Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

koppla fiber och val av router

nu i nov så kommer vi att få vårt fiber inkopplat, som jag har förstår de så behöver man inte ha något modem, utan man får bara en stor låda å väggen med en RJ-45 kontakt som man får ut fiber.

kommer troligt vissa att att köra telia tv å bredband via fiber.

Då jag redan har en patchpanel i huset, som är kopplat till alla nätverksutag, men om man nu vill ha en router för att kunna göra ut de trådlöst, hur ska man koppla då?

är det bara ta fiber kabel in i patchpanel, sedan ta en kabel där ifrån in i en router?

funkar en DIR-655 eller har utveckling kommit längre?

Permalänk
Medlem

Du kopplar in router först sedan till switch/panel. Får du en tjänstfördelnings switch så skall den gå före routern. Anledningar är att du kommer köra nat/pat inne på ditt egna nät för att bara använda en publik ip address.

Trådlöst är trådöst/wifi, det är fortfarande samma technologi oberoende på vilket fabrikat du köper. Den äldre standarden är N och den nya är AC. Det som kan skilja sig är själva kvaliten på antenner/sändarna och fin justeringar. Kvaliten kommer iaf till stor del bero på störningar i luften, väggar och andra saker. Även mottagare på enheter kan spela roll, som t.ex antenn på din smartphone eller surfplatta.

I överlag kommer det inte vara så stor skillnad inom samma prisklass, många här på forumet gillar Asus routrar dock, så du får nog förslag på dem. Och eftersom du har trådat med patch panel så skulle det nog vara bäst om du köpte en AP (access punkt) utöver routern om du upplever problem efter köpet ist för att försöka byta eller köpa en ny router.

Permalänk
Rekordmedlem

Telia har sin Smart (en Thomson 799 om du har fiber) som ingår i abonnemanget, den tar hand om separationen av vlanen om du ska ha deras tvtjänst, vill du inte använda den som router får du beställa bryggning av den för att kunna ansluta en egen router utan att få problem eller så får du konfa vlanen själv om du ska köra tv genom din egna roiter
Det finns trådar om hur du konfar för att iptvn ksa fungera:
http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...
http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/8...
En del klagar enormt på smarten, själv har jag aldrig haft problem med den men interfacet är kanske lite ologiskt så en del verkar ha problem att ställa in tex portforwarding rätt.
Telia är också först med att köra iptv utan tvbox om du har en kompatibel tv
http://www.telia.se/privat/tv/tjanster/produkt/boxapp

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Telia har sin Smart (en Thomson 799 om du har fiber) som ingår i abonnemanget, den tar hand om separationen av vlanen om du ska ha deras tvtjänst, vill du inte använda den som router får du beställa bryggning av den för att kunna ansluta en egen router utan att få problem eller så får du konfa vlanen själv om du ska köra tv genom din egna roiter
Det finns trådar om hur du konfar för att iptvn ksa fungera:
http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...
http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/8...
En del klagar enormt på smarten, själv har jag aldrig haft problem med den men interfacet är kanske lite ologiskt så en del verkar ha problem att ställa in tex portforwarding rätt.
Telia är också först med att köra iptv utan tvbox om du har en kompatibel tv
http://www.telia.se/privat/tv/tjanster/produkt/boxapp

idag så har ja vanlig adsl 2, fick med telias smart, thomson... men det var när den var ny, hade jätte problem med ps3 med portar, så jag hitta en guide, tror de var här på sweclockers, som man kunnde köpa en: zyxel och byta mjukvaran för att den skulle funka med telia tv, har funkat riktigt bra efter den lilla oprationen:)

det jag mest funder på är väl om tekniken har utvecklats så pass mkt att det är dags att köpa ny router? dir-655 har ja nu, men den är ju ganska gammal nu.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av berne:

idag så har ja vanlig adsl 2, fick med telias smart, thomson... men det var när den var ny, hade jätte problem med ps3 med portar, så jag hitta en guide, tror de var här på sweclockers, som man kunnde köpa en: zyxel och byta mjukvaran för att den skulle funka med telia tv, har funkat riktigt bra efter den lilla oprationen:)

det jag mest funder på är väl om tekniken har utvecklats så pass mkt att det är dags att köpa ny router? dir-655 har ja nu, men den är ju ganska gammal nu.

Det som bestämmer om du behöver en ny router är väl mest vilken hastighet den klarar och vilken hastighet du vill ha. 655an klarar alltså 100Mbit utan att strypa farten, ska du ha snabbare så orkar den inte med
WAN - LAN
231
LAN - WAN
245
Total Simultaneous
254

http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3008...

