Byta ut GTX 580 mot GTX 760?

Permalänk
Medlem

Byta ut GTX 580 mot GTX 760?

Hej på er alla proffs,

Sitter och bygger ihop en ny dator till grabben med lite gamla delar, och nu funderar jag på om det är värt att byta ut min gamla GTX580 mot ett GTX 760, valet på 760 är rent ekonomiskt, kostar 1500 på netonnet

Är det en ren downgrade eller kommer jag behålla ungefär samma prestanda?
Om jag kollar på testerna här så verkar det som om det blir lite bättre men ville säkerställa att så är fallet.

Tack på förhand

/Erik

Datorn grabben får ta över är en gammal socket 775a som jag hoppas man kan stoppa in GTX 580 i
mer exakt detta moderkort GA-E7AUM-DS2H

Permalänk
Medlem

Kolla här gällande prestanda GTX580 vs GTX 760
http://www.sweclockers.com/recension/17772-amd-radeon-r9-290x...

Permalänk
Medlem

Ser ju bra ut

Undra dock om det gamla kortet fungerar i grabbens maskin, men det borde det väl?
Eller kan det finnas problem som jag ej ser framför mig?

Permalänk

580 kommer att funka på 775-plattformen - men det kommer att flaskhalsas, d v s inte kunna fungera till sin fulla potential.

Men funka kommer det att göra. Se bara till att ha ett nätagg som kan leverera åtminstone 450W.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av The Door:

Hej på er alla proffs,

Sitter och bygger ihop en ny dator till grabben med lite gamla delar, och nu funderar jag på om det är värt att byta ut min gamla GTX580 mot ett GTX 760, valet på 760 är rent ekonomiskt, kostar 1500 på netonnet

Är det en ren downgrade eller kommer jag behålla ungefär samma prestanda?
Om jag kollar på testerna här så verkar det som om det blir lite bättre men ville säkerställa att så är fallet.

Tack på förhand

/Erik

Datorn grabben får ta över är en gammal socket 775a som jag hoppas man kan stoppa in GTX 580 i
mer exakt detta moderkort GA-E7AUM-DS2H

Ja nu är det inte bara moderkort som påverkar prestandan, men är det enbart om du rent fysiskt kan placera ditt GTX580 så ja det kan du. Vilken CPU är det på moderkortet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Får 25% bättre med mitt single GPU 970 än med mitt gamla dubbel GPU GTX 590 i 3D Mar 05: https://www.dropbox.com/s/2aqr2sxqmnf6f9n/3d-mar-05.PNG?dl=0 men så mycket har ju hänt sedan 3D Mark 05 så kanske inte rättvist att jämföra.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ja nu är det inte bara moderkort som påverkar prestandan, men är det enbart om du rent fysiskt kan placera ditt GTX580 så ja det kan du. Vilken CPU är det på moderkortet?

Ska stoppa in en E7400
just nu sitter där en E5200

Skrivet av Obligatorisk:

580 kommer att funka på 775-plattformen - men det kommer att flaskhalsas, d v s inte kunna fungera till sin fulla potential.

Men funka kommer det att göra. Se bara till att ha ett nätagg som kan leverera åtminstone 450W.

Kan stå ut med lite flaskhals tror jag Är ju bara en 7åring som ska ha den endå, och kommer bara snyrra typ 1h om dagen max.
Ska kolla Nätagget.

Skrivet av stormense:

Får 25% bättre med mitt single GPU 970 än med mitt gamla dubbel GPU GTX 590 i 3D Mar 05: https://www.dropbox.com/s/2aqr2sxqmnf6f9n/3d-mar-05.PNG?dl=0 men så mycket har ju hänt sedan 3D Mark 05 så kanske inte rättvist att jämföra.

Hmm kanske ska byta till 970 då jag endå missade kampanjen haha.
Sitter på en CDON Thor burk med en I5 3570K som borde klara 970 utan att flaskhalsa tycker jag.
Annars kanske man ska vänta på reor på 760 eller uppåt.

Fan att jag var för sen på att beställa 760

Tack för allt

/Erik