Har tröttnat på min dator som vägrar starta med 2 stickor ram i

Permalänk
Medlem

Har tröttnat på min dator som vägrar starta med 2 stickor ram i

Tjena har hållet på och felsöker min dator i större delen av ett halvår och får inte bukt på mina problem, tänkte att någon vänlig själ här på swec kunde hjälpa till!

Har problem med att min dator så fort jag ploppar i 2 ram stickor vägrar starta, de är köpta i kit och ska vara kompatibla med mitt Mobo. Har testat olika moderkort och ram utan att det hjälper så det enda som nu återstår att byta i burken är psu och nätaggregat. Även bytt plats på ramen i alla möjliga kombinationer.
Mina speccs:

Intel Core i5 2500k
Psu corsair tx650
Mobo asus z77-a
Ram kingston 1666mhz 2x4gb

Det har funkat att köra med 4gb men nu när man blivit sugen på att uppgradera så räcker inte det riktigt till. Någon som har en ide om vad det kan vara?

Har även testat att köra intels CPU test för att felsöka och även mätt upp nätaggregatet men misstänker att det kan vara det som strular då detta har vart omöjligt att mäta upp i load.

Permalänk
Medlem

Trasig minnesport kanske?

Visa signatur

| ASUS ROG G750JM bytes mot 120hz laptop

Permalänk
Medlem

sätt minnena i dom blå slotsen A2,B2

in i bios och fliken Ai Tweaker: ändra värdet Ai Overclock Tuner från AUTO till X.M.P.
Kontrollera nedanför settingen som heter Memory Frequency som satandard står på AUTO om den ändrats till nåt fast värde som t.ex DDR3-1600Mhz.
Efter det tryck F10 - OK - starta om.
Annars felsök med Memtest slot för slot, modul för modul.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

Det konstiga är att det är tredje moderkortet jag har testat har haft ett p67 extreme 4 från asrock pch ett z77 extreme att testa med utan framgång, därför jag tycker det är konstigt och har i princip uteslutit fel på moderkortet i detta läget.

Permalänk
Medlem

Sorry för dubbelpost, men nu när jag testat med det nya mobot jag köpte för två veckor sedan och flyttar runt mina ramminnen så verkar det som att datorn inte startar alls när jag har minne enbart i B1 och B2. Visst ska den kunna starta med denna konfigurationen?