Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

AC Wifi snabbare än trådat?

Jag installerade nyligen en Netgear R7000 för att matcha min nya fiberuppkoppling och upptäckte att jag får bättre fart på bredbandskollen i mobilen, än trådat till datorn. Är det ens möjligt? Abonnemanget ger 100Mbit ner och 10Mbit upp.

Trådat till dator via Cat 5e: (skall väl klara 1Gbit?)
Ner 127 Mbit/s
Upp 12,84 Mbit/s

WIFI AC till mobiltelefon: (Router ansluten med cat6)
Ner 148 Mbit/s
Upp 12,25 Mbit/s

När man mäter med bredbandskollen är det väl den faktiska hastigheten man mäter? Tycker det hela känns konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orjet:

Jag installerade nyligen en Netgear R7000 för att matcha min nya fiberuppkoppling och upptäckte att jag får bättre fart på bredbandskollen i mobilen, än trådat till datorn. Är det ens möjligt? Abonnemanget ger 100Mbit ner och 10Mbit upp.

Trådat till dator via Cat 5e: (skall väl klara 1Gbit?)
Ner 127 Mbit/s
Upp 12,84 Mbit/s

WIFI AC till mobiltelefon: (Router ansluten med cat6)
Ner 148 Mbit/s
Upp 12,25 Mbit/s

När man mäter med bredbandskollen är det väl den faktiska hastigheten man mäter? Tycker det hela känns konstigt.

Använd dig av en annan tjänst än bredbandskollen då de tar den närmsta servern, vilket kan vara lite vilseledande.
Tycker speedtest är bättre och välj mellan lite olika städer/länder

EDIT: Får du verkligen ut ~150% av utlovad hastighet??

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Skrivet av orjet:

Jag installerade nyligen en Netgear R7000 för att matcha min nya fiberuppkoppling och upptäckte att jag får bättre fart på bredbandskollen i mobilen, än trådat till datorn. Är det ens möjligt? Abonnemanget ger 100Mbit ner och 10Mbit upp.

Trådat till dator via Cat 5e: (skall väl klara 1Gbit?)
Ner 127 Mbit/s
Upp 12,84 Mbit/s

WIFI AC till mobiltelefon: (Router ansluten med cat6)
Ner 148 Mbit/s
Upp 12,25 Mbit/s

När man mäter med bredbandskollen är det väl den faktiska hastigheten man mäter? Tycker det hela känns konstigt.

Ja det finns ju en anledning varför folk har cat6, jag har cat5e i hela huset fast får betydligt snabbare med ethernet. Kan bero på att jag har 1000/100. Det är inte så stor skillnad egentligen. Det jag ju vara någon störning i vägen från din router till din dator.

Visa signatur

Windows 8.1 64-bit : Intel Core i7 4790K @ 4.00GHz : 2x8(16)GB Crucial BallistiX Sport 1600MHz : MSI Z97 GAMING 5 :
Zotac Nvidia GeForce GTX 780 3GB : 2TB Western Digital Green HDD (Lagring) : 256 Crucial SSD (OS)
En 32 tums 1920x1080 Samsung LED teve som skärm ;D

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av orjet:

Jag installerade nyligen en Netgear R7000 för att matcha min nya fiberuppkoppling och upptäckte att jag får bättre fart på bredbandskollen i mobilen, än trådat till datorn. Är det ens möjligt? Abonnemanget ger 100Mbit ner och 10Mbit upp.

Trådat till dator via Cat 5e: (skall väl klara 1Gbit?)
Ner 127 Mbit/s
Upp 12,84 Mbit/s

WIFI AC till mobiltelefon: (Router ansluten med cat6)
Ner 148 Mbit/s
Upp 12,25 Mbit/s

När man mäter med bredbandskollen är det väl den faktiska hastigheten man mäter? Tycker det hela känns konstigt.

Bredbandskollen är flashbaserat på datorer och det ger "mätfel" beroende på vad som kör flash, det ger inte en helt korrekt fart men ofta bra nog, men mäter du tex med olika webbläsare eller via olika grafikkort så blir det variationer.
Det är troligen mätfel i det här fallet för att telefonen skulle få snabbare uppkoppling är inte rimligt när det inte gäller en uppkoppling som inte mättar nätverket.

Skrivet av jonnti:

Använd dig av en annan tjänst än bredbandskollen då de tar den närmsta servern, vilket kan vara lite vilseledande.
Tycker speedtest är bättre och välj mellan lite olika städer/länder

EDIT: Får du verkligen ut ~150% av utlovad hastighet??

Det är helt ointressant för att jämföra wifi mot kabel.
Bandbredden skiljer alltid mellan olika ställen så mätningen är bara relevant mellan de 2 punkter man mäter, det finns alltså inget absolut rätt eller fel utan bara olika ställen att mäta emot.
Det är alltså dumt att påstå att speedtest.net mäter mer riktigt, det är också flashbaserat men har sina mätservrar på andra ställen än bredbandskollen, det mäter därför annorlunda men med snarlik risk för mätfel som bredbandskollen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är helt ointressant för att jämföra wifi mot kabel.
Bandbredden skiljer alltid mellan olika ställen så mätningen är bara relevant mellan de 2 punkter man mäter, det finns alltså inget absolut rätt eller fel utan bara olika ställen att mäta emot.
Det är alltså dumt att påstå att speedtest.net mäter mer riktigt, det är också flashbaserat men har sina mätservrar på andra ställen än bredbandskollen, det mäter därför annorlunda men med snarlik risk för mätfel som bredbandskollen.

Vart jämförde jag wifi mellan kabel? Enda är 150% av utlovad hastighet och det är ingen jämförelse...

Att mäta till en server närmast en är ganska vilseledande då kan de vara bättre att köra från DE, UK, US, AU osv och få olika resultat och få ett genomsnitt. (EDIT: Behöver ju inte vara BBK eller Speedtest för det)
Du spelar väl inte på samma server och besöker samma sida dagligen och inga andra??

Och sa inte heller att det är bättre eller mäter mer riktigt, utan vad jag tyckte, dvs subjektiv uppfattning...

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Använd dig av en annan tjänst än bredbandskollen då de tar den närmsta servern, vilket kan vara lite vilseledande.
Tycker speedtest är bättre och välj mellan lite olika städer/länder

EDIT: Får du verkligen ut ~150% av utlovad hastighet??

Fast i det här fallet vill jag ju ha en så snabb överföring som möjligt. Blir svårt att märka nån skillnad om man använder nån gammal sur server i afrika

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bredbandskollen är flashbaserat på datorer och det ger "mätfel" beroende på vad som kör flash, det ger inte en helt korrekt fart men ofta bra nog, men mäter du tex med olika webbläsare eller via olika grafikkort så blir det variationer.
Det är troligen mätfel i det här fallet för att telefonen skulle få snabbare uppkoppling är inte rimligt när det inte gäller en uppkoppling som inte mättar nätverket.

jag kan bekräfta detta, bbk ger generellt sätt sämre resultat i firefox än i chrome och sämre i chrome än i ie för mig. Vilket känns lite bakvänt, då "surfhastighet" (hur snabbt sidor laddas) är lite annorlunda (firefox snabbare än ie som är snabbare än chrome).

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Kan iallafall säga att det inte är fel på kategorin av kabel, utan det måste vara något som knasar sig när du testar. Får själv ut runt 900MBit upp och ned med CAT5e om jag kör mot speedtest. BBK är väldigt slumpmässig i sitt beteende.

Cat5e ska klara 1GBit Full Duplex upp till 100m.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Kolla i nätverks och delningscenter vad du har för länkhastighet mot routern. Sedan testa med tptestprogramvaran istället för det flashbaserade verktyget.

Permalänk
Medlem

trådlöst AC är inte snabbare än trådat nätverk det är inte snabbare än 1Gbit ethernet och N wlan är ju precis på gränsen på 100Mbit ethernet så svaret på din fråga är helt klart nej verkar va många som tror samma sak som du i din fråga nu när AC wlanet har dessa gbit skrytsiffror som marknadsföring

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Release:

jag kan bekräfta detta, bbk ger generellt sätt sämre resultat i firefox än i chrome och sämre i chrome än i ie för mig. Vilket känns lite bakvänt, då "surfhastighet" (hur snabbt sidor laddas) är lite annorlunda (firefox snabbare än ie som är snabbare än chrome).

Hur snabbt sidan visas har inte nått absolut samband med bandbredden (tolka det nu vettigt ) webbläsarna kan tex förladda vad de förväntar sig att du kommer att kolla på och då drar du ner det från ram eller lokal diskcache snarare än att ta det via nätverket när du klickar på en länk och då upplevs det som snabbt fastän innehållet i sig kanske laddats långsamt under tiden du kollade på annat, mycket ram kan göra liknande skillnad för surfupplevelsens "rapphet" som mycket bandbredd.

Skrivet av Deathdancer:

Kan iallafall säga att det inte är fel på kategorin av kabel, utan det måste vara något som knasar sig när du testar. Får själv ut runt 900MBit upp och ned med CAT5e om jag kör mot speedtest. BBK är väldigt slumpmässig i sitt beteende.

Cat5e ska klara 1GBit Full Duplex upp till 100m.

BBK informerar om att flashmetoden inte alltid mäter rätt:

Webbläsare är inte gjorda för bredbandsmätning. Webbläsare är gjorda för att visa webbsidor. Flash låter oss öppna egna sockets i operativsystemet som vi sedan kan använda för att skicka data till och från våra servrar. Helt utan att blanda in webbläsaren. Det kanske låter märkligt men flash är den enda metoden vi har kommit på som låter oss använda webbläsaren för att ladda Bredbandskollen utan att sedan använda webbläsaren för att göra själva mätningen. Tack vare detta så får vi en mätning som är betydligt mer noggrann än ifall vi hade tvingats använda webbläsaren. Dessutom slipper vi ta så hänsyn till vilken webbläsare eller vilket operativsystem användaren har, flash fungerar ungefär likadant överallt.

Finns det situationer när Bredbandskollen inte fungerar bra?
Om man använder Windows, Chromes inbyggda flashspelare och mäter på en tjänst som har 150 Mbit/s eller mer i anslutningshastighet så finns det en viss risk att mätresultatet inte är tillförlitligt.

Detta är inte enbart ett problem med nya Bredbandskollen utan även gamla Bredbandskollen och andra webbaserade mätverktyg hade problem med denna kombination.

Vi rekommenderar att du dubbelkollar ditt mätresultat med en annan webbläsare eller ett annat mätverktyg, t.ex. TPTEST som finns att hämta hem på vår hemsida. Se också till att du uppgraderar ditt operativsystem och webbläsare med den senaste uppgraderingen som finns eftersom detta sannolikt löser problemet.

http://www.bredbandskollen.se/faq.php?sektion=2

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur snabbt sidan visas har inte nått absolut samband med bandbredden (tolka det nu vettigt ) webbläsarna kan tex förladda vad de förväntar sig att du kommer att kolla på och då drar du ner det från ram eller lokal diskcache snarare än att ta det via nätverket när du klickar på en länk och då upplevs det som snabbt fastän innehållet i sig kanske laddats långsamt under tiden du kollade på annat, mycket ram kan göra liknande skillnad för surfupplevelsens "rapphet" som mycket bandbredd.

Jag tror inte du tolkade min kommentar vettigt men det är ok.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz