Permalänk

Datorn bootar inte alltid med bild!

Hej!
Jag har haft lite problem med en dator jag har byggt åt en arbetskamrat. Problemet jag har att när man startar datorn så får man inte alltid bild utan VGA lampan lyser på moderkortet, startar man om datorn ett par gånger så startar den sedan normalt och fungerar helt utan problem resten av tiden.

Jag har

  • Byt grafikkort

  • Byta/Flytta på Ramstickorna

  • Kört utan grafikkort

  • Trippelkollat alla distanser

  • Testat Ram/Grafikkort i min egna dator utan problem

  • Byt PCI E Slot på moderkortet, fungerade klokrent i 9 timmar

  • "Clearat" CMOS

utan några större framgångar, Datorn startar normalt utan det externa grafikkortet (iaf den korta perioden jag testade)
Problemet uppstog (visade sig) efter att jag hade fått göra om Windows installationen då jag "lyckats" installera Windows på den mekaniska hårddisken och inte SSDn, Jag gjorde då en totalrensning och omfarmatering på den mekaniska hårddisken.

Komponenterna består utav följande

ASUS GeForce GTX 760
ASUS Z97-A
Intel Core i5-4690K
Cooler Master CPU Kylare Hyper 212 Evo
Cooler Master PowerSupply (PSU) V650S 650W
Cooler Master Silencio 652
Corsair Vengeance Low Profile 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz

Tackar på förhand för alla svar!

Visa signatur

CPUI5 3570k @ 3.9Ghz GPU MSI 970 RAM16gb HyperX@1866Mhz PSU CM V650s

Permalänk
Medlem

Fick du bort alla partitioner på den mekaniska disken? Windows skapar extra partitioner, som kanske kan strula till det..

Testat att koppla ur HD:n och bara använda SSD:n?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Kabel mellan skärm och grafikkort? Vad använder du för anslutning?

Permalänk
Skrivet av Zinnairiess:

Hej!
Jag har haft lite problem med en dator jag har byggt åt en arbetskamrat. Problemet jag har att när man startar datorn så får man inte alltid bild utan VGA lampan lyser på moderkortet, startar man om datorn ett par gånger så startar den sedan normalt och fungerar helt utan problem resten av tiden.

Jag har

  • Byt grafikkort

  • Byta/Flytta på Ramstickorna

  • Kört utan grafikkort

  • Trippelkollat alla distanser

  • Testat Ram/Grafikkort i min egna dator utan problem

  • Byt PCI E Slot på moderkortet, fungerade klokrent i 9 timmar

  • "Clearat" CMOS

utan några större framgångar, Datorn startar normalt utan det externa grafikkortet (iaf den korta perioden jag testade)
Problemet uppstog (visade sig) efter att jag hade fått göra om Windows installationen då jag "lyckats" installera Windows på den mekaniska hårddisken och inte SSDn, Jag gjorde då en totalrensning och omfarmatering på den mekaniska hårddisken.

Komponenterna består utav följande

ASUS GeForce GTX 760
ASUS Z97-A
Intel Core i5-4690K
Cooler Master CPU Kylare Hyper 212 Evo
Cooler Master PowerSupply (PSU) V650S 650W
Cooler Master Silencio 652
Corsair Vengeance Low Profile 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz

Tackar på förhand för alla svar!

Klassiskt asus fel på moderkortet. Vet inte om det hjälper att uppgradera biosen. Själv har jag även alltid stängt av funktionen att stanna om cpu fläkten inte går igång.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Fick du bort alla partitioner på den mekaniska disken? Windows skapar extra partitioner, som kanske kan strula till det..

Testat att koppla ur HD:n och bara använda SSD:n?

Japp alla partitioner på den mekaniska hårddisken är borta, men skall testa att bara ha SSD:n i.

Skrivet av dabman:

Kabel mellan skärm och grafikkort? Vad använder du för anslutning?

Det sitter en HDMI kabel mellan skärm och grafikkort.

Skrivet av Conditioned:

Klassiskt asus fel på moderkortet. Vet inte om det hjälper att uppgradera biosen. Själv har jag även alltid stängt av funktionen att stanna om cpu fläkten inte går igång.

Jag skall testa att uppgradera biosen ikväll innan jag jobbet, får se om det hjälper.

Visa signatur

CPUI5 3570k @ 3.9Ghz GPU MSI 970 RAM16gb HyperX@1866Mhz PSU CM V650s

Permalänk
Medlem

förmodligen inget att hänga i granen men iaf hade jag liknande problem för några datorer sedan

Jag slog på datorn... fläktar gick igång... ingen bild..
lät jag den sedan stå i detta läge en längre stund. 5-10 minuter, och sedan startade om (reset) då fungerade det alltid!.

Om jag däremot startade datorn och inte fick någon bild, och gjorde en reset direkt, så blev det ingen bild.. men om datorn fick vara igång och värmas upp en stund och en reset på det så kom bild.

Jag gjorde samma tester som du gjorde och kom aldrig fram till någon lösning, jag misstänkte dock NÄTAGG lite extra även om det luktade moderkort samtidigt

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk

Jag har nu flashat biosen som inte var up to date med processorversionen. Nu verkar allt fungera klockrent och starttiden är halverad!
Håller nu tummarna att allt fortsätter fungera klockrent när han kommer hem ikväll efter jobbet.

Jag tackar alla som visat sitt intresse i denna tråd.

Visa signatur

CPUI5 3570k @ 3.9Ghz GPU MSI 970 RAM16gb HyperX@1866Mhz PSU CM V650s

Permalänk
Medlem

Nu verkar ju problemet löst, men vill bara dela med mig av ett liknande problem som jag haft. Det visade sig vara min LG-skärm som inte klarade av att man drog ur DVI-kabeln när skärmen var igång. Den gav precis samma symtom som du beskriver ovan när man sedan pluggade i skärmen och startade om.
Drog jag ut strömsladden till skärmen innan jag drog ut DVI-kabeln funkade det felfritt. Hoppas det löste sig iaf.

Permalänk
Medlem

Har faktiskt köpt ett asus z97-a med likadan processor och får också samma fel. Bootar inte upp i ibland utan måste reseta samt byta komponenter för den ska starta. Min brorsa köpte likadan processor och moderkort men hans fungerar utmärkt. Han hade dock SSD innan och jag har precis startat min SSD med nytt OS. Ska också kolla bios och kanske är något med minnena som krånglar eftersom där skiljer jag och brorsan åt... han kanske fick en nyare mobo med nyare bios...

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Lösningen som fungerat för mig och flera andra är väldigt konstig men testa gärna detta!

När du är inne i BIOS så ska du ställa in alla processorerna så att de har samma frekvens, och gärna nått litet steg över va de stod på från början. Mina låg på ca 21-22 men då jag satte alla i tvingat läge till 25 har datorn aldrig strulat någe mer vid uppstart. Ska finnas en tråd om detta men kommer ej ihåg var jag hittade det.

Det handlar alltså om att du gör en superenkel liten överklockning av din processor om jag förstått det rätt. Lycka till!