Om du är nöjd med den för övrigt så behöver du alltså inte byta den om du tänkt köra "Bredband 100" det är mest farten som skiljer i nyare modeller men så länge du inte slår i kapacitetstaket på den du har så lär den fungera bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har nu fått min fiber installerad:) som ett barn på julafton,

Prova att mäta lite har 100/100 från telia
Router: dir-655

Trådlöst: datorn 65.34ner 62.58 upp
Trådlöst iPhone 6: snar likt de övre

Kabel dator: 134 ner, 131upp

Ska man vara missnöjd med det trådlösa?
Läste att en del jar slagit på 5ghz på router för att få bättre kräm, men den fuktionen verkar inte finns på dir 655,

Så nu sitter ja å kikar på något annt, hitta blandat Apples air port extrem:) den ser trevlig ut, någon som har den? Eller finns de snar lik för samma peng som är bättre?

Med vänlig hälsning,

Permalänk
Medlem

Asus RT-N66U kanske kan vara något: https://www.dustinhome.se/product/5010753555/rt-n66u
Eller deras senaste och värsta: Asus AC-87U, https://www.dustinhome.se/product/5010803372/rt-ac87u

Jag har dom båda, superfina och bra!
Jag hade även DIR-655:a men det var längesedan jag uppgradera mig vidare från den -> RT-N66U
Men jag bytte inte bort 655:a för att den inte klarade farten, utan för att jag behövde mer funktioner än dlinken hade.

Permalänk
Skrivet av berne:

Har nu fått min fiber installerad:) som ett barn på julafton,

Prova att mäta lite har 100/100 från telia
Router: dir-655

Trådlöst: datorn 65.34ner 62.58 upp
Trådlöst iPhone 6: snar likt de övre

Kabel dator: 134 ner, 131upp

Ska man vara missnöjd med det trådlösa?
Läste att en del jar slagit på 5ghz på router för att få bättre kräm, men den fuktionen verkar inte finns på dir 655,

Så nu sitter ja å kikar på något annt, hitta blandat Apples air port extrem:) den ser trevlig ut, någon som har den? Eller finns de snar lik för samma peng som är bättre?

Med vänlig hälsning,

Jag tycker inte du bör vara missnöjd. Vad har du för hastighet på fibern?
Sen beror det ju på vad du har för behov- Ska du bara surfa så duger det ju fint.
Däremot om du skickar och tar emot många stora filer och absolut vill köra trådlöst kan det ju vara värt att slå till på en nyare router, som även lär ge bättre täckning om du vill ha det.

Rekommenderar även jag ASUS AC87U eller AC66/68U om du vill köra på en med AC standard.
Om du struntar i AC så är N66U ett bra alternativ.
Personligen skulle jag slå till på en med AC i om jag ändå skulle köpa en ny.

Beskriv gärna dina behov och vad du gör så blir det enklare att rekommendera

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av berne:

Har nu fått min fiber installerad:) som ett barn på julafton,

Prova att mäta lite har 100/100 från telia
Router: dir-655

Trådlöst: datorn 65.34ner 62.58 upp
Trådlöst iPhone 6: snar likt de övre

Kabel dator: 134 ner, 131upp

Ska man vara missnöjd med det trådlösa?
Läste att en del jar slagit på 5ghz på router för att få bättre kräm, men den fuktionen verkar inte finns på dir 655,

Så nu sitter ja å kikar på något annt, hitta blandat Apples air port extrem:) den ser trevlig ut, någon som har den? Eller finns de snar lik för samma peng som är bättre?

Med vänlig hälsning,

Du bör ta reda på förutsättningarna för wifi först om det är det du vill använda, att köra trådlöst på saker som kan köra trådat är ju enbart dumt, telefoner och plattor orkar inte med snabbt trådlöst, dels brukar överföringen i sig inte orka med, dessutom har de så begränsad storlek att det inte får plats så mycket i dem så man kan ställa sig frågan om de verkligen behöver 802.11ac.
Men laptopar kan ju både orka med och ha användning av snabb wifi.
Du bör också kolla eterförhållandena tex skanna med Inssider.

Rent praktiskt vid surfande så kommer du förmodligen inte att märka av ökningar i farten när du kommer över ungefär 20Mbit, servrarna ska hinna med och latensen gör mer skillnad för upplevelsen än bandbredden när du kommit till ungefär 20Mbit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Asus RT-N66U kanske kan vara något: https://www.dustinhome.se/product/5010753555/rt-n66u
Eller deras senaste och värsta: Asus AC-87U, https://www.dustinhome.se/product/5010803372/rt-ac87u

Jag har dom båda, superfina och bra!
Jag hade även DIR-655:a men det var längesedan jag uppgradera mig vidare från den -> RT-N66U
Men jag bytte inte bort 655:a för att den inte klarade farten, utan för att jag behövde mer funktioner än dlinken hade.

