Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

AMD 760k vad har ni överklockat era till?

Har en AMD 760k processor och corsair h60 kylning och undrar vad ni har överklockat era till.
Vad kör ni för settings i BIOS och vad för kylning har ni o vad för temp får ni?

Undrar med om vilken maxtemp man bör ha som riktmärke på denna processor. Läst att 1,55v skulle vara max spänning man bör köra men ej sett ngt entydigt om max temp.

Undrar med vad nackdelen är med att klocka AMD boost bara. Dvs hålla standard hastigheten på 3.8ghz och bara klocka boost funktionen som är 4.1ghz som standard?

Ni som klockat stänger ni alltid av funktionen som drar ner multipliern vid låg belastning så ni kör konstant typ 4.4ghz oberoende på belastning.
Jepp läst att man bör stänga av den funktionen vid överklockning men är det ngn som kör med den efter klockning?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Överklockade min AMD 760K idag och här är resultaten och en liten guide för de som ej orkar läsa en lång och seriös överklockningsguide.

Moderkort mini ITX Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI bios version F4
G-skill 1866MHz minnen
Corsair H60 v2 vattenkylare med en 120mm Noctua PWM pull och en Noctua 140mm PWM push i chassit och radiatorn sitter precis innanför 140mm fläkten monterad i botten av chassit.
Silverstone FT03 Chassi
450W Silverstone PSU

Jag stängde bara av AMD overdrive i BIOSen och lät allt annat vara på.
Sen höjde jag multipliern ett steg och körde sen prime95. Klara prime95 ca 20min så höjde jag multipliern ett steg till. Då jag fick fel i prime eller blåskärm etc så höjde jag v-core ett snäpp och testade igen tills prime95 igen var stabilt i ca 20min och då gick jag tillbaka och höjde multipliern ett steg till osv.
Stannade på 4.7Ghz för idag pga osäker ang tempmätning och körde prime95 i en timme utan fel.

Här är de stabila settingsen jag fick fram. Dock testade jag bara i 20min förutom på sista så ta dem med en nypa salt men kanske ändå bra att ha ngt riktmärke. Så testa gärna längre och går det ej så höj spänningen ett snäpp o testa igen. Dock har jag läst att man max skall köra 1.55V på dessa processorer.

upp till och med 4.3GHz på standard 1.3625V
4.4GHz på 1.3875V
4.5GHz på 1.4125V
4.6GHz på 1.4500V
4.7GHz på 1.5250V

I HW Monitor låg jag på 91-93C vid 4.7GHz och i Gigabytes Easy Tune låg jag på 55C. Det är här min osäkerhet kring tempen kommer in då det verkar som HW Monitor visar på allt för hög temp men samtidigt är jag inte 100a på att Easy Tune visar rätt fast den har mer realistiska siffror i idle och normal load så vill undersöka tempmätningen lite mer innan jag går vidare med klockningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

hur skulle ni säga att spelprestandan blir när den är så högt klockad? hade vart jätte intressant o läsa resultat av dessa budget CPUer (självklart med fulla pc specs of drivrutins version)..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

hur skulle ni säga att spelprestandan blir när den är så högt klockad? hade vart jätte intressant o läsa resultat av dessa budget CPUer (självklart med fulla pc specs of drivrutins version)..

Idag blev det för sent att testa spel men skall imorgon om tid blir över specificera mitt system bättre med grafik, drivisar etc och köra bf4, titanfall etc och se hur den presterar. Skall se om jag kan göra ngn jämförelse före och efter klockning om det gör ngn stor skillnad eller ej.

Svårt i spel att få ett standardiserat resultat, blir ju lite olika beroende på hur man rör sig i spelet. Skall köra 3dmark etc med men är höga settings och fpsen i spel man är intresserad av.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Det har eventuellt uppstått problem. Körde bf4 och det flöt på bra men fick inte igång fraps, kom på att jag kör mantle så ändra till directx. Starta om bf4 men nu med kanske 15 sekunders mellanrum stannar spelet upp helt i ett par sekunder och sen går det igång igen.

Startade om datorn helt o körde igång Titanfall för jag tänkte bf4 strulade men Titanfall betedde sig likadant. Fina fps men sen stannar det upp helt i ett par sekunder och sen går det igång igen.

Tempen hade max varit uppe i 95c i HW monitor och igår spelade jag Titanfall utan problem.

Iaf tänkte testa med att köra processorn original hastighet igen. Satte allt på auto i biosen igen och aktivera överdriven. Men såg sen i CPU-id att spänningen på processorn låg på 1.4V ngt och den var på 1.36V innan jag började klocka.
Går in i BIOS och då har den ställt in sig på 1.4v ngt på auto? Testade köra in default settings i biosen men fortfarande på auto ställer den in sig på 1.4 V ngt så jag får manuellt ställa in 1.3625V tror exakt det var innan jag började överklocka.

Varför har biosen ändrat auto volten? Får den inte info om v-core beroende på vilken processor det är?

Iaf hann ej testa mer men skall testa om det fortf hackar oklockat o sen flasha om biosen igen och sen se hur den beter sig klockat.

Förresten körde cine bench klockat och det hackade inget heller. I CPU testet fick jag 350 ngt klockat och 300 oklockat.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Din temp på 95C är helt felaktig, bort se från HWMonitor. Använd AMD overdrive för att få korrekta temps. TJMax ligger runt 62C.

