Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Installera nytt OS på en gammal data med OEM-licens

Permalänk

Installera nytt OS på en gammal data med OEM-licens

Tjena. Min första tråd här. Vet inte om det finns en liknande eller inte, men jag tänkte uppgradera till Windows 7 eller 8.1 64-bit från ett Win 7 32-bit OEM. Min fråga är (kanske en smula dum): Går det eller kan jag formatera min hårddisk som har Win 7 32-bit OEM installerad, som sagt, med ett nytt 64-bit operativsystem (antingen 7 eller 8.1) OEM utan att jag får problem som är relaterade till faktumet att jag hade ett tidigare OEM installerat? Behöver inte vara OEM om ni kanske har ett bättre förslag...

Försökte vara så tydlig som möjligt med min fråga, hoppas ni förstår min den:P

Tack på förhand.

Permalänk

OEM licensen är tänkt att bli knuten till datorn den installeras på första gången. Man har en OEM licens per dator/konfiguration. Om den licensen du tänker använda inte är använd på någon annan dator så är det bara att formatera och installera. Om datorn du ska installera har ett OS med OEM licens sen tidigare har ingen betydelse öht.

Permalänk

En annan mycket mer viktigare fråga är dock vad du har för dator. Kan du lista CPU, minne osv. ??

Att det är ett 32-bit OS installerat (och speciellt då det är Win 7 också) är tämligen onormalt om det är en nyare dator. Om man nu inte har någon speciell anledning till att göra detta. Vilket då oftast är om man har ett äldre system med en CPU som inte stödjer 64-bitars instruktioner.

Permalänk

Byggde den själv för 4 år sedan, gjorde misstaget att köpa 32-bit.

Intel Core i7 950 3.07 GHz CPU
6 GB Corsair RAM
XFX Radeon HD5770 GPU
600 MB Hårddisk kommer inte ihåg modellen

Tror inte du behöver de två sista spec. men tog med dem iaf.

Permalänk
Medlem

Om du vill installera Windows 7 64Bit så kan du använda samma nyckel som du nu använder till din Windows 7 32Bit och det finns länkar till Windows 7 ISO i denna Sweclockers guide som du kan ladda hem helt gratis http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Och om du har Windows 7 Home Premium och vill ha den Svenska 64Bit versionen så läs inlägg nr 3 i denna tråd #14829747

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rockspark:

Tjena. Min första tråd här. Vet inte om det finns en liknande eller inte, men jag tänkte uppgradera till Windows 7 eller 8.1 64-bit från ett Win 7 32-bit OEM. Min fråga är (kanske en smula dum): Går det eller kan jag formatera min hårddisk som har Win 7 32-bit OEM installerad, som sagt, med ett nytt 64-bit operativsystem (antingen 7 eller 8.1) OEM utan att jag får problem som är relaterade till faktumet att jag hade ett tidigare OEM installerat? Behöver inte vara OEM om ni kanske har ett bättre förslag...

Försökte vara så tydlig som möjligt med min fråga, hoppas ni förstår min den:P

Tack på förhand.

Tekniskt är det inga problem. När du startar installationen av Win7/8.x så får du möjlighet att formatera lagringsenheten. Sen gäller det bara att du har en giltig licens tillhanda. Det går inte att återanvända den du har.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av janee:

Om du vill installera Windows 7 64Bit så kan du använda samma nyckel som du nu använder till din Windows 7 32Bit och det finns länkar till Windows 7 ISO i denna Sweclockers guide som du kan ladda hem helt gratis http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Och om du har Windows 7 Home Premium och vill ha den Svenska 64Bit versionen så läs inlägg nr 3 i denna tråd #14829747

Tack för länkarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om du vill installera Windows 7 64Bit så kan du använda samma nyckel som du nu använder till din Windows 7 32Bit...

Har för mig att det är olika licensnycklar för 32 resp. 64-bit OEM. Köper man Windows 7 retail så får man i alla fall två olika nycklar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rockspark:

Tack för länkarna

Om Windows inte kan aktiveras online kan du aktivera Windows 7 via ett automatiserat telefonsystem http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/activate-windows#1...

