Är "Hydro Series™ H70 CORE High Performance Liquid CPU Cooler" bra? Länk finns tråden. HJÄLP

Permalänk

Är "Hydro Series™ H70 CORE High Performance Liquid CPU Cooler" bra? Länk finns tråden. HJÄLP

http://www.corsair.com/en-us/hydro-series-h70-core-high-perfo...

Är denna bra? Någon som har erfarenhet utav den?

Permalänk
Medlem

det är väll en grymt uppdaterad version av den första h70.

jag sitter på en H50, första versionen som kom ut på marknaden. funkar fint
den är ju inte lika bra som alla som finns nu, obviously. men tycker att sluten vattenkylning till CPU'n är smidigt. det ger en stadig kylning.

go for it, duger säkert. (kan vara lite pilligt att sätta ditt, typ du behöver 3 armar typ.)

men sån här kylning är inte "bättre" än luftkyllning på något sätt. det ger en jämnare temeraturslinga skulle jag säga. och inte lika "spetsig". beror på vad man använder datorn till.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Skrivet av martiin28:

Beror fullt på om du använder en 65w CPU eller en Extreme 130W i7.
Sen måste du berätta för oss om du ska överklocka eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martiin28:

Jag tycker den funkar bra kylmässigt, någon grad över H80. Dock har jag lite missljud i min :/

CORE betyder bara att det inte ingår några fläktar så det får man köpa separat.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Skrivet av Melinho2895:

Beror fullt på om du använder en 65w CPU eller en Extreme 130W i7.
Sen måste du berätta för oss om du ska överklocka eller inte.

Hade tänkt att överklocka, är denna ett bra alternativ isf?

Permalänk
Skrivet av Melinho2895:

Beror fullt på om du använder en 65w CPU eller en Extreme 130W i7.
Sen måste du berätta för oss om du ska överklocka eller inte.

Om du menar pros, så är det denna jag har

CPU: Intel i5 3570k 3.4Ghz

Permalänk
Skrivet av martiin28:

Om du menar pros, så är det denna jag har

CPU: Intel i5 3570k 3.4Ghz

Jag har kört med samma processor och H70 tidigare; 4.3 GHz och en spänning på 1.12-1.16 V var inga problem. Vid 1.32 V började temperaturerna skena i väg för mig, men kylaren spelade nog mindre roll i det fallet.

Så länge du inte ska klocka extremt mycket, kommer kylaren vara till din belåtenhet.

Visa signatur

Yoga Slim Pro 7i - LG 27UP850N - Anne Pro 2 - Mx Master 3 - Fifine K683B - Philips H8506

| MSI Z77 | 3570k | H70 | Corsair CL9 1600 MHz | GTX 670 | Samsung SSD | Seagate HDD | QFR Red | Rival Qck+ | Siberia V2 | MacBook Air | iPad Air |

Permalänk
Skrivet av martiin28:

Om du menar pros, så är det denna jag har

CPU: Intel i5 3570k 3.4Ghz

Det kommer att fungera utmärkt. Bara du kör Push/Pull fläkt konfiguration och inte överklockar till 5GHz så ska det inte vara några problem.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Melinho2895:

Det kommer att fungera utmärkt. Bara du kör Push/Pull fläkt konfiguration och inte överklockar till 5GHz så ska det inte vara några problem.

De flesta tester visar att push-pull är mindre intressant när man väl har bra fläktar. Oftast skiljer det sig endast en grad i kylprestanda. Jag skulle snarare säga att en bra fläkt anpassad för högt lufttryck ger bättre prestanda än två "billiga" fläktar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

De flesta tester visar att push-pull är mindre intressant när man väl har bra fläktar. Oftast skiljer det sig endast en grad i kylprestanda. Jag skulle snarare säga att en bra fläkt anpassad för högt lufttryck ger bättre prestanda än två "billiga" fläktar.

Jo det är sant. Men då är det rekommenderat att man har bra luftflöde.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Melinho2895:

Jo det är sant. Men då är det rekommenderat att man har bra luftflöde.

Luftflöde är helt irrelevant om man inte har bra lufttryck. Vidare får man bättre luftflöde genom en tät radiator med tryckoptimerade fläktar än två fläktar som är luftflödesoptimerade.

Den stora vinningen är dock att man kan köra den tryckoptimerade fläkten långsammare med samma kylprestanda.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Luftflöde är helt irrelevant om man inte har bra lufttryck. Vidare får man bättre luftflöde genom en tät radiator med tryckoptimerade fläktar än två fläktar som är luftflödesoptimerade.

Den stora vinningen är dock att man kan köra den tryckoptimerade fläkten långsammare med samma kylprestanda.

Exakt, men det jag menade var att det är alltid bättre om fläktarna tar emot sval luft istället för varm luft som genereras av andra komponenter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Melinho2895:

Exakt, men det jag menade var att det är alltid bättre om fläktarna tar emot sval luft istället för varm luft som genereras av andra komponenter.

Då är jag med! Uttrycket "Bra luftflöde" kopplade jag inte till temperaturen på flödet även om sval luft självklart är innefattat där

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Melinho2895:

Det kommer att fungera utmärkt. Bara du kör Push/Pull fläkt konfiguration och inte överklockar till 5GHz så ska det inte vara några problem.

Pull ger inte ett skit. Har gjort lite tester och det skiljer ingenting

Permalänk
Skrivet av makn:

Pull ger inte ett skit. Har gjort lite tester och det skiljer ingenting

Hmm. Då gör det nog inte så mycket skillnad som jag trodde då.

Permalänk
Medlem

Finns mycket att tjäna på att se till att radiatorn matas med sval luft, speciellt när det handlar om klena radiatorer som används i slutna system. Vanligt är att radiatorn monteras i bak eller topp - och då bör man fundera på om det är så smart att köra den klassiska "in i front/botten och ut i topp/bak" där all luft passerar diskar och grafikkort innan den sugs in i radiatorn. Att vända toppfläkten och suga in luft i toppen som sedan går direkt ut genom den i bakkant monterade radiatorn gjorde ganska stor skillnad för mig.