Köpa drönare. Budget 15 000. Hjälp av kunniga & ägare.

Permalänk

Köpa drönare. Budget 15 000. Hjälp av kunniga & ägare.

Tjena! Jag har under se senaste veckorna funderat på att köpa en drönare, nu har jag kommit till det stadiet att jag SKA HA en drönare innan året är slut
men jag har tyvärr ingen kunskap om dessa. Vilka märken som är bra, vad man ska undvika, vilka problem som kan uppstå osv.

Jag jobbar med design och videoproduktion. Drönaren kommer användas professionellt men också på fritiden.

Jag hoppas någon här på Sweclockers äger en drönare och kan svara på lite frågor. Min budget är på 15 000(10k drönare/5k kamera) och jag vill helst ha en med en GoPro kamera och ej en integrerad av tillverkaren. Av dom som jag har kollat på som ser DJI PHANTOM mest intressant ut. Tyvärr verkar det inte finnas någon värdig konkurrent, vad jag vet!

Frågor till ägare av en drönare:

Vad händer när det regnar? Fortfarande flygbart? Upplever kameran små vibrationer?
Hur mycket vind tål en drönare?
Vilka extra tillbehör MÅSTE man investera i ? tex wifi repeater
Vilka är dom största nackdelarna, tekniskt?
Borde jag börja med att köpa en billigare för att lära mig allt grundläggande? tex en AR Parrot

Och till sist, länka gärna sidor där man kan köpa bra drönare. Svenska eller länder inom EU.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen vidare kunskap om detta, men jag tänkte tipsa om ett annat forum som är mera nischat, www.helisweden.se.
Såg även en artikel som kanske kan vara relevant för dig: http://www.idg.se/2.1085/1.598359/datainspektionen-lagtolknin...

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara nämna att det du beskriver kräver tillstånd från transportstyrelsen.

Kan inte alla regler men all form av flyg inklusive även små drönare som används professionellt kräver tillstånd.
Sedan finns det regler om att om man ska flyga utom synhåll (rekommendation högre än 120m eller längre än 500m från där du står och har uppsikt över drönaren) kräver även det tillstånd.

Om du inte skaffar tillstånd kan du få böter eller fängelse i upp till 6 månader...

Transportstyrelsen - Obemannade-luftfartyg-UAS
Luftfartslagen

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Finns massa trevliga alternativ, dji är inte hugget i sten, om man nu inte vill ha allt färdigt direkt ut låda, annars finns det trevliga kit!

Hade själv en i 15kkrs klassen innan, som jag byggde själv som flög runt och tramsade med min Canon 5D2 men den såldes bort och nyligen växte intresset igen och då blev det en Quanum Nova. En kopia av phantom i princip, men även den med gps och hela köret, samt flygning via rutter man kan programmera i program.

Sådan kanske är lagom att börja med, har märkt att små-maskiner flyger helt olika från större så har du 2-3000kr till övers vore det något att börja med.
Kanske stannar med den t om då den även kan köra gimbal med gopro (har själv den uppsättningen, men inte testat än, gopron är min julklapp till mig själv, då den är inte öppnad än ) Det jag ska göra för att vara helt nöjd med min är att byta radio och mottagare och en liten mod så jag får flygdatan till sändaren, sen är den min drömmaskin

DJIs maskiner dras med samma problem som många andra kan ha så de är inga gudar bland maskinerna.

Fördel med denna? Prislappen på 4000kr ca med stabilisator för gopro Beroende på vad du ska göra kanske detta är mer än väl, dyrast är inte alltid bättre. Sitter en beprövad FC i denna, APM som är närmaste konkurrent till DJIs NAZA, dock med fler funktioner

Bifogar lite video på stabilisatorn med batterier som motvikt, ej testat med gopron än som hamnat på video, men det funkade ännu bättre

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av georgecarlinfan:

Borde jag börja med att köpa en billigare för att lära mig allt grundläggande? tex en AR Parrot

Jag tycker det är en bra idé. Varför börja med att krasha något dyrt om man istället kan krasha något billigt?

Däremot så tror jag inte AR Parrot är bästa att börja med, den styrs med mobilen.
Vill du lära dig att flyga så är det bättre med en riktig radiostyrd quad.
Dessutom kostar den (AR Parrot) över 2kkr, vilket jag tycker är lite dyrt för en nybörjar, lära sig på maskin.

Själv har jag en Hubsan X4
Hubsan X4 H107L
Hubsan X4 H107C

Jag har hört att vissa har fått med propeller skydd och vissa inte har fått det.
Jag rekommenderar att köpa till propellerskydd för att vara på säkra sidan att man har det.
Extra propellrar och batteri kan också vara en bra idé att köpa till.
Var uppmärksam på att H107C är lite större och tyngre än H107L och att H107C har lite kraftigare och större motorer. Så propellerskydd från H107L passar inte på H107C eller vice versa.

Med propellerskydd på och lite sunt förnuft, viss försiktighet så skulle jag säga att Hubsan X4 är lämplig för inomhus flygning.
Så då kan du öva även om det är skitväder ute.
Vid svag vind så fungerar de även utomhus, men eftersom de är relativt små och lätta så är de relativt vindkänsliga.

Blade Nano QX verkar också intressant som en relativt billig quad som går att flyga inne eller ute med. Eventuellt kanske jag skaffar en sån senare.
Den är dyrare än Hubsan X4, men fortfarande relativt billig.

Permalänk
Medlem

Tycker inte "leksakerna" är något att lära sig flyga med, helt olika flygegenskaper enligt min personliga erfarenhet.
Började direkt med mitt hemmabygge, och sedan testat leksaker som hubsan etc och de flyger långt ifrån en bra liten drönare som t ex Phantom. Då tycker jag man ska satsa på en CX-20/quanum nova (kärt barm har många namn) som jag gjort, och risken är stor att man stannar vid den ev sen. Eller har en extra maskin just in case som är i princip en kopia av phantomen med APM som FC itället för naza

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Tycker inte "leksakerna" är något att lära sig flyga med, helt olika flygegenskaper enligt min personliga erfarenhet.
Började direkt med mitt hemmabygge, och sedan testat leksaker som hubsan etc och de flyger långt ifrån en bra liten drönare som t ex Phantom. Då tycker jag man ska satsa på en CX-20/quanum nova (kärt barm har många namn) som jag gjort, och risken är stor att man stannar vid den ev sen. Eller har en extra maskin just in case som är i princip en kopia av phantomen med APM som FC itället för naza

Då antar jag att du kan göra alla dessa lätta saker med din ? Nano QX Tip and Tricks

Om man inte har någon tidigare erfarenhet av RC flyg så kan ändå en liten billig sak ge en lite känsla för det.
Jag har ännu inte tagit steget upp till något större och dyrare, men jag tror ändå att om jag exempelvis hade provat din quadcopter så hade jag ändå haft nytta av att flugit med min Hubsan X4, mot om jag inte flugit någonting alls tidigare.
Det är väl egentligen det de handlar om, ett billigt sätt att ändå komma igång med någon flygfarkost och prova på det och få någon form av känsla för hur det fungerar.

Om man inte begränsar sig till att bara läsa denna tråden, utan även läser på andra forum och artiklar så är det mycket vanligt att folk rekommenderar att börja med något litet och billigt. Hubsan X4 är en mycket vanlig rekommendation som första quad. Men resten av Internet har väl fel?

Denna typen av mini quads mindre leksak än Parrot AR, trots priser över 2kkr, om man vill lära sig hur man flyger och inte hur man laddar ner appar till sin telefon.

En annan poäng med en liten är att man kan råka ut för att det är vinter utomhus eller regnar eller dyl. Men inomhus så har man stabilt väder och då kan man flyga året runt om man vill. Visst, om du har tillgång till en gymnastiksal eller dyl. så kan du flyga något betydligt större inomhus också.

En fördel med en liten att det blir inte lika stora skador när man flyger in i något. En multirotor i 15kkr prisklassen kan nog ändå ge hyfsade skador på grannens bil. Men det drabbar väl ingen rik.
(Man ska naturligtvis undvika att flyga in i människor/djur/andras ägodelar även med en liten. Men är olyckan framme så blir den troligtvis mindre allvarlig med en liten lätt quad).

Permalänk
Medlem

Vad är relevansen med att kunna ha en quadcopter på foten och flyga runt i taket när TS efterfrågar en maskin för flygfoto/filmning dock?
Och nej, min kan inte göra sånt, min är justerad för att filma stabilt inte leka med

Enda jag pajjat med mina quadcoptrar är 1 par propellrar efter jag monterar dessa fel på min första maskin, är man inte helt dum är quadcopter inge vidare svårt lära sig utan att döda grannen eller hans katt. Och detta från en som hade noll RC-erfarenhet från första början. Köper man inte billiga saker så ere ingen konst.
Inget med billiga FCs utan stabilisering etc.

T om min farbror kunde flyga när jag lät honom sitta ner i simulatorn i helgen, inte en enda krasch trots det går lika lätt att krasha där som på riktigt

Prisklassen spelar väl ändå ingen roll på hur stor skada det gör? Då är ju militären väldigt illa ute med sina mikrodrönare för miljontals kronor
(bara för att säga att finns små små maskiner som kostar betydligt mer än phantoms även för konsumenter )

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

min är justerad för att filma stabilt inte leka med

Man kan även lära sig genom lek.

Skrivet av ODDNAME:

Prisklassen spelar väl ändå ingen roll på hur stor skada det gör? Då är ju militären väldigt illa ute med sina mikrodrönare för miljontals kronor
(bara för att säga att finns små små maskiner som kostar betydligt mer än phantoms även för konsumenter )

Normalt brukar det vara dyrare om du ska ha upp ett helt kamerateam i luften än bara något som orkar lyfta sig själv. Men visst, bortsett från priset för att ersätta eller reparera koptern så är priset för koptern ganska irrelevant.

Vill man flyga radiostyrt så tror jag fortfarande att det är bättre att börja med något radiostyrt än att välja något som man styr från en app.
(Exempelvis AR Parrot som TS nämnde).

Sen ser jag inte nackdelen med att det finns billiga alternativ som man kan prova på innan man gör en större investering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av georgecarlinfan:

Vad händer när det regnar? Fortfarande flygbart? Upplever kameran små vibrationer?
Hur mycket vind tål en drönare?
Vilka extra tillbehör MÅSTE man investera i ? tex wifi repeater
Vilka är dom största nackdelarna, tekniskt?
Borde jag börja med att köpa en billigare för att lära mig allt grundläggande? tex en AR Parrot

Och till sist, länka gärna sidor där man kan köpa bra drönare. Svenska eller länder inom EU.

Nu vet jag inte om du fått svar på dina frågor på annant håll (det har ju länkats till andra forum och tråden är ju inte purfärsk), men:
Om det regnar så funkar det fint att flyga så länge elektroniken är skyddad från väta.

Hur mycket vind de "tål" beror ju lite på både storlek och utformning och vilken elektronik och motorer som sitter i och så beror det ju på vad man kan för krav på stabilitet. Med dagens teknik går det att flyga även riktigt små prylar som Hubsan X4 som nämnts i tråden trots att det blåser rätt bra. 7-8m/s är inga problem även om man, som jag, inte är jätteduktig på att flyga multikoptrar. Det lär dock inte bli stabilt och proffsigt resultat för filmning osv även med en större maskin med gimbal och hela kitet, utan då bör det vara relativt stilla.

Ska du flyga FPV så bör du skaffa en motoriserad riktantenn som pejlar på flygetuget för att få bra räckvidd på både radiostyrning och videolänk.

Vet inte vad du tänker när du säger nackdelar, men ska man hänga på dyra kameror så är det tex bra att ha tillräcklingt många motorer för att kunna flyga om en skulle lägga av tex. Detta går inte med en quad, utan den kommer att trilla i backen. Multikoptrar är relativt energislukande, särskilt om man ska lyfta saker med dem, så drifttiden är inte super om man jämför med andra flygetyg.
Annars är det väl mest fördelar eg. Man får ju det bästa av två världar. Det är en enkel mekanisk konstruktion som är relativt billig att köpa/underhålla/reparera (precis som med flygplan) och vibrationer är lättare att bli av med och påverkar mindre än med helikopter, samtidigt som man får fördelarna i att kunna hovra, backa, flyga i sidled osv som man man med en helikopter.

Det är absolut en bra grej att köpa något billigt att lära sig flyga med. Vad man ska köpa kan man såklart diskutera. Jag tycker inte det är fel att skaffa något jättelitet billigt som Hubsan X4 som första grej. De flyger tillräckligt likt en större maskin för att man ska ha nytta av det och de går nästan inte att ha sönder och man kan flyga in i saker utan att göra sönder något. Man kan även flyga inne utan problem.
De är så billiga (jag köpte min för typ 250kr inkl. ett gäng extra batterier från Kina) att man eg kan kombinera dem att det är inte gör något om man senare skulle skulle vilja ha en mellan maskin innan man ger sig på den "riktiga".

Skrivet av ODDNAME:

Tycker inte "leksakerna" är något att lära sig flyga med, helt olika flygegenskaper enligt min personliga erfarenhet.
Började direkt med mitt hemmabygge, och sedan testat leksaker som hubsan etc och de flyger långt ifrån en bra liten drönare som t ex Phantom. Då tycker jag man ska satsa på en CX-20/quanum nova (kärt barm har många namn) som jag gjort, och risken är stor att man stannar vid den ev sen. Eller har en extra maskin just in case som är i princip en kopia av phantomen med APM som FC itället för naza

Nu är jag inte jätteerfaren på multikopters utan har flugit mestadels flygplan i mina dar, men jag har flugit multikopter tillräckligt för att kunna översätta mina erfarenheter från flygplan på skillnaden mellan större och mindre flygetyg och visst skiljer det det i hur de beter sig, men med dagens "gyron" som ger väldigt bra stabilitet skulle jag vilja påstå att små maskiner känns mycket större att flyga än de är.
De är tillräckligt lika i beteendet för att lära sig flyga och de är nästan oförstörbara (och det går nästan inte att skada saker man flyger in i heller).
Hade man inte haft dessa avancerade gyron som finns idag hade det varit en helt annan grej. Då hade en pytterliten maskin varit väldigt svårflugen, på samma sätt som ett litet flygplan är mycket svårare att flyga än ett stort.
Med tanken på att en Hubsan eller liknande dessutom bara kostar ett par hundralappar så kan det egentligen inte vara någon nackdel att börja där. Man har ju kvar den sedan för att kunna roa sig inomhus på stormiga dagar...

Permalänk
Medlem

Om du inte vill sätta dig in i hur det funkar, köp phantom med gopro gimball.
För 15000 får du inte något högkvalitativt om du ska lyfta nåt tyngre.

Jag har byggt 4st på egen hand, man blir aldrig klar. Det finns alltid något att förbättra. Så vill du spara tid och bekymmer, köp dji produkter.
Jag har aldrig ägt en dji själv, men det är basicly "quad for dummies".

Vill du förstå tekniken bakom, läs på typ multirotorforums.com
Och ge fasiken i att flyga över folkmassor, nära flygplatser eller på andra idiotiska platser, och inte heller utanför synfältet. Sånt förstör hobbyn. Och du behöver tillstånd från transportstyrelsen om du ska använda dem kommersiellt.

Och till sist, köp en hubsan x4 för 499kr på typ hobbex. När du kan flyga den i expert mode utomhus köper du en större. Har en själv och den är grym. Ut på ett gräsfält och kör järnet, den går aldrig sönder. Däremot kan den va lätt att tappa bort i gräset...

Sen köper du en större om det är något för dig. Hubsan är svårare att flyga än en phantom, men du ska kunna bemästra att flyga den och inte förlita dig på att den flyger själv.

Mina 2 cent.