Permalänk
Medlem

PCIe x16 Riserkort

Har nu kommit till punkten då jag vill utöka min "Server" till en streaming PC för att avlasta och köra tyngre spel när jag streamar från min bärbara.
Problemet är att heatsinken i servern täcker PCI-E x16 slotet på moderkortet, känner inte för att lägga ut ännu mer pengar på att köpa nytt chassi och moderkort för det eller byta ut CPU kylaren (M-ITX system), så jag antar att ett riserkort är min enda lösning för att installera in AverMedia kortet.

Har ingen erfarenhet av dessa så jag vänder mig hit då google inte gett mig ett direkt svar på mina funderingar kring det.
1) Vad är skillnaden på shielded och icke-shielded? Vad innebär det?
Läste igenom vissa recensioner att vissa upplevde glapp, BSOD t.ex med icke-shielded.
Är icke-shielded en gammal version? Om inte, vad är anledningen till att icke-shielded finns i såna fall?
2) Vad är eller gör skillnad om riserkortet ser ut så här som är dyrare, jämfört med denna? eller den här (icke-shielded)?
...har säkert fler som jag inte kommer på just nu, men gör ett nytt inlägg i såna fall.

Utifall att om någon undrar vad för specs:.
CPU Kylare: Scythe Big Shuriken 2
Mobo: Intel DH67CF-B3
Chassi: Fractal Design Array R2 (2 luckor bak på chassit så jag ser inga problem att montera det en rad ner så AverMedia kortet inte ligger emot heatsinken)

Tacksam för all hjälp

Permalänk
Medlem

Kan inget om detta, men en snabb googling gav att shielded bör användas i näheten av EMP-källor. Information om vad "i närheten" innebär lyckades jag inte hitta. Däremot sprang jag på länken nedan som visade sig vara intressant läsning...

- http://www.overclock.net/t/1427731/pci-express-extender-cable...

- 3M´s produkter: http://www.digikey.com/catalog/en/partgroup/pci-express/30025 (Dyyyra!)

Shielded innebär väl att kabeln är skyddad mot elektromagnetisk strålning mha en tunn metallfilm. Tror ingen är äldre än den andra bara olika produkter.
Min amatörmässiga misstanke är att om risern ska vara i närheten av en strömkälla bör den vara skärmad.
Å andra sidan kan du ju testa med en "fulkabel" för $6 och funkar inte den så är det bara att bita i det sura äpplet och hosta upp till en skärmad!

Sen är ju frågan om du ska ha en "powered" eller inte: http://linustechtips.com/main/topic/142809-shielding-a-pcie-r...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Förvänta mig inte så jädra stora risker med risercards.
Känns mer värt att vänta tills man har pengarna för att utöka till ett större moderkort då priset på det säkraste riserkortet endå går upp i den summan, men då behöver jag även ett nytt chassi då det inte stödjer större än det jag har installerat (som sakt i första inlägget).

Kommer säkert leda till att jag provar så med en $6 kabel som du sa, men sedan lägger jag av då det inte känns värt att punga ut för just en sån kabel för att försäkra den mer när man kan köpa ett helt ny mobo för dem pengarna.
Skärmen/Metallfilmen kommer säkerligen ligga uppe på AverMedia kortet (då kabeln är så flexibel och inte böjbar som ståltråd) så ja det blir ju en risk för att den ligger på en strömkälla (på plattan) är min gissning.

Angående "powered", nu blev man ju ännu mer orolig...har ingen aning hur mycket AverMedia (C985) drar när den väl är igång (googlade en snabbis, hittar inget hur mycket den förbrukar).
Den drar ju mindre än ett grafikkort i alla fall då det inte finns en molex connector till AverMedia kortet och endast PCIe x1 slot som inte förbrukar så mycket, men vet ju inte om det är tillräckligt med ström för den genom förlängaren (borde man ju tycka när det är ifrån x16 till x1).
Blev ännu en större funderare nu...

EDIT: Fundera på x16 till x1 även också, men verkar inte finnas många av dem. Endast tvärtom.

Permalänk
Medlem

Nope, hittar heller inget, men så vansinnigt mycket kan det ju inte dra?

Hade inte en susning om detta kortet innan. Intressant!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB