Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur mycket data retries är för mycket?

Permalänk
Medlem

Hur mycket data retries är för mycket?

Hej,

Har suttit rätt mycket med användare som upplever segt wifi på senaste.
Efter jag konstaterat att RSSI och SNR ser bra ut (-75+ samt 20+).
Så brukar jag kolla om det går ovanligt mycket retries, nu kommer ju frågan.
Hur mycket är för mycket?
I cisco WLC så brukar jag ta "Data Retries"/"Packets Sent"=Retry %

Tidigare så läste jag en tråd nånstans där den personen föredrog retries runt 6%. Fair enough...
De flesta jag sett har legat runt 6-7-8, men på senare tid så har de varit en del runt 13-15% och även så långt som till 25%.

Om vi säger att alla paket är lika stora, säg att alla paket är 1500 bytes. Om man då har 25% retries, kan man då säga att det tar 25% längre att skicka samma mängd mot om man skulle ha 0%? Känns logiskt iaf ...
Det känns dock inte som detta ska vara så pass att en användare känner skillnad, öppnar man en sida.

Kollade på 3 sidor, aftonbladet, bloomberg och google. Fick en total ladd tid, innan sidan var helt klar på mellan 5.3s och 11.5s.
Det skulle i så fall ge en extra ladd tid på 1.325s respektive 2.875s. Är det verkligen något man märker skillnad på?
Ser man det dock så här, skulle man göra saker konstant hela dagen som behöver laddas, så skulle man på 6h bara få gjort 8h jobb.

Känner att jag spann iväg från topicen lite. Men kan någon hjälpa mig om jag tänker helt galet här?
Finns det sen något man kan göra förutom att typ sätta upp en till ap?
Kan nog inte kontrollera vilka maskiner som står på plats och vad användarna använder för utrustning.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Jag tror mer det fungerar såhär. Om det är 25% retry, så är det alltså 25% chans att varje signal som skickas aldrig kommer hela vägen fram. Då när svaret tar för lång tid och blir timed out på grund av att den misslyckades någonstans på vägen skickas en ny signal, som också har 25% chans att misslyckas. Därför tror jag inte det är korrekt att översätta den procenten direkt till samma procent extra det tar i tid, eftersom det är olika faktorer som spelar in. T.ex om en signal behöver skickas igen flera gånger om och sen hur lång tid systemet är inställt på att vänta på svar tills den skickar igen osv. Det är säkert också mer komplicerat än så, men det är typ så jag tror det fungerar.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Retry är inget mer att data inte får en ACK så den måste skicka om. Det är relativt vanligt med denna typ av packet loss på trådlöst och ett värde på 5% - 8% skulle vara bra värden för trådlöst.

Troligtvis så är det någon form av störning som orsakar krockar, kanske du skulle kunna kolla hur det ser ut med programmet inSSIDer och kanske kunna ställa om frekvens banden/kanalerna. Annars får du troligtvis behöva dra en trådad AP och lägga mer närmre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Jag tror mer det fungerar såhär. Om det är 25% retry, så är det alltså 25% chans att varje signal som skickas aldrig kommer hela vägen fram. Då när svaret tar för lång tid och blir timed out på grund av att den misslyckades någonstans på vägen skickas en ny signal, som också har 25% chans att misslyckas. Därför tror jag inte det är korrekt att översätta den procenten direkt till samma procent extra det tar i tid, eftersom det är olika faktorer som spelar in. T.ex om en signal behöver skickas igen flera gånger om och sen hur lång tid systemet är inställt på att vänta på svar tills den skickar igen osv. Det är säkert också mer komplicerat än så, men det är typ så jag tror det fungerar.

Skrivet av VexedRelic:

Retry är inget mer att data inte får en ACK så den måste skicka om. Det är relativt vanligt med denna typ av packet loss på trådlöst och ett värde på 5% - 8% skulle vara bra värden för trådlöst.

Troligtvis så är det någon form av störning som orsakar krockar, kanske du skulle kunna kolla hur det ser ut med programmet inSSIDer och kanske kunna ställa om frekvens banden/kanalerna. Annars får du troligtvis behöva dra en trådad AP och lägga mer närmre.

Läste att default är att den skickar om paketen 32 gånger innan den ger upp. Antar att coutern för data retries ökas en gång för varje gång den måste testa skicka om och inte när den ger upp?
Fick ut 25% av att ta antal sända paket genom antal retries.

Ja jag får nog göra det, kör med wifi-analyzer på mobilen, tycker det fungerar helt okej!
Vet du om det finns något liknande från inSSIDer till Linux? När jag väl tar fram datorn så brukar jag köra Kali för att kunna göra lite alla möjliga tester
Såg något om LinSSIDer, testat det?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.