rum, dvs totalt 3 switchar.

"Accessport" mot de två Inteno-portarna och mot TV och Internet i respektive rum
Och "trunk-port" på förbindelsen mellan switcharna.

Permalänk
Medlem

Toppen, låter ungefär som jag tänkte
Har du något förslag på lämplig switch? Antar att den behöver kunna konfigureras, något mer som behöver ställas in utöver det som du beskriver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsm:

Toppen, låter ungefär som jag tänkte
Har du något förslag på lämplig switch? Antar att den behöver kunna konfigureras, något mer som behöver ställas in utöver det som du beskriver?

En populär modell är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=850553

Om du vill lyxa till det så kan du försöka slå igång igmp-snooping.

Och eftersom switcharna är managerbara bör du fundera ut en lösning hur du når dem från ditt LAN.
Dvs mgmt ska ligga på samma vlan som ditt LAN

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

En populär modell är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=850553

Om du vill lyxa till det så kan du försöka slå igång igmp-snooping.

Och eftersom switcharna är managerbara bör du fundera ut en lösning hur du når dem från ditt LAN.
Dvs mgmt ska ligga på samma vlan som ditt LAN

Tack, kommer fixa några switchar, prova och återkomma med resultat

Permalänk
Medlem

Fixat, fungerar alldeles utmärkt återstår att få igång igmp-snooping.
Om någon behöver veta detaljer så hör av er.