27k dator klarar inte av att Maxa wow 1440P

Permalänk
Medlem

@TS: Har du några prestandaproblem i andra spel och/eller benchmarkprogram?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

1. Testa att inaktivera ena grafikkortet och se vad du får för prestanda, Bättre? Sämre?
2. Klocka processorn

Får prova det!

Skrivet av m4gnify:

VAR du får 50 fps kan vara bra att säga. Är det 500 personer i närheten, eller står du och tittar ut över Nagrand, eller är du i en raid där 10-30 personer spammar alla sina attacker?

Jadu, Garrison ligger jag runt 70fps, ute bland folk alltså inte i OG osv ( kanske ser 10-12 personer) så har jag runt 50 fps.

Skrivet av atego:

V-sync? eller vertival sync har du det avstängt?

Yes

Skrivet av NatureBoyyy:

Uppdaterat allting som har med bios att göra samt drivrutiner?

Yes!

Skrivet av Blazin87:

Klocka din CPU om du inte har för höga temps

Får göra det. Har 36 grader just nu.

Skrivet av Obalaan:

Kanske har en lösning.
Gå in i grafikinställningarna i wow och i en av flikarna så kan man sätta vilken fps som ska köras som max.
Min var inställd på 60hz men har 144hz så det var bara att dra upp den till max.

Har ställlt det så det inte har något tak :/.

Skrivet av CFSsss:

Du skulle köpt en Intel i5 och klockat järnet istället, hade gett bättre prestanda

Mycket stålar spenderade i onödan där om man bara ska spela.

Nja, hade planer på att börja streama igen och då är det bra med fler kärnor

Skrivet av MaxieTheHatter:

Är SLI aktiverat? Kör du i fullscreen (SLI har en tendens att sluta fungera i windowed speciellt i world of warcraft), har du någon process som drar mycket cpu kraft igång?
Jag har en nästan identisk rigg och jag ligger på stabila 60fps @ 4k

EDIT:
Det är utan AA, provat att sänka den om den är igång?

Yes, det är den! Ja min cpu6 kan ibland gå upp i 90-100% med inga andra program igång i bakgrunden.

Har stängt av AA utan att det ens syns på min fps. Det ger dvs ingen som helst skillnad.

Mvh!

Permalänk
Medlem

Många verkar inbilla sig att spelet är som det var för flera år sedan. Har precis bytt grafikmotor (tror jag) och det flyter på extremt bra för mig... jag maxar med min 4970k och 970 i 120fps. Dock 1080p

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

kör du 64x eller 86x?

Visa signatur

_______________________________
<Sömn filantrop>

Permalänk
Medlem

Du spelar på en grafikmotor som är över 10 år gammal, fruktansvärt usel optimerad.

Jag droppar ner till 30fps och ibland mindre när jag lirar TBC med ett 780 kort

Permalänk

Kör du med 32 bitars versionen av WoW eller 64 bitars? Testa båda delarna, sen testa köra spelet i fullscreen och inte i windowed(fullscreen) eller windowed. För att testa båda delarna så gå in i din WoW mapp så finns det Wow-64.exe och Wow.exe

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Medlem

Som jag uppfattar det så har han alltid samma fps, inte över och inte under, har uppenbarligen med en spärr att göra.. Antagligen inställning i wow eller nvidia kontrollpanel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Inaktiv

Pröva att klocka lite.
Använde själv guiden nedan för att få en 4,4 GHz överklockning på min.
Var dock tvungen att höja till 1.3v för att mtt ex för att den skulle bli stabil.

1. Set "All Core" CPU Multiplier to 44X
2. Set CPU cache Multiplier also called the Ring bus multiplier to 35
3. Set Fixed CPU Vcore to 1.25-1.30v
4. Set CPU Cache Voltage also could be called Ring Bus voltage to 1.20-1.25v
5. Set Vrin also called "CPU Input Voltage" To 1.9-2.1v

DO NOT and i repeat DO NOT mix up the "Cpu Voltage" and the "CPU Input Voltage". One is for the CPU and the other for the On Die VRM's.

Save and reboot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xero92:

Yes, det är den! Ja min cpu6 kan ibland gå upp i 90-100% med inga andra program igång i bakgrunden.

Har stängt av AA utan att det ens syns på min fps. Det ger dvs ingen som helst skillnad.

Mvh!

