Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag rekommenderar denna, jag köpte den och den gör sitt jobb 40 gånger om. Helt sjukt att den inte kostar mer.

Tack för tipset, det är (nästan) just en sådan jag använder, min är från teknikmagasinet: http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=540106&title=Multislip%20230V&

Det knackiga i just mitt fall är att jag behövde komma in och slipa till kanten i hörnet av I/O-panelen, och det är rätt svårt att komma åt med dremeln. Men det blev bra till slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Tack för tipset, det är (nästan) just en sådan jag använder, min är från teknikmagasinet: http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=540106&title=Multislip%20230V&

Det knackiga i just mitt fall är att jag behövde komma in och slipa till kanten i hörnet av I/O-panelen, och det är rätt svårt att komma åt med dremeln. Men det blev bra till slut!

Hm, ser typ ut att vara systermaskinen till den jag har. Min har 2000rpm bredare varvtalsområde såg jag och sedan ser chuckarna lite olika ut men annars är dom nästan identiska. Skulle tro att TM och BT importerar dom från samma fabrik.

Ah, gött att du lyckades, det kan vara sjukt pilligt att komma åt ibland.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hm, ser typ ut att vara systermaskinen till den jag har. Min har 2000rpm bredare varvtalsområde såg jag och sedan ser chuckarna lite olika ut men annars är dom nästan identiska. Skulle tro att TM och BT importerar dom från samma fabrik.

Ah, gött att du lyckades, det kan vara sjukt pilligt att komma åt ibland.

Det gör de nog!

Håller verkligen med, det var helt omöjligt för mig att komma åt. Jag kunde ta mig hyfsat nära hörnet, men när inte ens smärgelduken gjorde jobbet, fick jag nog och cyklade ner till biltema

Jag försöker hitta en lucka för att spackla igen en bit av den, just nu, alldeles för breda I/O-panelen, samt ta lite fräna bilder. Dessvärre har grabben min varit, och är nu igen, sjuk. Dessutom jobbar både jag och min fru ganska mycket för tillfället, och när jag är hemma har jag hand om lilleman, så det har dessvärre inte funnits jättemycket tid över för projektet.

Ikväll ska jag försöka pilla lite, och i bästa fall hoppar inte lillen på kameran imorgon när jag ska fota

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Det gör de nog!

Håller verkligen med, det var helt omöjligt för mig att komma åt. Jag kunde ta mig hyfsat nära hörnet, men när inte ens smärgelduken gjorde jobbet, fick jag nog och cyklade ner till biltema

Jag försöker hitta en lucka för att spackla igen en bit av den, just nu, alldeles för breda I/O-panelen, samt ta lite fräna bilder. Dessvärre har grabben min varit, och är nu igen, sjuk. Dessutom jobbar både jag och min fru ganska mycket för tillfället, och när jag är hemma har jag hand om lilleman, så det har dessvärre inte funnits jättemycket tid över för projektet.

Ikväll ska jag försöka pilla lite, och i bästa fall hoppar inte lillen på kameran imorgon när jag ska fota

Varför inte täta hållet med plåt? håller ju lite bättre än spackel. Går ju snygga till det med spackel sen.

Går ju att både fästa plåten med svets eller lim (speciallim).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Varför inte täta hållet med plåt? håller ju lite bättre än spackel. Går ju snygga till det med spackel sen.

Går ju att både fästa plåten med svets eller lim (speciallim).

När jag skriver att jag spacklar, menar jag att jag smetar runt med flytande (kemisk) metall. Planen var en kombination av "spackel" och plåt - alltså att "spackla" fast en plåtbit över en 2 cm bred bit av hålet för I/O-panelen. På så sätt blir panelen inte lika bred, och I/O-skölden går att montera på vanligt vis.

Eller sitter du på en bättre lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

När jag skriver att jag spacklar, menar jag att jag smetar runt med flytande (kemisk) metall. Planen var en kombination av "spackel" och plåt - alltså att "spackla" fast en plåtbit över en 2 cm bred bit av hålet för I/O-panelen. På så sätt blir panelen inte lika bred, och I/O-skölden går att montera på vanligt vis.

