Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Värt att byta 2st 670gtx mot ett 980gtx?

Permalänk
Medlem

Värt att byta 2st 670gtx mot ett 980gtx?

Hej

Frågan lyder alltså som trådens namn. Har försökt hitta något test med 670 SLI i BF4 eller nåt men har inte hittat nåt som man kan jämföra med 1st 980. Sitter och velar fram och tillbaka men får inget grepp om hur stor prestandaskillnad det gäller. Någon?

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Medlem

Vad har du för skärm?

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

60hz 1080p.

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Medlem

Svar: Ja!

Edit: Uppfattade det som att du skulle byta med någon som hade ett 980. Ska du köpa ett 980 så behåll dina 670 ett tag till. Det verkar vara ganska jämt i prestanda.

Visa signatur

Moderkort: Sabertooth P67 | Processor: Intel i7 2600K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i | Grafikkort: EVGA GTX 780 SC 3 GB SLI. | RAM-Minnen: HyperX Blue 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Nätagg: Corsair TX 750W | Display: AOC 24" G2460PQU 144hz / 3x AOC 24" LED E2461FWH | Mus: Razor Deathadder | Headphones: QPad- QH90 | Keyboard: QPad MK-80 | Chassie: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OlofTheGreat:

60hz 1080p.

980 är snabbare..sen är det skönt att köra singel konf..
Ett 970 skulle räcka om du bara kör 60hz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade nog faktiskt siktat på 970 SLI istället, blir inte så mycket dyrare.
Men det är ju vad jag skulle gjort.

MVH

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

980 är snabbare..sen är det skönt att köra singel konf..
Ett 970 skulle räcka om du bara kör 60hz

Skickades från m.sweclockers.com

Precis. Får ju nästan två 970's för samma peng.

2995 kr styck, för 970.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Personligen hade jag hellre satsat på GTX 970 SLI än ett GTX 980.

Ett ensamt GTX 980 ger ju endast några få procent extra prestanda jämfört med GTX 670 SLI, Så det är ju inte en speciellt rolig uppgradering även om det är trevligare med ett kort, GTX 970 SLI skulle ju ge en rejäl prestandaboost.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OlofTheGreat:

60hz 1080p.

Du lär få ungefär samma prestanda som du har nu men slipper SLI. Så är det ren FPS du vill ha vinner du inte mycket.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Köp ett 970 nu och en till när det behövs.

Permalänk

Inte värt att byta då 670 SLI och 980 är ganska jämna prestanda mässigt. Kör med den configen ett tag till.

Permalänk
Medlem

Hade väntat tills dem nya Radeon korten kommer. 900-serien kommer förmodligen trilla ner lite i pris då. Och då kanske det kan vara värt att köpa 980 SLI. Men det är somsagt vad jag hade gjort.

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Ok då tolkar jag det som att prestandavinsten inte kanske är värt ca 5000kr eller mer.
Men hur är det med grafikminnet? Kommer ju spela nya Dragon age, Witcher 3 osv. Skulle 4gb minne ge någon större prestanda än mina nuvarande 2gb?

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OlofTheGreat:

Tack för svaren. Ok då tolkar jag det som att prestandavinsten inte kanske är värt ca 5000kr eller mer.
Men hur är det med grafikminnet? Kommer ju spela nya Dragon age, Witcher 3 osv. Skulle 4gb minne ge någon större prestanda än mina nuvarande 2gb?

Som några andra skriver är 2xGTX970 då ett bättre val och då får du också mer minne att "leka" med.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Som några andra skriver är 2xGTX970 då ett bättre val och då får du också mer minne att "leka" med.

Ah ok då kör jag nog på det. Tack igen

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Medlem

Första frågn att besvara när man hamnar i denna sitta är... "Har jag verkligen för låg fps med min nuvarande lösning?". Om svaret på den frågan är är ja, eller om man har andra problem så kan man undersöka vidare. Men många sitter på en fullt fungerande rigg som de ändå hetsar sig själva att uppgradera ändå. Jag har iofs varit likadan i mina yngre dagar... Hehe... Men nu för tiden gör jag smarta affärer och håller koll på utgifterna och har kunnat köra allt maxat de senaste åren utan att lägga ut en förmögenhet.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Medlem

Hur mycket minne du behöver beror ju på upplösningen du kör med. Kör du 1080 så ska det räcka med 4GB. Och i SLI har du inte tillgång till mer minne för att du ha fler kort. Har du 4GB's kort kan du inte använda mer. Så 2 4GB's kort blir inte 8GB. Så klarar du dig på dem korten du har nu så hade jag fortsatt på dem tills Radeon släpper sina då Nvidia kommer (förmodligen) sänka sina priser då.

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Första rrågn att besvara när man hamnar i denna sitta är... "Har jag verkligen för låg fås med min nuvarande lösning?". Om svaret på den frågan är är ja, eller om ma har andra problem så kan man undersöka vidare. Men många sitter på en fullt fungerande rigg som de ändå hetsar sig själva att uppgradera ändå. Jag har iofs varit likadan i mina yngre dagar... Hehe... Men nu för iden gör jag smarta affärer och håller koll på utgifterna och har kunnat köra allt maxat de senaste åren utan att lägga ut en förmögenhet.

