Hjälp med luftkylning av Gigabyte-MB (Intel Z87)

Permalänk

Hjälp med luftkylning av Gigabyte-MB (Intel Z87)

Hej Alla,

Jag har konfigurationen nedan. (se foten) Och mitt mål har varit att kunna överklocka "lagom", för att kunna ösa på längre fram i tiden om det behövs. Jag har satt i 5 chassi-fläktar (Noctua 140 mm); 3 in och 2 ut. Som cpu-kyllare också Noctua med 2 stycken 120 mm. Alla fläktar är kopplade till moderkortet, inga y- eller split-kablar. Allt styrs via Gigabytes fläktkurvor. Jag kör CPU:n i 4,3 MHZ och RAM i 1600 MHZ.

Vid slösurfning (viloläge) ligger tempen enligt följande (kanske nån grad lägre):
CPU: 20 `C
PCH: 40 `C
System: 30 `C

Frågor:
1. PCH, är det chipsetet (modulen strax under CPU:n)?
2. Är det normal att den ligger som den gör i viloläge, i förhållande till CPU:n?

3. Var/hur mäter Gigabyte system-tempen.. för det är väl chassi-tempen så att säga?

4. Med ett sånt luftigt chassi (har bara en HDD-bur med 2 diskar) och så många fläktar, vad borde jag kunna överklocka CPU och RAM till utan problem?

Har förmodligen fler följdfrågor. Tack på förhand!

en till fråga
Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

Kan inte hjälpa dig med resterande frågor men min uppfattning är att jag kan se olika temperaturer beroende på vilket "program" jag kör. I BIOS visas en siffra, i Windows en annan. Jag har blivit tipsad att använda HW Monitor för att läsa av temperaturer eftersom det tydligen är mest pålitligt.

Permalänk
Medlem

Vad har du för temperatur i rummet? 20 grader låter lite väl kallt?

Permalänk
Skrivet av muffen:

Vad har du för temperatur i rummet? 20 grader låter lite väl kallt?

Nja, det är väl snarare 22. Bra kommentar, jag borde senarelägga CPU-fläktarna så de inte går igång förens efter 40 grader.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB