Instruktioner för Proliant RAID kontroller + adda server till befintlig domän + nu inloggningshanteringen?

Permalänk
Medlem

Instruktioner för Proliant RAID kontroller + adda server till befintlig domän + nu inloggningshanteringen?

Hej!
Jag har glädjen att ha fått en server av en kompis när dom bytte på hans firma, det är en HP Proliant ML350 G6.. Jag har lyckats få in Windows server 2003 i den, det funkar så här långt.. ( steg 2 i installationen med nätverket har jag inte börjat med ännu, ett bekymmer kan bli att lägga in den i den befintliga domänen som styrs av en server med windows 2000 server OS) nån som vet vart det finns tydliga instruktioner för detta, helst på svenska.. Fick hjälp av en kompis som var proffs när detta med domänen & AD installerades för ganska många år sen.. Har inte längre de kontakterna)

Alternativt om det skulle bli för knöligt kanske den får gå som "klient" jag kan flytta saker till vartefter den andra maskinen blir full..

Det som står närmast nu att göra, lägga till fler diskar..

Detta har jag gjort:
Finnes 2 stycken 72 Gb diskar speglade för systemet (Disk set A)
2 stycken 146 Gb speglade (Disk set B)
2 stycken 300Gb speglade (Disk set C)

Vad jag vill göra är att lägga till 2 fria 146Gb diskar till i disk set B.. La till dom till Arrayen, senare hitta jag ett val där det gick att ändra från spegling till RAID 5.. men i Windows/Linux (bootskiva) syns bara 146Gb.. Vad för steg har jag glömt att göra?

Kör från HP:s smartstart skiva när jag pysslar med RAID kontroller konfigurationen..

Syftet med servern är att då jag numera lämnat dator service världen & blivit fotograf, behöver säkerhetskopiera mina bilder.. (tjänar inte nån större mängd pengar på det så lämna bort är inte ens att tänka på) Hade koll på en del hur det var kring 2006, men inte allt då jag mest jobbade med hårdvaruservice & installationer..

Instruktioner som i stilen när man gick datautbildningar skulle inte vara dumt om nån visste vart det fanns på webben!?

..Hoppas jag varit tydlig nog nu för att slippa missförstånd..

Fler ord i rubriken, efter ihopslagna trådar..
Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

Lägga med servern som en memberserver är inga problem. Dock borde du kanske istället installera Windows Server 2012 R2 på din nya server och skrota dina gamla 2000-server.
Skapa ny domän och för över din data till nya domänen :).

Permalänk
Medlem

...

Ja man borde kanske egentligen, men väljer att skippa det ändå.. många gillar att uppdatera men det innebär mera strul också som jag inte orkar med.. Speciellt då MS har flyttat runt ALLT i nya OS så extremt så jag efter XP valt att gå över till Linux på min internet dator.. Men är nybörjare i Linuxvärlden dock..

Windows server 2011 skivorna har jag i ett oöppnat paket, men valde ändå att skippa den för jag lär bli så frustrerad att jag ger upp om jag skulle försöka mig på det hela..
Kommer sälja mjukvaran med den andra ML350 G5 maskinen som blev över.. Windows 2003 liknar det jag hållit på med, lär inte jobba i databranchen igen så lära mig det nya så extremt noga som jag gjort en gång är inte intressant att lägga ner sån energi på igen..

W2K, den maskinen har jag haft sen 2004 nån gång, den får hänga med så länge den lever.. (maskinen har ju dubbla processorer MAX med minne 10stycken 36Gb diskar, så den är maxad i utbyggnad) ..Om jag skulle skapa ett nytt domän ( vilket jag inte skulle klara av, AD:t upplever jag som väldigt krångligt.. Fick hjälp med detta då 2004) Så kommer ju strulet med att klienterna måste på nytt anslutas till den nya domänen, i om med detta så kommer jag hamna i ett läge där skrivbordet på klienterna blir en default version så jag får göra om de alla inställningar jag gjort & vill ha kvar.. Alltså det går bort, skulle ta minst en hel dag per maskin att få det exakt som jag vill..