Jag har klarat 4.4GHz på Stock kylare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Din temp på 95C är helt felaktig, bort se från HWMonitor. Använd AMD overdrive för att få korrekta temps. TJMax ligger runt 62C.

Jag har klarat 4.4GHz på Stock kylare.

Ah ja jag har misstänkt HW monitor visar fel då easy tune 6 visar ett helt annat och mer realistiskt värde. Skall kolla med AMD overdrive vad den visar för värde.
Iaf verkar inte som CPUn överhettats då iaf. Skumt fel då allt funkade perfekt igår och idag tills jag ändrade från mantle till directx och började köra benchmarks med fraps.
Och skumt att både bf4 och Titanfall påverkas då borde det inte ha ngt med mantle inställningarna att göra lol

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av stimpen:

Ah ja jag har misstänkt HW monitor visar fel då easy tune 6 visar ett helt annat och mer realistiskt värde. Skall kolla med AMD overdrive vad den visar för värde.
Iaf verkar inte som CPUn överhettats då iaf. Skumt fel då allt funkade perfekt igår och idag tills jag ändrade från mantle till directx och började köra benchmarks med fraps.
Och skumt att både bf4 och Titanfall påverkas då borde det inte ha ngt med mantle inställningarna att göra lol

Förmodligen avläser HWmonitorn en VRM sensor, så var det på mina två FM2+ moderkort.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Hade varit trevligt att se resultat i cinebench 11.5 och/eller 15
Lättare att jämföra den mot andra cpu:er då

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Förmodligen avläser HWmonitorn en VRM sensor, så var det på mina två FM2+ moderkort.

Sorry men vad är VRM sensorn? Googlade lite och verkar vara GPU sensorn?

Skrivet av Scitus:

Hade varit trevligt att se resultat i cinebench 11.5 och/eller 15
Lättare att jämföra den mot andra cpu:er då

Ja jag körde cine bench R15 och fick klockat @ 4.7GHz 353cb på CPU testet och fick oklockat 3.8Ghz med 4.1Ghz overdrive 303cb. Så 16,5% ökning av resultatet med 17,5% höjning av klockfrekvensen så nästan 1:1 prestandaökning.
Om jag nu får rätt på tempmätningen kanske jag kan komma upp i 17-19% prestandökning beroende vad jag kan få processorn stabil i. Annars får jag hålla mig på 16,5% :). Kanske kan klock NB etc med men det får bli ett senare projekt.

Finns det ngn cine bench CPU resultatlista man kan jämföra med? I programmet har de några prollars resultat men det är i7or och en i5a och det är inte i den klassen en 760k för 700kr spelar så hade varit kul att se lite fler resultat från spridda processorer.

Hade i båda fallen monitor program igång samtidigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Din temp på 95C är helt felaktig, bort se från HWMonitor. Använd AMD overdrive för att få korrekta temps. TJMax ligger runt 62C.

Jag har klarat 4.4GHz på Stock kylare.

Installerat AMD overdrive nu. Bara för att bekräfta men man tittar på "therminal margin" där som räknar ner till max tempen? Dvs man ser inte den aktuella temperaturen utan hur mycket temp utrymme som är kvar till max?

Vad menas med TJMax?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av stimpen:

Installerat AMD overdrive nu. Bara för att bekräfta men man tittar på "therminal margin" där som räknar ner till max tempen? Dvs man ser inte den aktuella temperaturen utan hur mycket temp utrymme som är kvar till max?

Vad menas med TJMax?

Alla CPU sensorer är thermistorer som räknar ned, att ett program rapporterar ett annat värde är för att man tar maxvärdet - rapporterade värdet.

TJMax är maximala temperaturen innan man throttlar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Alla CPU sensorer är thermistorer som räknar ned, att ett program rapporterar ett annat värde är för att man tar maxvärdet - rapporterade värdet.

TJMax är maximala temperaturen innan man throttlar.

Ah tack för infon.
Testade lite snabbt nu ikväll oklcokat o bf4 med mantle flyter som det skall, ej testat med direct x, men titanfall hackar regelbundet fortfarande.
Skall installera om det imorrn för det låste sig vid tidigare tillfälle när man laddade vissa banor och verkade som där var ngn korrupt fil som reparerades. Men kanske bäst att köra in hela spelet från början o testa.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av stimpen:

Ah tack för infon.
Testade lite snabbt nu ikväll oklcokat o bf4 med mantle flyter som det skall, ej testat med direct x, men titanfall hackar regelbundet fortfarande.
Skall installera om det imorrn för det låste sig vid tidigare tillfälle när man laddade vissa mappar och verkade som där var ngn korrupt fil som reparerades. Men kanske bäst att köra in hela spelet från början o testa.

Låser sig pga instabil klockning och hackar pga throttling troligen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Låser sig pga instabil klockning och hackar pga throttling troligen.

Men det var oklockat det hackar nu men bf4 funkar utan problem och tror att bf4 är mer krävande.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av stimpen:

Men det var oklockat det hackar nu men bf4 funkar utan problem och tror att bf4 är mer krävande.

Både ja och nej, Frostbite engine är betydligt bättre på att utnyttja flera kärnor än source engine, speciellt när mantle används. I titanfall kommer du få bättre FPS med en 3GHz Intel pentium Haswell än med en AMD Athlon richland.

Dock kan man göra mycket mer med frostbite när det kommer till tunga saker så för den skull kan man säga att BF4 är tyngre.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin