Installation av Accelero S1 Plus på ATI 6870

Permalänk
Medlem

Installation av Accelero S1 Plus på ATI 6870

Hej! Jag har nyligen köpt en passiv kylfläns till mitt grafikkort ATI 6870. Referenskylaren låter som en vattenkokare, därav ett byte. Jag är däremot lite fundersam kring några punkter och undrar om det finns någon som vill dela med sig av sin kunskap.

1. På kylflänsens platta, den som ska monteras mot GPUn, verkar det sitta en grå massa som jag antar är en förplacerad kylpasta, möjligtvis Arctic MX-4. Stämmer det? I så fall, ska jag använda den eller ta bort den och sätta på egen kylpasta. Den jag har är Noctuas kylpasta.

2. Om jag nu ska behålla den färdigplacerade kylpastan, ska jag sätta på någon kylpasta på GPUn också? Blir det inte kaka på kaka?

3. Det tillkom även två små "plastpåsar" (en grå och en vit) som verkar innehålla någon sorts substans men jag är osäker på vad det kan vara. Vad tror ni?

Era tankar uppskattas högt!

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit bort pastan, den är troligtvis för generöst applicerad. Sätt endast på GPUn om du skall montera sen, enligt riskornsmetoden. Det i påsar som följer med är troligtvis värmeledande lim, det borde framgå av manualen om det är en med pasta och en med lim, eller om det är ett tvåkomponentslim (skall alltså blandas för att börja härda. Du brukar behöva limma på flänsar på RAM samt VRM för att hålla dem kalla. Det borde även finnas "tejp" som du skall använda för att inte riskera kortsluta saker på kretskortet med de små alu flänsarna du fick med i paketet.

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar, cheben! Tyvärr är det inte mycket till manual som följde med och jag har försökt att titta på youtube hur andra har monterat men jag har inte hittat någon bra video än. Under "accessories" på baksidan av förpackningen så står det:

"[...]G-1 Thermanl Glue x 1 (1.5 g grey bag) / G-1 Thermal Glue x 1 (1.5 g white bag)[...]".

Och nej, jag har inte skrivit fel, det står att det är samma substans i både den vita och gråa förpackningen. Så det verkar ju vara lim som du pratar om, är det meningen att jag ska blanda de två påsarna för RAM-flänsarna? Jag frågar en gång extra för säkerhets skull eftersom det som sagt inte finns någon manual. Är det common sense det här förresten?

Någon tejp har jag inte hittat. Tack igen!

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog titta deras hemsida, har för mig jag hittade info där. Och ja, det är nog meningen att det skall blandas. Se till att blanda ordentligt, och se till att allt är förberett innan du blandar så du vet vilka saker som skall limmas. RAM förbereds genom att tvätta med alkohol och sen sudda (eller om det var tvärt om, titta hemsidan). Dety är väldigt viktigt att du tar reda på vilka kretsar som behöver kylning. På mitt 4850 var det RAM, VRM och en annan krets placerad lite random. På mitt 7970 var det RAM, VRM och random kretsar, typ 2 st extra eller så. Var noggrann när du gör det, och du borde nog lägga eltejp eller annat isolerande material så du inte riskerar kortsluta runt VRMerna.