Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Hjälp med val av minnen!

Så sitter nu på ett Gigabyte Z87X-UD4H moderkort och upptäckt att dessa minnen jag använder inte funkar med moderkortet enligt Kingston och gigabyte.

Finns det något minnes paket på typ 2x8 GB som någon skulle kunna rekommendera?

Permalänk
Medlem

Om du menar att de har för hög frekvena så klockas de automatiskt ner till en frekvens som stöds.

Prestandaförlusten är inte märkbar så om det funkar finns det ingen större vinst att skaffa nya minnen.

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk

Nej alltså jag använder minnen som ej är kompatibla för mitt moderkort enligt gigabytes memory list.

Permalänk
Medlem

Z87 mobo stödjer väl ofta höga frekvenser? Vad är det för max frekvens på minnena? Ofta måste man aktivera XMP profil lr vad det heter för att köra minnena över 1600mhz.

Står det ej kompatibla lr de är inte med i listan bara?
Uppdaterad lista så det ej kommit BIOS updates efter med stöd för fler minnestyper?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Läste snabbt att det bara innebär att tillverkaren har testat just de minnena. Om du har allt i hand så pröva

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk

Är då dessa jag använder. Totalt 4 stycken.

http://www.kingston.com/datasheets/KHX1600C9D3B1K2_8GX.pdf

dock så visar CPU-Z detta

Permalänk

Så länge som det är DDR3-minnen som kan användas vid 1,5V (och har rätt fysiska mått) så borde det gå att få minnena att fungera.
Så om du följer ovanstående, så ska du kunna välja fritt. Det finns dock inga garantier för att man kan använda högre frekvenser än 1600MHz även om minnen är ggaranterade att klara högre. Vad som fungerar beror på just den unika kombinationen av processor, moderkort och minnen.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk

Som sagt. Det är ju det jag är lite kluven över eftersom mina minnen går i 1.65v och inte 1.5v

Permalänk
Skrivet av Bredband:

Japp!

Permalänk
Skrivet av Ramengaijin:

Som sagt. Det är ju det jag är lite kluven över eftersom mina minnen går i 1.65v och inte 1.5v

Det finns tre olika profiler på dina minnen. Även om Intel rekommenderar 1,5V så är 1,65V den över tolleransgränsen. Prova om den profilen fungerar. Gör den det så kör på den. Fungerar den inte, välj nästa lägre och se om den fungerar. När du hittat en som fungerar kan du ju (om du vill) prova dig uppåt igen med manuella inställningar tills du nått ditt tak. Jag rekommenderar dock inte att öka spänningen till mer än 1,65V.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk

Ah okej tack för infon!