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Om du vill installera Windows 7 64Bit så kan du använda samma nyckel som du nu använder till din Windows 7 32Bit och det finns länkar till Windows 7 ISO i denna Sweclockers guide som du kan ladda hem helt gratis http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Och om du har Windows 7 Home Premium och vill ha den Svenska 64Bit versionen så läs inlägg nr 3 i denna tråd #14829747

Är du säker att en 32-bit licens går att använda som 64-bit licens i detta fall? Vet att det finns licensformer som har bådadera som alternativ, men tror det är tämligen ovanligt, om ej obefintligt när det gäller de OEM-licenser som finns. Men har inte sten koll på detta, så kan givetvis ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har för mig att det är olika licensnycklar för 32 resp. 64-bit OEM. Köper man Windows 7 retail så får man i alla fall två olika nycklar.

Fråga: Hur funkar nycklarna? Är de låsta till nåt specifikt?
Svar: Nycklarna är inte beroende av arkitektur (amd64 eller x86), servicepack eller språk!.
Nycklarna är enbart låst till din version som du köpt. Har du köpt 7 Home Premium fungerar
nyckeln ENBART till 7 Home Premium.

FAQ: Frequently Asked Questions #10215122

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarmerMan:

Är du säker att en 32-bit licens går att använda som 64-bit licens i detta fall? Vet att det finns licensformer som har bådadera som alternativ, men tror det är tämligen ovanligt, om ej obefintligt när det gäller de OEM-licenser som finns. Men har inte sten koll på detta, så kan givetvis ha fel.

Se inlägget ovan.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av Rockspark:

Byggde den själv för 4 år sedan, gjorde misstaget att köpa 32-bit.

Intel Core i7 950 3.07 GHz CPU
6 GB Corsair RAM
XFX Radeon HD5770 GPU
600 MB Hårddisk kommer inte ihåg modellen

Tror inte du behöver de två sista spec. men tog med dem iaf.

Rätt tråkigt misstag att göra då 3 av dina 6 gb aldrig kommit till nytta, 3 gb idag är (för mig) mycket lite. Sitter på 12 gb själv, vilket jag tycker är lagom för mig och brukar ligga på 9-11 använt. Har en tendens att ha mycket prylar igång samtidigt och hoppa fram och tillbaka. Men ett byte till ett 64-bit OS är helt klart något att satsa på.

Permalänk
Skrivet av janee:

Fråga: Hur funkar nycklarna? Är de låsta till nåt specifikt?
Svar: Nycklarna är inte beroende av arkitektur (amd64 eller x86), servicepack eller språk!.
Nycklarna är enbart låst till din version som du köpt. Har du köpt 7 Home Premium fungerar
nyckeln ENBART till 7 Home Premium.

FAQ: Frequently Asked Questions #10215122

Helt klart bra att veta. Hade ingen aning om att det var så. Tackar!

Edit:
Är fortfarande osäker om detta gäller OEM-Licenser. När man googlar lite på det verkar det vara lite olika beroende på OEM-Licensen. Ska tydligen finnas både Win 7 32-bit låsta OEM-Licenser och 64. Men det ser även ut att finnas de som har bådadera. Kollar man på diverse OEM-Licenser på olika återförsäljare verkar de stärka detta. Då samtliga fullversioner som inte är OEM så stämmer det att man kan både köra båda. Medans när det kommer till OEM-Licenserna så går det att välja. Så tror fortfarande att detta är kan vara ett problem för TS. Finns inget FAQ:n som bekräftar att detta även gäller OEM-Licenser.

Permalänk
Skrivet av FarmerMan:

Rätt tråkigt misstag att göra då 3 av dina 6 gb aldrig kommit till nytta, 3 gb idag är (för mig) mycket lite. Sitter på 12 gb själv, vilket jag tycker är lagom för mig och brukar ligga på 9-11 använt. Har en tendens att ha mycket prylar igång samtidigt och hoppa fram och tillbaka. Men ett byte till ett 64-bit OS är helt klart något att satsa på.

Jo, håller med. Kanske 90% av dagens spel och kommande spelen kräver 64-bit OS. Lite dumt att stanna kvar på 32-bit då datan byggdes för just spel :P. Behöver även fixa mer RAM då 6 GB börjar bli för lite...

Permalänk
Medlem

Hoppas att du menar 600GB hårddisk och inte MB. Annars blir det nog problem

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Skrivet av Rockspark:

Jo, håller med. Kanske 90% av dagens spel och kommande spelen kräver 64-bit OS. Lite dumt att stanna kvar på 32-bit då datan byggdes för just spel :P. Behöver även fixa mer RAM då 6 GB börjar bli för lite...

Beror lite på. 6 gb kan räcka och är mycket beroende på vad det är för spel du kör. Men jag skulle nog se till att inte ha för många program igång när det är dags att spela. Framförallt så kan Web-läsare med och många flikar käka upp ganska mycket ram. Vilket är en av de stora konsumenterna av ram i mitt fall.

Läs även gärna mitt editerade inlägg ang. licenserna innan du prövar på att ominstallera då det råder viss osäkerhet om din licens kan användas för 64-bit. Tydligen skall det stå på själva lappen där produktnyckeln sitter. Om det står 32-bit på den, så är den förmodligen låst till 32-bit. Men kan givetvis ha fel.

Permalänk
Skrivet av svalle:

Hoppas att du menar 600GB hårddisk och inte MB. Annars blir det nog problem

Oj, jo jag menar nog GB

Skrivet av FarmerMan:

Beror lite på. 6 gb kan räcka och är mycket beroende på vad det är för spel du kör. Men jag skulle nog se till att inte ha för många program igång när det är dags att spela. Framförallt så kan Web-läsare med och många flikar käka upp ganska mycket ram. Vilket är en av de stora konsumenterna av ram i mitt fall.

Läs även gärna mitt editerade inlägg ang. licenserna innan du prövar på att ominstallera då det råder viss osäkerhet om din licens kan användas för 64-bit. Tydligen skall det stå på själva lappen där produktnyckeln sitter. Om det står 32-bit på den, så är den förmodligen låst till 32-bit. Men kan givetvis ha fel.

Står bara att det är en OEM mjukvara, ingenting om 32-bit.

Permalänk
Medlem

Om man laddar hem en Windows 7 ISO via länkarna i Sweclockers guiden och lägger ISOn på ett USB minne så kan man enkelt ändra från Retail till OEM och även till HomePremium från Professional med windows egna program Notepad (Anteckningar) http://www.askvg.com/how-to-choose-desired-windows-7-edition-...

Edit: När man använder Windows USB/DVD Download Tool på en dator som har Windows 7 32Bit och lägger över en Windows 7 64Bit ISO till ett USB minne så kan man få ett felmeddelande när överföringen av ISOn klar men det brukar inte vara några problem att använda USB minnet för windows installationen trots detta felmeddelandet.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Om man laddar hem en Windows 7 ISO via länkarna i Sweclockers guiden och lägger ISOn på ett USB minne så kan man enkelt ändra från Retail till OEM och även till HomePremium från Professional med windows egna program Notepad (Anteckningar) http://www.askvg.com/how-to-choose-desired-windows-7-edition-...

Men detta har väl inget med licenserna i sig att göra? Bara för att du kan välja en specifik version så kommer inte Windows låta dig aktivera en Pro utgåva med en licens på en Home-utgåva? För att ta ett exempel.

Att samtliga skivor egentligen innehåller samtliga utgåvor är ju mer gjort förmodligen för att detta är ett effektivare sätt att sköta detta på. Känns onekligen mycket dumt att man skulle ha flera olika packs, när det egentligen inte är några större skillnader. Och där istället bara har en liten config-fil som bestämmer detta. Är ganska självklart.

Tror fortfarande att detta inte gäller vissa OEM-Licenser som tydligt är märkt som 32-bit licens och det inte går att aktivera en 64-bitars version med en sådan licens. Och om detta nu skulle fungera som du får det att låta, så tror jag inte att det är något som egentligen är lagligt och Microsoft godkänner.

Nu i TS fall så kanske han har en oberoende licenstyp (som jag nämnde tidigare) även ser ut att finns som en OEM-licens vilket fungerar i bägge fall. Men då återstår även en del osäkerhet gällande OEM-licensernas eventuella krav. När det kommer till OEM-Licenser kan det vara problem att bara stoppa in något annan produkt än vad som satt i när nyckeln aktiverades. Och det kan även vara så att när man väl valt en 32 eller 64-bitar vi första installationstillfället blir man låst till denna version. Detta är dock endast spekulationer från min sida. Men företag över lag gör allt för att sälja och jag kan då tänka mig att de kan ha något sådant i avtalet.

Enklaste för TS tycker jag är, om han då endå eventuellt tänkt sig betala för en ny OEM-Licens är att prova- Du har alltid 30-dagar på dig att aktivera. Akulle det visa sig att nyckeln inte är giltig för detta, så är det bara att inhandla en ny och aktivera denna istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Fråga: Hur funkar nycklarna? Är de låsta till nåt specifikt?
Svar: Nycklarna är inte beroende av arkitektur (amd64 eller x86), servicepack eller språk!.
Nycklarna är enbart låst till din version som du köpt. Har du köpt 7 Home Premium fungerar
nyckeln ENBART till 7 Home Premium.

FAQ: Frequently Asked Questions #10215122

Var tvungen att testa... och du har rätt, det fungerar.

Vad jag däremot INTE hade räknat med var att min - redan aktiverade - OEM-nyckel (som man bara ska kunna använda en gång) fungerade utmärkt att aktivera. Kan det bero på att jag kör den virtuellt på samma dator? Hmm...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Var tvungen att testa... och du har rätt, det fungerar.

Vad jag däremot INTE hade räknat med var att min - redan aktiverade - OEM-nyckel (som man bara ska kunna använda en gång) fungerade utmärkt att aktivera. Kan det bero på att jag kör den virtuellt på samma dator? Hmm...

Man kan aktivera en OEM nyckel många gånger och det gäller även OEM nycklar på märkesdatorer tex HP eller Dell men ibland behöver man använda det automatiserade telefonsystemet för att aktivera nyckeln http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/activate-windows#1...

Edit: Och när man har gjort någon förändring i datorn så behöver man ibland Verifiera windows via webbläsaren IE, detta fungerar inte alltid med Firefox eller Google Chrome http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/help/genuine/what-...

Visa signatur

janee

Permalänk

Hittade tillslut något som bekräftar vad det är som gäller.

Detta betyder alltså att det går alldeles utmärkt för TS att byta från 32 till 64 med sin nuvarande licens. Dock endast till den version han nu har. Home eller vad det nu är. Det kan dock tydligen uppstå problem ibland, vilket gör att man får kontakta supporten när man ska aktivera. Fanns otroligt många trådar om detta, med olika budskap. Detta är dock från Microsoft själva.

Citat:

OEM versions of Windows 7 are identical to Full License Retail versions except for the following:

- OEM versions do not offer any free Microsoft direct support from Microsoft support personnel

- OEM licenses are tied to the very first computer you install and activate it on

- OEM versions allow all hardware upgrades except for an upgrade to a different model motherboard

- OEM versions cannot be used to directly upgrade from an older Windows operating system

Microsoft.com ^

Permalänk

Tacksam för all hjälp ska prova ladda ner win 7 pro 64, formatera hårddisken och knappa in nyckeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Man kan aktivera en OEM nyckel många gånger och det gäller även OEM nycklar på märkesdatorer tex HP eller Dell men ibland behöver man använda det automatiserade telefonsystemet för att aktivera nyckeln http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/activate-windows#1...

Fast det är inte riktigt vad jag skriver. I vanliga fall så kopplas OEM-licensen till den hårdvara som den aktiveras på för första gången och kan sedan inte flyttas.
Så min fundering är egentligen hur VMware Workstation fungerar eller om Microsoft har andra licensformer för virtuella maskiner.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Fast det är inte riktigt vad jag skriver. I vanliga fall så kopplas OEM-licensen till den hårdvara som den aktiveras på för första gången och kan sedan inte flyttas.
Så min fundering är egentligen hur VMware Workstation fungerar eller om Microsoft har andra licensformer för virtuella maskiner.

Jag har inget bra svar på din fråga men jag har inte hört eller läst att det finns några speciella licenser för virtuella maskiner.

Visa signatur

janee