Bilden/ "krämen" försvinner och "ingen signal" på skärmen?

Permalänk
Medlem

Bilden/ "krämen" försvinner och "ingen signal" på skärmen?

Tjenare!

Har ett problem som jag skulle behöva lite hjälp med att lösa, mina misstankar är riktade mot nätagget men är osäker.

Problemet kom helt plötsligt imorse, jag satt å spelade och pratade i Skype. Från ingenstans försvann plötsligt bilden på bägge mina skärmar
och jag hörde inte längre någonting i skype. Dvs allt dog men fläktarna gick fortfarande på datorn och den var "igång".

Har inte bytt någonting i burken nyligen så de är knappast problemet.

Mina misstankar är som sagt att nätagget har gett sig och inte klarar av att leverera tillräckligt med kräm till de andra komponenterna?
Men som sagt, andra tankar är mer än välkomna!

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på dött ram, moderkort eller grafikkort. Har du möjlighet att testa med andra komponenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP636:

Skulle gissa på dött ram, moderkort eller grafikkort. Har du möjlighet att testa med andra komponenter?

Även cpun skulle kunna dött. Vad för temp har du i load? Ladda ner memtest86 och testa minnena. Om du inte har fler delar så skulle du kunna testa med integrerad gpu i cpu. Vad för komponenter har du?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Inaktiv

Använt esd-armband vid bygget? kan vara en esd skada som visar sig nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Även cpun skulle kunna dött. Vad för temp har du i load? Ladda ner memtest86 och testa minnena. Om du inte har fler delar så skulle du kunna testa med integrerad gpu i cpu. Vad för komponenter har du?

Visst kan det vara det, men när jag har haft liknande fel har det varit ram eller gpu som spökat och det är inte lika vanligt vad jag märkt att cpu:n plötsligt bara dör. Rätta mig om jag har fel

Nu kan det ju vara svårt att köra nåt memtest utan bild, antar att TS inte får nån bild innan windows startat upp heller. Det du kan göra i så fall TS är att koppla ur all kringutrustning (utom mus och tangentbord då), testa ett ram-minne i taget, cpu (kör på integrerad grafikkrets) och hårddisk med windows. Funkar det nu, koppla i en komponent i taget. Funkar det inte, försök få tag i andra komponenter att testa med, alt testa dina komponenter i någon annans dator.

Permalänk
Medlem

ska köra ett test på minnerna nu, har tyvärr inga extra komponenter så jag kan byta ut.
Men listar mina komps nedan:

CPU: AMD Phenom X6 1055T 2,8 ghz
Ram: Kingston DDR3 HyperX 1600 mHz 16gb
Moder: gigabyte GA 870A UD3
Nätagg: SP ss500 500W Psu
Graf: Nvidia Gforce GTX770
HD: Samsung SSD 128gb & Seagate 7200 1tb

Jag får alltså upp bild och datorn startar helt utan problem och inte långsammare än vanligt. Detta uppstår alltså efter att jag har spelat i ca 10-15 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cpkk:

ska köra ett test på minnerna nu, har tyvärr inga extra komponenter så jag kan byta ut.
Men listar mina komps nedan:

CPU: AMD Phenom X6 1055T 2,8 ghz
Ram: Kingston DDR3 HyperX 1600 mHz 16gb
Moder: gigabyte GA 870A UD3
Nätagg: SP ss500 500W Psu
Graf: Nvidia Gforce GTX770
HD: Samsung SSD 128gb & Seagate 7200 1tb

Jag får alltså upp bild och datorn startar helt utan problem och inte långsammare än vanligt. Detta uppstår alltså efter att jag har spelat i ca 10-15 minuter.

sp ss500w psu ?
märke på nätagget och antal 12v linor (vilken ampere de ger ut och nätaggets ålder.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/silver-power-sp-ss500-500w-psu/376060

Där har vi agget, det är nog 3 år gammalt skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att grafikkortet och SSD hårddisken inhandlades i våras, resten av burken är cirka 3 år gammal