Är man medlem på webhallen (för mig) så får man N66U för 1090:- och AC-87 för 2690:-, ingen jätte skillnad men alltid ett plus

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krasharen:

Jag tycker inte du bör vara missnöjd. Vad har du för hastighet på fibern?
Sen beror det ju på vad du har för behov- Ska du bara surfa så duger det ju fint.
Däremot om du skickar och tar emot många stora filer och absolut vill köra trådlöst kan det ju vara värt att slå till på en nyare router, som även lär ge bättre täckning om du vill ha det.

Rekommenderar även jag ASUS AC87U eller AC66/68U om du vill köra på en med AC standard.
Om du struntar i AC så är N66U ett bra alternativ.
Personligen skulle jag slå till på en med AC i om jag ändå skulle köpa en ny.

Beskriv gärna dina behov och vad du gör så blir det enklare att rekommendera

jag har 100/100, jag kör allt här hemma med kabel, har en patchpanlet å nätverks utag, men har enbärbara dator, som jag använder för surf, laddar ner Stora filer, så då är de skönt att en en up to date med en router, dlinken har ju varit med ett bra tag nu.

ja en AC hade inte varit fel, men tror inte det finns så mkt som stöder AC ännu? så det kan hända de blir den andra, har ju fått bra omdömen verkar de som.

sen så verkar även som att den har styrka, villet gillas mkt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av berne:

jag har 100/100, jag kör allt här hemma med kabel, har en patchpanlet å nätverks utag, men har enbärbara dator, som jag använder för surf, laddar ner Stora filer, så då är de skönt att en en up to date med en router, dlinken har ju varit med ett bra tag nu.

ja en AC hade inte varit fel, men tror inte det finns så mkt som stöder AC ännu? så det kan hända de blir den andra, har ju fått bra omdömen verkar de som.

sen så verkar även som att den har styrka, villet gillas mkt

802.11ac kommer ju som standard i bättre telefoner/plattor och där är det svårt att köra kabel även om man vill, i laptops så brukar man ju kunna välja kabel utom i de allra minsta men de kanske man inte väljer idag utan tar en platta i stället, man får nog snart in mobila enheter som kan ha nytta av ac, snart har nog alla "småpryla" ac stöd eftersom kretsarna blir billigare hela tiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fick hem allt runt omkring idag, Telias router, å digitalbox,

Men tydligen så kunnde man inte koppla som jag vill:(
Jag har kopplat från fiberomvadlareb i lan 2 som är tv, sedan en cat5e till digitalboxen, tv funkar som de ska.
Men då kan man inte använda telia app, så man kan tex spela in.

Utan då måste man dra en kabel från fiberomvadlareb till routern å sen vidare till boxen,

Så det är bara att göra om alla cat5e kablar...

Åååååååå satans felia

Permalänk
Medlem

Har stött på ett problem,

Datorn Mac vägrar ansluta till de trådlösa. Han har hittar och anslutit. Den har fått ip adress, men kan inte ansluta till internet?

Tips?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av berne:

Har stött på ett problem,

Datorn Mac vägrar ansluta till de trådlösa. Han har hittar och anslutit. Den har fått ip adress, men kan inte ansluta till internet?

Tips?

Har du ett korrekt ssid, inga åäö eller mellanslag i det ? Har du provat med och utan kryptering ? Har du nån sorts filter för wifiklienter så att de måste godkännas ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du ett korrekt ssid, inga åäö eller mellanslag i det ? Har du provat med och utan kryptering ? Har du nån sorts filter för wifiklienter så att de måste godkännas ?

Löste de till slut, fick radera alla gammla wi-fi, å sedan återanslutas till de, då funkar de:)

Någon som vet om det finnas andra router än Telias egna, som man kan ha tv, internet, och som funkar med telia app?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av berne:

Löste de till slut, fick radera alla gammla wi-fi, å sedan återanslutas till de, då funkar de:)

Någon som vet om det finnas andra router än Telias egna, som man kan ha tv, internet, och som funkar med telia app?

Lite osäker på fjärrappen men det finns en egen tråd om att konfa Telias iptv med egna prylar.
#14991564

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av berne:

Någon som vet om det finnas andra router än Telias egna, som man kan ha tv, internet, och som funkar med telia app?

Jag har Telia Öppen Fiber och valde tjänster från Telia (bredband, TV och telefoni). Jag har inte valt att använda deras Smart-router utan kör på egen router för bredbandet och en switch för TV. Spela in-appen funkar ändå! Inte helt hundra, men helt okej. Jag tror att den ansluter till boxen via Internet istf i det lokala wifi-nätet.