Jag har för mig att om man har servern (min w2k maskin ) med domänen igång så kommer det upp en fråga om att lägga till den i domänen som medlem i domänen.. Nått speciellt jag bör tänka på då??
..Har ett minne av det finns nått som heter backup domänkontroller man kan låta en server bli ( denna ska visst senare kunna ta över hanteringen av domänen om man vill)

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem
Skrivet av vilzen:

Vad jag vill göra är att lägga till 2 fria 146Gb diskar till i disk set B.. La till dom till Arrayen, senare hitta jag ett val där det gick att ändra från spegling till RAID 5.. men i Windows/Linux (bootskiva) syns bara 146Gb.. Vad för steg har jag glömt att göra?

Kör från HP:s smartstart skiva när jag pysslar med RAID kontroller konfigurationen..

Du borde nog ta bort arrayen och skapa om den med samtliga 4 diskar och då välja raidnivå 5.

Citat:

Jag har för mig att om man har servern (min w2k maskin ) med domänen igång så kommer det upp en fråga om att lägga till den i domänen som medlem i domänen.. Nått speciellt jag bör tänka på då??

Om domänkontrollanten är igång borde det bara vara att följa dessa instruktioner:
http://www.visualwin.com/AD-2000/

Citat:

Har ett minne av det finns nått som heter backup domänkontroller man kan låta en server bli ( denna ska visst senare kunna ta över hanteringen av domänen om man vill)

Japp och rekommendationen nuförtiden är minst 2 domänkontrollanter.
För att kicka igång wizarden kör "dcpromo".
http://support2.microsoft.com/kb/238369
Se stycket "Installing an Additional Domain Controller for an Existing Domain"

edit: Har du möjlighet att använda Windows 2008 R2 så är det ett mycket bättre val än 2003.
Gränssnittsmässigt ser de ganska snarlika ut, så du borde inte ha några problem att hitta runt.

Permalänk
Medlem

Tack.. ska kolla de länkar du visade nu, testa..

Visste inte att 2008 var lika gränssnitt som 2003, om jag i framtiden får tag i den vet jag att jag ska lägga beslag på skivorna.

Åter kommer med hur det går

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

När det gäller arrayen så hade det ju varit intressant med detta då jag har möjlighet att få en chans att lära sig lägga till diskar i befintliga uppsättingar.. (nu när det som var på disken är så smått att jag kan flytta det snabbt så är det ju ingen stor grej.. ) Detta kanske funkar bäst när man redan har en nivå 5 array, sen adda ytterligare diskar till den..

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Skrivet av vilzen:

När det gäller arrayen så hade det ju varit intressant med detta då jag har möjlighet att få en chans att lära sig lägga till diskar i befintliga uppsättingar.. (nu när det som var på disken är så smått att jag kan flytta det snabbt så är det ju ingen stor grej.. )

Någonstans i bakhuvudet har jag för mig att byte av RAID-typ på HPs kontrollrar (jag antar att det sitter en P410 eller P410i i maskinen?) endast är möjligt om det finns fungerande batteribackup till kortet. Det verkar lite märkligt att kortet inte protesterar om BBUn skulle vara borta eller trasig, men det kostar inget att dubbelkolla.

Min rekommendation, om du förutser att du ofta behöver möblera om lagringsutrymmet, är att endast använda RAID för att säkra upptiden och i stället använda en logisk volymhanterare för att förändra hur lagringsutrymmet är fördelat.

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet att utöka en raid5 volym så behöver raidkortet efteråt "räkna om"/skriva om hela arrayen.
Detta tar inte så lång tid på små diskar, men på stora volymer kan det ta flera dagar.
Dator behöver vara igång, och ofta blir diskarna ganska slöa under tiden.
I HP Array verktyget bör det finnas en progress bar alternativt någon procentmätare som indikerar hur långt den hunnit med denna process.

Efter att raiden är "färdigutökad" behöver du även utöka partitionen (alternativt skapa en ny partition) för att kunna nyttja det nya utrymmet.
Windows 2003 har inga inbyggda funktioner för att utöka storleken på partitioner, detta kommer först i Windows Server 2008.
Så du behöver tredjepartsverktyg. 3:e partsverktygen varnar alltid för att du kan tappa data när du använder dem, så det är ju på egen risk...

