Permalänk
Medlem

Köptips till liten monsterdator!

Hej!

Nu är det så här att jag bestämt mig att sälja min dator (specs i bion) och sedan skapa ett snyggt litet monsterbygge! Kraven på datorn ska vara att den inte är allt för stor, snygg och riktigt kraftfull
Det jag slängt ihop än sålänge är detta:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7371593/monster2k14

Har ni några förslag som kan göra datorn bättre? Den ska gå på ca 8000-8500kr, detta priset ska då inkludera allt utom grafikkort då jag kommer köpa till detta senare. Skulle vilja ha datorn i Svart/Rött tema och gärna lite Led belysning. Ska också sleeva och dra alla kablar så snyggt som möjligt.

Men det jag egentligen vill veta är om jag kan förbättra min inköpslista på något sätt? Är den i7:an redigt kraftfull? Ska köra många redigerings/3d program och några spel! Är det ett bra datorchassi, valde denna pga den lilla storleken och den snygga färgen, har ni tips på bättre? Alla tips uppskattas!

MVH

Visa signatur

Chassi: Bitfenix Prodigy M Mobo: Gigabyte Z97mx Gaming 5 PSU: 600w Be Quiet! CPU: Intel Core i7 4790k @ 4.4ghz RAM: 16gb Corsair vengeance 1600mhz GPU: Asus Radeon R9 290x 4gb SSD: Samsung 840 Basic 250gb HDD: Western Digital Caviar Red 2TB Speakers: Audioengine A5+ Headphones: Audio Technica ATH-M50 Tablet: iPad 4 32gb DigitalTablet: Wacom Intuos Pen And Touch Medium

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut. Smaksak men jag är hooked på noctuas kylare o fläktar tycker de har så hög kvalitetskänsla o är så tysta. Men dyrare förståss. Inget fel på den du valt men ville bara ha sagt det

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av Z0lid1ce:

Hej!

Nu är det så här att jag bestämt mig att sälja min dator (specs i bion) och sedan skapa ett snyggt litet monsterbygge! Kraven på datorn ska vara att den inte är allt för stor, snygg och riktigt kraftfull
Det jag slängt ihop än sålänge är detta:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7371593/monster2k14

Har ni några förslag som kan göra datorn bättre? Den ska gå på ca 8000-8500kr, detta priset ska då inkludera allt utom grafikkort då jag kommer köpa till detta senare. Skulle vilja ha datorn i Svart/Rött tema och gärna lite Led belysning. Ska också sleeva och dra alla kablar så snyggt som möjligt.

Men det jag egentligen vill veta är om jag kan förbättra min inköpslista på något sätt? Är den i7:an redigt kraftfull? Ska köra många redigerings/3d program och några spel! Är det ett bra datorchassi, valde denna pga den lilla storleken och den snygga färgen, har ni tips på bättre? Alla tips uppskattas!

MVH

Jag kikade bara lite snabbt så kan ha fel, rätta mig gärna i sådant fall. Det ser dock ut som att du valt M-ITX versionen av Bitfenix Prodigy och ett M-ATX moderkort från Gigabyte, det kommer inte att passa. Byt antingen moderkortet eller chassit till respektive formfaktor så blir det nog bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: Phanteks Enthoo Evolv | Asus Gryphon Z97 | i5 4670K | 8GB Corsair Vengeance LP | GTX 780 DCuII | Crucial MX-100 256 GB | Cooler Master V700
Laptop: Sony Vaio Pro 13, utan touch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grytvante:

Jag kikade bara lite snabbt så kan ha fel, rätta mig gärna i sådant fall. Det ser dock ut som att du valt M-ITX versionen av Bitfenix Prodigy och ett M-ATX moderkort från Gigabyte, det kommer inte att passa. Byt antingen moderkortet eller chassit till respektive formfaktor så blir det nog bra

Skickades från m.sweclockers.com

Sådär!

Nu är det bättre

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7371594/monster2k14v2

Är prossessorn bra? Eller ska man satsa på en ny från 5000-generationen?

MVH

Visa signatur

Chassi: Bitfenix Prodigy M Mobo: Gigabyte Z97mx Gaming 5 PSU: 600w Be Quiet! CPU: Intel Core i7 4790k @ 4.4ghz RAM: 16gb Corsair vengeance 1600mhz GPU: Asus Radeon R9 290x 4gb SSD: Samsung 840 Basic 250gb HDD: Western Digital Caviar Red 2TB Speakers: Audioengine A5+ Headphones: Audio Technica ATH-M50 Tablet: iPad 4 32gb DigitalTablet: Wacom Intuos Pen And Touch Medium

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa Intels i7 5930k istället för i7 4790k?

Visa signatur

Chassi: Bitfenix Prodigy M Mobo: Gigabyte Z97mx Gaming 5 PSU: 600w Be Quiet! CPU: Intel Core i7 4790k @ 4.4ghz RAM: 16gb Corsair vengeance 1600mhz GPU: Asus Radeon R9 290x 4gb SSD: Samsung 840 Basic 250gb HDD: Western Digital Caviar Red 2TB Speakers: Audioengine A5+ Headphones: Audio Technica ATH-M50 Tablet: iPad 4 32gb DigitalTablet: Wacom Intuos Pen And Touch Medium

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0lid1ce:

Är det värt att köpa Intels i7 5930k istället för i7 4790k?

måste du fråga så är svaret nej

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

"Monsterdator" och under 20K does not compute

Skrivet av Z0lid1ce:

Ska köra många redigerings/3d program och några spel!

Du vill nog ha så många processorkärnor som möjligt, då är väl Socket 2011-3 enda valet.
6-cores är nog minsta, hade jag råd skulle jag satsat på 12 för arbetsstation men då blir det ju en annan budget.. på runt 30K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

"Monsterdator" och under 20K does not compute

Du vill nog ha så många processorkärnor som möjligt, då är väl Socket 2011-3 enda valet.
6-cores är nog minsta, hade jag råd skulle jag satsat på 12 för arbetsstation men då blir det ju en annan budget.. på runt 30K

Därav ordvalet "liten monster dator" . Vad är det negativa skulle du säga med 5930k?

Visa signatur

Chassi: Bitfenix Prodigy M Mobo: Gigabyte Z97mx Gaming 5 PSU: 600w Be Quiet! CPU: Intel Core i7 4790k @ 4.4ghz RAM: 16gb Corsair vengeance 1600mhz GPU: Asus Radeon R9 290x 4gb SSD: Samsung 840 Basic 250gb HDD: Western Digital Caviar Red 2TB Speakers: Audioengine A5+ Headphones: Audio Technica ATH-M50 Tablet: iPad 4 32gb DigitalTablet: Wacom Intuos Pen And Touch Medium

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0lid1ce:

Därav ordvalet "liten monster dator" . Vad är det negativa skulle du säga med 5930k?

Om du ska köra 2011-3 så är det inte nödvändigt att ta en 5930k, 5820k är billigare och det ända som skiljer är om du kör 4 grafikkort för det kan 5820k inte köra (men i ett mATX så går det in 2 maximalt och då är en 5820k man ska går på). Om du inte behöver 6 kärnor så gå på en z97 i7

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14