Permalänk
Medlem

Ni som har Nexus 5

Det är dags att byta telefon efter att min LG II L7 P710 blivit riktigt kass! Efter senaste uppdateringen laggar hela telefonen, allting svarar jättesegt i menyer, appar tar 10 sek att öppna och därefter ytterligare 10 sek att använda när man pillar. När någon ringer kan man inte svara förrän efter 10 sek. ALLTING har en delay och batteritiden blev riktigt kass.

Så jag har nu kollat på en Nexus 5som jag är intresserad utav. Har läst en massa recensioner om hur kass batteritiden, högtalarna och skärmen är + lite annat. Även att den andre personen i luren inte kan höra en. Hur är era Nexus 5 telefoner ni som har den?

Telefonen kostar idag runt 2.790kr och i mina ögon är den inte värd så mycket pengar med all dess problem som alla påstår.
Har kollat på andra telefoner också, vill inte ha en Iphone utan det är en ny LG det lutar åt. Prisklass under 3.000kr

Är det värt att köpa en Nexus 5?

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMM386:

Det är dags att byta telefon efter att min LG II L7 P710 blivit riktigt kass! Efter senaste uppdateringen laggar hela telefonen, allting svarar jättesegt i menyer, appar tar 10 sek att öppna och därefter ytterligare 10 sek att använda när man pillar. När någon ringer kan man inte svara förrän efter 10 sek. ALLTING har en delay och batteritiden blev riktigt kass.

Så jag har nu kollat på en Nexus 5som jag är intresserad utav. Har läst en massa recensioner om hur kass batteritiden, högtalarna och skärmen är + lite annat. Även att den andre personen i luren inte kan höra en. Hur är era Nexus 5 telefoner ni som har den?

Telefonen kostar idag runt 2.790kr och i mina ögon är den inte värd så mycket pengar med all dess problem som alla påstår.
Har kollat på andra telefoner också, vill inte ha en Iphone utan det är en ny LG det lutar åt. Prisklass under 3.000kr

Är det värt att köpa en Nexus 5?

Utifrån min egen upplevelse så tycker det låter överdrivet negativt.

Jag tycker att batteritiden är som för smartphones i allmänhet, dvs ganska miserabel men inte mer än man väntar sig. Man får acceptera att sätta telefonen på laddning varje kväll.

Vad gäller skärmen så är det svårt att kommentera när man inte ens vet vad klagomålet är. Det jag kan gissa är att det skulle kunna handla om något fullkomligt subjektivt, nämligen att den inte har helt galen färgmättnad, vilket är ganska vanligt bland telefoner.

Vad gäller högtalarna vet jag inte vad som avses, att föra oväsen med telefonen eller att prata i telefon?
Jag har inte haft några problem med notifieringar/ringsignaler och vad gäller att prata i telefon så har jag inte märkt att det skulle vara mer bekymmer än med mobiltelefoner i allmänhet. Pratar dock så lite i telefon som möjligt så jag är antagligen fel person att fråga båda om N5 och om hur den står sig jämfört med andra telefoner.

Ur mitt perspektiv är det dock snarast mjukvaran som var avgörande, om man inte är petig på denna punkt så finns det ju säkert andra alternativ som är intressanta.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Är riktigt nöjd med min Nexus 5.
Snabb som tusan(vilket enligt mig blev bättre iom android 5.0).
Ljudet är också något jag är nöjd med, både högtalaren och i samtal.
Batteritiden är som dom flesta smartphones. Får ladda min varannan kväll på ett ungefär.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Ok tack för svar. Än så länge verkar det positivt hehe!

Får se om fler skriver i tråden om negativa synpunkter om telefonen.

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem

Är nöjd med min Nexus 5 också.
Jag klarar lätt en hel dag dock använder jag den inte så jätte mycket men kanske tre-fyra timmmar skärmtid per dagvarav 2 timmar youtube.
Två saker jag är lite missnöjd med är att twitch stoppar sen slutar fungera både i appen och via webben. Har haft detta problem på båda mina Nexus 5:or. Kan ha med mitt internet att göra men har 100/100 och har inte haft problem med andra telefoner och på datorn fungerar det prima.

