mitt playstation 3 är hackad 34 872 kr på 4 månader

Permalänk

mitt playstation 3 är hackad 34 872 kr på 4 månader

Har aldrig i hela mitt liv varit med om detta.
På 4 månader har 34 872 kr försvunnit från mitt konto. Under tiden har jag gjort inköp till mitt företag och
dessa köp har hamnat emellan. otroligt mkt har jag haft i mitt privata liv så jag har inte riktigt märk det förrän idag
då jag tog 400 kr från automaten och fick syn på 3 ggr 719 kr ...satte igång och gick igenom konto...sen augusti har SONY ENT NETWORK börjat med mindre summa 40 KR OCH 100 och höjt till det till slut suxesivt till högsta 719 kr... jag har polis anmält det nu vid 2000, de tar detta på stort alvar och STOR bedrageri brått ...ja jag är i chocktillstånd. Min son har köpt några ggr för 40 kr och vid ett tillfälle för 400 kr men då viste jag det. Varför jag vet att det är nån annan för han spelade inte igår och där försvann 3 ggr 719 kr vilket jag upptäckte idag, men min flicka var online och spelade men hon kan inte handla och skulle fråga mej innan men den biten skötte min son inte flickan.... Min sons playstations konto hade inget kod/lösenord och det är inget vi kände till...
jag gråter medan jag skriver detta, jag är så ledsen så jag har ont i bröstkorgen...hur kunde det gå så långt...men som sagt har haft mkt i mitt liv så koll på kontot har inte varit prioritering, hade jag vetat så kunde jag stoppat det för länge sen...

vad gör jag?
Kan polisen spåra dessa bedragare?
Kan jag få mina pengar tillbaka?

...ja vad gör jag...

Permalänk

tipps råd ... vad som.. skäll ínte ut mej bara för jag tror jag får snart hjärtinfarkt av smärtan i bröstkorgen... hjälp mej ...

Permalänk
Medlem

Har verkligen 34 872kr kunnat försvinna från ditt konto utan att du reagerat??

Permalänk
Medlem

Det finns idag två sätt, en handlar om Fifa coins och du kan läsa mer om det här: http://help.ea.com/en/article/fifa-13-ultimate-team-stay-safe...

Om deti nte handlar om Fifa coins så har du antigen använt samma användarnamn och lösen på multipla sidor, massvis med spel relaterade hemsidor har på senare tid blivit hackade och rejält mycket konton är på vift. Det är också möjligt att efter PSN hackningen/Fifa incidenten att du resettade ditt konsol med samma lösen igen.

Men med det sagt, kontakta Sony på en gång, de har oftast varit väldigt bra när det gäller just detta och har hjälpt ganska så många, dock ingen garanti. Polisen kan du totalt glömma i frågan, Dock kan du om du får ut papper på allt ta med detta till banken och göra en chargeback mot sony, Notera att du kommer bli bannad för livet från Sony med att du gör detta, så kontakta dom först och se vad de har att säga och vänta inte med det.

Med det sagt, gör följande:
#1 Logga in här: https://account.sonyentertainmentnetwork.com/ kolla vilka extra PS3'or som är knyta till ditt konto. Devices -> Playstation Systems, du bör se mer än ett konto.

#2 Kolla vad för sorts transaktioner, du finner dessa under Media -> Transactionhistory på samma sida. är Det fifa, läs och följ instruktionerna på länken jag gav innan om ämnet.

#4 Deaktivera ALLT: Följ detta https://support.us.playstation.com/app/answers/detail/a_id/26...

#5 Byt lösenord.

Notera, ditt barns 'Sub account konton har inte lösenord, inte heller kan de köpa saker på PSN så det kontot är ganska irrelevant i frågan, Mitt gisning är att detta nästan handlar om Fifa och phishing.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av niclasc:

Har verkligen 34 872kr kunnat försvinna från ditt konto utan att du reagerat??

så om det försvinner 290 kr från ditt konto varje dag, så lägger du märke till det?

om en barn köper spel och dylikt så kanske inte 290 om dagen låter så mycket, nu har jag ju räknat ut ett snitt på den summan, det ts borde ha lagt märke till är när det har dragits 719 kr, är ju en högre summa.

