Probem med WiFi när fler datorer än en ansluts

Permalänk
Medlem

Probem med WiFi när fler datorer än en ansluts

Jag och min sambo flyttade in i en ny lägenhet för lite sedan och har tack vare taskig kabeldragning i huset blivit tvungna att köra trådlöst nät till våra stationära datorer. Problemet är om vi båda vill spela spel eller bruka oss av internet så är det precis som att all bandbredd försvinner på en av datorerna och all internet stabilitet försvinner. Tidigare har båda datorerna varit trådanslutna till routern utan bekymmer.

Har kollat hur båda datorerna får ip och båda har DHCP aktiverat, och i anslutningslistan på routern så har vi dessutom olika ip, så det borde inte vara en ip-konflikt. (det går väldigt långsamt att navigera i routermenyerna när båda är anslutna dock)

Vi har fiber till huset med 100/100 från Banhof och har jag bara en dator igång har vi utmärkt nätprestanda, Routern är en Netgear JWNR 2000.

Någon som stött på liknande problem och hur löste ni i så fall detta?

Hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Prova uppdatera firmware och fabriksåterställa routern. DHCP borde vara aktiverat när du återställer. Ställ in SSID och automatisk kanalväljning på wifi. Sätt DNS till 8.8.8.8 (och 8.8.4.4 om du kan sätta två).

http://support.netgear.se/product/JWNR2000v1

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Vila i frid

Router har relativt klen cpu. Prova att inaktivera SPI (stateful packet information) samt eventuellt andra ALG'er. Uppgradera routerns firmware.