Låter sunt

Gör nog som du säger och testar spelen först med nuvarande rigg.

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lockis:

Hur mycket minne du behöver beror ju på upplösningen du kör med. Kör du 1080 så ska det räcka med 4GB. Och i SLI har du inte tillgång till mer minne för att du ha fler kort. Har du 4GB's kort kan du inte använda mer. Så 2 4GB's kort blir inte 8GB. Så klarar du dig på dem korten du har nu så hade jag fortsatt på dem tills Radeon släpper sina då Nvidia kommer (förmodligen) sänka sina priser då.

Ska jag tolka det då som att mina nuvarande 2gb är aningen lite för 1080p?

Kör ju BF4 på max mellan 45 och 60 med nån minifrysning då och då. Skulle tex såna frysningar försvinna med mer grafikminne?

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlofTheGreat:

Låter sunt

Gör nog som du säger och testar spelen först med nuvarande rigg.

Ja, det lönar sig i längden. Jag köpte ett 560Ti, det klarade allt. När det blev lite segt stoppade jag i ett till som då kostade nästan ingenting. Sedan funkade detta finfint i allt. Det som blev begränsningen sedan var mängden Vram då många spel började nyttja större mängder. Då var det dags att uppgradera igen. Genom att aldrig köpa senaste precis när det kommer ut (och inget spel iprincip nyttjar det till max) så sparar du massor.

Jag har även tänkt uppgradera min cpu flera ggr. Men sanningen äör att min 2600k som går i 4.8GHz faktiskt funkar helt OK. Och skulle jag byta hade jag fått byta moderkort och kanske byta mina minnen osv. Varför skulle jag göra allt detta när alla spel jag lirar flyter i långt över 60 fps och ibland flera hundra fps, och inget program ja nyttjar är segt? Vill en nördtarm i mig ha det senaste, lite flera kärnor ocg kanske gå upp till 64GB ram? Självklart. Men en annan del av mig vet att jag hade idiotförklarat mig själv om jag gjorde det

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlofTheGreat:

Ska jag tolka det då som att mina nuvarande 2gb är aningen lite för 1080p?

Kör ju BF4 på max mellan 45 och 60 med nån minifrysning då och då. Skulle tex såna frysningar försvinna med mer grafikminne?

Kör MSI afterburner och kolla hur mycket vram som nyttjas. Är det maxat så kan det vara att data läsas från ram till Vram som orsakar de små frysningarna. Löses förmodligen galant genom att dra ner till high (som ser nästan identiskt ut) eller sänka AA lite. Många spel som drar mycket vram på något ultra läge ser egentligen inte så otroligt mycket bättre ut i det läget. Men de skryter med TT det har något superläge som utnyttjar allt minne på de senaste korten. Kolla Shadow of Mordor och jämförelserna mellan high och deras ultraläga som tar 4, eller kanske till och med 8GB Vram, om jag minns rätt. Grafiska skillnaden är i princip obefintlig.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Osäker på kvaliteten/coilwhine, men några hundralappar billigare + spel

https://www.komplett.se/zotac-geforce-gtx-970-4gb-physx-cuda/824851

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Kör MSI afterburner och kolla hur mycket vram som nyttjas. Är det maxat så kan det vara att data läsas från ram till Vram som orsakar de små frysningarna. Löses förmodligen galant genom att dra ner till high (som ser nästan identiskt ut) eller sänka AA lite. Många spel som drar mycket vram på något ultra läge ser egentligen inte så otroligt mycket bättre ut i det läget. Men de skryter med TT det har något superläge som utnyttjar allt minne på de senaste korten. Kolla Shadow of Mordor och jämförelserna mellan high och deras ultraläga som tar 4, eller kanske till och med 8GB Vram, om jag minns rätt. Grafiska skillnaden är i princip obefintlig.

Ok ska göra det. Har faktiskt inte ens testat hur det ser ut på high

Skrivet av EyeNEye:

Osäker på kvaliteten/coilwhine, men några hundralappar billigare + spel

https://www.komplett.se/zotac-geforce-gtx-970-4gb-physx-cuda/824851

Alright thx.

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Osäker på kvaliteten/coilwhine, men några hundralappar billigare + spel

https://www.komplett.se/zotac-geforce-gtx-970-4gb-physx-cuda/824851

Jag kör den, hur den klockar kan du se i tidigare inlägg. Inte ens maxat kortet för den throttlar ändå bara nu med nuvarande bios. Coilwhine i väldigt väldigt få situationer.
Litet kort kort.

Jag är nöjd!

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Medlem

"According to OCUK the GTX 970 and GTX 980 with 8GB models are expected somewhere between November and December. "
Om detta stämmer är det kanske bra ide att vänta på 8GB version iaf om du tänker köra SLI eller funderar på högupplöst bildskärm nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

"According to OCUK the GTX 970 and GTX 980 with 8GB models are expected somewhere between November and December. "
Om detta stämmer är det kanske bra ide att vänta på 8GB version iaf om du tänker köra SLI eller funderar på högupplöst bildskärm nästa år.

Åfan. Ja då väntar jag och ser hur priserna blir. Tack.

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080