Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Nej när man väl har uppdaterat så är det den versionen som det återställs till, alltid.

Facebook är för övrigt en app som är känd för att kunna dra mycket batteri för en del. Jag skulle testa avinstallera den och köra med mobilsidan istället då den funkar helt OK. Facebook Messenger har jag själv och den har inte tjuvat något batteri för mig.

Ok!

Så jag måste gå in på mobilsidan istället för att klicka på messenger appen? Facebook Messenger bör inte tjuva batteri för mig heller tycker man.

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Skrivet av EMM386:

Störtskön lur. Men nu efter någon veckas användning tycker jag att batteritiden har blivit avsevärt sämre. Ligger mellan 1h - 2h screentime och batteriet är då nere på 20%. Laddar batteriet innan jag går och lägger mig och rör den inte föräns frukost på jobbet då jag kollar lite nyheter, facebook i en kvart. Därefter gör jag samma sak under lunch, kanske messar någon och sen kollar lite instagram och småpill i några minuter när jag kommit hem och då är den nere på 50 - 30 %, så jag vet inte hur telefonen räknar det till 1 - 2h användning?

Jag upplever alltså att jag inte använder telefonen mycket överhuvudtaget men ändå slukas batteriet. Har kollat inställningar på appar, slagit av all synkronisering, kollat hur mycket batteri skärm,appar och div drar och ligger mellan 2 - 7%.

Skrivet av Nanae:

Måste säga att batteritiden på min N5 har vart en riktig besvikelse. Och då har jag vart in i dev-menyer och petat på saker för att förbättra batteritiden. Den håller ungefär en och halv dag på en laddning, vilket med mitt minimala användande, är dåligt. Jag spelar aldrig på telefonen, surfar max 20-30 minuter per dag, och spelar cirka 40 minuter musik.

Tack och lov råkade jag tappa den här om veckan så jag fick en ursäkt att köpa en LG G3.

Jag kan inte minnas om batteritiden alltid var så dålig som på senaste tiden. Jag har för mig att den var bättre innan Android 5.0. Men tillbakablickar är oftast förskönade.

Har inte hittat någon sådan mapp som du pratar om på den. Icke rootad.

Hade exakt samma problem efter lolli-poop uppdateringen. Dock upptäckte jag vad det var som sög ur batteriet; Hög precision i platsinställningar. Ändrar du till "Endast enheten" så går batteritiden tillbaka till samma som på Kitkat, dvs runt 5 timmar screen on time.

Visa signatur

Battlestation:Core i7 2600k kyld av en Corsair A70 | MSI P67A-C45 (skitbräda) | 4x4GB Corsair Vengance @1600 | Gainward GTX 570 | 80GB Intel X25M för OS. 64GB Crucial M4 för spel | NZXT H2 | Sony 40" EX720 | Win7 Ultimate x64

Och en Ipad gen3 för slösurf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porre Hattyr:

Hade exakt samma problem efter lolli-poop uppdateringen. Dock upptäckte jag vad det var som sög ur batteriet; Hög precision i platsinställningar. Ändrar du till "Endast enheten" så går batteritiden tillbaka till samma som på Kitkat, dvs runt 5 timmar screen on time.

Ligger platsinställningar på "Personligt - Plats?" I så fall är min sådan helt avstängd.

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Skrivet av EMM386:

Ligger platsinställningar på "Personligt - Plats?" I så fall är min sådan helt avstängd.

Ja, sätt på den och välj endast enheten och kolla om det blir bättre.

Visa signatur

Battlestation:Core i7 2600k kyld av en Corsair A70 | MSI P67A-C45 (skitbräda) | 4x4GB Corsair Vengance @1600 | Gainward GTX 570 | 80GB Intel X25M för OS. 64GB Crucial M4 för spel | NZXT H2 | Sony 40" EX720 | Win7 Ultimate x64

Och en Ipad gen3 för slösurf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porre Hattyr:

Ja, sätt på den och välj endast enheten och kolla om det blir bättre.

Då måste jag godkänna, men är inne på den nu och den står på Endast enhet automatiskt. Och den anger plats med hjälp av GPS, alltså är GPS på konstant? Låter som att det drar mer batteri än om den är helt avstängd som jag har kört med från början

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av EMM386:

Ok!

Så jag måste gå in på mobilsidan istället för att klicka på messenger appen? Facebook Messenger bör inte tjuva batteri för mig heller tycker man.

Jag menade vanliga Facebook appen inte Messenger. Vanliga Facebook kan man med fördel gå in på på mobilsidan men Messengerappen skulle jag ha kvar.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Jag menade vanliga Facebook appen inte Messenger. Vanliga Facebook kan man med fördel gå in på på mobilsidan men Messengerappen skulle jag ha kvar.

Facebook appen har jag installerad och för mig så fungerar den bra, den är inte aktiv hela tiden. Och mitt batteri håller bra o länge.

Skrivet av Porre Hattyr:

Hade exakt samma problem efter lolli-poop uppdateringen. Dock upptäckte jag vad det var som sög ur batteriet; Hög precision i platsinställningar. Ändrar du till "Endast enheten" så går batteritiden tillbaka till samma som på Kitkat, dvs runt 5 timmar screen on time.

Du bör inte ha den på endast enhet för då används bara GPS, vilket drar mycket ström då den använder GPS, vill man bra batteritid så ställ in den på batterisparläge, då används mobilmastar samt Wi-Fi för att ange din position

Skrivet av Andrezz:

Då måste jag godkänna, men är inne på den nu och den står på Endast enhet automatiskt. Och den anger plats med hjälp av GPS, alltså är GPS på konstant? Låter som att det drar mer batteri än om den är helt avstängd som jag har kört med från början

Jag skulle rekommendera dig till att antingen ha den avstängd, om du vill, eller ha den på batterisparläge, det har jag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det är ju bara gå in på batteri och titta om "vaken" stämmer överrens med skärm på. Annars finns det väl appar som kan visa vad som gör att telefonen inte går ner i deep sleep.
Orkar man inte göra en fabriksåterställning kan man iaf rensa cachen. Starta om telefonen med power och volym ner(tror jag) tills androidgubben kommer upp, sen scrolla ner till clear cache.
Edit: här ser du hur du ska göra: https://www.youtube.com/watch?v=9MgvKEuzyik

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Det är ju bara gå in på batteri och titta om "vaken" stämmer överrens med skärm på. Annars finns det väl appar som kan visa vad som gör att telefonen inte går ner i deep sleep.
Orkar man inte göra en fabriksåterställning kan man iaf rensa cachen. Starta om telefonen med power och volym ner(tror jag) tills androidgubben kommer upp, sen scrolla ner till clear cache.
Edit: här ser du hur du ska göra: https://www.youtube.com/watch?v=9MgvKEuzyik

Vet inte vad du menar med "vaken" som stämmer överens med skärm på.
Skärmen ligger i alla fall på 7%, android system på 2% osv och nu står batteriet på 80% efter en screentime på 1h 7min. Det verkar mer normalt va?

Cache rensar jag 1 gång om dagen.

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem

Har precis skaffat en N5 (slog på den för första gången för ca 5 timmar sen, endast använt den via wifi, inte hunnit skaffa en simkortsadapter), uppdaterat den OTA från 4.4.2 till 4.4.4 men efter det hittar den ingen nyare uppdatering, vill så gärna få 5.0. Är det nåt som buggar eller kan det dröja ett tag innan den uppdateringen dyker upp i telefonen?

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porre Hattyr:

Hade exakt samma problem efter lolli-poop uppdateringen. Dock upptäckte jag vad det var som sög ur batteriet; Hög precision i platsinställningar. Ändrar du till "Endast enheten" så går batteritiden tillbaka till samma som på Kitkat, dvs runt 5 timmar screen on time.

Tack för tipset! Det verkar ge resultat för mig efter bara några timmar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Saknar min n5, dumt nog sålde jag den och köpte en z3c. Den är också bra... Men n5 var liksom skönare trots sämre batteri och kamera. Köp!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att Lollipop 5.0.1 kommit till övriga androidtelefoner förutom Nexus 5 ?

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMM386:

Hur kommer det sig att Lollipop 5.0.1 kommit till övriga androidtelefoner förutom Nexus 5 ?

Vilken version hade du på din telefon från fabriken?

Fick du 5.0 på en gång eller vart du tvungen att vänta?

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

Vilken version hade du på din telefon från fabriken?

Fick du 5.0 på en gång eller vart du tvungen att vänta?

Från fabrik hade jag 4.4.2 och uppdaterade direkt till 4.4.4, därefter några minuter senare kom en popup up på telefonen att en ny version fanns tillgänglig, och det var då jag installerade 5.0 lollipop.

Min bror köpte precis en N5 och han kan inte heller uppdatera till 5.0 vilket är konstigt då jag kunde det?
Ni kanske behöver vänta lite hehe

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk

Läste att den här mobilen är på utgående ur sortimentet och har slutat tillverkats.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Läste att den här mobilen är på utgående ur sortimentet och har slutat tillverkats.

Antagligen är det så, men systemuppdateringar fortsätter ju att komma.

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMM386:

Från fabrik hade jag 4.4.2 och uppdaterade direkt till 4.4.4, därefter några minuter senare kom en popup up på telefonen att en ny version fanns tillgänglig, och det var då jag installerade 5.0 lollipop.

Min bror köpte precis en N5 och han kan inte heller uppdatera till 5.0 vilket är konstigt då jag kunde det?
Ni kanske behöver vänta lite hehe

Ok, skönt och veta att det är flera son sitter i samma båt iaf

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Skrivet av EMM386:

Då måste jag godkänna, men är inne på den nu och den står på Endast enhet automatiskt. Och den anger plats med hjälp av GPS, alltså är GPS på konstant? Låter som att det drar mer batteri än om den är helt avstängd som jag har kört med från början

Nej den söker endast efter GPS signal när något program vill ha platsinfo. Varför den drar mer batteri med platsinfo helt av än med endast enhet är dock en gåta. Förmodligen en bugg.

Skrivet av jnsson:

Du bör inte ha den på endast enhet för då används bara GPS, vilket drar mycket ström då den använder GPS, vill man bra batteritid så ställ in den på batterisparläge, då används mobilmastar samt Wi-Fi för att ange din position

Nej som jag säger så drar den kopiöst mer batteri om du låter den pinga mobilmaster och wifinätverk.

Visa signatur

Battlestation:Core i7 2600k kyld av en Corsair A70 | MSI P67A-C45 (skitbräda) | 4x4GB Corsair Vengance @1600 | Gainward GTX 570 | 80GB Intel X25M för OS. 64GB Crucial M4 för spel | NZXT H2 | Sony 40" EX720 | Win7 Ultimate x64

Och en Ipad gen3 för slösurf.

Permalänk
Medlem

Ingen som vet varför vissa inte får uppdateringen till 5.0 Lollipop utan fortfarande är kvar på 4.4.4 kitkat?

Detta till just Nexus 5 då. Min bror och en som skrev här i tråden har ej fått det, men jag fick det direkt när jag köpte telefonen.

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMM386:

Vet inte vad du menar med "vaken" som stämmer överens med skärm på.
Skärmen ligger i alla fall på 7%, android system på 2% osv och nu står batteriet på 80% efter en screentime på 1h 7min. Det verkar mer normalt va?

Cache rensar jag 1 gång om dagen.

Går du in på inställningar / batteri och klickar på bildgrafen så ser du där nere när skärm varit tänd och när den varit vaken. Dessa ska i en perfekt värld vara i princip likadana.

Startar du verkligen telefonen som i videon och väljer wipe cache i bootmenyn en gång om dagen?
Detta gör man ju oftast vid problem eller kanske 1 gång om året typ. Alltså som i videoklippet.

Angående 5.0.1 så släpper Google det till en begränsad slumpvis skara, sen samma veckan efter osv. Efter 1 månad brukar alla fått om ingen allvarlig bugg visat sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patch:

Det behövs inte. Nya batterier mår inte bra av urladdningar, dvs 100% ner till 0%. Gör det en gång i månaden för att kalibrera batteriet, annars är det bara att ladda när som!

Kalibrera batteriet??
Det är bara att ladda på, man behöver inte kalibrera någonting.
Det är faktiskt underligt att många fortfarande tror att de nya batterierna skall behandlas som de gamla, det vill säga laddas upp och tömmas 3 ggr när de är nya osv. Det är faktiskt ganska många år sen de batterierna försvann från marknaden.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porre Hattyr:

Nej som jag säger så drar den kopiöst mer batteri om du låter den pinga mobilmaster och wifinätverk.

För mig är det inte så, drar sjukt lite med batterisparläge. Drar mer om GPS:en själv ska hitta GPS signal för mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av KingCobra:

Kalibrera batteriet??
Det är bara att ladda på, man behöver inte kalibrera någonting.
Det är faktiskt underligt att många fortfarande tror att de nya batterierna skall behandlas som de gamla, det vill säga laddas upp och tömmas 3 ggr när de är nya osv. Det är faktiskt ganska många år sen de batterierna försvann från marknaden.

Med kalibrera batteriet är det inte själva batteriet folk pratar om, utan att telefonen ska kunna räkna ut exakta prestandan från ditt batteri och räkna ut på ett mer korrekt sätt hur många % du har kvar av ditt batteri efter X antal timmars drift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Går du in på inställningar / batteri och klickar på bildgrafen så ser du där nere när skärm varit tänd och när den varit vaken. Dessa ska i en perfekt värld vara i princip likadana.

Startar du verkligen telefonen som i videon och väljer wipe cache i bootmenyn en gång om dagen?
Detta gör man ju oftast vid problem eller kanske 1 gång om året typ. Alltså som i videoklippet.

Angående 5.0.1 så släpper Google det till en begränsad slumpvis skara, sen samma veckan efter osv. Efter 1 månad brukar alla fått om ingen allvarlig bugg visat sig.

Vilken video? Så nej det gör jag faktiskt inte hehe

Ok, då är det bara att vänta!

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