I regel utökar man inte raidvolymer av just dessa anledningar.

Permalänk
Medlem

Disken arrayen löst..

ja, det där med att räkna om vet jag den gjorde i går då jag byggde om raiden.. tog ett par timmar både när jag la till & igen när jag valde gå från enkelspegling till raid-5.. Såg nu att det fanns mer utrymme i diskhanteraren, så jag tog bort partitionen la till den igen med fulla utrymmet..

Antar du menar såna där verktyg man kan stretcha partitionen, funkar men vet dom kan vara vanskliga att använda.. I Linux Mint vet jag det ingår en sån, använde bootskivan när jag testa servern första gången..

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

Ja... det sitter en P410i i maskinen.. nått batteri error har jag inte sett på denna, min andra maskin som jag testat på lite som är en G5 maskin gnäller om batteriet vid start då den stått ett tag, men det hjälper när den fått stå att ladda upp sig ett bra tag.. ( Dumt påhitt med ett batteri på arrayen :/ )

..Vet inte vart batteriet på 410i sitter, ser inte likadant ut som i den andra ML350-G5

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Om domänkontrollanten är igång borde det bara vara att följa dessa instruktioner:
http://www.visualwin.com/AD-2000/

Japp och rekommendationen nuförtiden är minst 2 domänkontrollanter.
För att kicka igång wizarden kör "dcpromo".
http://support2.microsoft.com/kb/238369
Se stycket "Installing an Additional Domain Controller for an Existing Domain"

Följd fråga vilken ordning ska man göra dessa, börja med som instruktionen i AD-2000.html ellersom i länken från microsoft först..

Den där länken "continue setup" som finns i window 2003 efter första installationen.. Den ska jag strunta i va? Verkar som den skapar en ny domän men är inte säker så jag avbröt!

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

Nu vart jag lite osäker faktiskt.
Men jag hade nog provat att köra DCpromo utan domänmedlemskap först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Nu vart jag lite osäker faktiskt.
Men jag hade nog provat att köra DCpromo utan domänmedlemskap först.

Gjorde det nu, men fick felmeddelanden jag inte riktig har koll på vad jag ska göra med..

Körde detta:
http://support2.microsoft.com/kb/238369
"Installing an Additional Domain Controller for an Existing Domain"

Fick detta error då jag skulle logga in mot befintlig server, så nåt mer än när man lägger en vanlig klient ska till..

"The domain name MATRIX might be a NetBIOS domain name. If this is the case, verify that the domain name is properly registered with WINS.

If you are certain that the name is not a NetBIOS domain name, then the following information can help you troubleshoot your DNS configuration.

The following error occurred when DNS was queried for the service location (SRV) resource record used to locate a domain controller for domain MATRIX:

The error was: "DNS name does not exist."
(error code 0x0000232B RCODE_NAME_ERROR)

The query was for the SRV record for _ldap._tcp.dc._msdcs.MATRIX

Common causes of this error include the following:

- The DNS SRV records required to locate a domain controller for the domain are not registered in DNS. These records are registered with a DNS server automatically when a domain controller is added to a domain. They are updated by the domain controller at set intervals. This computer is configured to use DNS servers with following IP addresses:

192.168.21.1

- One or more of the following zones do not include delegation to its child zone:

MATRIX
. (the root zone)

"

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

Har du den första domänkontrollantens ip som primär dns på den nya datorn?

Permalänk
Medlem

hade det när jag testa första gången sen satt jag 127.0.0.1 som det är på gamla servern.. men samma fel.. ändrar tillbaka till 192.168.21.1 som gammel servern har..

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

Är 192.168.21.1 den gamla servern IP, eller den gamla servern sekundära DNS? Det är den gamla serverns egna IP du ska ange. Inte det som står som sekundär dns i dess inställningar.

Den gamla servern har 127.0.0.1 som primär DNS för att den primärt litar på sin egen DNS servern. 127.0.0.1 är ju localhost (den egna datorn).
Sedan har den rimligtvis din routers IP som sekundär adress, så att den har en DNSserver som kan göra namnuppslag mot internet.