Eller sitter du på en bättre lösning?

aaa det låter bra dock kanske du ska ta något lite stabilare innan spacklet som epoxy typ. kemiskmetall är bara gjort för att jämna till ytan.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

aaa det låter bra dock kanske du ska ta något lite stabilare innan spacklet som epoxy typ. kemiskmetall är bara gjort för att jämna till ytan.

Förpackningen och manualen säger: "För starka reparationer och sammanfogningar på trä, metall och dylikt, eller för utfyllnad (spackling) där hårda ytor erfordras."

De har även diverse bilder av lagade propellrar på båtmotorer, kugghjul, avgasrör osv, men du tror alltså att epoxy är bättre? Själv har jag ingen aning, är inte alls hemma med epoxy och vet därför inte hur det står sig i jämförelse med plastic paddings kemiska metall. Det verkar vara samma grej, men rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Förpackningen och manualen säger: "För starka reparationer och sammanfogningar på trä, metall och dylikt, eller för utfyllnad (spackling) där hårda ytor erfordras."

De har även diverse bilder av lagade propellrar på båtmotorer, kugghjul, avgasrör osv, men du tror alltså att epoxy är bättre? Själv har jag ingen aning, är inte alls hemma med epoxy och vet därför inte hur det står sig i jämförelse med plastic paddings kemiska metall. Det verkar vara samma grej, men rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar

åå fasen. men tror det menas att det ska läggas på en yta, inte vara flexibelt så att säga. epoxy är ett urstarkt lim. Kan lyfta en bil genom man limmar fast en krok i taket på bilen (men då är det under optimala förhållanden som rengöring och extremt noggrann med blandningen):)

Här har du, annars finns det i dom flesta järnvaruhandlarna:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Lim/Stal-Epoxi-36400... och här http://www.clasohlson.com/se/Power-Epoxy-Loctite/34-9015 en smidigare som ska ge rätt blandning utan du behöver tänka :).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det är dags att spackla I/O-panel!
Det är helt galet, nästan oförskämt galet, hur dålig kameran på iphone fyra är!

Kvällen har gått åt till spacklande, och även lite filmtittande. Imorgon väntar en större uppdatering. Kan knappt bärga mig!

Permalänk
Medlem

Uppdatering 7 - I/O-panel: montage och resultat

Äntligen är det dags att pilla vidare. Senaste tiden har fyllts av sjukdom, barnpassning och allmänt dåligt med tid. Nu när grabben väl sover middag, passar det väl utmärkt att börja meka!

Efter avslutat kvällspass igår kväll. Dessvärre höll inte de två små fästpunkterna särskilt bra. Kanske borde lyssnat till Broken-Arrows expertutlåtande. Nåja, vi ordnar't!

Det fick bli en lite mindre graciös lösning... En STOR fästpunkt! Jag planerade först att fästa på böde höger och vänster sida, men jag insåg snabbt att det skulle sett alldeles för dumt ut. Då är det dessutom svårare att göra en ändring senare, ifall jag (någon gång i framtiden) skulle få för mig att byta upp mig till en mindre variant av m-ATX.

Här har man lite att göra imorgon... Eftersom frugan inte kunde langa mig en hand, fick det bli att jobba ensam.
Och då blir det inte alltid så snyggt! Det ska dock korrigeras inom kort!

Här var det gott om plats! För stunden... Första provmonteringen med panel och sköld på plats. Dessvärre har moderkortsdistanserna inte landat i brevlådan än, så det fick bli en provisorisk lösning undertill - boken "Riskettan B" och en pappbit.
Riktigt nöjd med I/O-panelen faktiskt!

Och så här ser det ut som hastigast - med betoning på HASTIGAST.

Nu blev det trångt. Någon som vet vilken som är högst, sockel-skyddet eller processorns IHS? Flr tillfället står kylaren på sockel-skyddet. I värsta fall är det bara att bita av änden på hårddisk-vaggan

Denna lilla skönhet ska eventuellt få sina röda partier vitmålade!