Den andra är att jag uppfattar vibrationer från den väldigt dåligt även om det ringer och man har den på vibration i fickan. Kan åandra sidan känna att hela skrivbordet vibrerar när jag har telefonen där och spelar. Så det kan iof vara ett personligt -.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo Evolv Glacier White | Intel Core i5 4690K | Corsair Hydro H60 | Geforce GTX 970 SLI | Asus Maximus vii Gene | EVGA Supernova G2 850W | Corsair Dominator Platinum 16GB (2x8) 1600mhz | Samsung 840 EVO SSD 250GB | WD Desktop Green 3TB | Benq XL2720T 120hz | Fujitsu P23T-6 Thor Edition | Qpad qh-90 | Logitech G710+ | Steelseries Rival Gaming Mouse

Permalänk

Jag instämmer med vad de flesta sagt. Jag använder min telefon ganska flitigt och har nog ganska lång screen on time på en dag. Man för ladda varje kväll, punkt.
Skärmen är ju en LCD, högupplöst men med dålig svärta, som alla andra lcd skärmar.
Att andra inte hör vad man säger kan jag delvis bekräfta, telefonen verkar vara känslig för hur man håller den då man talar i den.
Det jag dock skulle önska om man bara fick önska en enda sak är en bättre kamera. Den är dock helt acceptabel.
Jag tycker dock att den klart är värd 2800. Jag är jäkligt nöjd och tror jag kommer ha kvar den till nästa generation Nexus!

Visa signatur

CPU: i7 6700k GPU: Gigabyte GTX 980 ref. vattenkylt RAM: Crucial Ballistix Sport 16 GB. Moderkort: Asus Z97-A. Chassi: Fractal Design Arc Midi R2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av basse10000:

Jag instämmer med vad de flesta sagt. Jag använder min telefon ganska flitigt och har nog ganska lång screen on time på en dag. Man för ladda varje kväll, punkt.
Skärmen är ju en LCD, högupplöst men med dålig svärta, som alla andra lcd skärmar.
Att andra inte hör vad man säger kan jag delvis bekräfta, telefonen verkar vara känslig för hur man håller den då man talar i den.
Det jag dock skulle önska om man bara fick önska en enda sak är en bättre kamera. Den är dock helt acceptabel.
Jag tycker dock att den klart är värd 2800. Jag är jäkligt nöjd och tror jag kommer ha kvar den till nästa generation Nexus!

Om man måste ladda varje kväll är nexus 5 batteritid sämre än den jag har nu. Om jag inte använder telefonen kan batteriet hålla i 3 dagar, om jag använder appar kan den hålla 1 dag mer eller mindre.

Håller man telefonen "vanligt" bör det väl inte vara ett problem?
Dålig svärta bryr jag mig inte om så hemskt mycket, bilden är förmodligen bättre än den jag har nu ändå. Dock har jag hört att det finns en svag gul nyans på telefonen? Verkar inte kul isåfall..

Kameran är inte så jätteviktig heller.

Vill liksom inte köpa en nyare telefon och ändå ha samma problem som jag redan har hehe. Men det lutar nog åt att jag köper den ändå!

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem

Lätt värd sina pengar!!! Snabbaste luren ute idag.

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMM386:

Om man måste ladda varje kväll är nexus 5 batteritid sämre än den jag har nu. Om jag inte använder telefonen kan batteriet hålla i 3 dagar, om jag använder appar kan den hålla 1 dag mer eller mindre.

Jag tror du kan räkna med att ingen har svarat med hur lång tid batteriet räcker om man inte använder telefonen utan snarast hur lång tid batteriet räcker så som de själva använder sina telefoner.

Tycker det låter som att batteriet förmodligen är ungefär som på din nuvarande telefon om du laddar den varje dag om du använt den. (Skiljer ju dock väldigt hur olika personer använder sina telefoner.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Här finns många åsikter: http://www.swedroid.se/lg-nexus-5-agare-hur-star-sig-telefone...
Personligen är jag mycket nöjd fortfarande och ser ingen anledning att byta ut den, snabb som attan, kameran bättre än ryktet, batteritiden räcker för en dag och då använder jag den mycket - laddar i alla fall varje natt, perfekt storlek för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tror du kan räkna med att ingen har svarat med hur lång tid batteriet räcker om man inte använder telefonen utan snarast hur lång tid batteriet räcker så som de själva använder sina telefoner.

Tycker det låter som att batteriet förmodligen är ungefär som på din nuvarande telefon om du laddar den varje dag om du använt den. (Skiljer ju dock väldigt hur olika personer använder sina telefoner.)

Precis. Min nuvarande telefon måste jag ha screenlight på 20 - 30% när jag använder den ( facebook, instagram, sms osv) och batteriet minskar drastiskt. Och det är inte MYCKET jag använder den då. Blev såhär efter mjukvaruuppdatering. Bara inte nexusen är likadan, eller så får man stå ut med det helt enkelt..