Permalänk
Medlem

Grejjerna är inte kopplade mot internet utan ligger bara över min switch.. ( För att slippa virus)

192.168.21.1 är gamla serverns IP på just det nätverkskortet som går ut till TP nätverket..

Hittade en inställning jag hade på en av klienterna "aktivera netbios över TCP/IP" .. men gjorde inte skillnad på nya servern.. :/ ..provade starta om som windows i bland gillar.. Ikke!

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

Rackarns, hur ser det ut om du gör en domain join innan du kör dcpromo?

Permalänk
Medlem

Ok, får testa det imorrn.. tog en ledig dag idag.

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Rackarns, hur ser det ut om du gör en domain join innan du kör dcpromo?

OK, nu har jag testat detta.. Samma felmeddelande.. Provade till o med att skapa datorobjektet med datorns namn på servern, men det hjälpte inte. :/

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

Hitta en bra länk med tydliga bilder, men detta hjälpte inte alls.. Den infon har redan berättats här.
http://geekswithblogs.net/technetbytes/archive/2011/10/09/147...

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Windows 2003 har inga inbyggda funktioner för att utöka storleken på partitioner, detta kommer först i Windows Server 2008.

Jodå, diskpart finns även i W2003

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det du ska göra om du ska göra din nya server till domänkontrollant (den gamla kommer fortf hantera fsmo rollerna om du inte flyttar dom) är att först preppa ditt AD på 2000 maskinen så den klarar av att ta in en 2003 server.
Se till att AD tjänster samt dns fungerar på din gamla 2000.
Kör DC promo på din nya och ange vilken domän den ska bli additional domain controller för (nu var det snart 10 år sen jag senast installerade så gamla saker) men jag har för mig jag minns rätt.
Du kan även köra ett test på den gamla servern för att se att AD är korrekt.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Det du ska göra om du ska göra din nya server till domänkontrollant (den gamla kommer fortf hantera fsmo rollerna om du inte flyttar dom) är att först preppa ditt AD på 2000 maskinen så den klarar av att ta in en 2003 server.
Se till att AD tjänster samt dns fungerar på din gamla 2000.

vad är fsmo rollerna? klarar av ta in?? AD är väl på samma sätt? ..Är inte speciellt kunnig på detta område..

Skrivet av _niko_:

Kör DC promo på din nya och ange vilken domän den ska bli additional domain controller för (nu var det snart 10 år sen jag senast installerade så gamla saker) men jag har för mig jag minns rätt.
Du kan även köra ett test på den gamla servern för att se att AD är korrekt.

Blir ett error när man lägger till den, se längre upp..

Har hittat denna sida om netdiag/ fix jag ska försöka prova.. chansning att det hälper

http://www.chicagotech.net/casestudy/cannotjoindomain1.htm

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

att pinga gamla servern (w2k) 192.168.21.1 från nya servern (w2003) som har 192.168.21.4 funkar..

Även att öppna en delad mapp på gamla servern så jag kan stopp ner filer där..

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

Lyckades nu denna gång joina när jag skrev domän namnet som matrix.local .. maskinen ännu ej tillagd som domänkontrollant. ( testade detta i förrgår, då gick det inte)

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

steg 2 att lägga till servern som domainkontroller nummer 2.. allt gick bra till sista grejen.. Error en uppmaning om att köra adprep.. suck.. får googla vad det är , kanske nån här vet snabbare..

Skrivet av _niko_:

... är att först preppa ditt AD på 2000 maskinen så den klarar av att ta in en 2003 server.
Se till att AD tjänster samt dns fungerar på din gamla 2000.

Inser nu vad detta du skrev om betydde.. men inte hur man gör!

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc783495(v=ws.10)....

Ja du måste skriva din fqdn och inte bara netbiosnamnet.

FSMO rollerna är det som tidigare benämndes som pdc/bdc (enkelt förklarat)

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

hmm.. får se hur det går men en sak har jag inte helt klart för mig.. ska jag köra adprep i gamla eller nya servern pekande mot gamla servern på nått sätt? Ser inte det i texten du länka till som gav en del bra info..

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

Du ska ju preppa 2000 burken för 2003 så det är på den gamla.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb