Nya högtalarna till datorn

Permalänk

Nya högtalarna till datorn

Hej,

Jag är nu på jakt efter nya högtalare till datorn för musik och spel.

Jag har tidigare haft bx8a deluxe kopplade till min Korg pa3x arranger med balanserade kablar och vet hur dom låter. Så dom behöver ni inte rekommendera

Men nu är det som sagt inte tänkt att användas till musikrummet och till några instrument utan till datorn som står synligt i vardagsrummet.

Vad har ni att rekommendera för ca 3000kr? Jag vill helst ha ett par som är vita (kan kanske acceptera svarta) med volymreglage fram. Jag har kikat lite på Audioengine 5+ som verkar ha det jag söker. Även netonnet har ett liknande Andersson paket för 1290 men Andersson är nog inget jag vill satsa på

Är inte ute efter att spela högt och massa bas men självklart är det inte fel om där finns potential för det också.

studio monitorer går helst bort pga att de oftast har separata volym och strömbrytare bak själva lådan. jag vet att det går att koppla ihop det till en separat volymenhet men jag vill undvika mer sladdar och behöva böja mig över skrivbordet för att slå på dom.

Ljudkortet jag kör med är ett Asus Xonar U7 och det vill jag inte byta ut.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag har både ett par M-Audio AV40 och Audioengine A5+. AV40 låter mycket bättre än A5+. Gillar du hur dina bx8a låter kommer du att bli missnöjd med Audioengine. Engligt mej är dom överprisatt skräp med en "kvävd" ljudbild. Långt ifrån samma klarhet som M-Audios högtalare har.

Permalänk

Hoppsan. ja där ser man. Synd. för det är det ända paret jag hittat som såg fina ut.

Synd att av40 inte finns i vitt eller bara såg mer clean ut. annars hade de antagligen varit ett alternativ också.

Permalänk
Medlem

Hajfajklubben har ju sina Argon.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Hajfajklubben har ju sina Argon.

jo jag har sett hajfajklubbens argon 7460A men de är inte så snygga

Permalänk
Medlem

Jag tycker Audioengine 5+ låter bra.
Mycket stort ljud och det är rent.
Men det är ganska obalanserat och har sina brister. Jag tycker dom är bra, även om det finns högtalare som ger bättre ljud i klassen så har dom en del funktioner, t.ex. fjärrkontroll, som övertag.
Så det beror ju lite på vad man prioriterar tycker jag.

Dessa finns ju också i klassen: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2442305

Eller lite billigare som passar dig utseendemässigt men som jag inte har en aning om hur dom låter:
http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/hifi-komponenter...
http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/hifi-komponenter...

"Lite" dyrare: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1429172

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Jag tycker Audioengine 5+ låter bra.
Mycket stort ljud och det är rent.
Men det är ganska obalanserat och har sina brister. Jag tycker dom är bra, även om det finns högtalare som ger bättre ljud i klassen så har dom en del funktioner, t.ex. fjärrkontroll, som övertag.
Så det beror ju lite på vad man prioriterar tycker jag.

Dessa finns ju också i klassen: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2442305

Eller lite billigare som passar dig utseendemässigt men som jag inte har en aning om hur dom låter:
http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/hifi-komponenter...
http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/hifi-komponenter...

"Lite" dyrare: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1429172

ja det råder delad mening om dedär ae 5+.sen är ju "ljud" väldigt personligt också. Har läst en hel del recensioner. trist att där inte finns butik man kan gå till o provlyssna.

riktigt fula högtalare du länkade till (hehe sorry) förutom pioneer dom har jag kikat lite på men faller bort i och med strömbrytare och o volymreg sitter bak

Permalänk
Medlem

Elac högtalarna är ju dösnygga!

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Elac högtalarna är ju dösnygga!

haha ja fast dom pengarna vill jag inte lägga på "datorhögtalare"

Permalänk
Permalänk

Audio Pro Addon T12 ser ju ganska lovande ut. kanske lite små men det ska helt klart forskas vidare. tack för tipset

Edit: lite fattigt med ingångar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielsan:

Audio Pro Addon T12 ser ju ganska lovande ut. kanske lite små men det ska helt klart forskas vidare. tack för tipset

Edit: lite fattigt med ingångar

Det är därför det finns mixerbord eller försteg om man behöver fler ingångar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Det är därför det finns mixerbord eller försteg om man behöver fler ingångar.

Det blir dock en betydande extra-kostnad och ännu fler sladdar och prylar som man kanske inte vill ha i vardagsrummet.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Det är därför det finns mixerbord eller försteg om man behöver fler ingångar.

Om du hade läst mitt inlägg så är jag inte ute efter att fylla mitt skrivbord med kablar o prylar. Det har jag nog av i mitt musikrum

Permalänk
Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk
Skrivet av Danielsan:

jo jag har sett hajfajklubbens argon 7460A men de är inte så snygga

Skrivet av oyegie:

Hajfajklubben har ju sina Argon.

Dom må inte vara så snygga, men enligt mig, mycket bra och prisvärda! Gillar ljudbilden skarpt, även om vissa tycker att dom lutar åt att ha för mycket bas, vilket jag inte håller med om.

(Sen det där med "snygga" är ju en smaksak.. tycker det är riktigt snygga jämfört med vissa andra skapelser inom högtalar--spektrumet)

Permalänk
Skrivet av VeryMadMeatball:

Dom må inte vara så snygga, men enligt mig, mycket bra och prisvärda! Gillar ljudbilden skarpt, även om vissa tycker att dom lutar åt att ha för mycket bas, vilket jag inte håller med om.

(Sen det där med "snygga" är ju en smaksak.. tycker det är riktigt snygga jämfört med vissa andra skapelser inom högtalar--spektrumet)

självklart är det en smaksak och visst är dom snygga jämfört med andra, men dom kommer helt enkelt inte passa in där de ska stå

Permalänk
Skrivet av Danielsan:

självklart är det en smaksak och visst är dom snygga jämfört med andra, men dom kommer helt enkelt inte passa in där de ska stå

Godkänner det som ett vettigt argument Hoppas du hittar något du blir nöjd med!

Permalänk
Medlem

Letar själv efter samma sak. Synd är dock att de flesta modellerna saknar digital in eller USB in. Hade ju varit så mycket smidigare att ta det formatet från datorn för att slippa dåliga line-out kretsar i datorn....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Letar själv efter samma sak. Synd är dock att de flesta modellerna saknar digital in eller USB in. Hade ju varit så mycket smidigare att ta det formatet från datorn för att slippa dåliga line-out kretsar i datorn....

Det finns externa usb-dacar/ljudkort,dessutom ännu smidigare då man kan välja och vraka bland alla dacar och ljudkort som finns på marknaden,att det finns inbyggt betyder inte automatiskt att den är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Letar själv efter samma sak. Synd är dock att de flesta modellerna saknar digital in eller USB in. Hade ju varit så mycket smidigare att ta det formatet från datorn för att slippa dåliga line-out kretsar i datorn....

Om du klagar på dåliga line-out kretsar i datorer så bör du se över kvaliteten på dom DACar som sitter inuti många billigare högtalare.
Jag tror dom integrerade på moderkortets ljudkort inte sällan är betydligt bättre.

Som oyegie säger, bara för att DACen sitter integrerad i högtalaren så betyder det ju på inget vis att den är bra.
Dessutom kan det vara väldigt svårt att få någon information om den eller kvalitetstesta den på andra sätt.

Visst, jag uppskattar också möjligheten att koppla in så många olika typer av källor så enkelt som möjligt.
Men dissa inte line-out ifrån datorn rakt av i jämförelse med okänd högtalareintegrerad digitalomvandlare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Det finns externa usb-dacar/ljudkort,dessutom ännu smidigare då man kan välja och vraka bland alla dacar och ljudkort som finns på marknaden,att det finns inbyggt betyder inte automatiskt att den är bra.

Nej visst kan de vara av sämre kvalitet. Det är ju inte direkt massor med pengar produkterna kostar. Inte ens högtalare är något i den högre skalan, så att förvänta sig underverk är nog inte heller vad man gör...
Men jag har inte hört några datorhögtalare än som har en digital in med sämre ljud än om man matar de med ett vanligt onboard ljudkort via line-out...

Grejen med datorhögtalare är att man just bara skall behöva en sladd till datorn och nätet. Sedan är man igång utan att behöva extern förstärkare och ev dac.
Skulle jag vilja ha allt det där kunde ja lika gärna köpa en förstärkare, dac och ett par bra stativhögtalare... Tyvärr blir det mycket grejor och det är väl just vad man vill slippa med ett par datorhögtalare.

Ontopic
Audio Pro Addon T12 verkar ju både snygga och trevliga på pappret. Får ta mig ens sväng förbi Ref och lyssna och klämma lite. Dock undrar jag om det bara är jag som inte ser eller finns det inget volymreglage på själva högtalarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Nej visst kan de vara av sämre kvalitet. Det är ju inte direkt massor med pengar produkterna kostar. Inte ens högtalare är något i den högre skalan, så att förvänta sig underverk är nog inte heller vad man gör...
Men jag har inte hört några datorhögtalare än som har en digital in med sämre ljud än om man matar de med ett vanligt onboard ljudkort via line-out...

Grejen med datorhögtalare är att man just bara skall behöva en sladd till datorn och nätet. Sedan är man igång utan att behöva extern förstärkare och ev dac.
Skulle jag vilja ha allt det där kunde ja lika gärna köpa en förstärkare, dac och ett par bra stativhögtalare... Tyvärr blir det mycket grejor och det är väl just vad man vill slippa med ett par datorhögtalare.

Ontopic
Audio Pro Addon T12 verkar ju både snygga och trevliga på pappret. Får ta mig ens sväng förbi Ref och lyssna och klämma lite. Dock undrar jag om det bara är jag som inte ser eller finns det inget volymreglage på själva högtalarna?

Nej ingen volymratt du får använda fjärrkontrollen.

Permalänk
Medlem

https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/ljud/hogtalare/a...
Det var visst rea på dessa skönheter som visats uppe i tråden fast i vitt utförande. Kanske lite dyra men ELACs skapelser är ju inget annat än en fröjd för ögonen.

Permalänk
Medlem

Jag köpte mina Audioengine 5+ för 1990 kr och är mycket nöjd. Jag har väl dock inte allt för mycket att jämföra med.
Men det låter betydligt bättre än övriga 2.1 system jag har haft för under 2000 kr. Värt att nämna (?) är att jag spelar dom direkt genom moderkortets inbyggda ljudkort.

FLAC låter helt underbart i jämförelse med t.ex. Spotify. Det kunde jag knappt höra skillnad på med mina föregående datorhögtalare.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem

Jag slänger på ett lite "lyxalternativ" till i högen:
Kef X300A
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1516167
7000 spänn, så ingen budgetalternativ, men ska låta riktigt trevligt. (inspirerade av Kef LS50 kan man säga)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Jag slänger på ett lite "lyxalternativ" till i högen:
Kef X300A
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1516167
7000 spänn, så ingen budgetalternativ, men ska låta riktigt trevligt. (inspirerade av Kef LS50 kan man säga)

Kef är fina grejer. Har ett äldre par i Q serien från en gammal hemmabio. Tyvärr är dom passiva och hade krävt förstärkare o sladdar vilket jag vill slippa. Så de får får stå och samla damm ett tag till

Om man skulle överväga ett 2.1 system istället. Vad kan skulle ni rekommendera då?

Permalänk
Medlem

Om du kan klämma in en schysst DAC i budgeten så slipper du begränsa dig till högtalare med volymkontroll, typ en Audioengine D1. Då får du även en hörlursförstärkare på köpet

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Om du kan klämma in en schysst DAC i budgeten så slipper du begränsa dig till högtalare med volymkontroll, typ en Audioengine D1. Då får du även en hörlursförstärkare på köpet

Har kikat på Audioengine D1, hur tycker du att den är?

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svbg:

Har kikat på Audioengine D1, hur tycker du att den är?

Finns säkert en bättre DAC rent prestandamässigt för pengarna om man jämför rakt av. Men det man får för pengarna är svårslaget enligt mig. DAC/hörlursförstärkare, både USB- och optisk in, RCA ut till monitorer där volymkontrollen hanterar både hörlurar och RCA-out (auto-mute på RCA-out när hörlurar ansluts). Har inte jämfört med jättemycket, endast en Audinst, FiiO E10, nuForce UDAC och liknande.

Annat alternativ i prisklassen med liknande funktionalitet är Audinst HUD-mx2: http://www.ebay.com/itm/Audinst-HUD-mx2-Hi-Fi-USB-Audio-DAC-/...

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10