Tystaste chassit pengar kan köpa?

Permalänk
Medlem

Tystaste chassit pengar kan köpa?

Sitter på ett fractal design R4 och ett EVGA G2 1000w men upplever att det är ett dovt ljud (väldigt lågt dock och mina öron hör allt) som jag stör mig på.

Hur tyst kan man egentligen få datorn med val av chassi? Får man acceptera sanningen eller går det att få knäpptyst? Det är chassifläkten jag hör så inget tjat om andra fläktar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skojar du eller

Har du bytt fläkt på hyper 212?
Tror inte att dina 290 trix är helt tysta heller.
R4 är blant de tystaste chassis, men den kan inte dämpa mycket ljud.
Du måste satsa på att köpa tysta komponenter också.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Byt chassifläkt? valfri Corsair AF borde göra susen.

http://www.inet.se/produkt/5322116/corsair-air-series-af140-quiet-edition

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Köp ett par större fläktar av känt märke typ noctua eller corsair AF fläktar t ex, ju färre fläktar desto bättre. Kör på låga varvtal. Byt ut fläkten. Som sagt så lär dina kort i sli producera lite ljud också. Jobba med att optimera fläktkurvorna på alla fläktar

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Skojar du eller

Har du bytt fläkt på hyper 212?
Tror inte att dina 290 trix är helt tysta heller.
R4 är blant de tystaste chassis, men den kan inte dämpa mycket ljud.
Du måste satsa på att köpa tysta komponenter också.

Yes bytt fläkt där Jag pratar alltså inte om full load på bf4 eller något liknande utan när jag sitter i windows och smeker lite bara. Jag vet att mitt system redan är väldigt tyst men jag är ljudkänslig därav frågeställningen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av drulovic:

Yes bytt fläkt där Jag pratar alltså inte om full load på bf4 eller något liknande utan när jag sitter i windows och smeker lite bara. Jag vet att mitt system redan är väldigt tyst men jag är ljudkänslig därav frågeställningen

Blandad in med lite paranoia
Du blir van med ljudet efter några veckor. Du kommer bara kasta bort massa pengar på ljuddämpning.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Detta kan vara en lösning, dock måste du se till att värmen kommer ur ljudhuven....

Chassifläkten borde kunna köras långsammare i idle, Vet ej hur du kopplat dem dock, men koppla dem i moderkortet och ställ in dem via Bios/UEFI?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Phanteks Enthoo Primo har nätaggregatet avskilt på andra sidan moderkortsplåten och ljudet från det är helt försvunnet mot mitt tidigare R4 chassi. Har ju dessutom lite vatten också så är knäpptyst även i full load. Bitfenix 140mm fläktar samt Corsair SP 120mm.
Allting styrs via phanteks PWM fan hub och har motstånd på Corsairfläktarna för att de ska varva likt alla andra i chassit.

Är lite pyssel men riktigt skönt att aldrig störa sig på ljudet sen.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Skrivet av zeleni:

Blandad in med lite paranoia
Du blir van med ljudet efter några veckor. Du kommer bara kasta bort massa pengar på ljuddämpning.

bullshit, ett helt ljudlöst system är bara helt underbart, oljud är inget man någonsin vänjer sig vid om man är som TS (antar att han är som mig).

Till ts, tyvärr finns det inga tysta chassi att köpa för pengar utan det gäller att ta tag i det hela själv. Bra komponentval i förstahand och sen ljuddämpning kommer man långt med. Jag blev slutligen nöjd med ljudnivån efter att ha testat det mesta när jag nådde nivån "passiv" vattenkylning. Jag kör alltså med två stycken Zalman reserator kyltorn och en 1080mm rad fastbultad i väggen. Detta drivs av en mcp350 pump sittandes i en ljudisolerande och vibrationsdämpande box placerad på en vibrationsdämpande dyna i ett ljuddämpat chassi där ända fläkten är den i det semipassiva nätagget som bara startar lite sakta vid full load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

bullshit.

Och det har kostat bara 5-6k. i rest my case. Lever heller med en soft sus och extra cash i fickan.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Och det har kostat bara 5-6k. i rest my case. Lever heller med en soft sus och extra cash i fickan.

Uppenbarligen tycker han att det är värt det. Pengar på banken är fegt. Det är ju bara kul att spendera pengar på saker man kan njuta av.
Oavsett om det gäller nya datorkomponenter eller något annat. Ser inte poängen med att spara pengar, bara sparandets skull.
Jag hade aldrig spenderat så mycket pengar för att få min dator tyst, men detta är ett entusiastforum, är du förvånad att folk spenderar pengar på sitt intresse?

OT: Chassit är ett mindre problem, Fractal Design R4 är ju dessutom redan ljudisolerat. Den stora ljudboven är dina komponenter. Köp tysta fläktar till chassit, processorn och ett tyst nätagg. AMD 290 är ju också ökänt för att vara högljutt. Köp MSI/Asus 970. Semipassivt samt otroligt tyst under load.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem

kör ett r3 chassi själv, och i ljudnivå är det skärmarnas knäppande när de startar/blir varma som är högst i rummet vid datorstart, vill man kan man ana datorn vara igång, men då bor jag även under 140ton betong, bunker alltså, utan varken kylskåp, frysar eller onödig kringutrustning överhuvudtaget.

6850SCS3 och NH12 noctua processorkylare, en hel del fläktar i lådan, men reostatade så att de precis precis orkar starta överhuvudtaget, och då GentleTyphoonfläktarna som jag upplever trevligare än Noctuas dyrgripar.. flera lågvarviga fläktar innebär att den håller precis samma obefintliga ljudnivå, men ändå går utmärkt att både spela och jobba på utan farliga temperaturer överhuvudtaget.

60grader processor, 65-70 på grafikkort.

GT fläktarna ger ett högfrekvent sus om man lyssnar nära, Noctuafläktarna ett mer dovt durande. det högfrekventa suset kommer inte speciellt långt bakom fläktfilter, medans noctuafläktarnas vibrationer fortplantade sig desto mer i chassit.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Och det har kostat bara 5-6k. i rest my case. Lever heller med en soft sus och extra cash i fickan.

Jo, precis, men nu var det trådskaparen som frågade efter lösningar på sitt problem!

För att bygga riktigt tyst så är ett ändamålsenligt chassi en bra början, men att sedan välja komponenter som är tysta i sig väl så viktigt. Utöver det så är det en del hemmabyggande med dämpande mattor som ex. en bra idé. Vattenkylning med tysta pumpar etc. är väl kanske den bästa lösningen för att få till det där sista.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Skrivet av zeleni:

Och det har kostat bara 5-6k. i rest my case. Lever heller med en soft sus och extra cash i fickan.

Nu tycker jag att du överdriver lite men jaja, Begagnade kyltorn då de inte sålts nya på många år, 2x400kr, block till cpu + gpu ~1500kr nytt (köpt begagnade så 700 totalt), sen typ 600kr för pumpen och ett par hundralappar för 1080 raden på väggen så har lagt totalt typ 2,5 lök vilket inte är mer än mellanskillnaden mellan ett 970 och 980 kort. Klart värt det i mina ögon (och framför allt för öronen!)

Skrivet av sgtprobe:

Jo, precis, men nu var det trådskaparen som frågade efter lösningar på sitt problem!

För att bygga riktigt tyst så är ett ändamålsenligt chassi en bra början, men att sedan välja komponenter som är tysta i sig väl så viktigt. Utöver det så är det en del hemmabyggande med dämpande mattor som ex. en bra idé. Vattenkylning med tysta pumpar etc. är väl kanske den bästa lösningen för att få till det där sista.

Skulle säga att rätt komponenter är prio ett by far, det är i princip omöjligt att dämpa ner om det inte är skapligt tyst från början!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Skulle säga att rätt komponenter är prio ett by far, det är i princip omöjligt att dämpa ner om det inte är skapligt tyst från början!

Absolut, path of least resistance, gör rätt från början! Men vatten kan döda de mest högljudda grafikkorten om man vill jobba med det man redan har!

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Avstängd

Hur klarar du av livet i övrigt med alla ljud överallt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av drulovic:

Yes bytt fläkt där Jag pratar alltså inte om full load på bf4 eller något liknande utan när jag sitter i windows och smeker lite bara. Jag vet att mitt system redan är väldigt tyst men jag är ljudkänslig därav frågeställningen

Jag kan svära på att det som skapar ljud i R4 chassiet är: mekaniska hårddiskar och GPU. Ev. kanske dålig cpufläkt. Men jag hade lika setup med halvpassivt nätagg som fläkten aldrig snurrade och en noctua U14S cpu kylare. När jag tog ut hårddiskarna och GPU kunde jag inte höra datorn över vinden som tränger in utifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drulovic:

Sitter på ett fractal design R4 och ett EVGA G2 1000w men upplever att det är ett dovt ljud (väldigt lågt dock och mina öron hör allt) som jag stör mig på.

Hur tyst kan man egentligen få datorn med val av chassi? Får man acceptera sanningen eller går det att få knäpptyst? Det är chassifläkten jag hör så inget tjat om andra fläktar.

Jag har själv höga förväntningar på det här: http://www.inet.se/produkt/6910030/be-quiet-silent-base-800-svart

Ljuddämpat, schyssta medföljande fläktar, dämpad hårddiskupphängning, etc.

Visa signatur

|| Fractal Define C || EVGA Supernova G2 750W || Gigabyte Z97X Gaming G1 || Intel Core i5 4690K @stock || Dark Rock Pro 3 || 8GB G.Skill Ares Low Profile 1866Mhz || MSI GTX 970 || Samsung 850 Pro 256GB || Win 10 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Hur klarar du av livet i övrigt med alla ljud överallt?

Skickades från m.sweclockers.com

Man tar en lugn stund vid en tyst dator

Det är ett ständigt krig för oss överkänsliga, hoppas TS hittar en bra lösning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Man tar en lugn stund vid en tyst dator

Det är ett ständigt krig för oss överkänsliga, hoppas TS hittar en bra lösning!

Det löste sig genom att jag flyttade chassit någon meter bakom mig istället för bredvid så slapp jag det pyttelilla "mullret" från nätaggregatet. Men ja det är en ständig kamp om ljudet. I full load bryr jag mig inte nämnvärt eftersom jag ofta har hörlurar men ibland vill man bara ligga och smeka internet och ha lugnt runtomkring

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av drulovic:

Sitter på ett fractal design R4 och ett EVGA G2 1000w men upplever att det är ett dovt ljud (väldigt lågt dock och mina öron hör allt) som jag stör mig på.

Hur tyst kan man egentligen få datorn med val av chassi? Får man acceptera sanningen eller går det att få knäpptyst? Det är chassifläkten jag hör så inget tjat om andra fläktar.

En dator ska låta.. annars är det ingen dator. Samma gäller bil te,x.. En bil ska bumma bumm bumm bumm bumm bumm

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk

Kan inte Corsair Carbide 330R vara något? Har ett och det är knäpptyst (i Windows såklart, vid load blir det aldrig helt tyst), trots att jag inte valde det för ljuddämpningens skull.

Permalänk
Medlem

Sen får man ju ha i baktanke att det inte är så bra att överklocka med ett sådant chassi såvida du inte har ett custom waterloop eller dylikt. Jag har Corsair 650D med h80i och kör oc men asså jag kan inte ha chassit stängt för grejjerna blir så satans varma.. kör också med 2x sapphire r9 290x tri-x

Permalänk

Ett alternativ är också att köpa en lång hdmi sladd och usb förlängning och flytta datorn bort 10 meter eller så, kanske in i ett annat rum.

Permalänk
Medlem

Enligt tester jag läst är Fractal Design R5 ett extremt tyst chassi, dock väldigt varmt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Alla chassin är knäpptysta, alltid.

Permalänk
Medlem

1. köp valfritt chassi
2. köp ett tjockt duntäcke på ikea
3. ???
4. profit!