Njaaa... Det blir nog knappt där. Får se hur det blir när distanserna landat i min brevlåda, och är på plats i chassit. För tillfället är moderkortet vinklat, några grader. Kan komma att bli att kapa en bit av plåten mellan grafikkort och I/O-panel.

Jag är helnöjd med dagens resultat, synd bara att frugan skulle dra på sig en sån där jävlig blindtarmsinflammation -
då hade jag sluppit sanda en massa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Uppdatering 7 - I/O-panel färdig, sköld monterad!

Äntligen är det dags att pilla vidare. Senaste tiden har fyllts av sjukdom, barnpassning och allmänt dåligt med tid. Nu när grabben väl sover middag, passar det väl utmärkt att börja meka!

http://i.imgur.com/vMt9Zw2.jpg

http://i.imgur.com/Vbbtblq.jpg

Efter avslutat kvällspass igår kväll. Dessvärre höll inte de två små fästpunkterna särskilt bra. Kanske borde lyssnat till Broken-Arrows expertutlåtande. Nåja, vi ordnar't!

http://i.imgur.com/ta4ZurK.jpg

http://i.imgur.com/RxTwrfX.jpg

Det fick bli en lite mindre graciös lösning... En STOR fästpunkt! Jag planerade först att fästa på böde höger och vänster sida, men jag insåg snabbt att det skulle sett alldeles för dumt ut. Då är det dessutom svårare att göra en ändring senare, ifall jag (någon gång i framtiden) skulle få för mig att byta upp mig till en mindre variant av m-ATX.

http://i.imgur.com/VdmqMc0.jpg

Här har man lite att göra imorgon... Eftersom frugan inte kunde langa mig en hand, fick det bli att jobba ensam.
Och då blir det inte alltid så snyggt! Det ska dock korrigeras inom kort!

http://i.imgur.com/GFhkdml.jpg

Här var det gott om plats! För stunden... Första provmonteringen med panel och sköld på plats. Dessvärre har moderkortsdistanserna inte landat i brevlådan än, så det fick bli en provisorisk lösning undertill - boken "Riskettan B" och en pappbit.
Riktigt nöjd med I/O-panelen faktiskt!

http://i.imgur.com/GTjxiIP.jpg

Och så här ser det ut som hastigast - med betoning på HASTIGAST.

http://i.imgur.com/62Cz4La.jpg

Nu blev det trångt. Någon som vet vilken som är högst, sockel-skyddet eller processorns IHS? Flr tillfället står kylaren på sockel-skyddet. I värsta fall är det bara att bita av änden på hårddisk-vaggan

http://i.imgur.com/tu5UElr.jpg

http://i.imgur.com/Ss8x7gT.jpg

http://i.imgur.com/zDGBs22.jpg

Denna lilla skönhet ska eventuellt få sina röda partier vitmålade!

http://i.imgur.com/rt5XYDX.jpg

Njaaa... Det blir nog knappt där. Får se hur det blir när distanserna landat i min brevlåda, och är på plats i chassit. För tillfället är moderkortet vinklat, några grader. Kan komma att bli att kapa en bit av plåten mellan grafikkort och I/O-panel.

Jag är helnöjd med dagens resultat, synd bara att frugan skulle dra på sig en sån där jävlig blindtarmsinflammation -
då hade jag sluppit sanda en massa!

Snyggt:) Får hoppas kemiskmetall håller

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Snyggt:) Får hoppas kemiskmetall håller

Tack!

Jodå, hålla ska det nog göra. De bitarna tar ju ingen stryk i vilket fall som helst, så risken att något händer är i princip utesluten

Permalänk

Intressant bygge Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Intressant bygge Lycka till

Tack så mycket!

Uppdatering kommer inom kort!

Permalänk
Medlem

Ikväll har vi beställt lite LED-lister. Det blir första gången för min del, men det kommer bli grymt!

Permalänk
Medlem

Uppdatering 8 - SilverStone och nya prylar!

Två veckor sen sist, dags att jobba ännu hårdare! Leverans ankommen!

Vi passar på att välkomna Silverstone som officiell sponsor till Projekt Tvättmaskin! Långa nätaggs-kablar för SFX!

