Permalänk
Medlem

Vad menas med: CPU vattenblock 90 Deg?

Hej,

Sitter och kollar efter vattenblock, eftersom jag har ett 4770k atm så vill jag gärna utgå från det och sen välja vattenblock till GPU efter hur CPUn ser ut ...
Hittade detta test:
http://www.xtremerigs.net/2012/11/09/2012-cpu-water-block-rou...

Med 90 deg, är det fittings de menar då? Att man använder 90 deg direkt på blocket? Gör det verkligen så mycket skillnad?

Edit: Hur viktigt är GPM och PSI? Är det mindre viktigt om man tar GPUn före CPUn i loopen?
Koolance 380 har topp siffror i allt utom just det =/ Verkar ju dock prestera sjukt bra ändå. Som jag förstått det så bör lägre GPM ge mindre tryck till följande komponenter?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Tyckte de stog på sida 3,
Regular = typ när text/loggo sitter rätt och Hålen sitter horisontelt
90deg = vrid blocket 90 grader så hålen hamnar vertikalt typ..

Som sagt tror han förklarade de på sida 3, annars så googla

Visa signatur
Permalänk
Medlem

GPM står för galons per minute och är alltså flöde igenom blocket. PSI står för antingen ettl eller vilket tryck dem hade när dem mätte flödet. Dem två hänger ihop, vill du ha mer exakt data skall du titta på pumpkurvorna (där dem plottar tryckfallet som funktion av flödet). I detta fall står siffrorna då för:
GPM: Flödet i gallons per minute
PSI: Det tryckfall som sker över blocket för att få det givna flödet. Vill man så går det att använda den datan tillsammans med liknande för rrsten av komponenterna samt en kurva för pumpen och beräkna flödet man kommer få i systemet.

Det spelar ingen roll med ordningen, vattnet kommer uppleva samma motstånd oavsett, och kommer ha samma hastighet genom hela loopen (vatten är för all intends and purposes inkompressibelt). Hur viktiga är siffrorna? Beror på, är de extremt dåliga eller om du planerar att ha sjukt mkt komponenter spelar de stor roll, men i detta fall? Svårt att tro det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KrIllz0:

Tyckte de stog på sida 3,
Regular = typ när text/loggo sitter rätt och Hålen sitter horisontelt
90deg = vrid blocket 90 grader så hålen hamnar vertikalt typ..

Som sagt tror han förklarade de på sida 3, annars så googla

Ahh tack så mycket, skummade igenom lite snabbt. Ok jag ljög, kollade mest på bilderna
Men det lät ju inte alls för avancerat! Tack ska kolla upp vad han skrev!

Skrivet av cheben:

GPM står för galons per minute och är alltså flöde igenom blocket. PSI står för antingen ettl eller vilket tryck dem hade när dem mätte flödet. Dem två hänger ihop, vill du ha mer exakt data skall du titta på pumpkurvorna (där dem plottar tryckfallet som funktion av flödet). I detta fall står siffrorna då för:
GPM: Flödet i gallons per minute
PSI: Det tryckfall som sker över blocket för att få det givna flödet. Vill man så går det att använda den datan tillsammans med liknande för rrsten av komponenterna samt en kurva för pumpen och beräkna flödet man kommer få i systemet.

Det spelar ingen roll med ordningen, vattnet kommer uppleva samma motstånd oavsett, och kommer ha samma hastighet genom hela loopen (vatten är för all intends and purposes inkompressibelt). Hur viktiga är siffrorna? Beror på, är de extremt dåliga eller om du planerar att ha sjukt mkt komponenter spelar de stor roll, men i detta fall? Svårt att tro det

Skickades från m.sweclockers.com

Jo läste det i FAQn nån gång, så mycekt uttryck och funktioner att hålla reda på! ^^
Okej, jo just nu är det ju bara CPU och GPU jag tänkt kyla, får se om det blir ett vattenkylt moderkort på 1151. Samt ett till grafikkort.
Sitter o väntar på ett 980 Classified just nu
Men då lutar det åt Koolance 380i just nu iaf!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.