Samsung SSD 850 Evo i antågande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Samsung gick iallafall ut med att de insett problemen och lovade en fix som kom ut mindre än en månad senare för EVO. 840 kanske är ett orelaterat problem? Problemet kanske är svårare på 840 än EVO?

Villken tidsram har du?
När DU läste om problemet eller när dom första användarna märkte av felet?
Anandtech som exempel var SENA med att skriva om det egentligen med tanke på hur länge det var känt.

Börajn på Augusti skapades vad jag et den första STORA tråden på overclockers.co.uk och redan då skickades exemplar in till samsung för att testas för just detta felet. Det som dock förvånade dom som skickade in enheter var att samsung först var villiga att hjälpa till osv och komunicerade med dom drabbade sedan en dag så upphörde i princip all komunikation och folk hamnade i mörker.
Man kan anta att Samsung insåg att dom hade ett fabrikationsfel som drabat alla 840, 840 EVO och 840 EVO mSATA och att en fix om möjligt skulle ta tid. Efter det har all form av komunikation med Samsung varit omöjligt för användare.
Det faktum att även Tech sidor klagar på att Samsung vägrar svara på frågor är allarmerande.
Har kontakter på tech sidor som frågat om 840 sedan mer än en månad tillbaks och Samsung vägrar svara på frågan.
Vet andra tech sidor som skriver om samma erfarenhet.

Söker man på nätet efter användare med felet så har folk haft problemt lågt innan Augusti.
Jag har hittat gamla trådar på sweclockers forum med drabbade användare.
Men majoriteten av dessa har idiotförklarats av både Samsungs upport och Fanboys som har en gudomlig tro på Samsungs ofelbarhet.
Den indevid som jag började hjälpa hade upplevt problemet ett par månader innan augusti första gången och kört Secure Erase så ja felet har alltid funnits, alltid raporterats om ända skillnaden är att i början på Augusti akumelerade sig antalet användare till den grad att Samsung inte lägre kunde ignorera problemet.

Säga att samsung varit snabba är lögn. Dom som jobbar i liknande branschen kan tala om för dig att igen kan skriva och validera en fix på en månad. Så felet måste ha varit känt mycket lägre och arbetats på ett tag. Kan väl anses bra men med tanke på att 840 såldes för 2 år sedan och 840 EVO i 1 år så bör problemen ha synts för 1+ år sedan så Samsung har haft gott om tid att upptäcka problemet. Det faktum att det uppstår på ett par månader på 840 EVO får en ju att undra vad för tester dom ens kör innan dom anser att produkten är klar för försäljning. Är ju rätt uppenbart att 840 EVO inte var det och att felet dessutom finns i 840 tyder på att Samsung inte ens hittat felet och kan användare göra det så börjar man ju undra hur deras stress tester ser ut.

Samsungs sätt att hantera sina kunder är under ALL kretik. Läs vad skribenter skriver på deverse Tech sidor. Jag har direktkontakt med skribenter också. Samsung gör inga offeciella utalande själva utan går enbart via utvalda Tech sidor som Anandtech eller PCperspective. Dom minimerar helt enkelt mängde information för att minska skadan dom anser att det skulle ge. Bara kolla omdömen på enheterna och liknande. Överlag rätt bra för få av alla köpare eller potentiella köpare vet om felet. Är en minoritet av 840 och 840 EVO ägare som trots allt vet om problemet. Rästen vet inget om det för Samsung skyltar inte med informationen.

Dessutom har jag svårt för alla ÅF som skylle på Samsung, gör Samsung inget för vi inget.
Igen som vill ta ansvar för denna soppa som heter Samsung 840*.
En polare till mig hade datorbutik länge. När jag köpte n produkt som inte höll vad den lovade och det visade sig vara firmwaren som ej hade stöd och ingen sådan officiell firmware fans heller utan skulle komma "senare" så slutande han ta hem skiten bums. Inte på min begäran utan för han tyckte det var buffel och båg.

Detta är Samsungs svar på Damage Control. Dom väljer att säga så lite som möjligt istället för att fortsätta sälja och hiva in pengar istället för att säga till kunderna att detta fixar vi, här är fixen nu är allt OK. Min syn är att dom tog den fega vägen för att göda sina fickor först och kunden kom sist.
Det faktum att dom kallar 840 ägare för lägnare genom att säga att dom inte sett felet där och att det inte existerar där bevisar detta.
Dom körde samma snack på 840 EVO ägarna tills det inte gick att ignorerar lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Jag tycker att det är konstigt att SSD:erna är anpassade till laptops då det av dessa är mest det billiga segmented som säljs så jag vill hellre ha en 3,5 tums SSD då jag slipper krångla med någon typ av släde för att få den på plats.

Nej fram för 3,5 tums SSD:er på 256GB till vettiga priser.

Om du läst recensioner, eller valt att öppna en ska du se att de hade utan problem fått plats med 1TB i 1,8". Det blir DYRARE att göra större skal...
3,5" diskar hade då behövt säljas till endast Desktop, något som har på senaste året "försvunnit" om man ska tro marknadsundersökningar. (Nu vet jag att det inte är så, men portabla enheter blir mer och mer vanliga).
Laptops idag vill hellre ha M.2 eller mSata SSD, då 2,5" är för stor. Så det är snarare så att vi vill bli av med dem. De har ju gått till 7mm tjocka enheter nu som standard i de mindre laptopsen.

Kort sagt, det enda som håller tillbaka 2,5" som standard i även desktop är dessa förbenade mekaniska hårddiskar som envisas med att aldrig dö. Om de går över till 2,5" så försvinner plötsligt all deras "större utrymme" fördel, då 2,5" diskar som högst är 2TB, något som SSDna är snart kan lansera.

jag har hemma en 3,5" IDE Mtron SSD från 2009, och jag säger tack för att utvecklingen går mot mindre enheter.

Skrivet av anon99339:

Inte alls. Samsung har inte erkänt att problemet existerar på 840 (ej PRO/EVO) och snarare idiotförklarar användarna som påpekat detta. Det är inte alls bättre än hur OCZ hanterade sina skräpiga Sandforce-enheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Snarare verkar vara att de totalt vägrar göra det. De väljer att ignorera det i hopp om att folk ska köpa nytt istället.
OCZ har jag köpt 3 diskar från (i tidigare dagar), och 3 av dem har rasat.
1 lyckades jag få igång och rädda (SandForce) från att den inte fungerade alls i AHCI, endast IDE. Göra secure erase, uppdatera fw (när den kom 1 mån+ senare). Nu fungerar den.
de andra 2 var octane, båda två är återskickade till OCZ, båda har blivit ersatta med agility 4.

Samsungs diskar har betydligt bättre kvalitet än det, men samtidigt, erkänner man inga fel, har man då inga?
OCZ fick ju ge sig när nästan varje jädra disk skulle retuneras... Men de ville inte kännas vid något fel heller i början. De släppte ju knappt FW uppdateringarna till Sandforce diskarna, och när de gjorde var det usla DOS baserade saker...

Skrivet av Alling:

Den nästan ofrånkomliga tolkningen (för en oinsatt) är att utöver ökningen i antalet lager av minnesceller får man dessutom fördelen att varje cell kan lagra tre bitar istället för två (vilket låter bättre; jämför "3 TB istället för 2").

Tur då att Sweclockers medlemmar antas vara lite mer insatta i var en "bit" är. Och om du har 2 bit av decimala siffor kan du skriva 00-99, har du 3 kan du skriva 000-999... så om det nu är binärt, borde det fungera på samma sätt. 00-11 vs 000-111 med alla alternativ i mellan.

Permalänk

Vilka valörer tror ni att den kommer lanseras i? Verkar 1TB bli den största? Hade suttit riktigt fint med en Samsung EVO 850 2TB

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Alltid är det väl inte? Är kanske det att företaget bara säljer till företag? Var aldrig in på deras sida o kikade.
Men det klargör ju en del iaf! Tack!

Ursäkta sent svar. Fick citatsymbolen här på Swec först nu

Men jo det är ALLTID det. Även om du går till äffaren och köper ett paket mjölk så står priset utan moms. Det är så det funkar där borta. Om du tar en choklad i mostvarande ICA så betalar du det som står på prislappen PLUS moms. Har varit i USA ett antal gånger, så det är verkligen så. Går du in på amazon så är priset utan VAT.
De har dessutom regler för hur representerade butiker är i olika delar av landet. Är du i t.ex. Utah och handlar från en nätbutik som inte har lokal butik i din stat (i detta flal UTAH) så slipper du betala moms. Så även privatpersoner kan dra av momsen i USA.
De vill helt enkelt att du som privatperson skall känna av hur mycket "staten stjäl" från dig i form av moms

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av karlkalleman:

Vilka valörer tror ni att den kommer lanseras i? Verkar 1TB bli den största? Hade suttit riktigt fint med en Samsung EVO 850 2TB

Samma storlekar som tidigare blev det, inte allt för oväntat kanske och går ju alltid att köra dom i raid.

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD