Permalänk

Duk till min projektor

Hejsan jag letar efter en duk till min projektor som är en Optoma HD200x
Har ingen kunskap om projektorer eller dukar så de lämnar jag över till er
skall för övrigt använda projektorn till att se på film med

Någon som vet någon bra duk ?

Permalänk

Har du haft projektor innan? Vad har du för rum och möjligheter för duk?

Med avseende på projektorn känns de som att en relativt enkel duk kan funka. Jag köpte en motordriven 110" vit Andersson duk från netonnet för 2500 som första duk. Den fungerar utmärkt, och man behöver inte täcka en hel vägg med en stationär duk utan kan fälla ner den när man ska använda den. Jag har monterat den så den går ner framför min tv-bänk.

Visa signatur

- AMD Ryzen 7 2700 // ASRock B450M PRO4 // RX 6700XT 12GB // 64 GB DDR4 // 512 GB SSD m.2 NVMe // 120 GB SSD m.2 SATA // 4 TB // Win10
-Intel i5 4670K // Sapphire Dual-X r9 280x 3 GB // 8 GB DDR3 // Intel 320 120 GB SSD // 3000 GB // Win 7
-NAS: Synology ds218play 1x10 TB // Zyxel NAS542 - 2x4 TB

Permalänk

Nej har ej haft projektor förut jag har ett rum på 5x4M och har bara plats för projektorn på 4M bredden så kanske inte blir jätte bra om man drar upp en 134" duk men hade tänkt ca 90-100" duk och inga krav på motor driven duk

Permalänk

Någon som har några tips på dukar ?

Permalänk
Medlem

Jag har inte jätte koll på det där med dukar, men Jag gick in och tittade på vad det fanns förnågra dukar, och sedan tog jag den billigaste som passade mina behov och den har funkat klockrent det 1,5 året jag har haft den.

Det du skulle kunna göra är att gå in till en butik som faktiskt är inriktade på hemma biosystem, och höra med dom och få skillnaderna förklarade.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Bildexpert 📺

Dukar på rulle, manuell eller elektrisk, använder ofta dukmaterial som diffuserar bilden från en 1920x1080-projektor. Ramspända dukar är som regel av mycket bättre kvalitet, även om det också där finns skräp. Så tumregeln är en ramspänd duk för bästa möjlig kvalitet för minst pengar.

Fast då Optoma HD200x inte är någon superskarp projektor till att börja med kan det vara lite sak samma. Du behöver inte lägga några stora summor och måste du ha duk på rulle är det liksom lite hugget som stucket. Det går tretton modeller på ett dussin och det är lite av en axelryckning vad du än väljer.

Permalänk
Medlem

Kör på något i stil med ramspännd, gain 1 är det första projektor/duken blir du nog nöjd vilket som faktiskt.
rulldukar blir vågiga och kanterna vill gärna "falla in" finns dukar med tab tension dock blir det en annan prisklass.

Permalänk

Okej jag funderar på någon av dessa ?
http://i.imgur.com/2w7c6AK.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_xxx:

Okej jag tänkte på denna duk eller dom jag skall välja någon annan
http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/projektor-och-duk/proj...

Själv har jag en : http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/projektor-och-duk/proj...

Har haft den i lite över ett år och för priset så funkar den bra, den har börjat vika in sig lite längs kanterna men det är inom de svarta marginalerna så det påverkar inte bilden nämnvärt.

Permalänk

Och är det bäst med Matt eller Vit Duk ?

Permalänk
Bildexpert 📺

Vit matt duk gain 1.0 i ett rum med så lite ströljus som bara möjligt är det som gäller till man får insikt om något annat. Alla varianter på det, högre gain, grå med lägre gain, högkontrastegenskaper etc. kräver att man väldigt noga tänker igenom hur duk, rum och projektor samspelar.

Permalänk

okej men av dom ja jämförde vilken skulle du ha valt ?
skall köra med en Optoma HD200x i ett rum på 5x4M

Permalänk
Medlem

tips kolla minhembio.com där hänger många duktiga killar.

Permalänk

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10290532/

En av de billigaste du kan få tag på. Ca 90" storlek så kan du spara ihop till någon bra duk sedan. Inlägg på t.ex minhembio och liknande tycker den är lika bra som duk i 1500-klassen. Har själv inte provat den, men det påstås att den är helt ok.

Permalänk
Medlem

Höll faktiskt själv på att köpa en tupplur som första duk, tydligen prisvärt dock tråkigt utan maskning på sidorna, gör mycket för helheten.

Permalänk

Hum okej kanske är värt att prova en sådan duk

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/elite-screens-100-manuellt-duk/582236 100" 1199:-
https://www.komplett.se/elite-screens-120-manuellt-duk/582243 120" 1490:-

Jag har själv 135" varianten av samma modell och den hänger förvånansvärt rakt.
Den har varit utrullad i snart 1 år och om jag kollar från sidan så har kanten vikt sig max 1cm.

Permalänk

Eltejp på kanterna löser problemet ;D

Skrivet av zalsson:

Höll faktiskt själv på att köpa en tupplur som första duk, tydligen prisvärt dock tråkigt utan maskning på sidorna, gör mycket för helheten.

Permalänk
Medlem

http://www.ljudfokus.se/produkt/kingpin-vfs270-117-tum-duk-ve...

Använder en sådan där sedan cirka 4 år tillbaka och är jättenöjd. Finns i flera olika storlekar. Ser riktigt bra ut på väggen, vet inte hur många som sagt att jag har för stor tv hemma utan att tänka på att det sitter en projektor i taket. Satinmaterialet i ramen är så pass ljusabsorberande så att det knappt märks om man inte får bilden 100% korrekt.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Har du ljusa väggar kan det vara bra med en "ljusare" (gain > 1) duk.

Med en vanlig vit duk kan ströljus studsa från duken, via väggen och tillbaka på duken - Något som förstör din kontrast totalt. Gain-dukar avhjälper detta dels genom att leda det önskade projektorljuset mer mot sittplatsen, dels genom att reflektioner från väggar, golv och tak inte leds mot sittplatsen.

Detta är alltså något som är helt oberoende både av kontrasten i din projektor och hur mycket du än stoppar ljus utifrån med gardiner o.s.v.. Jag var inte alls nöjd med min första duk - en vanlig vit rullduk i mitt ljusa rum på 4 mx3,5 m. Jag målade då väggarna mörkt - detta hjälpte en hel del men eftersom golv och tak ännu var ljusa såg det ändå inte bra ut. Det som hjälpte mig mest av allt var att byta till en reflektiv gain-duk. Mycket bättre kontrast med den!

Permalänk
Bildexpert 📺

Dukens gain har inte nödvändigtvis de egenskaperna, utan att för att det ska till behövs det någon form av omriktning av ljuset i form av en högkontrastduk (som bygger på en grå botten) eller en High Powerduk som gör motsvarande på en vit botten. Dessa dukmaterial är dock rejält dyrare och egentligen lite överkurs för en HD200x

En vit duk som är enbart gain 1.3 (som exempel) kommer inte att öka kontrasten. Den kommer att skicka mer ljus tillbaka och som följd får man dras med någon form av bieffekt, till exempel en glittrig yta. Däremot kan 30% mer ljusstyrka vara bra för kontrastupplevelsen eftersom bilden numera sticker ut mer gentemot rummet. Fast det hänger helt och hållet på villken projektor och vilken dukstorlek man kör. Det kan vara så att 30% mer ljus blir för mycket och bländande starkt och det kan vara så att det inte räcker därför att projektorn är för ljusklen så att 30% mer ljus inte räcker.

Just därför går det inte att säga "köp en sådan duk, bästa bilden" eftersom det är rum+duk+projektor som verkar i samma ekvation.

Permalänk
Bildexpert 📺

Nej, Ikea tupplur är ingen projektorduk. Den ska hänga där den hör hemma, framför fönstret så att man får bort det sista ströljuset som förstör kontrastförhållandet. Tycker man att Ikea Tupplur eller en godtycklig vit vägg är "bra tips på duk" så är man helt enkelt lyckligt omedveten om hur dålig bild man egentligen har...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av martin_xxx:

okej men av dom ja jämförde vilken skulle du ha valt ?
skall köra med en Optoma HD200x i ett rum på 5x4M

De kingpindukar du länkar till är alla manuella eller elektriska. Alla kommer att diffusera bilden från en full hd-projektor, men det är som skrivet lite sak samma med en HD200x. Det vore skillnad ifall du satsat på en JVC X35, Sony HW55 eller liknande. Då hade dessa dukar direkt och tydligt försämrat bilden.

Vilken du väljer är sak samma. Kingpin är kinesisk masstillverkning guidad med svensk hand och vettig nivå på pris/prestanda. Men det är enorma skillnader mellan olika batchar och olika årgångar, så det är lite chansning vad du får för något. En del jag har sett har varit lite gula, andra har dragit mot blått, andra har haft en regelbunden struktur (risk för moarié) som närmast liknat denimtyg, andra haft mer stokastisk struktur.

Vill du lita till kvaliteten du köper bör du kliva upp på tillverkare som Grandview eller Euroscreen som står för sin egen tillverkning. Men återigen, HD200x är inte projektorn där det riktigt lönar sig med den högre kvalitetsnivån.

Permalänk
Medlem

Kolla upp dina ljusförhållanden sedan storlek som du vill ha. Duken är viktig som fan. Kör ramspänd om du har möjlighet. Överlägset bäst. Ofta så bör man satsa på extra i gainvärde. Själv köpte jag en W9000 när det begav sig.

Här kan du räkna ut vad du borde ha.=http://www.projectorcentral.com/Optoma-HD200X-projection-calculator-pro.htm
Har inte Flash så kan inte ge bättre tips

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

Okej tack för alla svaren grejen är att jag fick köpa denna projektor för 200:- så därför tänkte jag hitta en duglig duk till denna

Permalänk
Medlem

Vad är din budget?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk

max 3,000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Dukens gain har inte nödvändigtvis de egenskaperna, utan att för att det ska till behövs det någon form av omriktning av ljuset i form av en högkontrastduk (som bygger på en grå botten) eller en High Powerduk som gör motsvarande på en vit botten. Dessa dukmaterial är dock rejält dyrare och egentligen lite överkurs för en HD200x

En vit duk som är enbart gain 1.3 (som exempel) kommer inte att öka kontrasten. Den kommer att skicka mer ljus tillbaka och som följd får man dras med någon form av bieffekt, till exempel en glittrig yta. Däremot kan 30% mer ljusstyrka vara bra för kontrastupplevelsen eftersom bilden numera sticker ut mer gentemot rummet. Fast det hänger helt och hållet på villken projektor och vilken dukstorlek man kör. Det kan vara så att 30% mer ljus blir för mycket och bländande starkt och det kan vara så att det inte räcker därför att projektorn är för ljusklen så att 30% mer ljus inte räcker.

Just därför går det inte att säga "köp en sådan duk, bästa bilden" eftersom det är rum+duk+projektor som verkar i samma ekvation.

Vill bara stödja denna användare då han verkar kunnig på sin sak, och anser att du bör lyssna på honom. Förhoppningsvis kan han även ge dig tips på en specifik duk som passar din budget och dina behov. Som jag nämnde i mitt tidigare svar så rekommenderar jag ramspänd duk, och Kingpin är ett prisvärt märke som visserligen inte har prestanda i toppsegmentet, men definitivt duger för dina ändamål.

Även om duk behöver specifieras efter ljusförhållanden i rummen för optimal upplevelse, finns det alltid en gyllene medelväg som alltid fungerar godtyckligt.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk

Någon som vet om dessa dukar är något att ha ?
https://www.komplett.se/elite-screens-100-elektrisk-duk/58366...

Permalänk
Bildexpert 📺

Också det är masstillverkade kinesiska dukar där det lär skilja sig en del mellan batchar och tillverkningsår. Men det är så det ser ut i den prisklassen, så välj helt enkelt den duk du gillar från en återförsäljare du litar på.