Skiljer sig något enormt på hur Silverstone och IceModz paketerar sina varor... Den vänstra var helt omöjlig att öppna, medan IceModz paket öppnade sig själv! Hade jag fått välja själv, hade jag velat ha något mellanting ^^

Längre SFX-kablar - MUMS!

Godbit nummer 2! 2x LED strip à 30 cm, 4-way LED splitter, och fjärrstyrningskit!

Imorgon slipar vi ner fogar och kapar till chassits baksida så att nätagget får bättre plats och monteringshål!

Permalänk
Medlem

Uppdatering 9 - Hål för att montera nätaggregat

Boxen runt kontakten på nätagget slog i nedankanten, fram med dremeln!

Här har vi helheten, bakifrån. Man kan även skymta lite fastmonterade moderkortsdistanser!

Bakifrån

Framifrån (insidan)

Nu gick det bättre att montera!

Blev riktigt nöjd med slutresultatet faktiskt! I helgen ska vi se om vi kan lacka grafikkort! Tack för idag!

Permalänk
Medlem

Ingen fara, jag har inte övergett er! Jag har varit på utbildning med jobbet, och därför inte kunnat lägga någon tid på projektet.

Uppdatering kommer nu i veckan!

Permalänk
Medlem

[CENTER]Uppdatering 10 - Modifiering av hårddiskbur och hand

Jaja... Planerna går som vanligt åt skogen när man blir magsjuk, har jobb därefter, och sedan drar på sig en ordentlig (hem)arbetsskada... Dremeln kapade nämligen ett jack i handen på mig, ca 3 cm långt och 1 cm djupt. Jag hoppas ni kan ha överseende med detta, och förstår varför uppdatering är i sin absolut kortaste form. [/CENTER]

Onödigt misstag: fläktarna är för djupa, och sidopanelerna går inte att stänga!

Då är det bara att greppa dremeln igen. Det blev att kapa lite grovt till att börja med...

...och ungefär såhär har jag tänkt mig att hårddiskburen ska se ut. För tillfället är det inte särskilt estetiskt tilltalande!

Idag hann vi inte så långt, då dremeln valde att arbeta mot min vilja, och helt byta material att kapa.

Och när dremeln går loss riktigt rejält, och man inte passar sig, är det lätt hänt att skador uppstår.
Ny tumregel: alltid handskar vid slip- och kap-arbete!

För er med tåligare magar, och som finner det intressant/underhållande att gräva djupare i varför jag hädanefter rekommenderar skyddshandskar vid arbete med slipmaskin, följer här en bild som lätt overtalar.

VARNING - STARKA BILDER

INGÅNG SKER PÅ EGEN RISK http://i.imgur.com/Le1DHIx.jpg

Dold text

Så fort handen läkt lite hyfsat, och jag har tid att kötta vidare (ordvits - hehe), kommer mer utförliga uppdateringar.

På återseende!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

VARNING - STARKA BILDER

INGÅNG SKER PÅ EGEN RISK http://i.imgur.com/Le1DHIx.jpg

Dold text

Så fort handen läkt lite hyfsat, och jag har tid att kötta vidare (ordvits - hehe), kommer mer utförliga uppdateringar.

På återseende!

Damn, that had to hurt I saw it.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Trevlig mod med ett coolt chassi samt ett jäkla stygt sår, hur du lyckades med det det konststycket har jag faktiskt lite svårt att föreställa mig.

Du hade en jäkla tur där broder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri:

Damn, that had to hurt I saw it.

Jo tack, det gjorde (och gör fortfarande) förbannat ont. Tur att grannarna var hemma och hjälpte mig när jag stapplade ut till deras dörr, jag hade legat svimfärdig i nästan tio minuter innan jag kom så långt ^^

Skrivet av Larsioni:

Trevlig mod med ett coolt chassi samt ett jäkla stygt sår, hur du lyckades med det det konststycket har jag faktiskt lite svårt att föreställa mig.

Du hade en jäkla tur där broder.

Jo precis, det hade kunnat gå så mycket värre än det faktiskt gjorde. Hur jag lyckades dra till med det där, kommer jag faktiskt inte ihåg. Jag gissar på att chocken raderade närminnet helt och hållet.

Trevligt att det uppskattas - det är sånt som håller igång en lite extra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Borrade utifrån och in. 3mm-borr följt av 4mm. Är dessvärre ingen mästare, men man gör vad man kan!
Som sagt, ska både in- och utsida slipas och lackas om. Då slipper vi alla repor :)[/B][/CENTER]

Det är förvisso inte helt lätt att få bra hål med handborrmaskin i tunnplåt, men det går:

* Körna ordentligt! Se till att ha något som svarar bra under plåten, dels för att inte deformera den, dessutom för att få ett bra körnslag. Ändan av en brädlapp av ett så hårt träslag som möjligt kan duga om du tar det lite lugnt.

* Använd riktigt skarpa och fina borr, och inte utslitna lik från Classe-borrsatsen. Ett par nya borr i de storlekar du behöver där kostar bara ett par tior även om du köper ett kvalitetsmärke typ Dormer.

* Smörj. Skärvätska/pasta är bäst, men du kan freestyla och köra vilken maskinolja som helst. I värsta fall är matolja bättre än ingen smörjning alls.

* Tryck inte på så hårt, och borra och stötvis. Borra, avlägsna spånor, borra, avlägsna spånor, osv...

* Om du har möjlighet, sätt fast en "offerbit" under borrstället. Vilken stålbit (eller för all del annan tillräckligt hård metallbit) som helst som har lite tjocklek går bra, fäst den exvis med skruvtvingar. Den kommer styra borret när du börjar gå igenom, så du får den storlek på hålet du hade tänkt dig, och slipper triangulära hål.

* Och den sista som är rätt given: håll borrmaskinen så stadigt du kan, försök vila armarna mot något för att stabilisera dig om det går.

Coolt chassi för övrigt. Fulsnyggt! Kan nog bli riktigt spännande i slutändan det här.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Jo tack, det gjorde (och gör fortfarande) förbannat ont. Tur att grannarna var hemma och hjälpte mig när jag stapplade ut till deras dörr, jag hade legat svimfärdig i nästan tio minuter innan jag kom så långt ^^

Jo precis, det hade kunnat gå så mycket värre än det faktiskt gjorde. Hur jag lyckades dra till med det där, kommer jag faktiskt inte ihåg. Jag gissar på att chocken raderade närminnet helt och hållet.

Trevligt att det uppskattas - det är sånt som håller igång en lite extra

Jäklar. Må så vara att jag själv använt dremel utan handskar, ja efter detta ska jag ta en rejäl funderare på detta nästa gång den åker fram.

Du är med i facket va? Då kan du få ut viss ersättning för skadan (beroende på vilket avtal dom har). Men tur hade du i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det är förvisso inte helt lätt att få bra hål med handborrmaskin i tunnplåt, men det går:

* Körna ordentligt! Se till att ha något som svarar bra under plåten, dels för att inte deformera den, dessutom för att få ett bra körnslag. Ändan av en brädlapp av ett så hårt träslag som möjligt kan duga om du tar det lite lugnt.

* Använd riktigt skarpa och fina borr, och inte utslitna lik från Classe-borrsatsen. Ett par nya borr i de storlekar du behöver där kostar bara ett par tior även om du köper ett kvalitetsmärke typ Dormer.

* Smörj. Skärvätska/pasta är bäst, men du kan freestyla och köra vilken maskinolja som helst. I värsta fall är matolja bättre än ingen smörjning alls.

* Tryck inte på så hårt, och borra och stötvis. Borra, avlägsna spånor, borra, avlägsna spånor, osv...

* Om du har möjlighet, sätt fast en "offerbit" under borrstället. Vilken stålbit (eller för all del annan tillräckligt hård metallbit) som helst som har lite tjocklek går bra, fäst den exvis med skruvtvingar. Den kommer styra borret när du börjar gå igenom, så du får den storlek på hålet du hade tänkt dig, och slipper triangulära hål.

* Och den sista som är rätt given: håll borrmaskinen så stadigt du kan, försök vila armarna mot något för att stabilisera dig om det går.

Coolt chassi för övrigt. Fulsnyggt! Kan nog bli riktigt spännande i slutändan det här.

