Bredbandsbolaget stäms av filmbolag i syfte att blockera Piratebay och Swefilmer

Permalänk
Medlem

Jahapp, nu The Pirate Bay, sen Google på tur.

Permalänk
Medlem

"Bästa pris på WD Red WD30EFRX 64MB 3TB"

Jag gillar er SweC.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Kommer väl att bli såhär till slut
http://www.liveleak.com/view?i=6bb_1413419860

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Evil Peter:

Hoppas de blir rejält nedskjutna i rätten så vi aldrig behöver se sådana här dumheter igen. Ofta blir det väldigt överdrivet när försvarare av integritet på nätet osv, som kanske inte alltid är pålästa, sätter igång men här pratar vi verkligen om ett försök från privata intressen att inskränka på folks rättigheter. Sådant får inte ske.

Det är svensk domstol vi pratar om...vi har redan förlorat innan det ens börjat. Svenskt rättsväsende har ingen som helst koll på teknik, det har ju bevisats så många gånger om.

Skrivet av simon253:

Hoppas verkligen du är ironisk. Tor är inte säkert för fem öre.

Det inlägget handlade nog inte om säkerhet, mer att kringgå filter och spärrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Vi behöver "Net neutrality" som grundlag i Sverige. Skrämmande utveckling om särintressen ska få bestämma vilka sidor man får besöka.

Brott på internet ska såklart bestraffas om dom bryter mot Svensk lag men det är en helt annan sak.

Det här har ju iof *ingenting* med nätneutralitet att göra.

Permalänk
Medlem

Har aldrig använt Swefilmer men tycker fortfarande inte sidor ska censureras.
De vill inte censurera för att de förlorar pengar. De vill censurera för att de vill bestämma vad du kan se och när du får se det.

Det finns massa filmer och serier man vill se men finns inte ens LAGLIGA alternativ så vad ska man göra?

Om de hade mer material på Netflix/Viaplay etc ist för 10 år gamla filmer och 3 serier så kanske folk kunde tänka sig att betala.

Permalänk
Medlem

Har vi ett nytt jävmål à la TPB framför oss?.. Blir förbannad.

Permalänk
Medlem

Pirate bay kan de stänga med inte Swefilmer!!

Visa signatur

PC-DATOR: CPU:Intel Core i5 2500k 3,3ghz RAM:8gb CorsairVenganceE MODERKORT:Asus P8Z68-Vpro gen 3 GPU:Asus Nvidia gforce GTX560ti LAGRING:2* WD diskar 500gb i RAID0 SKÄRM: LG IPS 226 TANGETBORD:TESORO Durandal Ultimate GN1L MUS: RAT7
Bärbart: Privat LaptopMacBook Retina Late 2013 8gb, 256gb SSD SkoldatorHP EliteBook 2540p 4gb, 320gb HDD TelefoniPhone 5 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Tycker inte om swefilmer eller Piratebay. Föredrar att stå på rätt sida om lagen men att censurera är inte lösningen.
Fan vad jag tycker folk överdriver här i kommentarerna.

Och hur kan dom överhuvudtaget attackera Bredbandsbolag/leverantörer? Det är ju inte deras fel att TPB och Swefilmer existerar precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

"Att just Bredbandsbolaget hamnat i skottgluggen sägs handla om att operatören tillhandahåller snabba internetuppkopplingar."

Haha! Det är ju som att sätta en människa i fängelse för han har en snabb bil och har möjlighet att köra över fartgränsen. Nåväl, piratjägare är ju inte riktigt kända för att komma med logiska anklagelser...

Ännu bättre blir det när man har hyrt ut den snabba bilen och fortfarande får skit för det!

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem

Tack, då har man lärt sig att Swefilmer existerar!

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför de ens bryr sig om sådana halvdana lösningar som denna, jag menar, de som tankar vet ju oftast tillräckligt för att gå igenom ett par små blockeringar?

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.5GHz med Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS Maximus VI HERO | ASUS STRIX GeForce GTX 1080Ti | EVGA Supernova 1000W | 500GB 850 EVO | Cooler Master Cosmos II | Corsair Vengeance PRO 1866MHz 16GB | Windows 10 |

Permalänk
Medlem

Man skulle kunna stämma företagen på "hot mot demokratin" eller "kränker grundlagar", eller? Finns det någon sån punkt man kan fälla de för?

Permalänk
Avstängd

privata system kommer att öka i omfattning.
de skjuter sig i foten.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

"Att just Bredbandsbolaget hamnat i skottgluggen sägs handla om att operatören tillhandahåller snabba internetuppkopplingar."

Haha! Det är ju som att sätta en människa i fängelse för han har en snabb bil och har möjlighet att köra över fartgränsen. Nåväl, piratjägare är ju inte riktigt kända för att komma med logiska anklagelser...

För att inte nämna att alla andra operatörer i Sverige även de erbjuder snabba uppkopplingar, finns det öht någon operatör som INTE är med i ett fibernät någonstans i Sverige?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av simon253:

Någon skrev att vi snart är ifatt Nordkorea tex. Jag tror inte detta kommer ha så stor inverkan utöver sidor med olagligt innehåll.

Problemet är ju att alla hemsidor har olagligt innehåll? Tar jag en bild från tex. DeviantART och lägger upp på Facebook utan lov, då har jag olovligen spridit potentiellt copyright material.

Så börjar man med sidor som dessa, vart kommer det då sluta? Blir fan som med Google att man kan ansöka om att få resultat om sig själv borttagna ur motorn, helt idiotiskt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Än en gång skjuter underhållnings-industrin sig själva i fötterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Det här har ju iof *ingenting* med nätneutralitet att göra.

Om filmbolagen får igenom sina krav så har de det.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Har aldrig använt Swefilmer men tycker fortfarande inte sidor ska censureras.
De vill inte censurera för att de förlorar pengar. De vill censurera för att de vill bestämma vad du kan se och när du får se det.

Det finns massa filmer och serier man vill se men finns inte ens LAGLIGA alternativ så vad ska man göra?

Om de hade mer material på Netflix/Viaplay etc ist för 10 år gamla filmer och 3 serier så kanske folk kunde tänka sig att betala.

Ett annat exempel vore ju gamla spel, finns otroligt många gamla spel som man inte kan köpa längre så det ända sättet att få tag i dem är att tanka hem dem från Piratebay eller liknande.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.5GHz med Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS Maximus VI HERO | ASUS STRIX GeForce GTX 1080Ti | EVGA Supernova 1000W | 500GB 850 EVO | Cooler Master Cosmos II | Corsair Vengeance PRO 1866MHz 16GB | Windows 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

privata system kommer att öka i omfattning.
de skjuter sig i foten.

Min första tanke med.

Jag är glad att inte behöva ta i tång med varken Piratebay eller swefilmer.

Det privata rockar än här x 4.
Men har ändå Netflix som jag gillar.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Detta är framtiden om detta får fortsätta...

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

För att inte nämna att alla andra operatörer i Sverige även de erbjuder snabba uppkopplingar, finns det öht någon operatör som INTE är med i ett fibernät någonstans i Sverige?

Det är väl så att de bara börjar nånstans.
Vinner de målet, drabbar de alla operatörer indirekt.

Samma med PirateBay och Swefilmer.
Blir det fällande dom lär ju typ alla torrentsiter läggas till listan vilka operatörerna tvingas blocka.

Skrivet av skog1s:

Min första tanke med.

Jag är glad att inte behöva ta i tång med varken Piratebay eller swefilmer.

Det privata rockar än här x 4.
Men har ändå Netflix som jag gillar.

vad menar du med "privat"?

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Att mediabolagen inte har fattat än att kriget mot piratkopiering är förlorat sedan länge.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Kika på hur det gick för UK egentligen, besöken på sådana här sidor sköt i höjden så fort de blev blockade.
Alltså motsatt effekt.

Permalänk
Medlem

Hehe, kul killar. Verkligen jobbigt att kringgå, verkligen, jättesvårt...

Permalänk
Medlem

För att få samma utbud som piratebay krävs att du prnumerarar på netflix, viaplay, eurosport player, tv4 premium, HBO nordic och några till jag missat. Visst kan du strunta i de som inte alls är intressanta för dig men ändå massa kludd med olika appar, en del finns till AppleTV, en del finns på mobil, några på PC och så...

Och kvaliten lever inte upp till samma, det e pixligt (försökte dra upp HBO nordic på projektor, jisses lixom) och det även på vanlig TV, glöm 1080p i normal bitrate.

Det behöver komma en samlingstjänst som kanske kostar med än 79kr/mån men som ger alla större filmer/tv serier på ett ställe, med bra app till appleTV / Samsung Smart / några populära streamboxar / och några fler med bra bitrate i äkta 1080p. Då kanske folk kan sluta ladda ner olagligt... tills dess... näe

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Sluta kalla det sovjet/kommunism. Det här har mer med kapitalism att göra.
http://www.newscientist.com/article/mg21228354.500-revealed--...

Men nu är det ju inte kapitalistiska stater som censurerar internet och en massa annan censur. Sovjet, Kina och Nordkorea är några exempel. Alla kommunister och har en stor och utbredd censur så sluta prata i nattmössan! Kapitalism= Alla ska kunna tjäna pengar på allt även fel saker. Kommunism= Ingen får tjäna pengar för det är orättvist. Så nu har jag fått ur mig det så hoppas du inte glorifierar kommunism som dödat över 95 miljoner människor och förtrycker många många människor i dagsläget.

OnT
Jag tycker detta är helt sjukt. När ska dom ge upp? Filmer tjänar mest pengar på bio och det är pirater som går mest på bio och är mer filmintresserade (http://fredrikedin.wordpress.com/2011/07/22/pirater-ar-de-bas...).
Vem vill se en skiten TS i soffan bara för att ha sett filmen först. Kostar nog mer en det smakar för bolagen. Censur ÄR fel och hoppas detta inte leder någon vart.

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem

Det är både rätt och fel väg att gå. Rätt väg för jag inte gillar att thepiratebay och liknade sidor tjänar bra med pengar på något som dom själva inte gjort.
Fel att istället för hitta ett bra lagligt alternativ för folk som gillar att se film utan behöva betala en bra summa med pengar.

Istället borde filmbolagen ser över vilka dom har sålt sina rättigheter till och försöker skandalisera så allt material finns tillgängligt över hela världen.
Finns ju tex filmer/serier på amerikanska netflix som inte finns på svenska för Viasat äger rätten att visa dom i Sverige.
Sen är bio onödigt dyrt 1 film för 2pers kostar 200-300:-.
sen ibland när man går så är vissa salonger halvtomma......
Är det inte bättre att göra vissa platser dyrare sen sänka priset på resten och "fynda" ut dom sista. Så man kan komma in 15min innan en film börjar och kan få ett par platser till en billig peng kanse till en film man inte ens tänkt att se. (Som flygbolag gör med sina rest biljetter)

Permalänk
Medlem

Det är deras eget fel för att de kräver orimligt mycket pengar för deras filmer samt att de är svåra att komma åt (se) på lagliga metoder.
Faktum att Filmbolag och Skådespelare är stenrika trots att olagliga nedladdningar/streams görs/ses av säkert >50% av den Västerländska befolkningen bevisar hur giriga de är.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Skrivet av simon253:

Någon skrev att vi snart är ifatt Nordkorea tex. Jag tror inte detta kommer ha så stor inverkan utöver sidor med olagligt innehåll.

Detta gör oss inte till nordkorea men det kan ses som en liten start. Om ett företag lyckas med att censurera en bit av internet så kommer även andra göra det och sen kan det mycket väl eskalera till den punkt att grejer blir censurerade. Därför folk blir upprörda är för att de vill inte att där ska finnas minsta chans att något sådant ska hända och jag förstår dem, det är relativt nytt och om grunderna inte läggs rätt kan det missbrukas enormt i framtiden.

Förövrigt så är jag en pirat men jag är inte stolt över det, jag tycker om man har råd så ska man stödja skaparna och köpa produkten.