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk

Det jag upplever som det mest positiva med nexus 5 är hur rapp den är i menyer. Älskar även designen, inte massa krusiduller o knappar överallt, av/på och ljud upp/ned. Det negativa vore väl att batteriet behövs laddas varje eftermiddag eller kväll, men då använder jag telefonen väldigt mycket i skolan och har konstant wifi på. Tyckte att det var väldigt mycket telefon för priset.

Permalänk
Medlem

Plusen för mig är: Samma quad core processor som i galaxy note 3, priset och alltid senaste clean android utan tillverkarnas egna skit.

Minusen för mig är: Lite slö fokuserande kamera, sämre skärm än samsungs amoled skärmar och önskar något bättre batteri.

Men priset är så grymt bra för denna lur så det uppväger det negativa.

Högtalarproblem du nämner hade den första batchen och det fixades rätt snabbt och ej hört det skulle vara problem med dem efter det, rätta mig om jag har fel. Kameran var ännu slöare innan men det fixades till stor del av förbättrad mjukvara men känns lite slö fortfarande. Förbättrad känsla i knappar var en åtgärd också. Dessa problem fixades strax efter lanseringen för ett år sedan nu nästan så köper du en idag är alla barnsjukdomarna som man ofta hittar på nätet redan åtgärdade.

Senaste android 5 tycker jag är lite slöare än det borde vara. Tycker inte den är lika rapp i menyer, skiften mellan program etc som innan. Men 5.0 har precis kommit och ofta kommer en mindre uppdatering som fixar alla småskavanker ett tag efter den stora uppdateringen.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Helt underbar. Inga som helst problem under tiden jag ägt min. Batteriet håller längre nu med Android 5.0, räcker hela dagen. Laddar man bara på natten så är det lugnt. Skärmen är det inget fel på. Kameran tar klockrena bilder i bra väder. De blir lite suddiga vid mörker. Dock är blixten bra så det blir helt okey bilder ändå.

Går inte att få en bättre telefon för pengarna.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Slår ett slag för LG G2. I princip en Nexus 5 med större batteri (och knapparna på baksidan vilket man kanske ogillar, men man vänjer sig). Kommer få 5.0 Lollipop. Går att lägga in 5.0 Lollipop redan idag som är hur stabil som helt, om man är beredd att lägga in custom ROM.

Varför inte prova att nollställa din nuvarande mobil och se om problemen löser sig? Eller du kanske är sugen på en ny mobil ändå?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Tack alla för svar! Jag har bestämt mig nu och det får bli så att jag köper en Nexus 5
Och får hoppas på att inte någon gammal barnsjukdom medföljer luren, man kan ha tur och man kan ha otur!

Tooobe - Nollställde telefonen igår och det vart fortfarande likadant, tror hela telefonen blivit sliten, kanske för att det var en budgetvariant som såldes i ett antal exemplar = dåligt köp. hehe

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag har köpt en Nexus 5 för andra gången nyligen. Tidigare haft HTC One M8, LG G2, Sony Z Ultra, LG G-Flex med flera (jag är telefonnörd).

Finns ingen annan telefon som jag är så nöjd med. Flytet, formspråket, storleken, skärmen, val av material etc är allt kanon. Den ligger superbt i handen speciellt tack vare skön mjuk baksida.

Den fick dessutom nytt liv nu med Android 5.0 aka Lollipop. Det flyter som en dröm och är snyggt. Telefonen känns än idag snabbast på marknaden jämfört med alla andra telefoner som har tillverkargränssnitt som segar ner lite.

Det negativa för mig är betraktningsvinklarna på skärmen som kunde vara bättre annars tycker jag skärmen är superb. Den är inte övermättad som många andra och många upplever det som negativt. För mig är det en fördel och den har väldigt neutrala "sanna" färger. Samt att batteritiden kunde få vara bättre men jag tycker den är bra. Går oftast 2 dagar på en laddning och får i alla fall 4 timmar skärmtid på det.

Bästa telefon jag någonsin ägt. Så bra att jag köpte en igen som sagt

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Kan instämma med de åsikter som redan angivits ovan, vill dock poängtera att kameran inte är dålig utan bara lite långsam. Men det tror jag beror på den optiska bildstabilisatorn. Tycker att Lollipop funkar liiite långsammare än KitKat, men det är ändå på nivåer där lagg knappt märks öht. Köpte även nexusfemman till min tolvårige son nyss eftersom jag inte hittat någon mobil med större prisvärde.
Har ljussttyrkan på min skärm på endast 20% för att optimera batteriets livslängd och då räcker det ännu längre.

Förtydligande
Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nöjd med Nexus 5, polarna har varit avundsjuka på skärmen och den fungerar klockrent generellt. Jag har ingenting att klaga på.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Har haft denna lur i snart 5 månader, grymt nöjd! dock så tappade jag den igår och hela skärmen sprack.. Någon som har bytt och hur blev resultatet? vill inte lämna in på glasbyte för det är onödigt dyrt.. nytt glas kostar 20 kr på ebay så det är väl värt att prova i alla fall.

Visa signatur

CPU: Intel I5 4690k OC: 4.6 GHz
GPU: AMD sapphire TRI-X 290 4GB 3 st Benq monitors i Eyeinfinity
Moderkort: MSI Z97m
Ram: 8GB corsair 2133Mhz
SSD: Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem

Tycker absolut det är värt det! Jag köpte en enbart för att jag visste att 5.0 skulle komma.. jag är iaf väldigt nöjd.. får även ut runt 3 timmar screen on time.. Det är faktiskt väldigt bra för en smartphone. Aldrig märkt några problem med ljud hos de jag pratar med eller de med mig. Så för den peng som den kostar, absolut värt det.. speciellt med en riktigt bra skärm. Rekommenderar starkt!

mvh ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem

Fyller du den med "fel" appar så sänker dem batteriet fortare än fort. Telefonen i sig är det inga fel på, det är oftast användaren som gör något i kombination med mindre nogräknade utvecklare ;). Jag brukar få ut ca 3 - 3 1/2h skärmtid på en laddning. Du får själv avgöra om det funkar för dig eller inte :). I övrigt är den precis lika snabb som årets flaggskeppslurar. Med det menar jag inte i syntetiska tester, utan vad en vanlig dödlig egentligen kan märka av och dra nytta av. Fundera själv, om det tar 1,2 eller 1,4 sekunder att starta webläsaren, märks det? Bryr man sig? ;). Hade min råkat dö idag hade jag absolut satt ytterligare en Nexus 5 på den väldigt korta listan över ersättare. Enda alternativen är väl egentligen Nexus 6 och Moto X.

TL:DR: Det är en mycket bra telefon, och för det priset är den riktigt svårslagen. Jag hade köpt en, tror du blir nöjd.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag har också en Nexus 5, använder den dock inte längre då jag bytt upp mig till en Huawei Mate 7.

Det enda som jag störde mig på med Nexus 5an var att det är rätt brutal IPS glow på skärmen, man ser det nästan bara mot mörk bakgrund dock, men för mig som nästan enbart surfar imgur med telefonen på kvällstid i mörker så blev det för störande. Men utöver det så är det den bästa telefon jag haft prestandamässigt.

Permalänk
Medlem

Nu är telefonen införskaffad Laddar den nu och batteriet låg redan på 70% första gången och nu är den fulladdad efter 30 min, kan jag använda den redan nu eller ska jag låta den fortsätta ladda ett tag även om batteriet är fulladdad ?

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMM386:

Nu är telefonen införskaffad Laddar den nu och batteriet låg redan på 70% första gången och nu är den fulladdad efter 30 min, kan jag använda den redan nu eller ska jag låta den fortsätta ladda ett tag även om batteriet är fulladdad ?

Bara att börja använda den

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Bara att börja använda den

Då gör jag det!

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem

Mobilen är underbar, allting funkar och har inte stött på några problem. Kör android 5.0 lollipop, är supersnabb och har 4h 27min screentime sen första laddningen och ligger på 30% kvar. Undrar bara om jag ska köra slut batteriet helt och sen ladda de tre första gångerna?

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMM386:

Mobilen är underbar, allting funkar och har inte stött på några problem. Kör android 5.0 lollipop, är supersnabb och har 4h 27min screentime sen första laddningen och ligger på 30% kvar. Undrar bara om jag ska köra slut batteriet helt och sen ladda de tre första gångerna?

Det behövs inte. Nya batterier mår inte bra av urladdningar, dvs 100% ner till 0%. Gör det en gång i månaden för att kalibrera batteriet, annars är det bara att ladda när som!

Permalänk
Medlem

Se till att stänga av GPS om du inte använder det/har kontakt med satelliterna (inomhus). Det gör stor skillnad för mig vad det gäller batteritid.

Har haft min igång i 3 dygn sedan seanste laddningen och har 56% kvar på batteriet. Då har den mest legat på bordet hemma, samt lite uppdateringar av appar via Wi-Fi (avstängt när skärmen är släckt).

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

ok tack så mycket!

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