Låter onekligen som att WoW inte klarar av att använa mer av din processorkraft Kika på överklockningstipsen ovan och prova med det!
Jag kör min 5820K i 4Ghz, kan få upp den högre men har inte orkat bry mig tillräckligt.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

SLi fungerar helt värdelöst i wow, jag får samma FPS med en kärna aktiverad och 4 kärnor aktiverade på mina 690. Så mitt tips är att aldrig ha SLi på i wow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Du spelar på en grafikmotor som är över 10 år gammal, fruktansvärt usel optimerad.

Jag droppar ner till 30fps och ibland mindre när jag lirar TBC med ett 780 kort

Grafikmotorn må vara 10 år, men den är inte likadan som då. Blizzard har förbättrat eden rejält sen spelet släpptes.

Skrivet av Xero92:

Yes, det är den! Ja min cpu6 kan ibland gå upp i 90-100% med inga andra program igång i bakgrunden.

Har stängt av AA utan att det ens syns på min fps. Det ger dvs ingen som helst skillnad.

Mvh!

Vad får du för fps om du sänker vissa inställningar? Vad för du för fps om du sänker alla?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad enligt §1*

Tagit bort nedlåtande och otrevliga kommentarer, vänligen håll en trevlig ton.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Många förslag hit och dit, men kan vi börja med att testa hur din dator presterar i andra applikationer först? Kör 3Dmark, några andra AAA-spel med lite benchmark eller en FPS-mätare i bakgrunden. Nu spelar jag inte själv WoW och vet att det är en gammal motor samt spel, men 50fps låter ändå rejält i underkant.

Posta gärna resultaten här sedan!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Jag ligger på 144 fps i stort sett hela tiden med 2 780 & 4770K@4,3

inne i stormwind/ogrimmar oftast över 100, har allt på ultra.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Tja, enkeltrådat i stock frekvens är den klenare än Ivy i5. Den är dock inte klen i flertrådat, det kan jag hålla med om. WoW kör mycket enkeltrådat däremot.

EDIT: Den är även klenare än en i3 4330.

Skrivet av Alling:

En 5820K @ stock är inte bättre än en i3 i WoW. Så jo, han sitter faktiskt på en i sammanhanget klen CPU som han behöver klocka.

Har ingen som helst betydelse; det blir inte lättare för CPU:n för att man höjer upplösningen. Hans GPU-prestanda räcker och blir över, även utan SLI.

Det är sannolikt CPU:n som flaskar.

Ja det är absolut inte omöjligt att CPU'n flaskar, men jag tycker inte den borde göra det så mycket. Jag får bra mycket mer frames på min 3770k och den är inte så mycket snabbare på single core.

Testa att överklocka men tror inte det kommer ge han så mycket FPS han vill ha, tycker fortfarande han har för lite...

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

WoW är dock väldigt mer CPU-krävande än GPU. Kör du på en överklockad processor får du markant bättre fps.

Skrivet av Emil Hansson:

1. Testa att inaktivera ena grafikkortet och se vad du får för prestanda, Bättre? Sämre?
2. Klocka processorn

Får samma prestanda när det ena kortet är inaktiverat.

Skrivet av Kimpur:

Som jag uppfattar det så har han alltid samma fps, inte över och inte under, har uppenbarligen med en spärr att göra.. Antagligen inställning i wow eller nvidia kontrollpanel

Nja , det är över 140fps i flight paths etc. Men när det är mkt folk så ökar processorn o då sänks fpsen dratiskt.

Först när jag hade 4.4ghz på processorn så ökar min fps i städer osv. Men det borde vara högre fps? Känns som att 5820k inte är optimerad. Ligger max på 2 kärnor. runt 70%-100% på ena och 10-20 på andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av MuLLvaD3n:

Ja det är absolut inte omöjligt att CPU'n flaskar, men jag tycker inte den borde göra det så mycket. Jag får bra mycket mer frames på min 3770k och den är inte så mycket snabbare på single core.

Testa att överklocka men tror inte det kommer ge han så mycket FPS han vill ha, tycker fortfarande han har för lite...

Först när jag hade 4.4ghz på processorn så ökar min fps i städer osv. Men det borde vara högre fps? Känns som att 5820k inte är optimerad. Ligger max på 2 kärnor. runt 70%-100% på ena och 10-20 på andra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xero92:

Först när jag hade 4.4ghz på processorn så ökar min fps i städer osv. Men det borde vara högre fps? Känns som att 5820k inte är optimerad. Ligger max på 2 kärnor. runt 70%-100% på ena och 10-20 på andra.

Det är hur spelet är optimerat och inget att göra åt. Det är ett väldigt gammalt spel. Så du kan ha vilken processor du vill och det skulle vara samma. Man måste klocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Det är hur spelet är optimerat och inget att göra åt. Det är ett väldigt gammalt spel. Så du kan ha vilken processor du vill och det skulle vara samma. Man måste klocka.

Okej för en skrev tidigare såhär i tråden.

"Jag ligger på 144 fps i stort sett hela tiden med 2 780 & 4770K@4,3

inne i stormwind/ogrimmar oftast över 100, har allt på ultra."

O det är ju jätte stor skillnad jämnfört med mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xero92:

Får samma prestanda när det ena kortet är inaktiverat.

Först när jag hade 4.4ghz på processorn så ökar min fps i städer osv. Men det borde vara högre fps? Känns som att 5820k inte är optimerad. Ligger max på 2 kärnor. runt 70%-100% på ena och 10-20 på andra.

Ja, allt det där tyder ju på att det är processorn som flaskar eftersom WoW för det mesta endast använder sig av en kärna. Det beror på att spelet använder en gammal motor (och är gammalt i sig). Allt du kan göra är att klocka processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xero92:

Får samma prestanda när det ena kortet är inaktiverat.

Först när jag hade 4.4ghz på processorn så ökar min fps i städer osv. Men det borde vara högre fps? Känns som att 5820k inte är optimerad. Ligger max på 2 kärnor. runt 70%-100% på ena och 10-20 på andra.

Som många säger här så är Wow inte sådär jättebra på att hantera flera kärnor och det är, med största sannolikhet, din CPU som begränsar dig. Problemet jag har med detta är att du inte borde ha SÅ låg fps som du har just nu.

Det hade dock varit gott men lite mer kött på benen eftersom att man väldigt lätt för gaaaalet mycket kritik så fort man skriver något här på Sweclockers.

1: Är det bara i städer du har FPS runt 50? Om du kör dungie, questar eller kanske bara är ute i världen, vad ligger du på då? Du borde definitivt inte ha 50 FPS där.

2: Har du kollat så att båda dina grafikkort arbetar? Är det bara 1 så kan din upplösning busa med dig. Och ja, wow stödjer inte officiellt SLI och Crossfire men det fungerar. Det kanske inte alltid kommer göra det, det har inte alltid gjort det men just nu så fungerar 2 grafikkort med wow.

Börja där, kom gärna tillbaka med lite mer information!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xero92:

Okej för en skrev tidigare såhär i tråden.

"Jag ligger på 144 fps i stort sett hela tiden med 2 780 & 4770K@4,3

inne i stormwind/ogrimmar oftast över 100, har allt på ultra."

O det är ju jätte stor skillnad jämnfört med mig.

Jo, men hans skärm har endast ( 1920x1080 ) 2miljoner pixlar.
Din har skärm har (2560x1440) 3.7miljoner pixlar, nästan det dubbla, dvs nästan dubbelt så svårt att rendera.

Hur blir det om du sänker draw-distance ?

Permalänk
Medlem

Det var ett bra tag sedan jag lirade wow, och jag kan minnas fel, men har inte spelet en framecap utöver den i inställningarna? Jag har för mig att jag fick trixa en del med inställningarna för GPU/CPU också innan jag fick ordning på det.

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Medlem

Testa detta:
http://eu.battle.net/wow/en/forum/topic/10368727018

I vanilla och även TBC har jag för mig, var man tvungen att själv ändra i en config fil om man ville använda mer än 2 kärnor, detta var inget som de officiellt gick ut med att det fungerade, men om du frågade dem så förklarade dom vad man behövde göra och att det gick.
I Lich King, har jag för mig att det var, så la de dock till att spelet automatiskt stödjer quad-core.
Nu har jag inte spelat sen början av Cata och vet inte om de ändrat igen så den stödjer ännu flera kärnor, men att döma av blueposten i länken så verkar det ju som det.

Hittade en av trådarna för att aktivera quad back in the days.
Hittade även denna, från wikin vid lite snabb googling. Jag skull testa dessa om de fortfarande finns de inställningarna.

Lycka till!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Jag kör 4930k @ 4,5 ghz
Sli 980 @ 1360mhz
Windows8.1

Kör 1440p och ligger normalt runt 130-144fps

Så Ts ska lätt kunna ha mer än 50-70fps.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Eftersom det här ämnet är uppe ytterligare en gång och vi har som vanligt folk som påstår sig normalt ligga på otroligt hög fps "normalt".

WoW är NORMALT bundet av cpun.
Man kan få högre fps när man är ute och solo questar pågrund av belastningen på cpun går ner något.
Med alla settings på Ultra så är det ingen som får någon superbra fps i raids, det går inte heller jämföra fps i raids Ultra v Ultra då det beror på fight, kameravinkel, raidcomp (10-30 i normal / hc nu).

Om man utomhus med TS dator inte får över 100fps utomhus så KANSKE det är ett problem beroende på ställe. Dom som säger sig veta att han ska ha mycket högre och "normalt" får 144fps+, kan ju printa lite ställen med fps mätaren framme så han kan få koppa dom och testa sin fps på samma ställe?

Jag har svårt att tro på att folk håller 100 fps+ på ställen där ingen dator jag sett fått över 60 typ (städer).
Påminner om gamla WG då folk påstod att dom hade 100fps, killen i min guild med monster dator hade avg 40, men folk påstod ändå att de hade alla settings på max och över 100. Det är orimligt.

Så för att sammanfatta till TS, testa din fps på olika ställen jämför med någons screenshots på exakt samma ställe, lyssna inte på vad dom säger sig ha.
Om du nu underpresterar jämför då med benchmarks i andra spel för att utesluta något annat i datorn, skulle det bara va wow som faktiskt på riktigt underpresterar först då finns det ett problem.

EDIT: glömde nämna Addons.

Permalänk
Medlem

kan även tillägga att addons gör sjukt stor skillnad.
Testa disabla alla dina addons och kolla vad du har för FPS och sedan testar du enabla alla addons och kolla på samma ställe.
Kan finnas något addon som slukar din FPS och som inte fungerar stabilt.
Något som folk brukar köra med som är helt uselt och slukar både minne och FPS är recount.
Kör du med recount så byt till SKADA på en gång

Permalänk
Medlem

Ytterligare en CPU flaskar tråd... Härligt! Det är inte CPUn som flaskar du saknar väl minst en 100% prestanda, det absolut vanligaste problemet är väl att enbart ett kort kör för dig... Enligt det här testet i tomshardware med ett titankort och din processor i stock så ska du snitta 80fps med titan, ditt kort ska vara ytterligare lite vassare: http://www.tomshardware.com/reviews/intel-core-i7-5960x-haswe....

Testa ta ut ett kort och kolla om du får samma prestanda... Du kan klocka CPUn för att få ut lite ytterligare prestanda men du kommer inte få upp fps till nivån den ska till med hjälp av det.

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

En 5820K @ stock är inte bättre än en i3 i WoW. Så jo, han sitter faktiskt på en i sammanhanget klen CPU som han behöver klocka.

Har ingen som helst betydelse; det blir inte lättare för CPU:n för att man höjer upplösningen. Hans GPU-prestanda räcker och blir över, även utan SLI.

Det är sannolikt CPU:n som flaskar.

Menar du seriöst att ts 5820K flaskar mellan 50 och 100fps (konservativt) här för att han inte har den klockad!? Den slutsatsen har jag lite halvsvårt att se.

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjaman:

Ytterligare en CPU flaskar tråd... Härligt! Det är inte CPUn som flaskar du saknar väl minst en 100% prestanda, det absolut vanligaste problemet är väl att enbart ett kort kör för dig... Enligt det här testet i tomshardware med ett titankort och din processor i stock så ska du snitta 80fps med titan, ditt kort ska vara ytterligare lite vassare: http://www.tomshardware.com/reviews/intel-core-i7-5960x-haswe....

Testa ta ut ett kort och kolla om du får samma prestanda... Du kan klocka CPUn för att få ut lite ytterligare prestanda men du kommer inte få upp fps till nivån den ska till med hjälp av det.

fungerar tyvärr inte att bencha wow på detta sättet. för det första är det här gjort i 5.4, 6.0 beter sig väldigt annorlunda då det är mer gpu-tungt och mindre cpu-tungt. för det andra så specificerar de inte var det görs, det är en jävla skillnad mellan att questa och stora raiding-grupper.

ts ska inte få 50 fps när han questar men i org/sw på en stor server eller i en större raid är det normalt. att det är en 5820k är ointressant, kunde lika gärna ha haft en i5, skulle presterat likadant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjaman:

Menar du seriöst att ts 5820K flaskar mellan 50 och 100fps (konservativt) här för att han inte har den klockad!? Den slutsatsen har jag lite halvsvårt att se.

WoW har bara stöd för 2st kärnor, därmed utnyttjas inte prestandan i de två sista kärnorna och således är en i3 nära eller på samma (har inga siffror i huvudet) prestanda som motsvarande i5/i7 quad core med ev. hyperthreading. Du kan hyperthreada och köra 75 kärninga processorer men de gör inga beräkningar om inte WoW-utvecklarna ber dem göra det.