Permalänk
Avstängd

Shit happens lider med dig hoppas polisen sätter dom dit så det inte drabbar andra vilken otur mannen

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4. - Mobo: MSI Gigabyte Z87X-UD3H. - CPU: Intel i7 4790k @ 4.0GHz. - Ram: Corsair Vengeance 16GB @ 1600Mhz. - GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 Windforce 3X OC 4GB. - CPU Cooling: CoolerMaster Seidon 120V. - PSU: Fractal Design Integra R2 750W. - SSD: Intel 530 240GB. - Lagrings Disk: Seagate Barracuda 3TB. OS: Windows 8.1 Pro 64-Bithttp://www.prisjakt.nu/list.php?l=2685984&view=l

Permalänk

Först och främst så bör du spärra de visa/mastercard du har kopplat till PSN. sedan prata med Polisen samt Banken.

Har själv fått mitt kort skimmat en gång och vart av med ca 20000 kr innan jag märkte det när jag skulle betala räkningar. då fick jag fylla i formulär för varje köp som jag inte hade gjort, tog ett par månader medans bank och polis gjorde sin undersökning, men jag fick tillbaka pengarna av banken ca 6månader senare.

Permalänk
Medlem

1. Spärra ditt kort för betalning på nätet. (Alt ta bort ditt kort ifrån PSN.)
2. Byt lösenord på psnkontot. http://faq.en.playstation.com/app/answers/detail/a_id/5602/se...
3. Ring till Playstation imorgon. 08 506 357 03

Spärra kortet, byt lösenord.
Det är det du kan göra just nu.
Samt ta reda på ALLA transaktioner som ni inte har gjort.
Därifrån så får du se vad Sony har att säga om saken

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

så om det försvinner 290 kr från ditt konto varje dag, så lägger du märke till det?

om en barn köper spel och dylikt så kanske inte 290 om dagen låter så mycket, nu har jag ju räknat ut ett snitt på den summan, det ts borde ha lagt märke till är när det har dragits 719 kr, är ju en högre summa.

Man får väl hålla lite koll på sitt konto. Självklart märker jag om det försvinner 290:- VARJE dag. Det är ca 2000:-/vecka.

.
Permalänk

Jag har inte märkt det då jag har handlat för stora summor till mitt företag, min bebis har varit så sjuk och opererats, varit med om nåt mkt tråkigt så nej jag har inte haft koll! Har aldrig haft så dålig koll på mitt konto som på dessa hemska 4 månader....
Går inte in på detaljer men rent helvete, då tänker man inte mkt på pengar när hälsan är i frågan!

Tagit bort "skrik" (capslock)
Permalänk
Medlem

Börja med att kontakta Playstation och be om att nollställa allt som har med kontot att göra. Mer eller mindre radera allt i kontoväg för stunden. Du kan alltid börja om sedan men prio ett nu är att du får stopp på vad som än är på gång.

Efter det kan du alltid bifoga kontoutdrag etc till ev polisutredning eller annat som bevis. Men som sagt, steg ett, kontakta Playstation eller Sony och be om att komma i kontakt med kundservice som sköter kontouppgifter bundna till köp och frys allt.

http://se.playstation.com/psn/support/

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

Ta kontakt med din bank och försäkringsbolag! du kan kanske få ut det på försekringen eller att banken betalar.

Ta bort alla dinna konton nummer från PSN och byt lösenord. Ta och ring också till Playstation supporten 0850635703

Kolla så att du inte råkar premorera på något som du din sån eller dotter av misstag kan ha startat.

Hedan äfter använd 200kr och 400kr korten och inga derekt konton. eller starta ett speciellt konto som du manuellt setter in lite pengar på när det behövs som inte är kopplat till något annat.

Om någon ting är köpt på psn under ditt namn så ska du få en bekräftelse på det till din mail även om det var gratis (0kr) så kolla mailen.

Och Lycka till, hoppas det löser sig.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Bortse ifrån att det är dumt att inte ha koll på kontot, personen ifråga säger själv att det varit mycket runtomkring. (Personen ifråga tycker nog det känns pissigt nog.)
Visst, skitdumt, men bortse ifrån det och kom med konkreta förslag istället för att tycka att det är dumt.

Jag skulle även kolla tiderna när pengarna dragits och se om det finns ett samband. Säger inte att det är så, men kolla tiderna med hur grabben spelar. Ingenting är omöjligt, kolla hur det var med smurfbären med iphone.

Permalänk

TACK Zaakessiron

Skrivet av Zaakessiron:

Först och främst så bör du spärra de visa/mastercard du har kopplat till PSN. sedan prata med Polisen samt Banken.

Har själv fått mitt kort skimmat en gång och vart av med ca 20000 kr innan jag märkte det när jag skulle betala räkningar. då fick jag fylla i formulär för varje köp som jag inte hade gjort, tog ett par månader medans bank och polis gjorde sin undersökning, men jag fick tillbaka pengarna av banken ca 6månader senare.

Skrivet av Optimist:

Bortse ifrån att det är dumt att inte ha koll på kontot, personen ifråga säger själv att det varit mycket runtomkring. (Personen ifråga tycker nog det känns pissigt nog.)
Visst, skitdumt, men bortse ifrån det och kom med konkreta förslag istället för att tycka att det är dumt.

Jag skulle även kolla tiderna när pengarna dragits och se om det finns ett samband. Säger inte att det är så, men kolla tiderna med hur grabben spelar. Ingenting är omöjligt, kolla hur det var med smurfbären med iphone.

Tack precis vad jag behöver, jag är tom och förkrossad! Tack för din förståelse och stöd

Permalänk
Medlem

Ingen vet vad vederbörande har varit med om så svara bara på frågan eller låt bli ist för trevlighetens skull.

Mycket sant att du kan alltid skapa ett separat konto sedan där du drar alla köp ifårn, men nu gäller det att stoppa så du inte sitter och betalar ett gängs hela spelsamling som de snott av dig. Varför det hänt behöver du inte gräma dig över. Gammal myt att du måste ha surfat på porrsidor med dial up modem för att råka ut för det. Det finns allt möjligt skit idag så hoppa den biten nu och fundera inte mera.

1: Lås och radera alla konton på Playstation.
2: Samla alla bevis du kan tänka dig i form av kontoutdrag etc.
3: Spela offline sålänge, så vidare du inte skaffar ett helt nytt konto på ett separat bankkonto där du månadsvis har automatisk överföring på det som det kostar att vara online samt ev köpa nåt spel.
4: Skaffa en ny separat mail som du ENDAST har till ditt Playstation.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

att ens fråga när detta händer. lite mer respekt till chocktillstånd. OM detta skulle hända just dig så skulle de flesta härinne skrika rakt ut.. och har han då dessutom haft sociala problem med hälsan bla samt inhandlat på företaget. inte märker man det OM man inte mistänker det då. lider med dig men läs i forum här.. tyckte det var en del rätt bra tips.
lycka till.. glöm inte andas.. detta löser sig säkert.. ( även om det inte är kul)
ps: då detta har pågått ett tag så kommer de antagligen att göra om det.. och då när du har gjort anmälan å annat dyl. så kommer dem att fastna i sitt egna nät. . tänk positivt.

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

Det finns idag två sätt, en handlar om Fifa coins och du kan läsa mer om det här: http://help.ea.com/en/article/fifa-13-ultimate-team-stay-safe...

Om deti nte handlar om Fifa coins så har du antigen använt samma användarnamn och lösen på multipla sidor, massvis med spel relaterade hemsidor har på senare tid blivit hackade och rejält mycket konton är på vift. Det är också möjligt att efter PSN hackningen/Fifa incidenten att du resettade ditt konsol med samma lösen igen.

Men med det sagt, kontakta Sony på en gång, de har oftast varit väldigt bra när det gäller just detta och har hjälpt ganska så många, dock ingen garanti. Polisen kan du totalt glömma i frågan, Dock kan du om du får ut papper på allt ta med detta till banken och göra en chargeback mot sony, Notera att du kommer bli bannad för livet från Sony med att du gör detta, så kontakta dom först och se vad de har att säga och vänta inte med det.

Med det sagt, gör följande:
#1 Logga in här: https://account.sonyentertainmentnetwork.com/ kolla vilka extra PS3'or som är knyta till ditt konto. Devices -> Playstation Systems, du bör se mer än ett konto.

#2 Kolla vad för sorts transaktioner, du finner dessa under Media -> Transactionhistory på samma sida. är Det fifa, läs och följ instruktionerna på länken jag gav innan om ämnet.

#4 Deaktivera ALLT: Följ detta https://support.us.playstation.com/app/answers/detail/a_id/26...

#5 Byt lösenord.

Notera, ditt barns 'Sub account konton har inte lösenord, inte heller kan de köpa saker på PSN så det kontot är ganska irrelevant i frågan, Mitt gisning är att detta nästan handlar om Fifa och phishing.

Tack!!!

Skrivet av Helge200:

att ens fråga när detta händer. lite mer respekt till chocktillstånd. OM detta skulle hända just dig så skulle de flesta härinne skrika rakt ut.. och har han då dessutom haft sociala problem med hälsan bla samt inhandlat på företaget. inte märker man det OM man inte mistänker det då. lider med dig men läs i forum här.. tyckte det var en del rätt bra tips.
lycka till.. glöm inte andas.. detta löser sig säkert.. ( även om det inte är kul)

Snäll du är tack

Tagit bort "skrik" (capslock), sammanfogat inlägg
Permalänk
Medlem

Att pengarna drogs igår behöver inte nödvändigtvis betyda att det var då transaktionen utfördes.

Självklart jättetråkigt att behöva säga det, men det troligaste scenariot skulle jag hävda är att dina barn råkat handla, kanske utan att ens veta om att det kostar pengar.

Ta en rejäl promenad, få lite frisk luft, ta inte ut all olycka i förskott utan se till att ta kontakt med Sony och försök reda ut det här. Förhoppningsvis slutar det lyckligt!

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Handlar det om företagskonto eller privat?

Permalänk
Skrivet av Nompario:

Ingen vet vad vederbörande har varit med om så svara bara på frågan eller låt bli ist för trevlighetens skull.

Mycket sant att du kan alltid skapa ett separat konto sedan där du drar alla köp ifårn, men nu gäller det att stoppa så du inte sitter och betalar ett gängs hela spelsamling som de snott av dig. Varför det hänt behöver du inte gräma dig över. Gammal myt att du måste ha surfat på porrsidor med dial up modem för att råka ut för det. Det finns allt möjligt skit idag så hoppa den biten nu och fundera inte mera.

1: Lås och radera alla konton på Playstation.
2: Samla alla bevis du kan tänka dig i form av kontoutdrag etc.
3: Spela offline sålänge, så vidare du inte skaffar ett helt nytt konto på ett separat bankkonto där du månadsvis har automatisk överföring på det som det kostar att vara online samt ev köpa nåt spel.
4: Skaffa en ny separat mail som du ENDAST har till ditt Playstation.

Tack för tipset, snällt av dig
Jag har inte varit kunnig i detta tyvärr...

Tagit bort "skrik" (capslock)
Permalänk
Skrivet av borz:

Handlar det om företagskonto eller privat?

Privat ... Jag betalade inköp från privata kontot till företaget--- Skulle aldrig förfalla mej att leka med företagskonto, men men hade jag vetat att mitt privata stod på spel så klart hade jag stoppat det.

Tagit bort "skrik" (capslock)
Permalänk
Hedersmedlem

*Tagit bort meningslösa inlägg och påhopp*
Vänligen stäng av caps-lock
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av chocktillstånd:

Tack för tipset, snällt av dig
Jag har inte varit kunnig i detta tyvärr...

Håller tummarna för att det löser sig. Det är inte alltid lätt att vara uppdaterad i allt och särskilt inte saker som detta som man inte hamnar i varje dag precis.
Det viktiga i just detta är att du kan alltid få uppgifter du behöver av bank etc så du ska se att även om det tar tid så kan du med största säkerhet få allt ordnat.

Alla lyckoönskningar till dig samt familjen och att det som har störst betydelse med bebisen går bra! Skriv gärna här framöver med uppdateringar om hur det gick.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Skrivet av Nompario:

Håller tummarna för att det löser sig. Det är inte alltid lätt att vara uppdaterad i allt och särskilt inte saker som detta som man inte hamnar i varje dag precis.
Det viktiga i just detta är att du kan alltid få uppgifter du behöver av bank etc så du ska se att även om det tar tid så kan du med största säkerhet få allt ordnat.

Alla lyckoönskningar till dig samt familjen och att det som har störst betydelse med bebisen går bra! Skriv gärna här framöver med uppdateringar om hur det gick.

TACK SÅ MKT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av chocktillstånd:

TACK SÅ MKT

Återigen, vänligen inaktivera caps-lock!
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

*Tagit bort meningslösa inlägg*
Vänligen stäng av caps-lock
/moderator

tog mej lite tid att koppla vad du menade med caps-lock ...jag är förvirrad :/ har gjort det nu

Permalänk
Medlem

Har du gått in och kollat ditt konto vad som är beställt? Där är i menyn i PSN där man kan se alla sina köp.

Vad menar du med att din sons konto inte hade något lösenord? Man måste väl alltid ha lösenord till PSN?

Hmm hur kan där vara 3ggr 719. Tänker där är inget som kostar 719kr en sak och att köpa flera saker som exakt kostar 719kr 3ggr i rad verkar skumt. Rätta mig om jag har fel men när du köpt ett spel på PSN kan du inte köpa det igen på kontot för du äger ju det redan så kan inte vara att tre polare köper samma speluppsättning 3ggr på samma konto. Så om där är 3 transaktioner på 719kr och inga enstaka saker kostar 719kr så betyder det att ngn har köpt minst 2 + 2 + 2 artiklar där alla artikelparen kostat 719kr.

Hade varit intressant och se inköpslistan på PSN för summorna verkar lite skumma.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Har du gått in och kollat ditt konto vad som är beställt? Där är i menyn i PSN där man kan se alla sina köp.

Vad menar du med att din sons konto inte hade något lösenord? Man måste väl alltid ha lösenord till PSN?

Hmm hur kan där vara 3ggr 719. Tänker där är inget som kostar 719kr en sak och att köpa flera saker som exakt kostar 719kr 3ggr i rad verkar skumt. Rätta mig om jag har fel men när du köpt ett spel på PSN kan du inte köpa det igen på kontot för du äger ju det redan så kan inte vara att tre polare köper samma speluppsättning 3ggr på samma konto. Så om där är 3 transaktioner på 719kr och inga enstaka saker kostar 719kr så betyder det att ngn har köpt minst 2 + 2 + 2 artiklar där alla artikelparen kostat 719kr.

Hade varit intressant och se inköpslistan på PSN för summorna verkar lite skumma.

nä du fattar inget sj
... ska kolla upp det imorgon, för det är 3 ggr 719 kr och den summan har dökt upp flera ggr när jag gick igenom kontot. på PSN på kontohistorik tror jag ståd hela summor på 719 kr osv ...hur hittar jag vad som är köpt? var står det?

Permalänk
Medlem

asså!! att ens be om bilder eller annan info ang detta??!! bara det är skumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chocktillstånd:

nä du fattar inget sj
... ska kolla upp det imorgon, för det är 3 ggr 719 kr och den summan har dökt upp flera ggr när jag gick igenom kontot. på PSN på kontohistorik tror jag ståd hela summor på 719 kr osv ...hur hittar jag vad som är köpt? var står det?

Ah my bad såg nu där finns saker som kostar upp till 900kr ngt så finns kanske ngt som kostar 719kr men de skulle ej kunna köpa 3st av den på samma konto. Isåfall om det är nån spelkort eller så till ngt online spel. Sådana kan man nog köpa flera gånger?

Du går till PSN vid startmenyn - konto hantering - transaction management och väljer perioden du vill se transaktioner för, men du ser bara belopp och datum här inte själva produkten.

PSN - konto hantering - download list är en lista på alla nerladdade och nerladdningsbara objekt från PSN store. Dvs den visar även sådant som är köpt på ditt konto även om du inte laddat ner den till just ditt playstation.

Download listan hittar du också om du öppnar själva PSN store och går ner på huvudmenyn till download list så listas allt som "du" har tillgängligt att ladda ner från ditt konto.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync