Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Post-FX i Furmark sänker clock speed på MSI GTX 970

Permalänk

Post-FX i Furmark sänker clock speed på MSI GTX 970

Har blivit färdig med mitt första pc-bygge och försöker lära mig att överklocka.
Känns som jag börjar få lite kläm på det nu men har en fråga som jag inte hittar svar på någonstans :/
Har använt MSI Afterburner för att klocka och Furmark för att stresstesta.
Allt verkar funka bra när jag kör Furmark och temp ligger bra på strax över 60 grader men om jag slår på alternativet för Post-FX så sänks clock speed från 1446Mhz till 1278Mhz, är det normalt?
Har inte så stor koll på detta då jag aldrig byggt, överklockat eller stresstestat för så känns som det är mycket att lära sig just nu :/

Tacksam för hjälp

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini R2 | Cooler Master V750S | MSI Z97M Gaming | i5 4690K 4.5Ghz/1.25V | Corsair H105
Corsair Vengeance Pro 2400Mhz/16GB | MSI GTX 970 Gaming | Samsung EVO 840 500GB
Logitech K800 | Logitech G602

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Andersen:

Har blivit färdig med mitt första pc-bygge och försöker lära mig att överklocka.
Känns som jag börjar få lite kläm på det nu men har en fråga som jag inte hittar svar på någonstans :/
Har använt MSI Afterburner för att klocka och Furmark för att stresstesta.
Allt verkar funka bra när jag kör Furmark och temp ligger bra på strax över 60 grader men om jag slår på alternativet för Post-FX så sänks clock speed från 1446Mhz till 1278Mhz, är det normalt?
Har inte så stor koll på detta då jag aldrig byggt, överklockat eller stresstestat för så känns som det är mycket att lära sig just nu :/

Tacksam för hjälp

Lite osäker nu då jag inte använt furmark något men jag har för mig att grafikkortstillverkarna la in restriktioner i drivrutinerna för att inte korten skulle skadas i just furmark. Det klockar alltså ner sig för att det inte ska bli för varmt.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Aha, ja så skulle det ju kunna vara, tackar

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini R2 | Cooler Master V750S | MSI Z97M Gaming | i5 4690K 4.5Ghz/1.25V | Corsair H105
Corsair Vengeance Pro 2400Mhz/16GB | MSI GTX 970 Gaming | Samsung EVO 840 500GB
Logitech K800 | Logitech G602