Påstods ju att samsung i Tyskland gjorde ett uttalande. Jag läste den artiklen på en tysk web sida och kollade nyligen igen i deras kommentarsfält och skribenten postade långt bak i tråden att dom inte fått någon mer information från samsung sedan dess. Så ja om sidan i fråga är ärliga eller bara hittat på vet jag inte men dom verkar i alla fall skriva och svara på medlemmars kommentarer på ett trovärdigt vis.
Kan ju finnas flera förklaringar. Samsung vet om att 840 har problem och någon på samsung i Tyskland har medgivit något dom inte fick. Kan också vara så att någon på samsung trodde både 840 och 840 EVO var bekräftade högre upp i kedjan hos samsung och trodde det var ok för chefen att säga så till media.
Det jag vet av egen erfarenhet var att Dustin var dom ända som hjälpte mig komma i DIREKT kontakt med Samsung då dom kunde vidarekoppla mig till en där som dom påstod var världens bästa kille (dock ej ge mig numret till han). Verkade vara deras support avdelning för företag (kostar nog en del hehe) men den anställda på Samsung gjorde ett undantag i detta fallet sa han pga felets allvarlighet och spridningen då vi hade en låg diskussion och jag upplevde att han personligen tog det på största allvar. Han skulle be en kollega som jobbade på samsungs SSD avdelning, utveckligsavdelnigen att ringa mig samma dag då denna individ kunde produkterna i fråga.
Dock det jag märkte med denna instans av Samsungs Support var att han vägrade ge en numer till sig eller någon annan som kunde svara på frågor om problemet så ja Samsung verkar inte gilla insyn alls.
Värt att tänka på att Samsungs support för privatpersoner är inhyrt företag och frågar du det supporten om dom kan kontakta samsung för att få klarhet i något så är svaret att dom inte har NÅGON kontakt med Samsung. Dom jobbar bara som support för dom och kan dom inte hjälpa dig så kan du bara glömma hjälp helt enkelt. Så mer till för att ge sken av att samsung bryr sig om sina kunder än något annat. Dom säger att dom skickar information till samsung om man mailar dom men när jag pratat med dom på telefon och frågar så säger dom att så ej är fallet egentligen. För hjälp med tex SSD får man ringa deras utrikiska nummer på engelska (dom kan koppla en dit tex via vanliga supporten). Pratat med den supporten också och dom har heller inte nån bra kontakt med samsung men dom kan hjälpa en att "kanske" vidarebefordra mail till samsung om problem med SSD enheter. Var igen garanti men dom kunde försöka. Så då får man en mail av dom man kan skicka till så KANSKE någon vidarebefordrar det. Så rena helvetet som sagt att få kontakt med samsung och inte något inhyrt företag.
Intrycket jag fått är att samsungs ledning snabbt valde att lägga locket på när folk började ringa ner supportet och media började ställa frågor till sina kontakter lägre upp i samsungs hierarkin.
En sa till mig på overclock.net när han ringde supporten att killen han fick prata med precis hade haft 3 personer före med samma fråga om 840/840 EVO.
Själv haft kontakt med media, skribenter som har kontakt på samsung men även dessa har upplevt att samsung lägger locket på och inte ens kommenterar saken.
840 ej EVO verkar Samsung vägra kommentera över huvud taget. Inte ens ljuga och säga att den inte har felet. En skribent sa till mig att han inte trodde samsung skulle kommentera det så säger lite om vad skribenter och media tycker om samsung när det gäller pressrelationer.
Ända man vet säkert är att samsung lagt locket på för att just försvåra för användarna att kräva ersättning och dom som inte vet om felet helst inte ska upplysas om det heller.
Tyvärr verkar samsung vinna med 840 och blåsa alla användare.
Också synd att Inet tex vägrar ersätta en. Polaren och jag satt och diskuterade ÅF i dag, vilka vi köper ifrån och vilka vi ansåg mest aktuella och tyvärr erbjuder man inte kundvänligt support så tappar man kunder oavset snabb leverans, bra priser, fri frakt. Man vill inte stå där med 3-4K värt av skrot och igen trygghet alls.
Skillnaden är tyvärr som natt och dag mellan vissa ÅF.
Dustin för mig bytte ut en hårddisk efter garantin gick ut inga frågor ställda. Skickade med SMART data som visade skicket den var i.
Sa precis som det var och dom beviljade RMA och fick en ny samma vecka och fick välja modell också.
Det ända dom frågade över mail efter RMA var godkänd var om modellen jag valt var den jag ville ha bara för att vara säkra sedan skickade dom en ny.
Vet vid ett annat tillfälle då sa dom till mig att dom kollar inte ens på en disk. Sa i princip, har du problem med den skicka in den så slänger vi den så får du en ny. Dom tom skickade ut retursedel innan jag ens felsökt färdigt i fall jag ville skicka in en produkt om jag fan den defekt. Dom tyckte det vara lika bra så kunde jag använda den om jag ville inom 10 dagar eller nåt gratis. Sådant får ju kunde att känna att företaget tror på en och att dom står bakom sina kunder när saker skiter sig. Då kan man koncentrera sig på att lösa problemet, felsöka etc utan att fundera på hur man ska bete sig för att få igenom en RMA man känner sig berättigad till. Ska inte behöva taktiktänka en massa, ren ärlighet ska räcka. Sedan om företaget vill felsöka produkten är upp till dom men fel på skiten är fel på skiten och har kunde inte orsakat felet ska RMA beviljas.
Så nej tyvärr tycker jag grineri från ÅF i sådana här fall är rent ut sagt kasst då man tappar kunder.
Är det så illa ställt med kassan så man inte har råd att ta smällen när det skiter sig där kunde har rätt så ska man inte ha företag i Sverige.
Jag gör inta många RMA ärenden på 10 år, 1% av mina grejor kanske och ALDRIG varit nekad RMA sedan 1996 då jag bara skickar in saker jag VET gått sönder utan att jag är orsaken till felet. Därav aldrig nekats RMA. Men tyvärr med 840 så blåljuger ju både ÅF som nekar RMA och Samsung.
Tyvärr upplever jag att företag tror att mjukvarufel det räknas inte av sveriges lagar utan bara hårdvara. Väldigt tydligt bland företag. Köp en bit mjukvara och försök lämna tillbaks den om skiten är så buggig att den inte fungerar. Har försökt och fan inte lätt. Försökte göra RMA på en produkt för drivrutinerna var så USLA så skiten ej kunde användas men beviljades ej då mjukvara inte räknas tyckte dom. Däremot jagar företag folk som piratkopierar och då vill dom ha mer i skadestånd än vad fysiska produkter någonsin kunnat kosta då är de helt plötsligt andra bullar när dom anser sig drabbade av orättvisor på mjukvarufronten. Totalt orimligt men folk verkar acceptera detta.
Tyvärr har kunden allt mindre att säga till om i dag det är säkert.
Samsung köper jag aldrig mer. Polaren sa det samma i dag när vi som sagt hade en diskussion om företag och ÅF. Finns tillräckligt att välja på för konsumenterna så man kan dissa dom som är kundovänliga helt enkelt.