Körna gör jag alltid, och min uppsättning av borrhuvud är faktiskt från just Dormer. Jag trycker väldigt försiktigt, knappt att jag ens lägger maskinens vikt på plåten. Hur menar du med borra stötvis?

Väldigt bra tips, jag har inte ens haft i åtanke att det kunde vara en god idé med offerbit som styr. Hade faktiskt inte heller någon aning om att smörjvätska behövdes för sådana här småskaliga borrarbeten, jag har fått berättat för mig att det endast krävs med större borrhuvud eller tjock metall...

Nu har jag en liten mall att gå efter, grymt stort tack för tipsen!

Skrivet av Broken-arrow:

Jäklar. Må så vara att jag själv använt dremel utan handskar, ja efter detta ska jag ta en rejäl funderare på detta nästa gång den åker fram.

Du är med i facket va? Då kan du få ut viss ersättning för skadan (beroende på vilket avtal dom har). Men tur hade du i alla fall.

Ja, jo... Nästan så att man funderar att på allvar köpa hem sig ett par handskar med ringbrynja ^^ Och maskinen gick "bara" i steg tre, av åtta.

Jag är faktiskt inte med i facket. Jag var arbetslös ett tag innan jag fick min nuvarande anställning, och sen har det bara inte blivit av riktigt.. Men du menar att jag eventuellt hade kunnat få någon sorts ersättning, även om skadan uppstod när jag var hemma, och ledig från jobb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Körna gör jag alltid, och min uppsättning av borrhuvud är faktiskt från just Dormer. Jag trycker väldigt försiktigt, knappt att jag ens lägger maskinens vikt på plåten. Hur menar du med borra stötvis?

Väldigt bra tips, jag har inte ens haft i åtanke att det kunde vara en god idé med offerbit som styr. Hade faktiskt inte heller någon aning om att smörjvätska behövdes för sådana här småskaliga borrarbeten, jag har fått berättat för mig att det endast krävs med större borrhuvud eller tjock metall...

Nu har jag en liten mall att gå efter, grymt stort tack för tipsen!

Ja, jo... Nästan så att man funderar att på allvar köpa hem sig ett par handskar med ringbrynja ^^ Och maskinen gick "bara" i steg tre, av åtta.

Jag är faktiskt inte med i facket. Jag var arbetslös ett tag innan jag fick min nuvarande anställning, och sen har det bara inte blivit av riktigt.. Men du menar att jag eventuellt hade kunnat få någon sorts ersättning, även om skadan uppstod när jag var hemma, och ledig från jobb?

Ja fritidsersättning heter det, dock inte lika bra som du skadar dig på jobbet. Kan få någon tusenlapp i ersättning (beroende på skada). Men är bara en en gångs belopp och framtida men täcks inte (men funkar olika beroende på försäkring).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja fritidsersättning heter det, dock inte lika bra som du skadar dig på jobbet. Kan få någon tusenlapp i ersättning (beroende på skada). Men är bara en en gångs belopp och framtida men täcks inte (men funkar olika beroende på försäkring).

Aufan, så pass... Har som sagt funderat på det ett tag, men bara inte blivit av riktigt., men då är det kanske hög tid nu då ^^

Permalänk
Medlem

Ser ut att bli riktigt grymt, synd att det måste moddas så mycket bara. Personligen skulle jag undvika den kemiska apskiten, mycket bättre med epoxylim och ett riktigt spackel. Epoxyn håller bättre och vanligt spackel är mer lättbearbetat. Kemisk metall fungerar (enligt min erfarenhet) bäst till att laga småskador i gjutgods.

Hoppas handen läker väl, rekommenderar montagehandskar i läder/konstläder i fortsättningen.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Coolt, ska bli spännande att se resultatet!

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Aufan, så pass... Har som sagt funderat på det ett tag, men bara inte blivit av riktigt., men då är det kanske hög tid nu då ^^

Ja för framtida skador i alla fall eller ja försök undvik det i framtiden Sen är ju fördelen att man får A-kassa om man ser till att vara med, finns ju rätt många till, men antar du redan vet om dom

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar