Elsäkerhetsverket varnar för livsfarlig USB-laddare

Permalänk
Melding Plague

Elsäkerhetsverket varnar för livsfarlig USB-laddare

En USB-laddare från Iphonedelar.se är både felkonstruerad och saknar rätt säkerhetsmärkning, varför alla ägare nu uppmanas att returnera alternativt förstöra den.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Är det bara jag som aldrig behövt köpa en extraladdare? Tycker man har originalladdare till allt i överflöd

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte oväntat. Mycket bra att elsäkerhetsverket gör såna här undersökningar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vad förväntar man sig egentligen från en sida som heter iphonedelar.se?

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Men vänta lite nu. Proppen på bilden är CE-märkt, betyder inte det att leverantören även brutit mot föreskrifterna kring användandet av CE-märkning, ett allvarligt brott som borde resultera i ganska kraftiga böter?!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Men vad fan är detta? Hur släpper de överhuvudtaget igenom sådan här skit?

Och är det så att elsäkerhetsverket bara gör "stickprov" och alltså hade tur den här gången så kan det ju finnas hur många livsfarliga elprodukter som helst där ute.

Nej såhär ska man fan inte få göra. De som tillverkat den här skiten borde ställas till svars.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Därför man inte köper billiga kopior av elprylar

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Är det bara jag som aldrig behövt köpa en extraladdare? Tycker man har originalladdare till allt i överflöd

Har man mer än ett ställe att ladda prylen och inte vill släpa med sig laddaren så.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Förvånar mig att någon som spenderar så mycket pengar på en dyr iphone är dumsnål med en laddare för nån hundring. Såklart samma sak med andra telefoner.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Kogster:

Har man mer än ett ställe att ladda prylen och inte vill släpa med sig laddaren så.

Äsch, det är ju microusb på allt utom iphones, och lightningladdare finns ju hemma hos nästan alla. Skulle det krisa kan han ha en lightning/microusb i bakfickan, du behöver ju inte själva "klumpen"

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Men vänta lite nu. Proppen på bilden är CE-märkt, betyder inte det att leverantören även brutit mot föreskrifterna kring användandet av CE-märkning, ett allvarligt brott som borde resultera i ganska kraftiga böter?!

Finns fejkmärkningar. Rätt lätt att se vilken som är fejk när man jämför med en riktig märkning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Men vänta lite nu. Proppen på bilden är CE-märkt, betyder inte det att leverantören även brutit mot föreskrifterna kring användandet av CE-märkning, ett allvarligt brott som borde resultera i ganska kraftiga böter?!

Det är skillnad på CE-märkningar och CE-märkningar
http://sv.wikipedia.org/wiki/CE-m%C3%A4rkning#mediaviewer/Fil...

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Men vänta lite nu. Proppen på bilden är CE-märkt, betyder inte det att leverantören även brutit mot föreskrifterna kring användandet av CE-märkning, ett allvarligt brott som borde resultera i ganska kraftiga böter?!

CE-märkning garanterar dock inte att den uppfyller kraven eftersom det är tillverkaren själv som sätter dit märkningen vilket är fel men det händer.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Men vänta lite nu. Proppen på bilden är CE-märkt, betyder inte det att leverantören även brutit mot föreskrifterna kring användandet av CE-märkning, ett allvarligt brott som borde resultera i ganska kraftiga böter?!

Det är inte en CE märkning, den där märkningen står för China Export. De är väldigt lika, men finns små skillnader i utformningen av E och avståndet mellan bokstäverna.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Finns fejkmärkningar. Rätt lätt att se vilken som är fejk när man jämför med en riktig märkning.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Hanka456:

Det är skillnad på CE-märkningar och CE-märkningar
http://sv.wikipedia.org/wiki/CE-m%C3%A4rkning#mediaviewer/Fil...

Det är ju precis det han skriver, att dom har använt en oäkta CE märkning..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Vad händer med webbutiken som distribuerade den här produkten, och ägarna som är ansvariga för butiken?

Vad händer med inköpsansvarige på företaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vad händer med webbutiken som distribuerade den här produkten, och ägarna som är ansvariga för butiken?

Vad händer med inköpsansvarige på företaget?

Beror på om dem visste om att dem inte var godkända eller ej.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Så jävla komiskt att folk lägger ut tusentals kronor på telefoner och surfplattor, men när det kommer till laddare så ska det snålas när det är fråga om hundralappar. Folk får skylla sig själv om de skadar sig när de är så dum som inte har någon som helst respekt för elektricitet. Synd bara att andra ska behöva riskera sina liv bara för att grannen är dum i huvudet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Entusiast

På tal om detta så har jag märkt att min medföljande laddare till min Nexus 5 "surrar" när den är i ett eluttag och telefonen inte laddas.
Är detta normalt eller något seriöst problem?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Ett exempel på en billig kopia av en Iphone-USB-laddare:

https://www.youtube.com/watch?v=wi-b9k-0KfE

Permalänk
Medlem

"Företaget" är inte legit, drivs av kriminella.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

På tal om detta så har jag märkt att min medföljande laddare till min Nexus 5 "surrar" när den är i ett eluttag och telefonen inte laddas.
Är detta normalt eller något seriöst problem?

Sök på "coil whine" eller "coil noise".
Kort förklaring är vibrationer, oftast ofarligt dock kan det vara bra att införskaffa en ny laddare om ljudet framkommer under uppladdning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Men vänta lite nu. Proppen på bilden är CE-märkt, betyder inte det att leverantören även brutit mot föreskrifterna kring användandet av CE-märkning, ett allvarligt brott som borde resultera i ganska kraftiga böter?!

CE-märkning är ingen trygghet längre då kineserna har en liknande märkning.

Vill man verkligen veta att en produkt är säker så ska man leta efter S-märket och inte CE-märket.

Denna symbol bevisar att den godkänts av Intertek (tidigare Semko). Tyvärr syns inte S-märket lika ofta idag tack vare att vi är med i EU och därmed använder oss av CE istället. I stort sätt så är det bara svensktillverkad elektronik bär S-märket idag. Chanserna är stor att du kan se den på din adventsljusstake

EU borde rösta fram en ny symbol som inte kineserna kan kopiera lika enkelt. Kanske att den får se ut så här, minus rutnätet så klart. Bara så man får med de korrekta proportionerna i symbolen.

Och om kineserna trots detta väljer att försöka kopiera så inför man bara ett förbud.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanka456:

Det är skillnad på CE-märkningar och CE-märkningar
http://sv.wikipedia.org/wiki/CE-m%C3%A4rkning#mediaviewer/Fil...

Aha, det visste jag inte...men om det inte är CE-märkt så får ju grejorna inte importeras till Europa eller säljas till konsumenter vill jag minnas...
(Det går att fältmärka produkter, men det är knappast något man gör med konsumentprodukter...)

Skrivet av Pinkn00b:

CE-märkning garanterar dock inte att den uppfyller kraven eftersom det är tillverkaren själv som sätter dit märkningen vilket är fel men det händer.

Nja, om tillverkarens produkt visar sig inte uppfylla CE-kraven så kommer den tillverkaren gå i konken (om den finns i Europa) är avstegen från kraven dessutom uppsåtligt och/eller systematiskt så kommer även företagsledare och ansvariga hos företagen få det synnerligen hett om öronen...om de finns i Europa vill säga.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Så jävla komiskt att folk lägger ut tusentals kronor på telefoner och surfplattor, men när det kommer till laddare så ska det snålas när det är fråga om hundralappar. Folk får skylla sig själv om de skadar sig när de är så dum som inte har någon som helst respekt för elektricitet. Synd bara att andra ska behöva riskera sina liv bara för att grannen är dum i huvudet.

Skulle säga att vanligt folk har stor respekt för elektricitet men problemet är att folk inte är kunniga nog inom ämnet så att säga att folk borde skylla sig själva är ganska fel eftersom dem inte vet bättre.

Hade folk varit mer kunniga inom EL så hade folk inte snålat på laddarna.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Är det bara jag som aldrig behövt köpa en extraladdare? Tycker man har originalladdare till allt i överflöd

Jo, det har ju blivit några med åren
Enda extra jag köpt är billaddare.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem

Dom flesta orginalladdare är från kina också. Finns både bra och dåliga man kan köpa själv därifrån. Men när det är en återförsäljare i Sverige som säljer dom bör dom kolla upp och testa grejerna först.
Har själv beställt mycket laddare och usb-kablar från kina för att själv testa och undersöka vilka som är bra. Och det finns en uppsjö av skit, men ibland hittar man små pärlor och vet till nästa gång vart man ska köpa.
Sen tycker jag mobiltillverkararna har lite ansvar också då dom ofta säljer deras laddare till ockerpriser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

EU borde uppdatera CE-märkningen, något svårkopierat med de 12 stjärnorna vore trevligt. Har dock som övriga aldrig drabbats av problemet att jag har för laddare!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Kogster:

Har man mer än ett ställe att ladda prylen och inte vill släpa med sig laddaren så.

Släpa med? Det är ju inte direkt som att man behöver c-körkort för att få flytta på åbäket. Vi snackar liksom en plastgrunka på typ 100 gram här.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanka456:

Det är skillnad på CE-märkningar och CE-märkningar
http://sv.wikipedia.org/wiki/CE-m%C3%A4rkning#mediaviewer/Fil...

Skrivet av JamesBanana:

Det är inte en CE märkning, den där märkningen står för China Export. De är väldigt lika, men finns små skillnader i utformningen av E och avståndet mellan bokstäverna.

Skrivet av Gender Bender:

CE-märkning är ingen trygghet längre då kineserna har en liknande märkning.

http://siloscordoba.com/wp-content/uploads/2013/07/CE-and-Chi...

Vill man verkligen veta att en produkt är säker så ska man leta efter S-märket och inte CE-märket.

http://carlundhorse.se/files/SEMKO-INTERTEK.jpg

Denna symbol bevisar att den godkänts av Intertek (tidigare Semko). Tyvärr syns inte S-märket lika ofta idag tack vare att vi är med i EU och därmed använder oss av CE istället. I stort sätt så är det bara svensktillverkad elektronik bär S-märket idag. Chanserna är stor att du kan se den på din adventsljusstake

EU borde rösta fram en ny symbol som inte kineserna kan kopiera lika enkelt. Kanske att den får se ut så här, minus rutnätet så klart. Bara så man får med de korrekta proportionerna i symbolen.

http://ec.europa.eu/enterprise/images/ce_mark_big.gif

Och om kineserna trots detta väljer att försöka kopiera så inför man bara ett förbud.

Har ni källa på det?

EU parlamentet säger att "China Export" inte finns:
http://www.europarl.europa.eu/sides/getAllAnswers.do?referenc...
Med det sagt betyder det inte att märkningen missbrukas.

Visa signatur

citera!